vytisknout velikost písma Test jazdenky: Land Rover Freelander II sa terénu nebojí

Pri pohľade na dnešnú automobilovú produkciu musí byť každému jasné, že SUV a autá so vzhľadom off-roadov sú medzi zákazníkmi veľmi obľúbené. Veď v roku 2015 bola kategória SUV prvýkrát v histórii najpredávanejším segmentom aj na európskom trhu, ktorému inokedy dominovali klasické hatchbacky ako Golf alebo Focus.
Test jazdenky: Land Rover Freelander II sa terénu nebojí

Plusy

  • Známa a spoľahlivá technika
  • Schopný aj mimo cesty
  • Priestor, pohodlie a praktickosť
  • Stále má štýl a dobrý imidž
  • Nestretnete ho na každom rohu

Mínusy

  • Plasty sú jedny z tých lacnejších
  • Sem-tam povrzgáva a škrípe
  • Servisného špecialistu na tento model budete hľadať dlho
  • Manuál a spojka veľa nevydržia
  • Vyššia spotreba v porovnaní so súpermi

Land-Rover-Freelander-II-32.jpg

Automobilky sa naučili, že predáva hlavne terénny a drsný vzhľad. Schopnosti mimo asfalt zákazníkov už toľko nezaujímajú. Veď veľká časť predaných SUV má pohon len jednej nápravy. Ak hľadáte auto, ktoré ako off-road nielen vyzerá, ale tiež sa tak v teréne chová, veľa možností v rozumnej cenovej relácii dnes nemáte.

Prípadne sa musíte uspokojiť síce so schopnosťami v teréne, ale obmedzeným komfortom. Riešením môže byť trh ojazdených automobilov a napríklad práve Land Rover Freelander druhej generácie. Ten totiž kombinuje vzhľad a image off-roadu s každodennou použiteľnosťou, prijateľnými vlastnosťami na ceste a dobrými schopnosťami v teréne.

Ako príklad typického Freelanderu na slovenskom trhu ojazdených áut nám poslúži vozidlo s naftovým štvorvalcom TD4 2,2 l a samočinnou prevodovkou, ktoré sme si požičali na test v Auto ESA. Auto z roku 2011 malo v čase testu najazdených niečo málo cez 125 000 km. Predajca si ho cenil na 385 000 Kč (14 248 eur).

Land-Rover-Freelander-II-13.jpgLand-Rover-Freelander-II-20.jpg

S výberom Freelanderov je to trochu komplikovanejšie, pretože to skrátka nie je Octavia v konfigurácii diesel a kombík. Aj keď menší výskyt a tým pádom originalita môže niekoho lákať, je zase problém s výberom auta presne podľa predstáv. Napriek tomu má slovenský, alebo aspoň stredoeurópsky trh isté špecifiká, ktoré hrajú do kariet práve záujemcom o ojazdený Freelander.

Jednotlivé technické detaily si rozoberieme o chvíľu, ale všeobecne platí, že "slovenský" Freelander nebývajú toľko dobité v teréne. Slúžia skôr ako bežné rodinné auto, prípadne ako druhé auto v rodine majetnejšieho fanúšika značky, ktorý už jazdí veľkým Range Roverom.

Je to často cítiť na kilometroch, Freelander väčšinou nenajíždí päťdesiat tisíc za rok. Iste, najazdia sa výnimky, ale priemerné ročné nájazdy sa pohybujú skôr okolo 20 000 km. Spoločným menovateľom býva tiež celkom bohatá výbava a prakticky vo všetkých prípadoch úplne jasná servisná história.

Pod kapotou známa a spoľahlivá technika

Land Rover Freelander druhej generácie sa začal vyrábať v októbri 2006. Auto stojí na platforme EUCD, ktorú využíval okrem iného Ford Mondeo a S-Max alebo Volvo S60. To má niekoľko výhod. Pod kapotou je totiž veľmi známa a navyše celkom podarená technika.

Od začiatku výroby ste si mohli vybrať buď naftový štvorvalec 2,2 l vo verzii TD4 (rovnaký motor DW12 od koncernu PSA mali Citroëny, Peugeoty a Fordy) alebo benzínový radový šesťvalec Volvo T6 3,2 l s výkonom 171 kW. Diesel sa dodáva s manuálom alebo automatom, benzínový šesťvalec len s automatom.

Land-Rover-Freelander-II-17.jpgLand-Rover-Freelander-II-21.jpg

Modernizácia z júla 2010 priniesla vedľa faceliftu aj omladený diesel 2,2 l s filtrom pevných častíc a s podobnými parametrami 110 kW namiesto skorších 112 kW, ale 420 Nm miesto 400 Nm. Prišla aj výkonnejšia verzia 140 kW, tá bola výhradne s automatom. V novembri 2012 potom bol šesťvalec nahradený preplňovaným dvojlitrovým štvorvalcom Si4 od Fordu s výkonom 177 kW. Na niektorých trhoch sa v závere výroby objavil aj Freelander s dieselom a pohonom výhradne predných kolies.

Na Land Roveri Freelander je veľmi príjemné vyváženie schopností. Na ceste sa síce nespráva ako moderné "športové" SUV, ale jeho jazdné vlastnosti sú úplne isté a nie je to žiadny uskákaný kostitras. Obratnosť je veľmi dobrá a pomáha aj celkom slušný polomer otáčania. Iste, do mesta sú aj vhodnejšie autá, ale z veľkoryso presklenej karosérie je aspoň dobrý výhľad. Napriek tomu odporúčame parkovacie senzory, bez nich je manévrovanie tak trochu oriešok.

Ťažší terén zvláda s prehľadom

Na diaľnici nečakajte vysokú kultivovanosť, ale neznesiteľný hluk vo Freelanderi tiež nie je. Vlastne je pohodlný a s automatom potom veľmi príjemný, skoro až upokojujúci. Navyše sa nemusíte báť vyraziť po krivej poľnej ceste. Stačí dodržiavať zásady jazdy v teréne, teda predovšetkým ísť pomaly a plynulo.

Do kamenistého riečneho dna alebo meter hlbokého bahna by sme sa úplne nepúšťali, ale pomerne bytelná stavba podvozku zaručuje, že Freelander znesie bez ujmy aj nejakú tú ranu. S testovanou jazdenkou sme vyskúšali len bežnú poľnú cestu a výjazd na jeden kopec, ale z novinárskych prezentácií nového modelu vieme, že Freelander toho zvládne naozaj veľa. Automat je v teréne veľký pomocník. Počítajte ale s tým, že narazíte na limity cestných pneumatík, a tiež s faktom, že klasické uzávierky diferenciálov alebo redukciu toto auto nemá. Asistent pre schádzanie svahov však môže byť užitočný.

Vás ale rovnako najviac zaujíma, ako je na tom Freelander so spoľahlivosťou, že? Tak sa do toho pustime.

Land Rover Freelander II má solídny a robustný mechanický základ, ktorý toho znesie veľa. Síce môžu zamrzieť lacnejšie plasty, ktoré sa ozývajú pri jazde, ale na funkciu to spravidla vplyv nemá. Vás by rovnako pri výbere ojazdeného vozidla mala zaujímať predovšetkým servisná história a celkový stav.

Land-Rover-Freelander-II-15.jpgLand-Rover-Freelander-II-35.jpg

Benzínový šesťvalec je vzácny jav, ale rovnako by sme ho príliš neodporúčali. Jeho pravidelný servis nie je práve jednoduchý a nenadchne ani reálna spotreba okolo 13 litrov na 100 km. Motor po pravidelnom servise a s menším nájazdom by na tom ale mohol byť dobre. Silne ojazdené kusy mávajú problém so spotrebou oleja a poklesom kompresných tlakov.

Nástupcom šesťvalca sa stal preplňovaný štvorvalec od Fordu, ktorý ponúkal lepšie papierové výkony a v reálnej prevádzke o liter až dva lepšiu spotrebu. Jedná sa o mechanicky spoľahlivý motor, ale prvé kusy mali problém s riadiacou elektronikou. Odďaľovanie servisu oleja potom urýchľuje tvorbu karbónových usadenín. Inak sa ale v kombinácii s automatom jedná o celkom zaujímavý a kultivovaný pohon.

Nafta s automatom ako najlepšia voľba

A teraz diesely. Pod kapotou bol vždy naftový štvorvalec 2,2 l pôvodom od koncernu PSA. Rovnaký motor nájdete aj vo Forde, napríklad v S-Maxe. Pre Land Rover sa ale dočkal niektorých zmien, predovšetkým v oblasti sania, mazania a chladenia, aby lepšie znášal jazdu mimo asfalt a veľké náklony.

Pred faceliftom sa motor predával bez filtra pevných častíc, od augusta 2010 potom už len s filtrom. Výnimkou bol ruský trh, tam bol naftový Freelander vždy bez filtra. Regenerácia je riešená ako vo Forde, teda "suchou" cestou bez aditíva Eolys. Ak nejazdíte len po meste, väčšinou sa filter stačí regenerovať. Ale rovnako sa o repas prihlási okolo 180 000 km.

Dá sa to riešiť za rozumné peniaze (zhruba za 200 eur). Počiatočné problémy spoznáte hlavne podľa riedenia oleja naftou, lebo dochádza k veľmi častým pokusom o regeneráciu. Ešte jedna zaujímavosť, s faceliftom dostal tento motor aj vodou chladené turbodúchadlo.

Land-Rover-Freelander-II-10.jpgLand-Rover-Freelander-II-24.jpg

Mechanicky je diesel 2,2 l veľmi odolný a ak včas meníte olej a správate sa k nemu slušne, nemá sa na ňom čo pokaziť. Snáď len EGR ventil môže po väčšom nájazde vyžadovať vyčistenie od usadenín. Z hľadiska životnosti spojky a mechanickej prevodovky je lepšie slabšie prevedenie. Silnejšia verzia s výkonom 140 kW (190 k) dáva viac zabrať aj automatu od spoločnosti Aisin, ktorý je ale inak spoľahlivý. Teda za predpokladu, že v ňom meníte olej.

Servisné intervaly skráťte

Land Rover odporúča v prevodovkách a systéme pohonu všetkých kolies (do polovice roku 2008 mal Freelander Haldex III, potom Haldex IV) meniť olej po 240 000 km alebo desiatich rokoch, ale vôbec nič nepokazíte tým, keď skrátite interval na polovicu. Ak jazdíte veľmi často do terénu, pokojne uberte ešte viac. Aj interval výmeny motorového oleja po 24 000 km je zbytočne dlhý, meňte ho najneskôr po 15 000 km. Rozvody pri dieseloch sa musia meniť po 240 000 km, ale opäť platí, že skoršou výmenou v intervale 160 až 180 000 km nič nepokazíte. Zas tak závratná investícia to nie je.

Z hľadiska mechanickej spoľahlivosti nehrozí žiadna katastrofa, ak má za sebou auto jasnú históriu, pravidelný servis a netrpelo v príliš náročnom teréne. Stav podvozku dobre preverte, býva to vodítko toho, ako sa majiteľ ku Freelanderu správal. Počítajte s výraznejším opotrebením bŕzd, hlavne pri verziách s automatom. A ak sa pýtate na spotrebu, nečakajte zázraky a zmierte sa s tým, že aj naftový Freelander s automatom bude jazdiť za osem až deväť litrov na 100 km.

Land-Rover-Freelander-II-61.jpg

Rozumnou cestou je diesel 2,2 l v slabšom prevedení, do ktorého sa oplatí investovať. Je mechanicky solídny a nehrozí fatálnymi poruchami. Automat je dobrá voľba a v teréne vďaka nemu budete mať výrazne menej práce. Navyše odpadajú časté výmeny spojky a problémy s nie práve robustnou mechanickou prevodovkou.

Zamrzí skutočne len obmedzený výber na trhu, ale keď budete chvíľu hľadať, určite narazíte na solídny kus. Neváhajte tiež vybraný automobil preveriť u oficiálneho servisného partnera Land Roveru. Na Freelander II bolo vypísaných niekoľko zvolávacích a servisných akcií (napríklad kvôli nezávislému kúreniu alebo strešnému oknu), tak nech vám overia, či bolo všetko vykonané. Stačí vám k tomu VIN kód auta.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY