vytisknout velikost písma Test jazdenky: Volkswagen Golf VII je skvelý, ale dieselu by sme sa vyhli

Ak vás moderný Golf VII láka ako ojazdené auto, dobre si rozmyslite, čo chcete.
Test jazdenky: Volkswagen Golf VII je skvelý, ale dieselu by sme sa vyhli

Plusy

  • Beztriedny imidž
  • Spoľahlivá technika
  • Vysoká kvalita interiéru
  • Skvelá ergonómia
  • Komfort a kultivovanosť

Mínusy

  • Obmedzená ponuka zaujímavých motorov
  • Chudobná výbava najdostupnejších áut
  • Vysoké kilometrové nájazdy
  • Stále vysoké ceny
  • Problematický automat 7DSG (DQ200)

Na našom trhu patrí Volkswagen Golf dlhodobo medzi desiatku najpredávanejších áut, aj keď logicky sa radí až za vozidlá domáce značky Škoda. V celkovom počte registrácií na technicky príbuznú Octaviu nestačí. Situácia sa trochu obracia na trhu ojazdených áut, kde Golf láka známou a dobre servisovateľnou technikou a predsa len prestížnejšou značkou.

Navyše trh ojazdených vozidiel plní aj importy zo zahraničia. V Európe je Golf dlhodobo najpredávanejšie auto. Ojazdených áut je teda dostatok, ale s tým súvisí vyššia rizikovosť. Pri importoch sa predsa len história falšuje stále veľmi jednoducho.

Volkswagen-Golf-VII-11.jpgVolkswagen-Golf-VII-33.jpg

Ceny najojazdenejších Golfov siedmej generácie, ktorá prešla na modulárnu koncernovú platformu MQB, už spadli pod 11-tisíc eur, ale nie príliš. Pôvodne sme si mali na test jazdenky z Auto ESA vziať hatchback s motorom 1.2 TSI a cenou pod jedenásť tisíc, ale pár dní pred zapožičaním sa predal. Nepohrdli sme teda kombíkom Golf Variant s motorom 1.6 TDI 77 kW z roku 2013, ktorý mal v čase testu najazdených už peknú porciu 124 500 km. Auto malo päťstupňový manuál a predajca zaň chcel 11 800 eur. Rýchly pohľad do aktuálneho cenníka ukáže, že podobne vybavený nový Golf by stál skoro 23-tisíc.

Autá sú, ale väčšinou fleetoví žobráci

Vyšší nájazd nie je pri mladých Golfoch, obzvlášť tých naftových, vôbec nič neobvyklé. Tieto autá úplne bežne najazdia štyridsať tisíc kilometrov ročne, niektoré kusy sú schopné natočiť za rok pokojne aj šesťdesiat tisíc. Je to obľúbené fleetové vozidlo, predovšetkým na západ od našich hraníc.

Od toho sa odvíja vysoká rizikovosť kúpy stočenky. Testovaný Golf vnútri vyzeral ako nový, auto nevŕzgalo a podvozok bol vo výbornej kondícii. Stočte tento kus o sto tisíc nadol a neopatrný kupec bude plesať blahom, akého zánovného Golfa si zadovážil. Pôvodom české a slovenské autá sú menej rizikové, ale napriek tomu vyzývame k opatrnosti.

Volkswagen-Golf-VII-15.jpgVolkswagen-Golf-VII-39.jpg

Pohľad do inzerátov ukazuje, že pomer dieselov a benzínov je zhruba pol na pol, v ponuke sú aj nejaké vozidlá na CNG a pár elektromobilov.

Benzínové autá sa s nájazdom väčšinou vojdú do 75 000 km, diesely sa pohybujú skôr v intervale 100 až 150 000 km. Najlacnejšie a chudobne vybavené fleetové kombi s motorom 1.6 TDI kúpite už za 8-tisíc, počítajte ale s nájazdom okolo 200 000 km. Najlacnejší benzínový Golf sme našli s motorom 1.2 TSI za 9 700 eur, bol to hatchback s nájazdom 85 000 km.

Jazdí pohodlne a je kultivovaný

Asi viete, že v rámci znižovania nákladov dostal aj Golf, rovnako ako Octavia alebo Leon, v nižších výkonových verziách vzadu vlečenú nápravu. Pri Octavii a Leone je tá hranica 110 kW, Volkswagen začal zákazníkov rozmaznávať lepšou nápravou už od 93 kW nahor. My sme mali v testovanom aute logicky "torzku".

Volkswagen Golf je ale veľmi pohodlné, tiché a kultivované auto, u ktorého zadná náprava začne poskakovať až na naozaj zlej ceste. Na patnástkach, ktoré mala aj naša testovačka, sme sa ale nemohli sťažovať. Na priemernej slovenskej okreske plával tento Golf s dôstojnosťou manažérskej limuzíny. Ehm, to je možno prehnané prirovnanie, ale vy viete, ako to myslíme. Všimnete si ale asi vyššej hlučnosti, v kombíku to vzadu celkom duní. Avšak na kvalitnom povrchu je v Golfe ticho ako v hrobe. Toto je naozaj veľmi príjemné auto. Možno až zbytočne dobré na svoju kategóriu.

Volkswagen-Golf-VII-46.jpgVolkswagen-Golf-VII-7.jpg

Od motora 1.6 TDI sa nedajú očakávať dynamické zázraky, jeho nadšenie navyše otupuje veľmi dlhé odstupňovanie prevodov. Sedemstupňový automat DSG lepšie využije obmedzený potenciál motora. A k inak bezchybnému Golfu sa veľmi nehodí to dieselové rachotanie motora 1.6 TDI. Motor si síce po rokoch a kilometroch "sadol", ale akusticky znesiteľný je vlastne len pri ustálenej stodvadsiatke na diaľnici.

Ergonómia ovládania, poloha za volantom, prehľadnosť prístrojov a ovládačov, to všetko je ako obvykle úplne špičkové. Iné značky by sa mohli od VW učiť. Ak chcete mať radšej boľavý chrbát a rozčuľovať sa z nelogickej ergonómie ovládania, kúpte si iné auto.

Motory TSI sú tu bez problémov

Volkswagen Golf VII je ešte relatívne mladý model, avšak aj napriek vyšším nájazdom služobných kusov to zatiaľ nevyzerá, že by plnil servisy so stále sa opakujúcimi problémami. Jednotky 1.2 TSI a 1.4 TSI prešli v novej generácii EA211 na remeňové rozvody, ale to neznamená, že sa o ne nemusíte starať. Remeň je síce zapuzdrený a servis ho má len po vyššom nájazde skontrolovať, ale asi by sme sa nebránili preventívnej výmene napríklad okolo 120 000 km. Ak nabehnete do 15 000 km za rok, tak vás tá investícia raz za desať rokov neporazí.

Motor TSI je ale lepšie rozmaznávať kvalitným benzínom s čistiacimi aditívami. Najmä ak sa presúvate na krátkych trasách a motor vyložene šteklí. Na katastrofické zakarbónovanie tieto téesíčka netrpia, ale prevencia je vždy lepšia ako následné riešenie problémov. Nezabúdajte tiež pravidelne kontrolovať hladinu a stav všetkých prevádzkových náplní. Snáď vás nezabije raz za mesiac zdvihnúť kapotu a pozrieť sa na chladiacu kvapalinu i olej.

Silnejšia 1.4 TSI už rozmaznáva

Výkonnejší motor 1.4 TSI bude pre mnoho Ľudí do Golfu naozaj luxusný pohon. Pri verziách 103 alebo 110 kW dostanete aj lepšiu zadnú nápravu, ale na auto s peknou výbavou Highline a malým nájazdom si pripravte stále aspon 15-tisíc eur. Najlacnejšie s manuálom a porciou vyše 100 000 km stojí okolo 13-tisíc. Motorov ACT s vypínaním valcov je tak málo, že nedokážeme posúdiť, ako je na tom tento mechanizmus so spoľahlivosťou. Jeho reálne prínosy pre spotrebu je ale rovnaký minimálne.

 

Riedenie oleja benzínom, prepaľovanie katalyzátorov a spotreba oleja by už novým generáciám motorov TSI mala byť cudzia, ale s pribúdajúcim vekom a kilometrami sa oplatí venovať všetkému pravidelnú pozornosť. Ľudia si odvykli sa o autá starať a kontrolovať aj absolútne nevyhnutnosti, ako stav a nahustenie pneumatík. Nespoliehajte na to, že vám o sebe auto všetko povie. A pre nový olej mažte do servisu po roku alebo najneskôr po 15 000 km. Podľa toho, čo príde skôr.

Silnejšie jednotky 1.8 TSI (verzia Alltrack s pohonom 4×4 a šesťstupňovým DSG, prípadne individuálne dovozy z USA) a 2.0 TSI generácie EA888 si ponechávajú reťaz, ale väčšinou nehnevajú, ak si ich majiteľ nevyťahá podtáčaním či necitlivými rozjazdmi (to pri DSG, ktoré bolo na našom trhu k Alltrack štandardne, snáď nehrozí). Praskajúce piesty a spotreba oleja sú minulosťou, to sa v rámci modernizácií vyriešilo.

Zaujímavosťou je použitie duálnych vstrekovačov, takže karbonizáciu na ventiloch by tieto motory poznať nemali. Snáď jediným miestom, ktoré môže pri motore 1.8 TSI hnevať, je chladenie, konkrétne vodná pumpa. Je to ale problém známy skôr z Octavií, Golfov Alltrack u nás jazdí s týmito motormi veľmi málo.

Motor 2.0 TSI je vyhradený športovým verziám GTI, R a rôznym vrcholným edíciám. Za Golf GTI dáte stále vyše 19-tisíc eur a skôr teraz na trhu narazíte na predvádzačky a podobné autá, ktorá asi nemali úplne ľahkú minulosť. Kto si kúpil Golf GTI pre radosť a pre seba, ten nemá dôvod posielať ho do sveta. Jasne, nájdu sa opatrované výnimky, ale za tie dáte výrazne viac.

TDI? Keď na to máte...

Je to na vás. Môžete si kúpiť pomerne bezproblémový benzín 1.2 TSI, ktorý jazdí s prehľadom za šesť až sedem litrov, alebo celkom rizikový turbodiesel 1.6 TDI, ktorý jazdí za päť a pol, je hlučnejší a dynamicky zaostáva. Snáď len v autách s úplne nepriestrelnou minulosťou a rozumným nájazdom by sme videli slušný potenciál. Prípadne ak chcete štvorkolku. Golf sa totiž aj s motorom 1.6 TDI predával s Haldexom.

Volkswagen-Golf-VII-35.jpgVolkswagen-Golf-VII-45.jpg

Zaujímavé je, že štvorkolka 1.6 TDI má kvalitnejší šesťstupňový manuál a samozrejme nezávislé zavesenie vzadu. Práve stav päťstupňovej prevodovky pri motore 1.6 TDI je to, o čo by sme mali najväčší strach. Pracuje na hranici svojho limitného krútiaceho momentu a nedá sa predpokladať, že služobní vodiči pristupovali k nafasovanému Golfu s nejakým zvláštnym citom.

Diesel len pre odvážnych (alebo bohatých)

Naftové motory sú v základe pevné, ale veľmi záleží na minulosti. Kto auto vyfasoval a s vidinou jeho odkúpenia po konci operatívneho lízingu starostlivo zahrieval a "potajomky" si menil na svoje náklady po 15 000 km olej, tomu vydrží. Problém je, že drvivá väčšina fleetových kusov jednoducho "lieta" po diaľniciach hlava nehlava. Je teda na vás, či chcete riziko pri úplne neznámom aute podstupovať. Maloobjemové motory TSI nežerú ako prekopnuté a sú spoľahlivé. Dobre si nákup nafty rozmyslite. Skôr ušetríte s verziou CNG. Spoľahlivosť nádrží na plyn by už mala byť vyriešená.

 

Filter pevných častíc je záhadou, ale zatiaľ by o ňom nikto vedieť nemal. Ak majiteľ používa predpísaný olej, tankuje kvalitnú naftu (pre stav chúlostivých vstrekovačov je to nutnosť) a filter sa stačí na dlhých trasách regenerovať, do 250 000 km by sa ozvať nemal. Filter ale často odprevadí "hlúposť". Ak pri motore zlyhá termostat a chladenie zostane v otvorenej polohe, motor sa "prechladzuje" a jednotka môže vyhodnotiť, že nenastal správny okamih k začatiu regenerácie. Sledujte teplotu motora. Akonáhle začne kolísať, alebo sa motor normálne neohrieva, mohlo by byť zle. Na DPF si pri motoroch TDI pripravte okolo 1 500 eur.

Motor 2.0 TDI je do Golfu asi drahá zbytočnosť. Síce dostanete lepšiu zadnú nápravu a naozaj mimoriadnu dynamiku, ale naftový motor vždy smrdí drahšími závadami. Snáď jedine, ak chcete úplne bezproblémový automat. Dvojliter má totiž skvelé šesťstupňové DSG, ktorému vďaka "mokrým" spojkám nevadí jazdenie v kolónach. Pozor si dajte na verziu GTD, pri ktorej sa už párkrát objavil problém s pridreným vrškom motora. Väčšinou to ide ale na vrub zanedbanému servisu pri preťažovanom aute. Ono jazdiť so silným nafťákom ako dobytok a následne meniť olej po 30 000 km, to odprevadí aj ten najlepší motor.

Radiť, alebo neradiť?

Automat sa dostáva do módy a pre niektorých kupujúcich už je to zásadná požiadavka. Lenže doba klasických meničových automatov je pri Volkswagene preč. V Golfu dostanete dve možnosti: do 250 Nm sedemstupňové DSG so suchými spojkami, od 250 Nm hore potom šesťstupňové DSG so spojkami mokrými (neskôr prišlo aj sedem rýchlostí, ale mokré spojky zostali).

Aktuálne je zo zhruba šiestich stoviek ojazdených Golfov na trhu niečo málo cez stovku s automatom. Z hľadiska jazdenky veľmi záleží na tom, kde budete jazdiť. Suché 7DSG (DQ200) sa paradoxne veľmi nehodí do kolón, pretože kalibrácia spínania spojok je pomerne ostrá. Navyše v kolónach sú spojky čoskoro cítiť a kto je zvyknutý z klasických automatov, že len pustí brzdu a nechá auto ísť bez pridania plynu, ten si koleduje o skorý problém. Je potrebné mať nohu na brzdovom pedáli, aby elektronika vedela, že má spojky rozpojiť.

Avšak treba zaparkovať v kopci, vyjsť v stúpaní od garáže, alebo ísť cez priečny prah na drive-ine... To sa niekedy nezaobíde bez trápneho pretočenia kolies a cuknutia. Ale to viete, emisie CO2 musel VW tabuľkovo znižovať a k tomu sa mu starý dobrý meničový automat s väčšími mechanickými stratami nehodil.

Volkswagen-Golf-VII-13.jpgVolkswagen-Golf-VII-3.jpg

Zatiaľ čo sedemstupňové DSG je veľmi o zvyku a zmysel dáva len po servise alebo pri autách s malým nájazdom, šesťstupňové DSG je iná rozprávka. Radí príjemne, kolóny mu nevadia a pokiaľ v ňom vymeníte olej každých 60 000 km, vydrží v relatívne ľahkom Golfe ďaleko za 200 000 km. Je veľká škoda, že napríklad k motoru 1.4 TSI Volkswagen túto skvelú prevodovku nedával. Golf Alltrack a GTI sú pre šetriacich kupujúcich jazdenky proste príliš drahé.

Golf je skvelý, ale priplatíte si

Volkswagen Golf VII je špičkové auto. Právom patrí na vrchol svojej kategórie, skvele jazdí, je kvalitný a celkovo veľmi príjemný. Obrovskou výhodou je tiež jeho úplná beztriedny imidž, napriek tomu je to veľmi dôstojné vozidlo. Rozhodne neprovokuje toľko ako produkty iných nemeckých automobiliek.

Ak vás moderný Golf VII láka ako ojazdené auto, dobre si rozmyslite, čo chcete. My vám diesel samozrejme nezakazujeme, ale prostými kupeckými počtami nejako nemôžeme prísť na to, v čom by mal vedľa spoľahlivých a úsporných motorov TSI dávať zmysel. Navyše nafta bude mať pravdepodobne "nalietaných" dvakrát toľko.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY