vytisknout velikost písma Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Plusy

  • Dobré jazdné vlastnosti
  • Komfort a kultivovanosť
  • Priestrannosť a praktickosť
  • Spoľahlivé motory
  • Dostupné diely a servis

Mínusy

  • Už začína starnúť
  • Ponuka pekných áut sa tenší
  • Malá ponuka benzínových motorov
  • Problémy s DPF pri dieseloch (do r. 2010)
  • Štvorkolka vôbec nebola v ponuke

Občas sa vedú spory o to, či je Ford Mondeo vyrábaný v rokoch 2007 až 2014 tretia alebo štvrtá generácia, ale to nám teraz asi môže byť jedno. V tomto teste jazdenky si minulú generáciu Mondea bližšie predstavíme a popíšeme si jej silné a tiež slabé stránky. Na našom trhu patrí dlhodobo k najvyhľadávanejším a najpredávanejším jazdenkám.

Zajímavé je, že aj keď je to o triedu väčšie auto, oslovuje podobných zákazníkov ako ojazdená Octavia. Mondeo je považované za jej konkurenciu. Môže za to predovšetkým široká ponuka obľúbených dieselov a praktické karosárske varianty liftback a kombi. Na našom trhu sa predával aj sedan, ale s ním sa stretnete len zriedka.

Ford-Mondeo-30.jpgFord-Mondeo-31.jpg

Vysoký nájazd je bežný

Na rozdiel od konkurenčného Volkswagenu Passat spadla Mondeu cena celkom rýchlo. Najlacnejší kus v inzerátoch je teraz za 3 200 eur. Je to kombi z roku 2008 s benzínovým dvojlitrom a udávaným nájazdom 359 000 km. Práve vysoký nájazd je záležitosť, s ktorou je potrebné sa v Mondeu zmieriť. Tri stovky tisíc kilometrov už má priznaných množstvo predávaných áut. Najviac jazdený kus na predaj sa "chváli" 424 000 km.

Ford-Mondeo-21.jpgFord-Mondeo-58.jpg

Samozrejme je potrebné si stanoviť rozpočet a vedieť, čo chcete a potrebujete. Na hranici 7 600 eur sa lámu Mondea pred faceliftom, ktorý prebehol v roku 2010. Facelift spoznáte predovšetkým podľa predného nárazníka s linkou diódových denných svetiel. Také bolo aj naše testované auto, ktoré sme si požičali v Auto ESA. Testované vozidlo s motorom 2.0 TDCI a automatickou prevodovkou Powershift z roku 2011 je pôvodom z Nemecka, najazdilo 120 000 km a predajca za neho v čase testu chcel 10 999 eur.

Ešte sa vráťme k Passatu. Šesťročné Mondeo s motorom 1.6 TDCI a nájazdom 300 000 km sa predáva za zhruba 5 000 eur, rovnako starý Passat 1.6 TDI s rovnakým nájazdom stojí asi o 2 tisícky viac. To je na trhu ojazdených áut pomerne veľký rozdiel. Podobná je situácia aj pri dvojlitrových dieseloch. Ak budete hľadať maximálne šesťročné autá s nájazdom do 150 000 km, Passat bude opäť o nejaké 2 tisícky drahší.

Lacnejší, ale nie horší

Ťažko povedať, čo stojí za tak rýchlym prepadom hodnoty Fordu Mondeo. V skutočnosti je to totiž veľmi dobré auto. V zásade spoľahlivé a pevné, na rozdiel do svojho predchodcu prakticky nepozná koróziu, má podarené diesely, skvelé riadenie i podvozok. Snáď jediné, v čom sú isté medzery, je kvalita detailov a spracovanie interiéru. Mondeo pocitovo rýchlo zastaráva a na interiéri býva cítiť jeho vek. Nevie starobu a nájazd maskovať tak dobre ako vozidlá koncernu Volkswagen.

Ford-Mondeo-20.jpgFord-Mondeo-38.jpg

Ak sa ale zmierite s tým, že sem tam bude nejaký plast trochu poškriabaný, občas niečo v útrobách interiéri odletí a koberčeky budú ošlapané ako rohožka v čakárni, vlastne nie je príliš oblastí, ktorými by vás malo Mondeo strašiť. Samozrejme záleží na tom, aký máte rozpočet. Čím hlbšie v cenovom spektre pôjdete dole, tým vrodená rizikovosť jazdenky porastie. Stačí ale dobre vyberať a vždy za svoje peniaze dostanete naozaj veľa auta. Dobrého auta.

Aj Mondeo sa stáča

Aj pri ojazdených Fordoch hrozí stretnutie so stočenkou. Najväčšie riziko je v nepreverených importoch, ktoré vypadli z oficiálnej siete servisov. Dôležité je pri kúpe rozmýšľať a počítať s tým, že desať rokov staré Mondeo s dieselom bude mať najazdených okolo 300 000 km. Toto je obľúbené fleetové auto, ktoré v rukách prvého majiteľa natočilo pokojne 150 000 km za tri roky.

 

Dá sa celkom pochopiť, prečo má tak málo Fordov benzínový motor. Automobilka totiž pod kapotou neponúkala nič vyložene atraktívneho. Atmosférická tisícšesťstovka je slabá, dvojliter stačí len tak tak. "Dvatrojka" s automatom strašila spotrebou, motor 2.5 Turbo bol zas už príliš drahý. Diesel je jednoducho vyhľadávanejší a s rozložitým Mondeom si poradí lepšie ako dýchavičné atmosférické motory. Až príchod moderných preplňovaných benzínových motorov EcoBoost znamenal zlepšenie, ale drahé dvojlitre s automatom veľa ľudí nechcelo. Asi najzaujímavejšia je tak len tisícšesťstovka EcoBoost.

S dieselmi opatrne

Ojazdený turbodiesel je vždy trochu lotéria. Aspoň že v Mondeu väčšinou príde lepšia karta, ak sa nepúšťate do veľmi rizikových hier. Ihneď si tak prečiarknite motor 1.6 TDCI, ktorý sa k nám dostáva hlavne zo zahraničia. U neho sa nedá očakávať perspektívna budúcnosť, navyše na rozmerné Mondeo nestačí.

Tradične doporučenia hodný býval motor 1.8 TDCI, u ktorého ste mali istotu, že nemá filter pevných častíc. Mechanicky je to motor odolný, ale už sa dostal do štádia, kedy si ho ľudia buď nechávajú, pretože do neho investovali a funguje, alebo ho posielajú do sveta, pretože bude potrebovať investíciu. Týmto autám už väčšinou svieti na tachometri tristo tisíc kilometrov a viac, takže je nutné počítať s tým, že sa bude riešiť turbo, spojka a podobné bežné záležitosti. Hlavne si postrážte rozvody, nech sa vám tisícosemstovka nestretne. To by znamenalo koniec inak slušného motoru.

Ford-Mondeo-42.jpgFord-Mondeo-57.jpg

Najvyhľadávanejšie sú dvojlitre. Motor DW10 vzniknutý v spolupráci s koncernom PSA Peugeot-Citroën má veľmi robustný mechanický základ. Prekvapivo tiež znášal predlžovanie intervalu výmeny oleja, však s rastúcim nájazdom by sme prešli na konzervatívny servisný plán. Olej by sa mal meniť najneskôr po 20 000 km, radšej sa vráťte k obvyklým 15 000 km.

Pozor na DPF

Do roku 2010 sa na našom trhu predávalo Mondeo štandardne bez filtra pevných častíc (motor 1.8 TDCI nemal filter nikdy). Ak nájdete zachovalý kus s dieselom bez DPF, kupujte. Máte o problém menej. Naopak pozor na importované kusy, ktoré filter mať majú. Pred rokom 2010 fungoval systém regenerácie nespoľahlivo a mnoho majiteľov filter odstránilo alebo prevŕtalo. Na STK by ste potom mohli mať problém. Keď už, je lepšie modernejšie riešenie po roku 2010, ktoré funguje spoľahlivo.

 

Pri dvojlitroch pozor na to, či auto má alebo nemusí mať filter DPF. Pred modernizáciou sa u nás Mondeo predávalo bez filtra DPF. S takým motorom problémy snáď nikdy nebudú. Overte si ale v servise Ford, či je kupované auto skutočne z výroby bez filtra. Importy zo zahraničia naopak filter majú a bývajú s ním problémy. Regenerácia hnevá.

Po modernizácii v roku 2010 dostalo Mondeo už lepšie a spoľahlivejšie riešenie regenerácie DPF a nie je nutné sa ho báť. Navyše automobilka má program výmeny filtrov, ktorý patrí k najlacnejším na trhu. Najčastejšie sa filtre zanášajú v Mondeu prevádzkovanom len na krátkych trasách. Rovnako ale počítajte s tým, že viac ako 200 000 km filter nedá. Výmena aspoň nestojí stovky eur.

Motor 2.2 TDCI je tiež od PSA, ale vo Forde nemá dvojité preplňovanie. Dynamicky je výraznejšie až prevedení s výkonom 147 kW (200 k), ale u neho pozor na automat. Vysoký krútiaci moment už dáva automatickej prevodovke dosť zabrať. Tento diesel oceníte hlavne vtedy, keď jazdíte v plnom obsadení na diaľnici.

Benzín? Ako pre koho

Odporučiť nejaký benzínový motor do Mondea je trochu zložitejšie. Atmosférický dvojliter Duratec je tichý a pružný, ale logicky má s naloženým Fordom veľa práce. Navyše v rokoch 2012 až 2014, kedy stál benzín viac, nechali mnohí majitelia urobiť prestavbu na LPG. Tieto motory ale nemajú hydraulické zdvihátka ventilov a pochybujeme, že by vôľu ventilov niekto pravidelne vymedzoval.

Ford-Mondeo-16.jpgFord-Mondeo-36.jpg

Po modernizácii v roku 2010 dostalo Mondeo už lepšie a spoľahlivejšie riešenie regenerácie DPF a nie je nutné sa ho báť. Navyše automobilka má program výmeny filtrov, ktorý patrí k najlacnejším na trhu. Najčastejšie sa filtre zanášajú v Mondeu prevádzkovanom len na krátkych trasách. Rovnako ale počítajte s tým, že viac ako 200 000 km filter nedá. Výmena aspoň nestojí stovky eur.

Motor 2.2 TDCI je tiež od PSA, ale vo Forde nemá dvojité preplňovanie. Dynamicky je výraznejšie až prevedení s výkonom 147 kW (200 k), ale pri ňom pozor na automat. Vysoký krútiaci moment už dáva automatickej prevodovke dosť zabrať. Tento diesel oceníte hlavne vtedy, keď jazdíte v plnom obsadení na diaľnici.

Motor 2.0 Duratec sa vyrábal aj vo verzii na E85, ale jej výhody pri súčasných cenách benzínu príliš vyznamenať nie sú. Kľudným vodičom bude dvojliter bohato stačiť a so spotrebou okolo ôsmich litrov sa dá žiť. Kvôli krátkej päťke ale bude na diaľnici dosť hučať a predovšetkým "žrať". Tiež je potrebné ustrážiť, v akom stave motor je. Niektorí k nemu pristupovali štýlom, že je to predsa "bezúdržbová atmosféra".

Vzácna je motorizácia 2.3 Duratec, ktorá sa dodávala výhradne so šesťstupňovým automatom. Ten pocitovo kradne motoru citeľnú časť výkonu, avšak ak ste pokojná povaha a zmierite sa s priemernou spotrebou okolo desiatich litrov, tiež budete spokojní. Navyše toto Mondeo väčšinou nemáva najazdené stovky tisíc kilometrov ako diesely. Zase ale pozor na prestavbu na LPG.

Atmosférická tisícšesťstovka na veľké Mondeo nestačí, aj keď je celkom spoľahlivá. Pri staršom motore 2.5 Turbo od Volva dochádza k praskaniu stien medzi valcami, čo sa veľmi zle diagnostikuje. Pri prehliadke auta pred kúpou a krátke skúšobnej jazde väčšinou nič nespoznáte. Motory 1.6 EcoBoost a hlavne 2.0 EcoBoost udeľujú Mondeu veľmi presvedčivú dynamiku, ale začínajú sa u nich množiť záhadné prípady prasknutia piestu, a to aj po celkom nízkom kilometrovom nájazde. Otázkou je, či je na vine majiteľ (trápení motora za studena, odďaľovanie výmeny oleja) alebo výrobná chyba.

Automat potrebuje servis

Pomerne dosť kusov Mondea má v ponuke samočinnú prevodovku. Napríklad k motorom 2.0 EcoBoost ste ju dostali štandardne, Ford začal k dvojlitrom s turbom ponúkať manuál až neskôr. K charakteru dieselov sa potom automat náramne hodí. V prípade Fordu Mondeo sú dve možnosti. Klasický automat s hydrodynamickým meničom a dvojspojková prevodovka PowerShift.

Ford-Mondeo-28.jpgFord-Mondeo-42.jpg

Pre oba druhy prevodoviek platí, že potrebujú výmeny oleja, ideálne po 60 000 km. Ak ťaháte príves a jazdíte hlavne v kolónach a po meste, potom pokojne skráťte interval výmeny oleja v automate na 40 000 km. Prevodovky sú inak spoľahlivé a aj dvojspojka, ak má za sebou predpísané výmeny oleja, vydrží zhruba štvrť milióna kilometrov. Nová sada spojok vyjde asi na tisícku.

Meničový automat so dodával k motorom 2.0 TDCI do júla 2010, potom nastúpila pri dvojlitri dvojspojka. Motor 2.2 TDCI mal automat s meničom vždy, ale v silnom dieseli sa pripravte na to, že toho bude mať prevodovka dosť. Krútiaci moment cez 400 Nm je na ňu možno až príliš.

Stále dobrá voľba

Vďaka rýchlejšiemu poklesu cien je ojazdené Mondeo zaujímavou ponukou. Vlastne jednou z najlepších v tejto kategórii. Hľadajte ale asi radšej model po facelifte, aj keď už bude mať diesel filter pevných častíc. Stále lepšie vyskúšaná technika v relatívne modernom aute, než starý kus bez filtra s brutálnym nájazdom. Ale je to na vás.

Ani so starším kusom veľkú chybu neurobíte. Mondeo vám bude pri zodpovedajúcom servise slúžiť dobre. Iste, časom sa nejaký problém objaví, už je to predsa len desať rokov staré auto. Ale celková kvalita je nadpriemerná, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá. So správnym motorom bude Mondeo aj o niekoľko rokov stále veľmi žiadaná jazdenka.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY