vytisknout velikost písma Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Plusy

  • Škodovka s vlastným charakterom
  • Je to dynamicky nadané auto
  • Náklady za servis a diely sú nízke
  • Keď jej nič nie je, funguje úžasne
  • Vyrábala sa aj ako kombi

Mínusy

  • Motor 1.4 TSI Twin Charger vie potrápiť
  • Na rozbitej ceste skáče ako taká koza
  • Veľmi zle sa odhaduje jej minulosť
  • Prakticky ihneď počítajte s preventívnou investíciou
  • Na denné posúvanie po meste to veľmi nie je

Kontroverznejšie auto sme snáď ešte v testoch ojazdených áut nemali. Škoda Fabia je sama o sebe témou, ktorá dokáže len v komentároch pod článkom vyvolať občiansku vojnu (len si počkajte na zástupy "odborníkov" na všetko, čo sa produktov z Mladej Boleslavi týka). A teraz si k tomu pridajte motor 1.4 TSI Twin Charger s preplňovaním turbom a kompresorom a s reťazovými rozvodmi. To už ani nemusíme spomínať logo RS alebo prevodovku DSG.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-30.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-31.jpg

Škoda Fabia RS vyvolávala kontroverzie už v momente uvedenia na trh. Kritika sa znášala na dvojspojkovú prevodovku DSG, pretože táto Fabia sa nikdy nepredávala s manuálom. Ale plno zákazníkov bolo spokojných. Po dlhej dobe totiž prišla rýchla škodovka s vlastným charakterom. Logo RS si vlastne celkom zaslúžila.

Ako príklad ojazdenej Fabie RS nám poslúži vozidlo z roku 2010, ktoré sme si na test požičali v českom Auto ESA. Fabia RS vo výraznej zelenej farbe mala na začiatku testu najazdených len 42 300 km a predajca za ňu chcel celkom zaujímavých 235 000 korún (9 176 eur). Konkrétne vozidlo je zhruba v polovici cenového spektra ojazdených áut na slovenskom trhu. Aktuálne (začiatok novembra 2017) je u nás na predaj zhruba dvadsiatka Fabii RS s cenami od 7 do 11 tisíc eur. Autor testu toto konkrétne auto dokonca dobre pozná. Niekoľko rokov patrilo jeho kamarátovi, ktorý ho kúpil takmer ako nové.

Základné technické rozdiely proti bežným Fabiím sa samozrejme odohrávajú pod kapotou. Koncernový motor 1.4 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 250 Nm ďaleko presahuje vrchol bežnej ponuky. Podvozok je znížený, Fabia RS má väčšie brzdy a nechýbajú ani väčšie kolesá.

Jazdí dobre, ale len na dobrej ceste

Škoda Fabia RS možno nemá tak vycibrený jazdný prejav ako posledný atmosférické Clio RS alebo Fiesta ST, ale je to veľmi schopné a dynamicky nadané auto. Motor má príjemný zvuk, aj keď niektorí by asi uvítali trochu výraznejší prejav. Na druhú stranu to pôjde ľahko vyriešiť iným koncovým dielom výfuku.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-41.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-52.jpg

Na kvalitnej ceste sa dá s týmto autom nasadiť veľmi svižné tempo, prevodovka na pokyny tlačidlami pod volantom počúva na slovo. Hoci od riadenia neprichádza tak precízna odozva a na trochu agresívne pokyny auto nechce reagovať tak ostro ako už spomínané Clio alebo Fiesta, stále sa dá hovoriť o zábavnej jazde. Mnohí si pod termínom "športový" predstavia niečo iné, ale ak chcete, pokojne si môžete túto Fabiu označiť ako športové auto.

Horšie je to na priemernej ceste, kedy začne zadná vlečená náprava poskakovať a Fabia RS stratí istotu. Väčšinou ide možno vyriešiť montážou menších kolies s vyšším profilom pneumatík, ale na Fabiu RS sú schválené len kolesá s rozmerom 205/40 R17. Avšak uvítame prípadné skúsenosti s iným rozmerom kolies a pneumatík v komentároch pod článkom.

Je spoľahlivá? Vie byť, ale záleží na starostlivosti majiteľa

Keďže sa pod kapotu dával len jeden motor a jedna prevodovka, bude to dnes o trochu "jednoduchšie". Najprv sa zameriame na to, ako sa na takú Fabiu pozerá naša obľúbená "hračka" vo forme kalkulátora očakávaných nákladov JITIS. Opäť pripomíname, že sa jedná o orientačný výpočet s nájazdom 800 km za mesiac po dobu nasledujúcich 36 mesiacov. Základné dáta uvádzame v priloženej tabuľke, celý certifikát si môžete prejsť (a upraviť) na stránkach tco.jitis.eu.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG
cena jazdenky 9 176 eur
najazdených 42 300 km
zanedbaná údržba 468 eur
celkové náklady vr. amortizácie (800 km/36 mes.) 7 298 eur
náklady na mesiac 202 eur
náklady na km 0,25 eur

O motore 1.4 TSI Twincharger sa často hovorí ako o pojazdnej katastrofe, diere na peniaze a hanbe koncernu VW. Ono je to všetko pravda len čiastočne. Záleží hlavne na tom, ako sa s autom jazdí a ako sa o neho kto stará. Kto nenechá motor ohriať alebo dochladiť, stojí mu hneď na krku, tankuje mizerný benzín a zanedbáva servis, logicky si koleduje o problém.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-44.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-54.jpg

Iste, svoje slabé miesta táto pohonná jednotka má, ale mnohým problémom možno predchádzať starostlivým servisom a rozumným zaobchádzaním. Navyše postupom času koncern na motore pracoval a vo Fabii RS už by mala od začiatku byť trochu lepšia verzia. Úplne bezproblémová ale nie je.

Hneď si odbavíme rozvody. Áno, reťaz hnevá, ale vďaka automatickej prevodovke nehrozí opotrebovanie reťaze torznými kmitmi pri podtáčaní alebo necitlivej práci so spojkou. Pokiaľ chcete mať pokoj, nechajte reťaz s napínače a vodiacimi lištami po nákupe vymeniť za posledné prevedenie, ale prax ukazuje, že vo Fabii RS pôvodná reťaz drží aj okolo 100 000 km. Investícia v prípade výmeny sa pohybuje okolo 300 eur.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-56.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-57.jpg

Motor s označením CAVE trpel na vyššiu spotrebu oleja a silnejšie zakarbónovanie. V priebehu roka 2010 však dostal iné vstrekovanie a neskôr prešiel na nové piesty, iné piestne krúžky a modifikovanú riadiacu jednotku. Modifikovaná verzia CTHE by mala byť vychytanejšia. Od roku 2012 by mal byť motor výrazne spoľahlivejší, ale už v roku 2010 koncern VW o množstve problémov vedel a riešil ich postupnými konštrukčnými modifikáciami. Veď tento motor sa vyrába od roku 2005, hoci v inom výkonovom prevedení.

Pre nový olej jazdite veľmi skoro

Verzia s výkonom 132 kW má pevnejšie ojnice, kľukový hriadeľ a vačky, takže by mala ostrejšie zaobchádzanie znášať lepšie. Avšak kto jazdí svižne a občas zavíta na okruh, ten by mal pristúpiť k veľmi skorým výmena oleja, pokojne už po 6000 km. Ako hraničný by sme vo Fabii zvolili interval 10 000 km. Snáď len kto jazdí prevažne pokojne, ten by mohol posunúť výmenu na 12 000 km. Tankovanie aditivovaného benzínu s oktánovým číslom aspoň 98 je pre Fabiu RS nutnosťou.

Problémy s únikom oleja okolo tesnenia kľučky a vačiek by mali byť vo Fabii RS už vyriešené, rovnako tak odvetranie kľukovej skrine. To sa riešilo už v rámci servisných akcií v čase, keď sa tento motor do Fabie RS ešte ani nemontoval. Preto zvýšená spotreba oleja (cez liter na 1000 km) a problémy s chodom motora značia skôr prasknutý piest. To však nie je pri preťažovaných motoroch nič neobvyklé.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-33.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-36.jpg

Nechajte si od špecialistu skontrolovať kompresiu vo valcoch. A preventívne by sme nechali vykonať dekarbonizáciu, nech máte pokoj. Kto jazdil dlhodobo na deväťdesiatpäťku a olej menil po 20 000 km, ten kondícii motora príliš nepomohol. Chúlostivé je tiež chladenie motora, ale všetko by mala odhaliť dôkladná diagnostika.

Citlivá býva aj dvojspojková prevodovka DSG so suchými spojkami. Nemá rada jazdenie v kolónach štýlom, ktorý prevádzkujú majitelia klasických automatov, teda jednoduchým povoľovaním brzdy. Toto DSG potrebuje jasný pokyn, že sa chcete rozbehnúť. Nie je to ale, najmä v kolóne a v meste, príliš komfortné. Kto jazdí s Fabiou hlavne mimo mesto, ten väčšinou problémy mať nebude, ale niektorí sú schopní "oddeľiť" prevodovku už po 50 000 km.

Najviac ale DSG trpí vo veľkých a ťažkých autách, napríklad v Superbe či Passate. V malej a ľahkej Fabii sa dá očakávať životnosť za 150 000 km, pokiaľ ju nikto netrápi každý deň v kolónach. Kompletné repase spojok a mechatroniky vyjdú na tisíc až 2 tisíc eur. Áno, je to veľa.

Prevodovku DSG preveríte jednoducho. Nájdite si tiahle stúpania, prepnite ju do manuálneho režimu a zaradíte vyššie rýchlosti, aby klesli otáčky. Potom pridajte plyn. Pokiaľ začne prevodovka z nízkych otáčok šklbať a otáčky kolísať, problém je na svete. Normálne nie je ani hučanie pri akcelerácii či decelerácii. Pri radení potom prevodovka nesmie šklbať a otáčky nesmú "kĺzať". Zmeny rýchlostí musia byť presné a bleskové, ako lusknutím prsta.

Ojeta-Skoda-Fabia-RS-II-19.jpgOjeta-Skoda-Fabia-RS-II-20.jpg

Ak ide o ďalšie veci, počítajte s opotrebovaním podvozkových komponentov, bŕzd a pneumatík. To sú ale spotrebné diely. Hučanie od kolies je pomerne obvyklý problém. Často za to môžu len príliš veľké pneumatiky a problém s ložiskom. Niekedy je potrebné vymeniť celý náboj kolesa. Je to proste o investíciách, ktoré vás môžu stretnúť pri každej jazdenke. Dôležité je auto preveriť, starostlivo skontrolovať a nechať si urobiť približnú kalkuláciu očakávaných nákladov. Potom môžete prípadne vyjednávať o cene.

Jazdená Škoda Fabia RS 1.4 TSI: Verdikt

Škoda Fabia RS 1.4 TSI je rozhodne zaujímavé auto s vlastnou osobnosťou. To je niečo, čo pri škodovkách príliš často nevidíme. Logo RS si zaslúži už kvôli tomu, že sa proti bežnej motorovej ponuke konzumných Fabii zásadne líšia, čo sa napríklad o Octavii RS s dieselom úplne povedať nedá. Motor 1.4 TSI Twin Charger je síce trošku strašiak, ale veľmi záleží na starostlivosti servisu a histórii konkrétneho kusu. Samotná Fabia je potom pomerne robustná a kvalitná, zoženiete na ňu všetko a ceny opráv a dielov sú veľmi rozumné.

Napriek tomu by sme Fabiu RS odporučili skôr niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne. Pre každodenné posúvanie sa v kolónach toto auto veľmi nie je. Lepšie bude (aspoň z hľadiska nákladov) akákoľvek obyčajná Fabia s automatom. A kto chce šetriť na každej drobnosti a je mu ľúto si priplatiť na pumpe za deväťdesiatosmičku, ten nech na Fabiu RS rovno zabudne.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY