vytisknout velikost písma Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Plusy

  • charakterné motory
  • solídna spoľahlivosť
  • nemáva najazdené pol milióna
  • funguje v každom počasí
  • je to klasický športiak
  • nemusíte byť multimilionár

Mínusy

  • dizajn nesadne každému
  • kvalita detailov nezodpovedá značke
  • chce to krytú garáž
  • pekný kus budete hľadať dlho

Klasické roadstery sú vymierajúci druh. Ľudia prestali vlastníctvo podobného auta považovať za "životnú nutnosť". Napríklad mladá generácia už o klasickom športovom roadsteri neuvažuje ako o dostupnejšom aute snov, ktoré si možno raz naozaj kúpi. Je to vidieť aj na ponuke nových áut, stále viac modelov tohto typu končí bez priameho nástupcu.

Vie to aj BMW, ktoré muselo spojiť sily s Toyotou, aby sa mu vôbec vývoj nástupcu BMW Z5 vyplatil. Klienti podobných roadsterov sa ale nikdy nepočítali na milióny. A s nástupom downsizingu prichádzajú moderné roadstery o posledné zvyšky charakteru.

BMW-Z4-E85-21.jpgBMW-Z4-E85-7.jpg

Len si vezmite nové Porsche Boxster. Jazdí fantasticky, ako od nového Porsche čakáte, no vydáva zvuk, ktorý sa k nemu jednoducho nehodí. Ak považujete akustickú stránku veci za jeden z najdôležitejších zážitkov z jazdy so športovým roadsterom, sú staršie viacvalcové atmosférické modely rozhodne atraktívnejšie. A ak je Boxster mimo váš rozpočet, zostáva jediná možnosť. Toto BMW Z4.

Ako príklad nám poslúži Z4 s motorom 2,5 l, ktorú sme si na test požičali v Auto ESA. Vozidlo z roku 2004 prešlo doteraz 107 000 km a predajca si ho v čase testu cenil na 270 000 korún (10 228 eur). Ponuka sa pomaly tenší. Ak vyfiltrujete vytuningované a pochybné kusy, máte k dispozícii len pár desiatok zaujímavých Z4 po celej Európe, ktoré by stáli za úvahu. A nedá sa povedať, že by sa práve pekným Z4 chcelo padať hlboko pod 10 000 eur. Majitelia si ich držia.

Dizajn BMW Z4, ktoré prišlo na trh v roku 2002 a v roku 2008 ho nahradila nová generácia s pevnou strechou, už nevzbudzuje toľko kontroverzií. Niekomu sa stále nepáči, ale v čase opuchnutých crossoverov pôsobí priamo atleticky. Dlhý predok vyzerá, že by sa pod kapotu vošiel snáď aj radový desaťvalec. A pretože sa sedí prakticky pri zadnej náprave, je jazdný zážitok predsa len trochu iný ako v bežných sedanoch od BMW.

Vodič viac vníma pohyby celého auta a krotenie pomerne ľahko vyvolanej pretáčavosti dá oveľa viac práce. Zážitok z jazdy bokom je v tomto malom roadsteri oveľa intenzívnejší, pretože vodič sedí vlastne až za osou, okolo ktorej sa má Z4 tendenciu otáčať.

BMW-Z4-E85-11.jpgBMW-Z4-E85-4.jpg

Lenže kompaktný roadster si človek väčšinou neobstaráva na to, aby s ním jazdil bokom. Každodenné spolužitie je so Z4 prekvapivo jednoduché. Kúrenie nabieha rýchlo a ani so strechou dole nie sú turbulencie nijako strašné. Stačí si pustiť výhrev sedačiek, nastaviť výduchy ventilácie a aj keď je vonku okolo desiatich stupňov nad nulou, dá sa jazdiť so strechou dole.

Menšie nájazdy automaticky neznamenajú lepší stav

Napriek tomu sa človek nemôže ubrániť dojmu, že BMW Z4 je predovšetkým hračka na leto, respektíve do pekného počasia. Aj to je dôvod, prečo tieto autá nemávajú po pätnástich rokoch prevádzky najazdené pol milióna, ale pokojne len niečo okolo 100 000 km. Ťažko to môžeme nejako spriemerovať, ale ak slúžia niekomu ako druhé alebo tretie auto na hranie, sotva s ním nabehne viac než pár tisíc kilometrov za rok.

Lenže malý nájazd neznamená, že kupovaná Z4 bude aj v bezchybnom stave. Pod termínom "meniť olej po 15 000 km" si totiž veľa ľudí predstaví, že keď najazdia 3000 km za rok, že na auto vlastne nemusia siahnuť. Niektoré Z4 bežný servis nevideli mnoho rokov.

BMW-Z4-E85-49.jpgBMW-Z4-E85-55.jpg

Našťastie ale nie je základná mechanika BMW Z4 tak zlá, aby ste museli utekať od každého auta, ktoré nemá olej menený dôsledne po roku alebo 6000 km. Klasické radové šesťvalce patria k tomu spoľahlivejšiemu, aj keď sa samozrejme aj u nich vyskytujú nejaké drobnosti, na ktoré je potrebné si dať pozor, prípadne s nimi počítať. Ich riešenie ale nie je záležitosť, ktorá by vás mala finančne zruinovať. Na takéto experimenty si kúpte ojazdený turbodiesel...

Menší šesťvalec bohato stačí

Než začnete vykrikovať, že dva a pol je málo a že keď už, chce to rovno plnohodnotný trojliter, zadržte. Samozrejme dynamika "plnotučného" motora je atraktívnejšia, ale slabší šesťvalec 2,5 l, v testovanom aute s výkonom 141 kW (192 k) a krútiacim momentom 245 Nm, úplne stačí. Skvele sa k nemu hodí aj nakrátko poskladaný päťstupňový manuál, ktorý potenciál motora krásne využije.

Toto testované auto je taká kombinácia Porsche Boxsteru a Mazdy MX-5. Dostanete za každých okolností dostupné výkony, takže sa nemusíte báť na suchej ceste šliapnuť poriadne na plyn a motor žmýkať. Prevodovkou sa prehryziete rýchlo, reakcia na plyn je ukážková a akustický prejav doslova rozprávkový. Napriek tomu tu zostáva bezpečné vyváženie s motorom za prednou nápravou.

Je celkom jedno, aký motor si pre BMW Z4 vyberiete. Či už sa jedná o staršiu jednotku radu M54, alebo novší N52, obe sú to mechanicky spoľahlivé rady motorov. Samozrejme záleží na servisnej histórii a prístupu majiteľa, ale základ je veľmi dobrý a do budúcnosti celkom perspektívny.

Motory majú ešte nepriame vstrekovanie, takže odpadá riziko nadmerného zanášania karbónom. BMW síce nešpecifikuje oktánové číslo, ale kto rád využíva dynamické možnosti auta, nič nepokazí tankovaním deväťdesiatosmičky. S nájazdom pár tisíc kilometrov za rok nemá zmysel príliš riešiť spotrebu, pri pokojnej jazde sú ale radové šesťvalce mimoriadne úsporné. Nie je problém dosahovať spotreby okolo ôsmich litrov. Dostať sa cez dvanásť vyžaduje už veľmi ťažkú ​​nohu na plyne.

BMW-Z4-E85-39.jpgBMW-Z4-E85-63.jpg

"Asi najčastejším javom pri radových šesťvalcoch, predovšetkým u M54, je únik oleja alebo jeho vyššia spotreba. Na vine býva často olejový separátor, ktorý sa po zhruba desiatich rokoch alebo 200 000 km prihlási o výmenu," hovorí Petr Dorotovič, servisný špecialista na vozidlá BMW. "Originálny diel stojí zhruba 150 eur vrátane potrebných hadíc. K tomu je dobré nechať vymeniť tesnenie medzi blokom motora a telesom olejového filtra, čo je záležitosť desiatok eur," dopĺňa.

Olej môže unikať aj cez tesnenie do šácht sviečok. "To je práca na hodinu a materiál za päť stoviek," hovorí Petr Dorotovič. Pri sviečkach odporúča výmenu skôr po štyroch rokoch alebo 40 000 km, ak sa s autom jazdí menej.

Riziko sa skrýva aj v regulačnej klapke DISA, ktorá mení dĺžku sacieho traktu a zlepšuje krútiaci moment v nižších otáčkach. "Záleží, v akom je to stave. Niekedy sa to dá opraviť pomocou opravnej sady za asi 70 eur, originálny nový diel stojí skoro 200 eur, "upresňuje Dorotovič.

Veľa sa tiež hovorí o systéme Vanos a Valvetronic, ale to sa týka skôr áut, ktorá sa nájazdom blížia ku štvrť miliónu kilometrov. Vanos sa dá za zhruba 80 eur pomocou opravnej sady tesnení zrepasovať, nový stojí cez 500 eur. Pri Z4, ktorá toho zvyčajne nabehne oveľa menej, býva toto väčšinou ešte v poriadku. Z drobností je snáď dobré pripomenúť vodnú pumpu a aj napinák rozvodovej reťaze.

"Výmeny oleja by som skrátil na desaťtisíc kilometrov alebo jeden rok," odporúča Dorotovič a dodáva, že sa nejedná o závratnú investíciu. Nabáda tiež každý rok meniť filter sania. "Ak chce niekto na týchto lacných položkách šetriť, nech si nekupuje BMW na hranie," dodává.

BMW-Z4-E85-26.jpgBMW-Z4-E85-32.jpg

Motor najlepšie preveríte pri testovacej jazde. Musí dobre naštartovať, mať vyrovnaný voľnobeh a už v nízkych otáčkach pohotovo reagovať na plyn. Nájdite si dlhšiu rovinku, zaraďte vyššiu rýchlosť a akcelerujte z nízkych otáčok, takmer od voľnobehu. Musíte cítiť lineárny nástup výkonu bez trhania a prieťahov.

Pri starších autách začína byť unavená prevodovka, ale väčšinou za to môže necitlivé radenie. Rozhodne by sa nemalo stať, že rýchlosť nejde zaradiť alebo vypadáva. Búchanie diferenciálu, jeho skučanie a čudné zvuky pri manévrovaní na mieste takisto nie sú normálne a obvyklé prejavy. Svedčí o ťažkom živote auta. Od veci ale nebude hneď po kúpe vymeniť v prevodovke a diferenciáli olej, pretože to zrejme ešte nikdy nikto neurobil.

Hľadajte originálne autá, udrží si hodnotu

Potom už si všímajte hlavne detailov. Je samozrejme na vás, aké kozmetické drobnosti ste ochotní prehryznúť. Predovšetkým sa zamerajte na to, aby auto nebolo po veľkej nehode. Preverte poriadne mechanizmus strechy a ako tesnia bočné okná. Do auta by normálne nemalo tiecť. To pokojne môžete overiť tak, že prejdete umývačkou. Pozor, na strechu nepoužívajte umývací program s voskom!

Vyskúšajte, ešte funguje celá výbava. Niekedy hnevá klimatizácia, ktorá nezvládne regulovať teplotu a rýchlosť ventilátora. Pri vozidlách s navigáciou sa môže objaviť nefunkčný modul. Niekedy hnevá aj diaľkové otváranie kufra a zámok kapoty. Ten ale stačí väčšinou len premazať.

BMW-Z4-E85-23.jpgBMW-Z4-E85-8.jpg

Nebavíme sa o bývalom služobnom vozidle, ktorý by najazdilo 50 000 km za rok. Majitelia si väčšinou svoje Z4 rozmaznávajú a pobehovanie s handričkou dookola tak nejako patrí k celému tomu zážitku. Aspoň teda pre niektorých. Napriek tomu nie je od veci chcieť poznať celú servisnú históriu a minulosť auta. Už kvôli udržaniu hodnoty tohto roadstera.

Kupujte, nebudú!

BMW Z4 možno nejazdí tak vycibrene ako Porsche Boxster, ale Z4 kúpite za veľmi rozumné peniaze, jej servis je pomerne jednoduchý a vzhľadom ku kategórii auta aj cenovo dostupný. Pri trinásťročnej jazdenke vás už aj tak nikto nenúti jazdiť k BMW a platiť 500 eur za hodinu práce.

V dnešnej dobe pôsobí charakterný radový šesťvalec ako pohladenie na duši. A práve akustický doprovod utvára v prípade roadsteru celkový zážitok. Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY