vytisknout velikost písma Test jazdenky: Hyundai i30 (GD) stojí za úvahu aj s dieselom

Rozhodujte sa predovšetkým podľa celkového stavu, chcite poznať servisnú históriu a nebojte sa prizvať na pomoc odborníka, ktorý pomôže odhaliť drobnosti alebo i skryté hrozby.
Test jazdenky: Hyundai i30 (GD) stojí za úvahu aj s dieselom

Plusy

  • Veľký výber na trhu
  • Zatiaľ nadpriemerná spoľahlivosť
  • Príliš neláka zlodejov
  • Môže byť ešte v záruke
  • Solídne diesely

Mínusy

  • Obmedzená ponuka vozidiel s automatom
  • Nepríjemné podsvietenie prístrojov
  • Dobité fleetové kusy
  • Benzínové motory bez duše
  • Servis nie je najlacnejší

Aj keď sa slovenské zastúpenie kórejskej značky snaží ľuďom skrz značne agresívnu kampaň vsugerovať dojem, že Hyundai je vrcholom prémiovosti a sused z Boleslavi si vedľa neho bude pripadať tááákto malý, nejako to na dominantný podiel na trhu stále nestačí. Škoda je na čele, ale na Hyundai zostávajú nižšie pozície.

Lenže do štatistík predajov prihovárajú predovšetkým firemné registrácie, ktoré na našom trhu predstavujú veľkú väčšinu všetkých registrácií nových áut. Ak vyfiltrujete súkromných zákazníkov, je na tom Hyundai s podielom na trhu vlastne veľmi dobre. Napríklad v tomto roku zhruba polovica vozidiel značky Hyundai zamierila do súkromných rúk, zatiaľ čo pri Škode pripadá na súkromníkov len asi 16% všetkých registracií.

Hyundai-i30-SW-GD-27.jpgHyundai-i30-SW-GD-29.jpg

Dá sa pochopiť, čo zákazníkov láka. Hyundai zabodoval predĺženou zárukou a aj pomerne slušnou výbavou za rozumné peniaze. Model i30 vychádzal s rovnakou výbavou vedľa porovnateľnej Octavie vždy o niečo výhodnejšie. A situácia sa opakuje aj na trhu ojazdených vozidiel, kde rovnako staré a často menej ojazdené i30 kúpite lacnejšie než najvyhľadávanejšiu Octaviu.

Ponuka na trhu je slušná

Ako príklad nám poslúži kombík Hyundai i30 SW, ktorý sme si na test požičali v Auto ESA. Pod kapotou bola obľúbená benzínová tisícšesťstovka GDI s výkonom 99 kW (135 k) so štandardne dodávaným šesťstupňovým manuálom. Vozidlo z roku 2013 prešlo necelých 137 000 km a predajca za neho v čase testu chcel 225 000 českých korún (8 501 eur). Úmyselne sme vybrali benzínový model s nadpriemerným kilometrovým nájazdom. Okolo 40 000 km ročne je porcia obvyklá skôr pre diesely.

 

Vyhnite sa opotrebovaným služobným autám

Hyundai i30 (GD) je ešte mladé auto, ale aj napriek jeho obľúbenosti medzi súkromníkov ich plno skončilo vo firmách. Niektorí služobní vodiči nafasovanú i30 rozhodne nešetrili, tak sa snažte minulosť kupovaného auta odhadnúť. Vyskúšajte dobre prevodovku a započúvajte sa do podvozku, či pri skúšobnej jazde nadmerne nebije. Auto tiež musí dobre držať smer a v riadení nesmie byť cítiť vôľa. Prehliadkou so skúseným mechanikom rozhodne nič nepokazíte. Obrovskou výhodou i30 je, že to nie je cieľ podvodníkov a zlodejov, takže riziko kúpy kradnutej a havarovanej stočenky v exekúcii je pomerne nízke.

 

A ako to vyzerá na slovenskom trhu ojazdených áut? Pozreli sme sa na najpoužívanejší česko-slovenský internetový vyhľadávač ojazdených automobilov a našli sme celkom množstvo inzerovaných i30 s udávaným rokom výroby 2013 a mladšie. Z toho malo pod kapotou 185 áut benzínový motor, 179 vozidiel bolo na naftu a 9 na LPG.

Zaujímavé je, že z tých benzínových má hneď 175 inzeriovaných áut udávaný nájazd do 75 000 km a len jedno jediné auto má najazdených cez 150 000 km. Z inzerovaných dieslov sa 166 vozidiel vojde do 100 000 km, len dve v ponuke majú najazdené cez 150 000 km. Hyundaie i30 pod hranicu 8-tisíc eur ešte príliš padať nechcú. Najlacnejšie auto z roku 2013 sme našli za 7 500 eur s benzínovým motorom, najlacnejší diesel v inzerátoch stál 2 900 eur.

Pohodlný a stabilný, ale veľmi nudný

Siahodlho predstavovať jazdné vlastnosti asi nie je potrebné. Určite poteší, že aj základná verzia má vzadu viacprvkovú nezávislú nápravu, čo dnes rozhodne nie je obvyklé. Vozidlu to prepožičiava predvídateľné a isté správanie, dobrú stabilitu a slušnú schopnosť "opravovať" cesty.

Hyundai-i30-SW-GD-14.jpgHyundai-i30-SW-GD-15.jpg

Samozrejme bude záležať na stave podvozku ojazdeného auta a použitých pneumatikách, ale napríklad na patnástkach 195/65 vyhladzuje Hyundai i30 priemernú slovenskú ceste veľmi dobre. Správanie testovaného auta trochu kazili obuté zimné plášte, ale inak sa nebolo na čo sťažovať. Snáď len v riadení by mohlo byť viac citu a odozvy, pôsobí trochu gumovo.

Užívateľská ergonómia je veľmi o zvyku. Sedačka je široko nastaviteľná a volant tiež, takže si možno v i30 nájsť veľmi príjemnú a správnu polohu za volantom. Napríklad talianske, francúzske alebo niektoré japonské autá môžu toto Kórejcom len závidieť. Nie je tu síce tak "upratané" ako v konkurentoch z koncernu VW, ale vlastne jediným slabým článkom interiéru je príliš intenzívne modré podsvietenie prístrojov. Aj keď ho stlmíte, čo to ide, v noci značne unavuje zrak.

Motory vydržia, ale pozor na históriu

Výber motora je u ojazdeného Hyundai i30 pomerne jednoduchý, pretože prakticky so žiadnou motorizáciou neurobíte osudovú chybu.

Zamrzí skôr absencia výraznejšieho benzínového motora. Atmosférická tisícštyristovka stačí akurát tak na presúvanie sa s nezaťaženým autom medzi dedinami, na diaľnici rýchlo narazí na svoje limity. Tisícšestovky sú na tom lepšie, ale výkon z nich musíte žmýkať. Zaujímavé je, že priamovstrekové GDI je pocitovo trochu lenivé proti nepriamovstrekovanému a o 15 koní slabšiemu motoru 1.6 MPI. Pokiaľ ale jazdíte pokojne, bude úspornejší.

Hyundai-i30-SW-GD-19.jpgHyundai-i30-SW-GD-46.jpg

V teste sme s motorom 1.6 GDI jazdili so spotrebou zhruba sedem a pol litra, pokojná cesta mimo mesta a diaľnice zrazila spotrebu pod sedem. Diaľničný presun potom znamená približne osemlitrovú spotrebu. Motor 1.6 GDI Turbo je na našom trhu pomerne veľká vzácnosť. Bude drahý a racionálny záujemca dá asi prednosť skôr dobre vybavenému dieselu.

Hoci naftový vrchol tvorí len tisícšesťstovku CRDI, v najsilnejšom prevedení ide slušne. Nečakajte ale zázračnú spotrebu, pod päť sa dostane len veľmi rozvážny vodič. Na vine je často dlhé odstupňovanie niektorých verzií, ktoré núti aj v meste jazdiť na trojke. Šestku vám dovolí použiť len od tachometrovej stovky. A na diaľnici vás bude nútiť častejšie podraďovať. Kto je zvyknutý v Octavii 2.0 TDI len šliapnuť na šestke na plyn, ten sa bude musieť naučiť s naftovou i30 radiť pokojne o dva kvalty dole, aby sa začala hýbať.

Diesely sa podarili, napriek tomu ich nákup dobre zvážte

Našťastie ale nie je mechanika dieselov príliš citlivá, takže trochu hrubšie zaobchádzanie znesie. Samozrejme záleží na minulosti auta. Krištáľovo čistá servisná história je v tomto prípade nutnosťou. Pozor na prechádzanie intervalov výmeny oleja. Akokoľvek by výmena po 20 000 km u mladého dieselu zas tak príliš vadiť nemusela, napriek tomu odporúčame pristúpiť ku konzervatívnemu plánu 15 000 km alebo jeden rok.

Servisné odporúčania

Áno, my vieme, že sa s tým stále opakujeme, ale aj kupujúci jazdenky by si mali opakovať mantru "rok alebo pätnásť tisíc... rok alebo pätnásť tisíc... rok alebo pätnásť tisíc..." pre výmeny oleja a celkový preventívny servis. Pozor na špecifikáciu oleja pri dieseloch kvôli filtra pevných častíc. Priamovstrekové benzíny tiež potrebujú kvalitný olej, ktorý zabráni nadmernej tvorbe karbónových usadenín. Sviečky meňte po 60 000 km alebo štyroch rokoch, rovnaký interval by sme odporučili aj pre výmenu oleja v automatickej prevodovke. Diesely s manuálom majú pevný zotrvačník, dvojhmota je len pri automatoch a tam hnevať nebude. Pri manuáloch ale počítajte s opotrebovanou spojkou, no to nie je brutálny servisný výdavok. Vyhnite sa ale prestavbám na LPG, to skôr ušetríte s dieselom.

Pre benzínové motory to platí tiež. Tam si dajte veľký pozor na málo jazdené súkromné ​​autá, ktoré v rukách penzistov prešli napríklad len 5 000 km za rok. Ono môže byť síce veľmi fajn kupovať i30 s 20 000 km, ale ak má po štyroch alebo piatich rokoch stále pôvodnú olejovú náplň, nemusí to pre motor znamenať nič dobré. Prechádzanie oleja sa podpisuje na nadmernej tvorbe kalov a zrýchlenom zakarbónovaní. Zvlášť diesely a priamovstrekový benzíny potom na to trpia.

Hoci majú použité pohonné jednotky rozvodové reťaze, v Hyundai sa o nejakých fatálnych zlyhaniach nešíria historky ako o porovnateľnom systéme koncernovej konkurencie. Na druhú stranu už sa servisy s natiahnutou reťazou tiež stretli a museli ju meniť. Najčastejšie je na vine užívateľ, teda extrémne podtáčanie motora a parkovanie v kopci len so zaradenou rýchlosťou bez ručnej brzdy.

Automaty sú, ale drahé a je ich málo

Len necelých desať percent ponúkaných ojazdených áut má automatickú prevodovku. Väčšinou sa jedná o tzv. predvádzačky alebo skladovky. Na rozdiel od minulej generácie už je pod kapotou konečne inteligentnejší šesťkvalt, môžete mať aj sedemstupňovú dvojspojkovú skriňu. Tá od apríla 2015 nahradila meničový automat vo väčšine motorizácií, aj keď na niektorých trhoch ešte menič v ponuke zostal. Záleží na preferenciách, ale do mesta a kolón by sme radšej volili práve klasický automat s meničom. Mierny nárast spotreby určite vykompenzujú ušetrené nervy menej skúsených vodičov a vodičiek. Smutnou správou je, že najlacnejší automat sme v aktuálnej ponuke ojazdených áut našli za cca 11-tisíc eur.

Pri šesťstupňovom automate si postrážte výmenu oleja. Hyundai uvádza interval 6 rokov alebo 100 000 km, ale odporúčame ho skrátiť na 60 000 km a štyri roky. Pri dvojspojky sa žiadny interval výmeny oleja neuvádza. Pre dvojspojkovú prevodovku potom platí obvyklá poučka, že do kolón to chce poctivo stáť na brzde, aby si spojky naozaj mysleli, že sa stojí, a nesnažili sa auto tlačiť.

Aj z hľadiska viacerých jazdeniek by sme rovnako v klasickom meničovom automate videli väčší potenciál do budúcnosti. Dvojspojka predsa len "smrdí" nejakým veľkým výdajom. Ak je však niekto dynamický vodič a rád sa s autom odvezie, ale napríklad kvôli manželke alebo zo zdravotných dôvodov potrebuje automat, je dvojspojka dobrá voľba. Nekradne slabším motorom toľko výkonu a dovolí intenzívnejšie spojenie s autom.

Hľadajte mladé kusy a chcite poznať úplnú históriu

Ťažko ešte druhej generácii modelu Hyundai i30 niečo zásadné vytýkať. Je to mladé auto a ak vyradíte zo svojho výberu evidentne unavené fleetové kusy, ku ktorým sa služobní vodiči nesprávali práve s citom, vlastne sa nie je čoho báť.

Hyundai-i30-SW-GD-16.jpgHyundai-i30-SW-GD-25.jpg

Len sa budete musieť zmieriť s tým, že napríklad dvojzónová automatická klimatizácia nie je celkom obvyklý jav. U väčšiny áut si budete musieť smer, teplotu a intenzitu ventilácie nastavovať ručne. Chudobnejšia výbava na druhú stranu znamená menej potenciálnych problémov. Avšak aj tak pri Hyundai palubné "hračky" zvyčajne nehnevajú.

Rozhodujte sa teda predovšetkým podľa celkového stavu, chcite poznať servisnú históriu a nebojte sa prizvať na pomoc odborníka, ktorý pomôže odhaliť drobnosti alebo i skryté hrozby. Nie snáď, že by ojazdené i30 vyžadovali nejaké brutálne investície, ale možno je zbytočné si kupovať auto síce s plnou výbavou, ale s tečúcou prevodovkou, vyklepaným podvozkom a skrútenými brzdami. Na trhu určite nájdete lepší kus, výber je totiž veľmi slušný.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY