vytisknout velikost písma Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Plusy

  • Majestátny vzhľad
  • Dostatočný priestor pre posádku
  • Solídna mechanika
  • Kultivovanosť a komfort
  • Cena už nebude klesať

Mínusy

  • Ovládateľnosť almary
  • Vysoká reálna spotreba
  • Obmedzená dynamika
  • Riziko extrémne nákladných opráv
  • Obľúbený cieľ zlodejov a podvodníkov

Veľké luxusné SUV majú špeciálny imidž. Mnoho ľudí ich spája s majiteľmi, ktorí musia svojmu okoliu dávať najavo spoločenské postavenie a snáď si aj niečo "kompenzovať". Ale v skutočnosti je motivácia k nákupu niečo úplne odlišné. Väčšina kupujúcich SUV chce len veľké, bezpečné a pohodlné prestížne auto. A stále žijeme v dostatočne slobodnej krajine, aby si každý mohol kúpiť to, čo chce. Možno dokonca aj ružovú Bentaygu s vodotryskom.

ojete-Audi-Q7-4L-3.jpgojete-Audi-Q7-4L-8.jpg

 

Audi Q7 sa dostalo do svojej druhej generácie len nedávno. Prvá Q7, ktorá bude predmetom dnešného testu jazdenky prišla na trh ešte v septembri 2005 a vydržala na ňom po niekoľkých menších modernizáciách až do marca 2015. To je asi o dva roky dlhšie, než aký je obvyklý životný cyklus nových áut. Priamu konkurenciu jej tvorí BMW X5 a Mercedesy ML a GL, modely Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne potom využívajú takmer totožnú koncernovú techniku.

K testu typickej jazdenky sme si v Auto ESA požičali Audi Q7 s najvyhľadávanejším motorom 3.0 TDI, štandardne dodávaným pohonom všetkých kolies a automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Testované auto bolo z roku 2006, nabehlo 172 000 km a predajca za neho chcel v čase teste 320 000 českých korún (12 256 eur).

Pohybuje sa ako almara, ale na tom nezáleží

Cieľom tohto testu nie je posúdiť jazdné vlastnosti a dynamiku, tak iba stručne. Audi Q7 je obrovský mastodont a prejav na ceste tomu nasvedčuje. Riadenie je ale pomalé, podvozok sa pohojdáva, motor a automat reagujú trochu ospalo, takže vás auto k neuváženosti vôbec nenavádza. Najradšej má, keď sa usadí na diaľnici niekde okolo 120 km/h na tempomat, potom je vnútri ticho, motor má ešte rozumnú spotrebu a cesta ubieha tak nejako sama od seba.

ojete-Audi-Q7-4L-35.jpgojete-Audi-Q7-4L-48.jpg

Pri pokuse o dynamickú jazdu spoznáte, že riadite kolos. V opačnom prípade stačí dynamický motor 3.0 TDI na tomto mastodonte len tak tak a zrýchlenie na sto trvá takmer desať sekúnd. Pružné zrýchlenie zodpovedá skôr dvojlitrovému dieselu v Octavii než šesťvalcu. Pri veľkých rozmeroch a hmotnosti je skutočná spotreba aj medzi 9 a 10 litrami. A ani nehovoríme o tom, ako je to s parkovaním a zručnosťami v meste...

Náklady sú brutálne, aj keď je to jazdenka

Ako vidíte na príklade testovaného vozidla alebo pri pohľade do inzerátov, ceny jazdených Q7 prvej generácie klesli dosť nízko. Každému súdnemu človeku však je zrejmé, že nákupom sa to len začína. A spotreba paliva určite nebude hlavnou nákladovou položkou.

Audi Q7 3.0 TDI (2006) nájazd 800 km/mes
Cena vozidla 12 256 eur
Nájazd 172 500 km
Zanedbaná údržba a opravy 3 300 eur
Celkové očakávané náklady za 24 mesiacov 13 600 eur
Z toho amortizácia 2 891 eur
Očakávané opravy 5 032 eur
Náklady na mesiac 567 eur
Náklady na kilometer 0,70 eur

Opäť využijeme kalkulačku prevádzkových nákladov tco.jitis.eu a pozrieme sa, koľko môže prevádzka takejto Q7 v najhoršom možnom scenári stáť: Ešte raz pripomíname, že aj keď vychádzame z dát pre konkrétne vozidlo, kalkulačka nákladov zohľadňuje skôr pesimistický scenár, kedy sa s autom nikdy neurobil nič. Konkrétne parametre pre výpočet si potom môžete pridať sami (ročný nájazd, spotreba, servisný interval...) a pridať všetky údaje o tom, kedy bola vykonaná oprava. Chceme len na kalkulácii možných a pravdepodobných nákladov ukázať, že podobné autá naozaj zadarmo nejazdia a je potrebné počítať s vysokými investíciami, najmä ak kupujete naslepo auto bez histórie.

A že pri ojazdenom Audi Q7 tých investícií môže byť! V základe je Audi Q7 pevné a kvalitné, ale po desiatich jedenástich rokoch sotva niekto presne dohľadá, čo sa s autom dialo, ako sa s ním jazdilo a ako starostlivo bývalý majiteľ pristupoval k servisu. Samozrejme, je veľké plus, keď predávajúci preukáže kompletnú históriu servisu a históriu opráv. Podobné vozidlá však zvyčajne trpia na to, že každý ďalší majiteľ je chudobnejší, takže servis je stále viac zanedbávaný.

S vyšším nájazdom prichádzajú prvé veľké opravy

Na čo sa musíte pri ojazdenej Q7 pripraviť, je investícia do podvozku, bŕzd a zavesenia. S nájazdom viac ako 150 000 km sa už drobné vôle inak obrovskej konštrukcie vyskytovať budú. S ohľadom na budúce náklady je samozrejme lepšie "slabšia" verzia so štandardnými tlmičmi a vinutými pružinami. Niektoré modely Q7 majú tiež nastaviteľný pneumatický podvozok. Aj keď je spoľahlivý, s nájazdom vyše 200 000 km, bude riziko vážnej poruchy pomerne vysoké.

ojete-Audi-Q7-4L-18.jpgojete-Audi-Q7-4L-30.jpg

Účinok bŕzd je priemerný, na dnešné pomery skôr podpriemerný. A nemyslite si, že naložená Q7 bude mať niekoľkokrát za sebou neuveriteľný brzdný výkon. Stačí zísť horský hrebeň a dole na jeho spodku už Q7 nebude takmer brzdiť. Takže brzdy budú pravdepodobne jednou z prvých investícií vo vozidle.

Kde (ne) kupovať

Najistejšou cestou sú osvedčené autá predajcov Audi, kde ich nechal prvý majiteľ odišiel, keď si išiel pre novú Q7. Ale pre päťročnú Q7 s históriou stále platí 23-tisíc eur alebo viac. V kategórii "okolo 10-12" sú už veľmi rizikové autá pochybného pôvodu. Zavedený automobilový bazár je zárukou, že kúpené auto nebude odcudzené, prípadne nepodlieha exekučnému konaniu alebo vážnej technickej poruche. Nemyslite si však, že osvedčený bazár bude bez investícií. Skôr budete mať istotu, že auto je právne čisté a že vám ho niekde na hraniciach nezhabú.

 

Tí, ktorí investujú do podvozkov, nových kvalitných bŕzd a kvalitných pneumatík, budú môcť pokoj na niekoľko rokov. Podvozok Q7 zvládne rozbitú cestu, a keď si ustrážite kamene na poľnej ceste, nie je príliš čo zničiť. Pohon všetkých kolies je tu riešený diferenciálom nápravy Torsen a hoci by bolo dobré vymeniť olej v diferenciále, nemalo by sa stať nič vážne. Napriek tomu je únik oleja z diferenciálov vážnejším problémom.

Automatické prevodovky by si zaslúžili pozornosť, najmä pre verzie s vysokým krútiacim momentom. Dieselový osemvalcový motor už má veľa výkonu a dáva prevodovke zabrať. Pri šiestich valcoch nie je prevodovka napätá v medziach jeho veľkosti. Nechajte však ihneď vymeniť olej, pretože pochybujeme, že to niekto urobil pred vami.

Diesel je logická voľba, ale nie bez rizika

Pokiaľ ide o motory, neexistuje žiaden, ktorý by vyvolal výrazné problémy. Takže ak nepočítate naftový dvanásťvalec s úplne brutálnymi výdavkami na servis a diely. Napríklad keramické brzdy pre model Q7 V12 TDI vychádzajú až takmer 15-tisíc eur! Logicky rastie rizikovať dieselov s tým, ako auto mení majiteľa, a ako sa zabúda a stráca jeho servisná minulosť. V prípade motorovej nafty 3.0 TDI najvyššie riziko je možné vidieť v chladiči ventilu EGR, vírivých klapkách v saní a reťazových rozvodoch a filtri pevných častíc (štandard pri Q7).

Do roku 2010 mal motor 3.0 TDI komplexný systém so štyrmi rozvodovými reťazami, navyše umiestnený vzadu pri prevodovke. Akonáhle začne hrkať, je čas na výmenu. A pretože motor musí ísť von a je to práca pre odborníka, oprava vyjde približne 2-tisíc eur. Podobne rizikové sú reťazové rozvody aj pri vznetovom osemvalci.

ojete-Audi-Q7-4L-27.jpgojete-Audi-Q7-4L-31.jpg

Akokoľvek sa pri správnej funkcii motora filtre pevných častíc regenerujú spoľahlivo, stačí drobnosť na motore, ktorá vyhodí chybu, a regenerácia sa nespustí. Či už je to zlá funkcia termostatu (zostane otvorený a motor sa "prechladzuje"), alebo porucha na EGR ventile (najčastejšie jeho chladiči, kadiaľ uniká voda), to všetko môže spôsobiť, že sa filter počas za pár stoviek kilometrov zanesie a nenávratne poškodí.

Áno, vieme, že "všetko sa dá vyriešiť", ale keď zoberiete Q7 3.0 TDI do oficiálneho servisu Audi, povedia vám, že je potrebné vymeniť celý systém DPF. A vypýtajú si za to okolo 3-4 tisíc eur.

Základné servisné rady

Základom úspechu je starostlivá a pravidelná služba. Aj keď jazdíte menej, vymeňte olej po roku, nie neskôr ako 15 000 km. Kto často jazdí krátke trasy, jazdí dynamicky, ťahá príves a jazdí na teréne, ten nech servisné intervaly skráti na 10 000 km. Vôbec ničomu to neublíži, práve naopak. Napríklad osemvalcovému naftovému motoru robí tento skrátený interval výmeny oleja neuveriteľne dobre. Nezabudnite nahradiť olej v automate, to tam zrejme nikto nikdy neurobil. Urobte tak po troch rokoch alebo 60 000 km. Od veci nie je ani výmena diferenciálov. Tiež si postrážte dodatočné intervaly pre výmenu spotrebných dielov, s tým vám poradí každý Audi servis. A hneď ako sa niečo ozve, riešte to okamžite, inak začne lavína vážnejších problémov.

 

V roku 2010 bol vylepšený motor 3.0 TDI, ktorý bol posilnený, vybavený osemstupňovým automatickým a jednoduchším systémom načasovania. Takisto dostal aj zapaľovaciu sviečku, ktorá z času na čas zasekne elektrický motor. Každý rad valcov má jeden a ten stojí okolo 400 eur.

Naftový osemvalec je mechanicky slušný, ale je pri ňom potrebné počítať s tým, že sa raz ozvú rozvody. Väčšie riziká spočívajú v turbodúchadlách. V najhoršom prípade uniká olej, ale v tom "lepšom" sa len zasekne ovládanie nastaviteľných klapiek. Aj vstrekovanie common-rail nie je nesmrteľné a meniť osem originálnych vstrekovačov, bude tiež drahšie. Diesel je dobré rozmaznávať kvalitnou aditivované naftou a v osemvalci by sme určili nájazd 12 000 km pre interval výmeny oleja ako hraničný.

Benzínové motory sú zanedbávané, preto sa im nebudeme siahodlho venovať. Na šesťvalec 3.6 FSI zabudnite. Síce je robustný, ale na obriu Q7 nestačí a žerie 13 litrov. To už je lepšií osemvalec 4,2 l s nepriamym vstrekovaním, ktorý je vlastne celkom dobrá voľba, ak kupujete naslepo. Automatu nedáva príliš zabrať, netrpí na zanášanie karbónom a pokiaľ v ňom niekto včas mení olej a chová sa k nemu za studena s citom, vydrží.

Hnevať môžu len zapaľovacie cievky, mení sa všetkých osem naraz. Avšak exempláre s nájazdom vyše 200 000 km už často trpia na dymivosť a spotrebu oleja vplyvom nadmerného preťažovania, zanedbaného servisu a nešetrného zaobchádzania. Na LPG zabudnite, tento motor si s plynom nerozumie. Šesťvalec 3.0 TFSI by sme asi radšej nechali tak. Zložitý motor s kompresorom a priamym vstrekovaním nesľubuje príliš perspektívnu budúcnosť, má veľkú spotrebu a je charakterovo nevýrazný.

Ojazdené Audi Q7: Verdikt

Pre ojazdené Audi Q7 platí to isté, čo pre všetky luxusné ojazdené SUV. Je to v zásade kvalitné a poriadne auto, ale potrebuje starostlivého majiteľa, ktorému nebude ľúto siahnuť do vrecka pre patričný obnos. Akonáhle je pre vás nečakaný výdavok v radoch stoviek a niekedy až tisícok eur likvidačný a bojíte sa ho, proste na takéto autá zabudnite.

Zanedbávanie drobností, ktoré stoja "pár stoviek", totiž postupne spúšťa lavínu oveľa drahších problémov. Kto je chudobný a nemôže z peňaženky vytiahnuť len tak tisícku za bežný väčší servis, nech si jednoducho ojazdenú Q7 nekupuje a porozhliadne sa po niečom inom. Na toto auto nemá. Neberte to ako výsmech, ale skôr ako priateľskú radu a varovanie. Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY