vytisknout velikost písma Test jazdenky: Volvo XC90 starne, ale stále stojí za úvahu

Priestranné, pohodlné a často má luxusnú výbavu. No pozor na zanedbaný servis bývalých majiteľov!
Test jazdenky: Volvo XC90 starne, ale stále stojí za úvahu

Plusy

  • Je priestranné a pohodlné
  • Máva bohatú luxusnú výbavu
  • Zoženiete ho aj so siedmimi sedadlami
  • Udržiavaný diesel 2.4D/D5 si bude držať cenu
  • Na servis je trochu lacnejšie ako nemecká konkurencia

Mínusy

  • Starý diesel bez DPF sa hľadá ťažko
  • Zážihové verzie majú závratné prevádzkové náklady
  • Spracovanie je lacné, nezodpovedá očakávaniam
  • Chúlostivý podvozok je nevhodný pre jazdu v teréne
  • Bývalí majitelia zanedbávajú servis (prevodovka, AWD)

Veľké SUV Volvo XC90 prišlo na trh v roku 2002 a razom sa stalo miláčikom trhu. Imidž veľkého a bezpečného švédskeho vozidla jednoducho láka. Aj napriek tomu, že do skutočnej mohutnosti malo Volvo XC90 vždy ďaleko. Ani v oblasti bezpečnosti na tom nebolo výrazne lepšie ako konkurencia. Ponúkalo sa ale za dobré peniaze, je priestranné a praktické a aj pohodlné.

Niet teda divu, že vydržalo vo výrobe až do roku 2014. To je zhruba o štyri roky dlhšie, než aký býva obvyklý životný cyklus podobných áut. Teraz jeho výroba ďalej pokračuje v Číne. U nás už kúpite iba novú druhú generáciu. Pre mnoho ľudí je prvá generácia Volva XC90 lákavá ako ojazdené auto. Ako ale vybrať najvhodnejší kus a na čo si dávať pozor?

ojeté-Volvo-XC90-2006-27.jpgojeté-Volvo-XC90-2006-31.jpg

Ako príklad typického bazárového Volva XC90 nám poslúži model D5 z roku 2006. Na test sme si ho požičali v českom Auto ESA. Testované auto malo najazdené 174 400 km a predajca si ho cenil na 330 000 korún (12 210 eur). Ceny sa samozrejme odvíjajú od histórie, celkového stavu a motorizácie. Najlacnejšie Volvo XC90 kúpite asi za 4 500 eur, diesel sa dá zohnať zhruba za 6 tisíc. Napriek tomu sa pod 9 tisíc eur zle zháňa exemplár, ktorý by nepotreboval väčšie investície. Pekné a mladšie auto stále stojí vyše 10 tisíc eur.

Za "Nemcami" v kvalite detailov zaostáva

Od Volva XC90 súdny človek neočakáva dynamickú jazdu. Je to predsa 2 200 kg ťažká "krabica na kolesách", ktorá má slúžiť predovšetkým ako rodinný prepravník. Podľa toho sa chová aj na ceste. S BMW X5, Mercedesom ML a dokonca aj s Audi Q7 sa rozhodne odveziete lepšie. Riadenie je pomalé, neurčité a nikdy v auto nezískate potrebnú dôveru. Svedčí ustálená a pokojná jazda, nie vymetanie zákrut na obľúbenej okreske.

Najlepší motor

Vznetový päťvalec 2,4 l v modeloch 2.4D alebo D5 (neskôr i D3 a D4) je z hľadiska dlhodobých nákladov jediná logická volba. Keď už nič iné, aspoň si na seba „zarobí“ spotrebou 8 až 9 litrov na 100 km. Benzínové motory jazdia minimálne za 12, model T6 nebo V8 skôr za 14.

 

Avšak miesta je vo Volve XC90 dosť. Môžete mať aj sedemmiestnu verziu a ani s priestorom v kufri to nie je zlé. Dizajn XC90 maskuje jeho skutočné rozmery. Najmä v meste a podzemných garážach spoznáte, že toto je gigantické auto. Bez parkovacích senzorov sa poriadne zapotíte a keď potom zatlačíte SUV do medzery medzi Octaviu a Fabiu, bude o drobrého pol metra vyčnievať. Do mesta si radšej kúpte niečo menšie.

ojeté-Volvo-XC90-2006-47.jpgojeté-Volvo-XC90-2006-50.jpg

Najviac ale na XC90 nezamrzí neochotné riadenie a podvozok, ale lacné spracovanie. Kým konkurenčné Q7 alebo X5 vyzerajú aj po rokoch vo vnútri stále relatívne dobre, desaťročné Volvo pôsobí ako zle udržiavaný Citroën alebo Dacia. Interiér vŕzga a škrípe, plasty sú uvoľnené a jednotlivé tlačidlá si žijú vlastným životom. A nebol to problém jedného testovaného kusu. Ten bol naopak na pomery XC90 ešte v nadpriemerne dobrej kondícii.

Podvozok často na konci životnosti

Zmieriť sa musíte aj s obmedzenými schopnosťami v teréne. Volvo XC90 je určené predovšetkým na ceste a aj keď ujazdenú poľnú cestu zvládne, na brodenie sa bahnom nie je. Podvozok má obmedzenú svetlosť a navyše nie je dostatočne robustný. XC90 je vlastne len trochu prizdvihnuté cestné Volvo. Preto dôkladne skontrolujte, či podvozok nevykazuje známky nadmerného poškodenia z terénu. Napovie to stav zakrytovania podvozka a jednotlivých častí zavesenia.

Väčšina ojazdených áut vyžaduje aspoň nejaké investície do zavesenia, pretože podvozok Volva celkom trpí. Robí to predovšetkým veľká hmotnosť vozidla, ktorá kladie na jednotlivé komponenty značné nároky. Všetko sa dá samozrejme riešiť a cenovo sú na tom práce a diely trochu lepšie ako u prémiové nemeckej konkurencie. Reálna životnosť zavesenia a uloženia náprav je maximálne 200 000 km. Potom už to chce dôkladnú generálku.

ojeté-Volvo-XC90-2006-21.jpgojeté-Volvo-XC90-2006-5.jpg

Slabým miestom je aj pohon všetkých kolies. V XC90 je riešený medzinápravovou spojkou. Veľa áut má zadnú spojku dávno nefunkčnú a výmena nie je práve lacná. Vyskúšajte to pri testovacej jazde tak, že nabehnete prednými kolesami na mokrú trávu alebo štrk a skúsite sa čo najrýchlejšie rozbehnúť. Ak sa predné kolesá bezmocne pretáčajú, čaká vás investícia do opravy.

Veľmi záleží na tom, čo konkrétne sa pokazí. Medzinápravová spojka (najčastejšia závadou je poškodené čerpadlo) sa dá opraviť za 200-300 eur. Väčšinou stojí za poškodením zanedbávanie výmen oleja. Do roku 2006 malo Volvo spojku Haldex druhej generácie. U tej neposlušná elektronika - riadiaca jednotka nedostane informáciu, že sa pretáčajú predné kolesá. Až od roku 2006 malo Volvo XC90 Haldex, ktorý zadné kolesá pripájal ihneď pri rozjazde preventívne. Tam potom často odchádza celková mechanika vplyvom prostého opotrebovania.

Nezabúdajte na olej v prevodovke a Haldexe

V spojkách a rozvodovke je dobré vymeniť olej každých 40 000 km alebo najneskôr raz za dva roky. Volvo XC90 nemá extra naddimenzované diely. Preto je skrátenie intervalu výmeny náplne to najlepšie, čo môžete urobiť. Rovnako ale počítajte s tým, že väčšina majiteľov sa bude skrátka držať servisného plánu. Hovoriť ľuďom, že náplň v prevodovke alebo rozvodovke je doživotná, platí len vtedy, ak kalkulujete životnosť na 100 000 km a potom chcete, aby si u vás zákazníci kúpili diel nový za niekoľko stoviek eur.

Najväčšie riziká

  • Napínák remeňa pomocných agregátov motora 2.4D/D5
  • Praskajúce vložky valcov a blok v motore 2.5 T (u XC90 skôr vzácne)
  • Celkové opotrebenie mechaniky motora 3.2 R6/T6
  • Opotrebenie prevodovky (mechanické i automatické)

Na čo si dať pozor:

  • Stav podvozku, prevodovky a medzinápravové spojky
  • Servisná história (kedy se robili rozvody, náplne v prevodovke?)
  • Nefunkčná navigácia a klimatizácia

 

To isté platí pre automatickú prevodovku Aisin. Kvôli umiestneniu motora vpredu naprieč už nezostalo miesto pre poriadnu robustnú skriňu. Kompaktný automat teda pracuje - najmä pri výkonnejších motorizáciách - na hranici svojich možností. Navyše prakticky nikto po 60 000 km nevymení v Aisine olej a potom sa čuduje, že po prekročení 100 000 km začne prevodovka vypovedať službu. Manuál tiež nie je samospasné riešenie. Spojka vydrží málo a samotná presnosť radenia a životnosť mechanickej prevodovky je diskutabilná. Trochu stranou potom stojí verzia XC90 T6, ktorá mala štandardne štvorstupňový automat od GM. Nebrať!

ojeté-Volvo-XC90-2006-46.jpgojeté-Volvo-XC90-2006-62.jpg

Najviac prevodovke, rozvodovke a medzinápravovej spojke škodí prečipovanie motora, typicky dieselového. Radšej investujte do údržby. Motor sa bez výmeny oleja najneskôr po 15 000 km nezaobíde.

A tým sa dostávame k pohonným jednotkám. Benzínové motory asi nestoja za úvahu. Spotreba je šialená a ani servis sa nevykonáva práve ľahko. Radové šesťvalce sa stretávajú po väčšom nájazde so spotrebou oleja. Preplňovaný päťvalec trpí na praskajúce vložky valcov a steny medzi valcami. Osemvalec od Yamahy je celkom spoľahlivý, zaujímavý a máva menej najazdené. Servisne je to ale peklo. Dáva zabrať automatu aj pohonu všetkých kolies a pod 14 litrov na 100 km sa s ním prakticky nedostanete. Pokiaľ ale najazdíte málo, automobil má úplne jasnú servisnú históriu, nemáte v pláne ho "hodiť do plynu" a ste ochotní sa starať o celý systém pohonu, možno je práve osemvalec z benzínových motorov najistejšia voľba.

Diesel si na opravy aspoň zarobí

Najrozumnejšie voľba do Volva XC90 je samozrejme diesel. Bohužiaľ už dnes sotva narazíte na verziu D5 120 kW plniacu Euro 3, ktorá by bola v stave nevyžadujúcom investície. Verzia Euro 3 nemala vírivé klapky v saní ani filter DPF. Servisne sa jedná o nenáročný motor. Dnes ale máva značne najazdené, reálne sa blíži k hranici pol milióna kilometrov. Navyše komu funguje a kto doň investoval, ten si také auto zase nejaký ten rok nechá. Nie je dôvod ho predávať, ak slúžia.

Ani neskoršie inštalácie naftového päťvalca nie sú zlé. Len sa postupne pridali filtre pevných častíc a ďalšie ekozáležitosti, ktoré zvyšujú rizikovosť. Dôležité je meniť olej po 15 000 km a dávať si pozor na rozvody. Hlavné remeňové rozvody sú na tom ešte dobre. Ich životnosť je solídny (odporúčame u jazdenky meniť po 90 až 120 000 km), ale problémom môže byť napinák remeňa pomocných agregátov. Niekedy to celé spadne a nič viac sa nestane. Inokedy so sebou ale napinák vezme aj hlavné rozvody ventilov. Motor sa potom stretne. Môže sa to stať už po 80 000 km.

ojeté-Volvo-XC90-2006-28.jpgojeté-Volvo-XC90-2006-43.jpg

O dieseli ale môžeme aspoň povedať, že si pri spotrebe 8 až 9 litrov na svoje prípadné problémy "zarobí". Chce to len starostlivo dodržiavať servisný plán, tankovať kvalitnú naftu a nečakať od motora dynamické zázraky. A hlavne nečipovat, to celej sústave pohonu neurobí dobre. Zaujímavé môžu byť aj verzia D3 a D4 montované od apríla 2010. Sú to podladené verzie vznetového päťvalca 2,4 l. Takéto modely majú iba pohon prednej kolies. To však nemusí vadiť, odpadajú problémy s Haldexom po väčších nájazdoch. A s viac ako tonou hmoty nad prednou nápravou Volvo XC90 problémy s trakciou rozhodne nemá.

Výber sa tenší, ale stále sa ešte oplatí hľadať

Volvo XC90 má stále čo ponúknuť, ale zásoba bezproblémových áut sa pomaly zužuje. Naftová klasika z doby pred filtrami pevných častíc sa už stáva reálne nedostupnou. Buď končí v šrote ako totálne unavený kus s takmer miliónovým nájazdom, alebo si naopak majitelia motor vydržiava a nemenili by ani za povestné zlaté prasa. Na výkupe by za neho dostali maximálne 5 tisíc eur. S tým si v kategórii veľkých sedemmiestnych SUV nič lepšie nevyberú.

Nezostáva než hľadať medzi mladšími kusmi, u ktorých sa lacnejšie prevedenie interiéru a podpriemerne dimenzované diely podvozku ešte toľko neprejavujú. Počítajte s tým, že šesť- až osemročné autá, o ktoré je najväčší záujem, sa stále pohybujú okolo 15-tisíc eur.

Volvu XC90 robí z dlhodobého hľadiska dobre pravidelný servis a opatrné zaobchádzanie. Vyhnite sa náročným terénnym vložkám, stanovte si skôr konzervatívny servisný plán (15 000 km alebo jeden rok) a nezabudnite sa starať o spojku, prevodovku a pohon všetkých kolies. Potom bude XC90 slúžiť dobre a spoľahlivo.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY