vytisknout velikost písma Test jazdenky - BMW 530d Touring (E61): príliš radikálny rez

Jedno z vôbec najkontroverznejších vozidiel značky BMW posledných rokov sa stala v roku 2003 rada 5 (E60/E61). Ako sa jej darí ako ojazdenému autu?
Test jazdenky - BMW 530d Touring (E61): príliš radikálny rez
Zoznam kapitol
  1. Komerčne úspešný pokus o zlom, Progresívna konštrukcia, Nové motory a X-Drive, Zásadný facelift z roku 2007
  2. Testované vozidlo, Pri skúškach na ISŠ, Na prvý pohľad
  3. Všetko je inak!, Pracovisko vodiča, Zase ten iDrive...
  4. Impozantný motor, Podvozok nemusí vyhovovať všetkým, Načo si dávať pozor
  5. A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  6. Fotogaléria

Komerčne úspešný pokus o zlom

Vozidlá BMW boli na konci deväťdesiatych rokov konzervatívne strihanými automobilmi, ktorých technika aj dizajn od generácie ku generácii prechádzali kontinuálnou evolúciou a postupným vylepšovaním tradičného receptu. Čo sa stylingu a ergonómie prvkov v okolí vodiča týka, stala sa v roku 2003 revolúciou "päťka", teda BMW radu 5 (sedan E60, kombi Touring E61). Koncepčne sa nič výrazného nezmenilo, ale dizajnéri mali jasný zámer: urobiť všetko inak, než bolo doteraz. Skrátka inak, a to za každú cenu.

IMG_2207.JPGIMG_2218.JPGIMG_2228.JPG
BMW radu 5 v generácii E60/61 znamenalo v kontinuite modelu zlom

Zvlášť konfigurácia pracoviska vodiča tým výrazne utrpela v otázke jednoduchého a prehľadného ovládania. BMW 5 radu E60/E61 u verejnosti, a najmä potom u tradičných zákazníkov BMW, spočiatku tvrdo narazilo, avšak keď v roku 2010 odchádzalo do výslužby nahradené generáciou F10, bola to paradoxne predajne najúspešnejšia "päťka" všetkých čias. Značná časť verejnosti túto generáciu kvôli jej dizajnu a nepraktickému interiéru zavrhla, avšak je potrebné zdôrazniť, že išlo o jedno z najmodernejších áut svojej triedy a doby, ktoré vyniklo celým radom inovatívnych riešení.

Oproti rade 7 (E65) z roku 2001 tím Chrisa Bangla vytvoril v generácii E60 trochu uhladenejší a kompaktnejší celok, a to najmä v oblasti zadnej časti sedanu. Významnou novinkou sa stala predná časť karosérie, ktorá bola až k pätám stĺpikov A vyrobená v prevažnej miere z hliníka, z ľahkých zliatin tak neboli len blatníky a kapota, ale aj väčšina štrukturálnych prvkov (blatníky boli skrutkované, skrátka žiadne zvary), čo prinieslo oproti BMW radu 5 generácie E39 zníženie hmotnosti o 36 kg.

Progresívna konštrukcia

Rovnako ako pri predchádzajúcej generácii BMW radu 5 E39 boli všetky diely závesov kolies aj pri tomto modeli z hliníkových zliatin, rázvor náprav narástol o 62 mm a rozchod kolies bol rozšírený o 46 mm vpredu a o 56 mm vzadu pre zlepšenie stability a zväčšenie priestoru pre posádku a jej batožinu. Zmenami prešlo aj hrebeňové riadenie. Prevod sa stal strmším, štandardom bol posilňovač riadenia Servotronic s premenlivým účinkom v závislosti na rýchlosti jazdy a priplácať bolo možné za aktívne riadenie AFS s variabilným prevodom upravovaným elektronicky podľa aktuálnych prevádzkových podmienok.

Riadenie podvozku mohlo byť doplnené sústavou Dynamic Drive obmedzujúce náklony karosérie v zákrutách s prispením premennej tuhosti zadného stabilizátora. V zozname príplatkovej výbavy nájdeme rad na svoju dobu progresívnych prvkov od adaptívneho tempomatu cez natáčacie svetlomety a Bluetooth až po head-up displej s projekciou najdôležitejších údajov priamo do zorného uhla vodiča.

IMG_2214.JPGIMG_2215.JPGIMG_2216.JPG
IMG_2238.JPGIMG_2234.JPGIMG_2235.JPG
Ľadvinky zachované zostali, podobne ako možnosť samostatne otvárať zadné okno

Spočiatku bola väčšina motorov prevzatá z predchádzajúcej generácie E39, reč je pritom o zážihových verziách 520i (2,2 l/125 kW), 525i (2,5 l/141 kW) a 530i (3,0 l/170 kW) a vznetovom "trojlitri" 530d s výkonom 160 kW. Je potrebné pripomenúť, že vo všetkých prípadoch išlo výhradne o ortodoxné radové šesťvalce, pričom ešte pred koncom roka 2003 do zoznamu pribudol osemvalec 545i (4,4 ​​l/245 kW).

Nové motory a X-Drive

Najvýznamnejšou novinkou roku 2004 sa stala premiéra kombi s tradičným menom Touring a označením E61, zostavu pohonných jednotiek navyše obohatili šesťvalce 525d (2,5 l/130 kW) a špičkový 535d (3,0 l/200 kW) s prepĺňaním dvojicou turbodúchadiel Variable Twin turbo s pevnými rozvádzacími lopatkami a výhradnou kombináciou so samočinnou prevodovkou. V roku 2005 sa do vozidiel BMW radu 5 vrátil (predchádzajúcej generácie E39 ho na rozdiel od E34 vôbec neponúkala!) pohon všetkých kolies s dnes už notoricky známym označením X-Drive.

IMG_2219.JPGIMG_2220.JPGIMG_2224.JPG
BMW radu 5 bolo v generácii E60/61 dostupné v celej rade verzií s valcovými motormi, do ponuky sa vrátil aj pohon všetkých kolies

Rok 2005 znamenal aj nástup novej generácie zážihových šesťvalcov N52 pre verzie 523i (2,5 l/130 kW), 525i (2,5 l/160 kW) a 530i (3,0 l/190 kW) a osemvalcov 540i (4, 0 l/225 kW) a 550i (4,8 l/270 kW), ktoré nahradili dovtedy vyrábaný 545i. Monštruóznou špičkou ponuky sa stal ikonický BMW M5 E60 (aj ako kombi E61) s vysokootáčkovým desaťvalcom s objemom 5,0 l a výkonom 516 koní (380 kW).

Predchádzajúce BMW M5 E39 je však s odstupom času hodnotené celkovo lepšie, možno aj z dôvodu, že M5 E60/E61 boli k dispozicii výhradne s nie príliš vydarenou robotizovanou prevodovkou SMG. V tejto chvíli je potrebné spomenúť, že všetky vozidlá E60/E61 boli opatrené výhradne šesťstupňovými prevodovkami, či už s manuálnym, alebo automatickým radením. V rovnakom roku, kedy sa predstavilo BMW M5, bol do ponuky motorov pre BMW radu 5 v tichosti včlenený prvý štvorvalec v podobe vznetovej verzie 520d (2,0 l/120 kW).

Zásadný facelift z roku 2007

Najväčšou modernizáciou prešlo BMW radu 5 v generácii E60/61 v polovici roka 2007, hoci zvonku sa úpravy prejavili iba minimálne, a to zvlášť v novom prednom nárazníku a rozšírených ľadvinkách. Väčšina modifikácií sa dotkla mechanických skupín a interiéru. Ten po výčitkách na kvalitu pracovisko vodiča dozrel na radu úprav vrátane úplne nového čalúnenia dverových výplní, ktoré sa vrátilo do predtým nastavenej línie vozidiel BMW.

BMW 5 2007 1.jpgBMW 5 2007 3.jpgBMW 5 2007 2.jpg
Facelift z roku 2007 priniesol radu zlepšení, najmä v interiéri

Aspoň čiastočne bolo vylepšené rozhranie ovládacieho palubného systému iDrive, úpravami prešla aj spodná časť stredovej konzoly a panel klimatizácie a volič samočinnej prevodovky sa dočkal "namačkávacieho" ovládania a podoby, v ktorej sa objavuje v nových vozidlách BMW prakticky dodnes. Rozšírená bola komfortná a bezpečnostná výbava, takže faceliftované BMW radu 5 E60/E61 patrilo vo svojej dobe k prvým veľkovýrobcom autám európskej proveniencie s aktívnym tempomatom schopným úplne zastaviť a rozbehnúť sa, strážením nechceného opustenia jazdného pruhu, infračervenou sústavou nočného videnia Night Vision alebo samočinným prepínaním diaľkových svetiel.

Modernizácia radu E60/61 sa už niesla v duchu známeho hesla EfficientDynamics, čo prinieslo zníženie spotreby paliva všetkých ponúkaných jednotiek. Zážihové motory začali prechádzať na priame vstrekovanie HPI a "diesely" na tretiu generáciu vysokotlakového vstrekovania common-rail. K obmedzeniu spotreby prispeli okrem upravených prevodových pomerov tiež premenný účinok prvkov príslušenstva motora (pracujú len v prípade, že to je skutočne potrebné) alebo indikácie vhodného momentu pre radenie v manuálnych prevodovkách. A aký bol technický stav skúšaného vozidla?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY