vytisknout velikost písma Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Plusy

  • Je naozaj kvalitne urobené
  • Väčšinou aj po rokoch stále funguje
  • S osemvalcom je to uvoľňujúca jazda
  • Neotravuje pípaním asistentov
  • Osemvalcová limuzína za cenu litrovej Octavie

Mínusy

  • Je to magnet na zlodejov
  • Motor 3.0 TDI stačí len tak tak
  • Potrebuje naozaj starostlivý servis
  • Opravy karosérie sú extrémne drahé
  • Čakanie na prvú rozsvietenú kontrolku...

Staré porekadlo hovorí, že nikto nie je taký bohatý, aby si mohol kupovať lacné veci. Keď sa to prevedie na vlastníctvo veľkého luxusného sedanu prémiové značky, môžete si to vyložiť tak, že aj na zdanlivo lacné auto, ktoré sa dá zaobstarať za zlomok pôvodnej ceny, stále potrebujete značne veľkorysý rozpočet.

Výhodou ojazdeného Audi A8 druhej generácie, ktoré si dnes predstavíme, je to, že spravidla aj po rokoch funguje. Nevýhodou je potom to, že prvý problém vám v servise otočí pravdepodobne vyvolá menšiu srdcovú slabosť. Ale nič nie je tak čierne, ako sa zdá. Toto je totiž vážne skvelé ojazdené auto, ak máte aspoň trochu peňazí "na hranie".

Kolotočári presadajú do SUV

Druhá generácia Audi A8 sa dostala do osobitnej časti trhu. Kúpite ju za cenu základnej Octavie s trojvalcom. Špecifická časť skôr typickej klientely luxusných sedanov v posledných rokoch presadla do SUV, pretože napríklad také BMW X5 v bielej perleti a úprave od Hamanna lepšie vyjadrí ich spoločenský status. Luxusné nemecké sedany títo ľudia postupne prenechávajú iným.

Audi-A8-43.jpgAudi-A8-7.jpg

Druhá generácia Audi A8 sa stále páči. Možno to ľahko pochopiť. Jej čisté a uhladené tvary neprovokujú podobne ako kedysi "banglovská" rada 7 od BMW. Audi síce chcelo odvážnejší dizajn, ale technológia spracovania hliníkovej karosérie si vyžiadala veľmi čisté línie bez ostrých hrán.

V roku 2002 tak vzniklo auto, ktoré aj po pätnástich rokoch vyzerá stále dobre. Mohli by sme povedať, že skôr zreje ako vyložene zastaráva. A ak ho nepostavíte vedľa Fabie, nebude provokovať veľkosťou a zhýralosťou, ako to niektoré nové autá vedia. Táto A8 vyvoláva skoro rovnako veľa emócií ako Golf. To znamená minimum.

Ale dosť rečí. Aby sme si ojazdenú A8 bližšie predstavili, vezmeme si za príklad konkrétne auto. V ústrety nám vyšli v českom autobazáre Auto ESA, kde sme si mohli požičať Audi A8 s naftovým osemvalcom 4.2 TDI. Auto je z roku 2007, v čase testu malo najazdených pekných 170 000 km a predajca zaň chcel 385 000 korún (14 250 eur). To je na taký "kočiar" slušná cena, že?

Ako sa s ňou jazdí

Veľká A8 nie je žiadny športiak. Dokonca ani verzia S8 sa nedá považovať za športové auto. Avšak pokiaľ ide o dynamiku v priamke, nie je osemvalcovým motorom čo vytknúť. Aj na dnešné pomery je testovaný motor 4.2 TDI úplne vyhovujúci a odpich z miesta úplne presvedčivý. Veď toto je po S8 a 6.0 W12 najdynamickejšia motorizácia. Zrýchlenie 0-100 km/h jej trvá len 5,9 sekundy. Len W12 a S8 rovnakú disciplínu zvládajú za 5,1 s. Benzínové osemvalce sú v šprinte o trochu pomalšie a 3.0 TDI pôsobí dynamicky vedľa 4.2 TDI.

Audi-A8-14.jpgAudi-A8-65.jpg

Hoci toto Audi pochádza z doby, kedy boli podvozky a riadenie produktov tejto značky trochu tupé, doskové a nekomfortné, nedá sa povedať, že by A8 nepríjemne nadskakovala a nejazdila pekne. Riadenie je trochu pomalšie a neponúka veľa odozvy, ale s tymto autom nebudete vymetať apex na okreske tretieho rádu. Na širokých cestách s veľkým polomerom zákrut je naopak stabilita a nenútená dynamika veľkého sedanu úplne upokojujúca.

Páčilo sa mi aj to, že staršie Audi A8 neotravuje človeka pípaním, blikaním, húkaním, pískaním a svietením všemožných asistentov a bezpečnostných systémov. Neťahá vás za volant, nebrzdí, keď si myslí, že je to správne, a vôbec je jazda s ním oveľa uvoľnenejšia než s hociktorým moderným autom, ktoré sa vám neustále snaží naznačiť, že ono samo vie lepšie, ako by ste mali šoférovať.

Neriešte spotrebu

Keby ste dnes chceli podobne vybavené nové Audi A8 4.2 TDI, museli by ste za neho u dealera zaplatiť cez stotisíc eur. Ak to veľmi zovšeobecníme, tak len na strate hodnoty toto konkrétne auto stálo v priemere zhruba 50 centov na kilometer. Najviac samozrejme stráca v prvých rokoch, keď sa odpisovanie takéhoto auta počíta na desiatky centov z každého prejazdeného kilometra. To je vám potom skutočne jedno, či živíte dvanásťvalec so spotrebou dvadsať litrov na sto. Cena paliva je z hľadiska celkových nákladov na vlastníctvo vlastne zanedbateľný údaj.

To isté platí aj pre auto ojazdené, aj keď u neho už cena nebude klesať tak rýchlo. Napriek tomu by ste rozhodne spotrebu riešiť nemali. Oveľa dôležitejšou položkou bude servis a určite aj poistenie. "Plecharinu" v A8 neporiešite len tak, na hliníkovú karosériu potrebujete profesionálov s patričným vybavením. Ceny aj drobných opráv sa môžu vyšplhať do astronomických čiastok.

Za servisnú prehliadku zaplatíte zhruba 600-700 eur, a to pôjde len o bežný servis bez opráv. Potom si musíte nechať bokom dosť peňazí na riešenie drobností. Dôležité je hlavne všetko riešiť hneď. Ignorovanie drobnejších závad pôsobí ako lavína a strháva so sebou ďalšie a ďalšie veci. Z drobnosti za 300 eur sa po čase môže vykľuť problém za 8-9 tisíc eur.

Ktorú verziu vybrať

Rovno zabudnite na benzínové šesťvalce. Po prvé sú s nimi problémy a po druhé je škoda kaziť si také auto podvyživenou motorizáciou. Motory FSI trpia na zanášanie karbónovými usadeninami a objavujú sa aj problémy s reťazovými rozvodmi. Jednotka 3,0 l s nepriamym vstrekovaním síce také problémy nemá, ale výkonnostne na veľkú A8 nestačí. Navyše sa vyrábala len s pohonom predných kolies.

Audi-A8-24.jpgAudi-A8-46.jpg

Ďalším problémom šesťvalcov (a prednokoliek) je použitie bezstupňovej prevodovky. Po 100 000 km býva väčšinou po smrti. Motor 3.2 FSI bolo možné objednať aj s pohonom všetkých kolies, taká verzia potom mala klasický šesťstupňový automat. Ale to už je lepšie vziať benzínový osemvalec. Po stránke spotreby na tom bude prakticky rovnako.

Motory 3.7 V8 a 4.2 V8 s nepriamym vstrekom montovalo Audi do A8 do mája 2006. Ten objemnejší je jednou z najlepších ciest, ako si zaobstarať solídnu A8. Hľadajte ideálne posledný ročník 2006. Síce jazdí za 12 až 15 litrov, ale mechanicky je spoľahlivý.

Karbónom sa nazanáša a ak meníte včas olej, nebude trpieť na zvýšené opotrebenie mechanických častí. Nedáva príliš zabrať ani pohonu všetkých kolies alebo automatickej prevodovke. V podstate jediným problémom môže byť životnosť zapaľovacích cievok, ktoré v rokoch 2004 až 2006 u tohto motora hnevali celkom dosť. Dostáva sa do nich vlhkosť a ak odíde jedna, menia sa preventívne všetky. Na opravu si pripravte približne tristo eur. Pokles výkonu pri 4.2 V8 môže byť spôsobený aj poklesom podtlaku v popraskanom vedení nasávaného vzduchu. To možno riešiť ľahko aj svojpomocne.

Šesťvalce nechajte stáť v bazáre

Benzínové šesťvalce na veľkú A8 sotva stačia a bývajú s nimi problémy. Hlavne teda s variátorovým automatom Multitronic pri prednokolkách. Motory FSI trpia na zanášanie karbónom, ale mechanicky zlé nie sú. Diesel 3.0 TDI si na opravy dokáže zarobiť a servisy s ním vedia pracovať. Osemvalec 4.2 TDI chce špecialistu, ale dá sa udržať pri živote. Vyložene nepodarený motor v tejto A8 nie je. Dobrou voľbou je starší osemvalec 4.2 V8 s nepriamym vstrekovaním a pascou nemusí byť ani dvanásťvalec 6.0 W12, ak ide o auto s jasnou minulosťou. Všeobecne platí, že od modelového roku 2007 je Audi A8 zbavené snáď všetkých detských chorôb.

 

Neskorší osemvalec 4.2 FSI na tom s mechanikou síce tiež nie je zle, ale dynamicky si proti staršiemu nepriamovstrekovanému osemvalcu príliš nepolepšíte, reálna spotreba je prakticky rovnaká a ešte si k tomu pridajte problémy so zakarbonovaním. Tento motor je zrelý na čistenie karbónových usadenín každých 40 000 km. Zriedkavo sa u neho vyskytujú aj problémy s dodávkou paliva.

Dvanásťvalec 6.0 W12 je solídny. Mechanicky vydrží a predovšetkým za sebou máva malé kilometrové nájazdy. Jediné riziko sa skrýva v rozvodoch a rovnako v zapaľovacích cievkach. Môže to byť dobrá voľba pre niekoho, kto chce raz za mesiac urobiť dojem na kolegov v práci a inak toho veľa nenajazdí. Za rozumnú hranicu považujeme ročný nájazd do 20 000 km.

Verzia Audi S8 stojí trochu bokom. Desaťvalec 5.2 FSI síce mechanicky vydrží, ale v ojazdených Audi S8 trpí na pozastavenom servise. Predsa len je to motor, ktorý nový olej vyžaduje veľmi často. A odporúčaný interval 30 000 km mu vôbec nesvedčí. Práve u neho sa dá počítať s vysokým opotrebením a taktiež silnými nánosmi karbónu na ventiloch a piestoch.

Diesel nie je bez chýb

Diesel 3.0 TDI má svoje muchy, ale je to rozumná voľba. Predovšetkým si na seba takpovediac zarobí a je to veľmi rozšírená jednotka. S jej servisom si preto budú vedieť rady aj nezávislí mechanici. Najväčším problémom je životnosť reťazových rozvodov a ich následná výmena. Je to zdĺhavá práca, ktorá stojí od jedného do dvoch tisíc eur podľa objemu práce a materiálu.

Audi-A8-67.jpgAudi-A8-68.jpg

S jednotkou 4.2 TDI je to podobné. Skôr než na vrodené vady tieto motory dochádzajú na nevyberavý štýl jazdy, oneskorené výmeny oleja a nekvalitné palivo. V prípade naftového osemvalca ešte hrozí nutnosť výmeny oboch turbodúchadiel. A veľký krútiaci moment už je na hranici únosnosti automatickej prevodovky.

Niektoré naftové verzie Audi A8 sa dodávali bez filtra pevných častíc, ale od roku 2007 má A8 filter vždy. Jeho prítomnosť spoznáte podľa štítku pod kapotou, kde je napísané napríklad EURO4 + DPF.

Najčastejšie problémy

Aj u robustného Audi A8 sa časom môžu objavovať problémy. K najbežnejším patrí hučanie remeňa pomocných agregátov a závady systému ABS. Stáva sa, že sa aktivuje aj pri normálnom citlivom brzdení. Vzduchový podvozok sa mechanicky nekazí (pokiaľ nemá auto najazdené pol milióna), len občas u neho odíde nejaký ten senzor. To skôr budete každých 100 000 km riešiť vylisované a vytlčené silentbloky a uloženie náprav. A8 je veľmi citlivá na geometriu.

Servisné rady

Audi A8 nemá tendenciu k poruchám. Vo svojej kategórii je skôr nadpriemerne spoľahlivé, pokiaľ ide o detaily, elektroniku aj mechaniku. Dajte si ale pozor na to, čo kupujete. Jazdené S8 môže vyzerať veľmi lákavo, ale napríklad keramické brzdy stoja pokojne 10-tisíc eur. Hľadajte auto, ktoré sa dá udržiavať s rozumnými nákladmi a ktoré má za sebou pravidelný servis. Počítajte s tým, že ojazdený automobil bude potrebovať investície do podvozkových dielov. Slovenské cesty dávajú zaveseniu zabrať. Tiež si stanovte konzervatívny servisný plán s kratšími intervalmi výmen oleja a ostatných prevádzkových náplní.

 

Vyhnite sa oblúkom autám, ktorým hučí diferenciál, skáče v prevodovke a od systému pohonu všetkých kolies sa ozývajú rany a zvláštne zvuky pri manévrovaní na mieste. Takéto prejavy signalizujú, že diferenciály majú to najlepšie za sebou. Pamätajte na to, že aj prevodovka a diferenciály potrebujú každé štyri roky alebo po 60 až 80 000 km novú olejovú náplň. Aj keď v servisnom pláne to nestojí.

Elektronika obvykle v A8 nehnevá. Niekedy ale odíde riadiaca jednotka klimatizácie a teplotné senzory, takže si potom ventilácia žije vlastným životom. Pojazdy sedadiel, elektrické dovieranie dverí, elektrické otváranie kufra či elektrické roletky okien spravidla fungujú stále.

Čo robiť po kúpe

Keď už ste si Audi A8 vybrali, nechajte si ho pomocou VIN kódu preveriť u oficiálneho servisného partnera Audi. Ten potvrdí použitú výbavu, motor, farbu a ďalšie faktory, ktoré vám pomôžu určiť, či je auto v pôvodnom stave. Predovšetkým ale dokáže dohľadať servisnú históriu, ktorú Audi zdieľa celoeurópsky.

Keď kúpite, je potrebné si stanoviť servisný plán. Oficiálny servisný cenník Audi určuje modelu A8 sadzbu 48 eur bez DPH za hodinu práce. Niektorí servisní partneri ale majú vlastné programy a akcie pre majiteľov starších Audi. Radšej sa popýtajte.

Audi-A8-21.jpgAudi-A8-7.jpg

Servisný plán sa určuje kus od kusu a môže byť aj variabilný, ale niektoré autá spadajú do predĺženého s výmenou oleja po dvoch rokoch alebo 30 000 km. To je príliš. Okamžite skráťte interval na 12 až 15 000 km. Vzduchový filter sa mení po 60 000 km, palivový tiež. Peľový filter je potrebné vymeniť každé dva roky alebo 30 000 km. Olej v prevodovke Multitronic sa mení po 60 000 km, ale približne rovnaký interval by sme odporučili aj v klasickom automate. Brzdová kvapalina sa mení po dvoch rokoch a správny servisman vykonáva pri dieseloch v 180 000 km kontrolu filtra pevných častíc.

Tiež si overte, či vaše auto nepatrí medzi vozidlá postihnuté tromi zvolávacími akciami. Kým zvolávačka riešiaca únik vzduchu v pneumatikách už nie je na programe dňa, pozor na akciu z decembra 2006, ktorá sa týkala airbagu vodiča. V júli 2016 potom Audi vyhlásilo zvolávaciu akciu na autá vyrobené medzi aprílom 2007 a júnom 2008 so solárnym strešným oknom. To sa dokonca môže za jazdy uvoľniť. V prípade tejto servisnej akcie existuje riziko, že ak auto stálo niekde v garáži alebo bazáre niekoľko mesiacov, ešte v servise kvôli tomuto problému nebolo.

Nebojte sa jej, ale nechajte si peniaze bokom

Audi A8 druhej generácie nie je extrémne riziková jazdenka. So správnym motorom a pri dodržiavaní servisných zásad a starostlivosti vydrží ešte veľa rokov. Len je potrebné myslieť na to, že na luxusnom sedane najvyššej triedy sa nedá šetriť, ani keď ho kupujete ojazdený.

Určite zvážte nejaké poistenie. Veľké audiny sa bohužiaľ kradnú a rýchlo miznú v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu alebo na Balkáne, kde ich už nikdy nikto nenájde. A ako sme už spomínali - ak vyrobíte napríklad len menší ťukanec, následné opravy sú kvôli celohliníkovej karosérii brutálne drahé. Ceny bežných dielov našťastie nijako nevybočujú z medzí tejto kategórie. Pokiaľ sa teda nebavíme napríklad o keramických brzdách. Ponuka dielov z druhovýroby je však mizerná. Výnimku predstavujú len "erárne" koncernové diely, používané aj na iných vozidlách.

Záujemcovia o ojazdené Audi A8 druhej generácie musia skrátka počítať s tým, že raz za čas môže byť potreba siahnuť do pokladničky a vytiahnuť niekoľko stoviek eur naraz. Ak sa s tým dokážete zmieriť, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY