vytisknout velikost písma Test jazdenky Nissan Qashqai: (staro)nová dimenzia mestského cestovania

V čase premiéry úplne novej generácie radu Nissan Qashqai sme pre vás vyskúšali jeden z prvých vozidiel generácie pôvodnej. Tú v pozícii výbehovej rady čaká na trhu s ojazdenými autami druhý dych.
Test jazdenky Nissan Qashqai: (staro)nová dimenzia mestského cestovania
Zoznam kapitol
  1. Nová úloha, na európsku notu, Testované vozidlo
  2. Dizajn aspoň neurazí, Partner do mesta
  3. Za volantom, Na čo si dávať pozor
  4. Slušná technika, Na ceste
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  6. Fotogaléria

Nová úloha

Kompaktné vozidlá SUV majú stále viac priaznivcov pre cesty po meste a jeho blízkom okolí. Hoci mnohé z motoristov nad týmito autami stále len neveriacky krútia hlavou, nemožno im uprieť pohodlnejšie nastupovanie či vyšší posed prinášajúci posádke lepší rozhľad. Medzi najobľúbenejšie vozidlá tejto triedy u nás patrí tradične Nissan Qashqai, ktorý sme pre vás v čase jeho premiéry testovali vo verziách Nissan Qashqai 2,0 i a Nissan Qashqai 1,5 dCi.

IMG_1983.JPGIMG_1987.JPGIMG_1990.JPG
Vyskúšali sme pre vás prvú generáciu radu Nissan Qashqai v jej pôvodnej podobe

Až pred niekoľkými týždňami sme vám predstavili úplne novú generáciu modelu Nissan Qashqai, ktorý práve vstúpil na slovenský trh. Len pre zaujímavosť: jeho cena začína na sume 16 tisíc eur, čo je takmer o tritisíc eur menej, než stál najlacnejší Qashqai prvej generácie vo februári 2007, kedy sa u nás začal predávať! S nástupcom Qashqaia II možno predpokladať, že ceny ojazdených áut prvej generácie poklesnú, čo umožní nákup aj tým, ktorí by donedávna na takéto vozidlo ani nepomysleli.

Automobilka Nissan patrila k tým, ktoré včas a správne odhadli potenciál rastúcej kategórie SUV. V druhej polovici prvej dekády tretieho tisícročia tak automobilka ponúkala širokú škálu rôznych SUV a off-roadov vrátane radov X-Trail, Patrol, Pathfinder/Navara alebo Murano, avšak klasické osobné autá už vtedy v Nissane v tichosti ustupovali do pozadia.

Na európsku notu

Nissan Qashqai sa u nás začal predávať s príchodom jari roku 2007. Zvláštne meno si vraj jeho tvorcovia vypožičali od kočujúceho kmeňa z juhozápadného Iránu a automobil stál na podlahovej plošine C konzorcia Renault/Nissan, ktoré v tom čase už slúžilo v rade zámorských autá Nissan, ale tiež napríklad v Renaulte Mégane II z roku 2002, pričom Qashqai (P32L) dostal jej v tej dobe najkratšiu podobu s rázvorom náprav 2 630 mm.

IMG_2005.JPGIMG_1993.JPGIMG_2008.JPG
Nissan Qashqai bol navrhnutý v Európe pre európskych zákazníkov

Kompaktný Nissan vznikol výhradne pre potreby európskych zákazníkov. Do vzhľadu Qashqaia vtlačil tím šéfstylistu Stephana Schwarza z londýnskeho oddelenia Nissan Design Europe prvky z väčšieho Nissanu Murano či Infiniti FX, pričom technickú stránku vyriešili páni Nissan Technical Centre Europe v britskom Cranfielde. Zážihové motory pre Qashqai dodal sám Nissan (HR16DE, 1,6 l/84 kW, a MR20DE, 2,0 l/103 kW), diesely potom nasadil Renault (K9K, 1,5 dCi/78 kW, a M9R, 2,0 dCi/110 kW).

S motormi 1,6 i a 1,5 dCi bol Qashqai v ponuke s pohonom predných kolies, aj sám Nissan v dobe premiéry tejto rady tvrdil, že vozy staval hlavne pre mestskú prevádzku, nie teda primárne pre výlety do terénu. Obidva väčšie motory potom boli kombinované s pripojiteľným pohonom všetkých kolies. Facelift z roku 2010 priniesol zmeny na karosérii aj v jej interiéri, v rovnakej dobe oslávil premiéru tiež menší Nissan Juke, u ktorého tvorcovia popustili uzdu fantázii, a tak vznikol automobil, ktorý v európskej produkcii zanechal výrazný odtlačok.

Testované vozidlo

K testu sme vybrali technicky základné vyhotovenie so zážihovým motorom 1,6 l, pohonom predných kolies a manuálne radenou, päťstupňovou prevodovkou. Čo jeho prvý majiteľ ušetril na mechanike, to sa nezdráhal investovať do výbavy, ktorej rozsah sme tak hodnotili ako nečakane veľký.

IMG_1984.JPGIMG_2070.JPGIMG_2063.JPG
K testu sme prevzali vozidlo s riadne vedenou servisnou knižkou a s ľahko vyhľadateľnou históriou

Medzi jej prvkami stojí za zmienku napríklad jednodielna, pevná sklenená strecha s elektricky ovládanou záclonkou, dvojzónová samočinná klimatizácia, kamarát do dažďa (dažďový senzor), multifunkčný volant s tempomatom alebo vstavaná multimediálne sústava s Bluetooth, dotykovým displejom a navigáciou s mapovými podkladmi na SD karte.

Vozidlo na fotografiách bolo ako nové kúpené v roku 2009 v ČR u jedného z brnenských dílerov, v dobe testu malo najazdené necelých 52 000 km a vybavené bolo riadne vedenou servisnou knižkou. Počas našich jazdných skúšok sme na voze nezistili závady ani znaky rozsiahlejšej havárie. Úplne bez problémov ale tento Qashqai nebol.

IMG_2007.JPGIMG_2009.JPGIMG_2000.JPG
Snáď až na jamku v zadnom veku sme na voze nenašli výraznejšie odreniny

Zvlášť za chladného počasia a pri pomalom manévrovaní vrzal v Rejdy riadenia, čo je typickou ťažkostí vozov tejto rady, ktorá spočíva v nevhodne zvolenom materiáli horných lôžok tlmičov vzpier McPherson na prednej náprave. Nepríjemná bola manipulácia s výklopným zadným vekom. Slabé vzpery vyžadovali prehovárať veko k plnému otvoreniu, naopak pri zatváraní s ním bolo treba výrazne "zatlačiť", aby zámok zaskočil.

Hlučnejšia prevodovka aj akustické rázy od zadných kolies, to sú zrejme skôr konštrukčné vlastnosti auta ako závady či dôsledky predčasného opotrebovania, pretože sme ich zaznamenali už kedysi pri jazdách s novými autami.

Nissan Qashqai 
Rok výroby2009
Cena testovaného vozidla (s DPH)10 565,40 eur
Pôvod:ČR
Servisná kniha:Áno
Stav tachometru:53 000 km
Ďalšie záznamy: 
  
Výbava 
Posilňovač riadeniaÁno
Airbagy6x
El. riadenie podvozkuABS, ESP, TCS
Centrálne zamykanieÁno, na DO
El. ovládanie okienÁno, 4x
El. ovládanie zrkadielÁno, vr. vyhrievania a priklápania
Čalúnenielátka
Výškovo nastaviteľné sedadlo šoféraÁno
Nastaviteľná bedrová opierkaÁno
Nastaviteľný volantÁno, výškovo aj pozdĺžne
Zadné operadláDelené a sklopné
TempomatÁno
KlimatizáciaÁno, aut., dvojzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothÁno
NavigáciaÁno
Predné hmlovkyÁno
Nárazníky vo farbe vozidlaÁno
Zliatinové diskyNie
Xenónové svetlometyNie
Denné svietenieNie
Palubný počítačÁno
Kožený poťah volantuÁno
Vyhrievané sedadláNie
Vyhrievaný volantNie
Parkovací asistentÁno, s kamerou
Štart/stop systémNie
MetalízaÁno

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY