vytisknout velikost písma Test jazdenky BMW 116i: baránok vo vlčom rúchu

BMW 1 (E87) sa pred deviatimi rokmi stalo po kompromisne riešených vozoch 3 Compact samostatnou, základnou radou v ponuke automobilov značky BMW. Ako možno s odstupom času hodnotiť najslabšie prevedenie prvej jedničky?
Test jazdenky BMW 116i: baránok vo vlčom rúchu
Zoznam kapitol
  1. Tápanie v nových vodách, Jednička prvýkrát
  2. Testované vozidlo, Na čo sa pripraviť
  3. Ponuka verzií, Na palube
  4. Za volantom, Na ceste, A vystupujeme
  5. Názor z brandže, Technické údaje, Namerané hodnoty
  6. Fotogaléria

Tápanie v nových vodách

Ešte v polovici deväťdesiatych rokov patrila automobilka BMW k veľmi konzervatívnym výrobcom automobilov. Jej autá sa pevne držali zavedených číslovaných radov športovo orientovaných sedanov, kupé, kabrioletov a v "najhoršom" prípade kombíkov, to bolo všetko. Prvé SUV v podobe BMW X5 (E53) sa začalo vyrábať v roku 1999, avšak mníchovským bolo jasné, že musia loviť nových zákazníkov aj v iných nových vodách. A začali u tých, ktorí po BMW túžili, ale doteraz si ich nemohli dovoliť.

V roku 1993 pre nich bola spustená výroba prvého Compactu. Odvodený bol z vtedajšieho najmenšieho BMW, teda rady 3 (E36), a ponúkaný bol vo verziách 316ti, 316G, 318ti, 318tds a 323ti, pričom označenie "tí" malo znamenať "touring international". Predná časť karosérie bola s ostatnými vozidlami BMW 3 (E36) zhodná po stĺpik A, za ním už potom bolo všetko inak.

P1010061.JPGP1010067.JPGP1010103.JPG
BMW 316ti (E46/5) z roku 2001, druhá a posledná generácia Compactu

A keď všetko, tak všetko. Hoci rázvor zostal zachovaný, zadné kolesá nespočívali na multi-elementných závesoch E36, ale na konvenčnej "kľuke" z predchádzajúcej generácie E30, ktorá bola nielen lacnejšia na výrobu, ale predovšetkým priestorovo hospodárnejšia.

V roku 2001 prišiel ďalší Compact. Podvozok tohto radu E46/5 bol už celý prevzatý z "normálnej" generácie E46, ale rázvor náprav bol skrátený. Ani cez zlepšenú kvalitu nebol obchodný úspech Compactu E46/5 valný, čo ale značku BMW príliš nemrzelo, lebo na začiatku nového storočia už bodovala v iných nových segmentoch vrátane SUV. V Mníchove ale sa "lacného BMW" nevzdali, len sa poučili z vlastných chýb.

Jednička prvýkrát

Už na sklonku roku 2004 tak do sveta vrhli model E81/E87. Išlo o pokračovanie pokusov s Compactmi, dokonca aj technická príbuznosť s dobovými BMW "3er" (hlavne v motoroch) pokračovala, avšak nová "jednotka" sa stala plne samostatnou a široko členenou radou. Prvé BMW 1 pokračuje v predajoch, a síce vo verziách kupé (E82) a kabrio (E88). Na ich pozíciu ešte len teraz nastupuje novozavedené rad BMW 2. Na miesto troch a päťdverových hatchbackov (E81, resp. E87) potom už v roku 2011 nastúpila úplne nová generácia BMW 1 (F20).

Pod vzhľad tohto modelu sa podpísal vtedajší šéfdizajnér Christopher Bangle, avšak jeho jednička nepôsobila tak provokatívnym dojmom ako napríklad len o rok staršia päťka E60, napriek tomu však svojím poňatím výrazne vystupovala z radu konvenčných malých hatchbackov. A to bolo dané aj pohonnou koncepciou, motor za prednou nápravou si vynútil zástavbu celkom dlhej provy, čo profilu vozidlu dodáva punc nezameniteľnosti.

Samonosná päťdverová karoséria modelu E87 disponuje pomocnými rámami vpredu aj vzadu a čiastočne hliníkovými závesmi predných kolies s dvojicami priečnych ramien (odvodené boli z radov 3 a 5), vzadu sa potom objavili novo navrhnuté päťprvkové závesy.

IMG_0967.JPGIMG_0969.JPGIMG_0980.JPG
BMW 116i z roku 2006 v našom teste jazdenky

Štandardom boli šesťstupňové prevodovky s výnimkou základnej verzie 116i, ktorá ju ale dostala hneď v zápätí. Výroba prebiehala v Regensburgu a v roku 2004 u nás najlacnejšie BMW 116i štartovalo s cenou 615 000 Sk. Pre zaujímavosť: dnes kúpite najlacnejšie novú jednotku o takmer 2 tisíc eur lacnejšie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY