vytisknout velikost písma Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Že porovnávame neporovnateľné a že si predsa nemôžu Octavia s päťkovým BMW konkurovať? Divili by ste sa, koľko záujemcov o ojazdené auto má tieto dve autá v rovnakom hľadáčiku. Správna otázka by teda mala znieť tak, ako môže uvažovať potenciálny kupec: "Mám si kúpiť mladú Octaviu, alebo za rovnaké peniaze skočiť do prestížnej nemeckej prémiovky s väčším a silnejším motorom?"

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-59.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-67.jpg

K testu sme si v Auto ESA požičali Octaviu tretej generácie s vyhľadávaným vznetovým motorom 2.0 TDI s výkonom 110 kW a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá už spadla do pomyselnej hranice 10 až 12-tisíc eur. Od januára 2014 nabehla 169 000 km a predajca za ňu chcel 11 499 eur. V ponuke sú ale už aj kusy s cenovkou o zhruba pár stoviek eur nižšie.

Na druhej strane barikády stojí BMW 525d s trojlitrovým šesťvalcom (takisto vznetovým) naladeným na 145 kW. Má šesťstupňový automat, do prevádzky bolo uvedené v novembri 2009 a na tachometri má hodnotu 175 000 km. Predajca si toto auto v čase testu cenil na 10 999 eur.

Pohľad do inzerátov ojazdených áut ukazuje, že v spomínanom cenovom intervale sa päťkových BMW a Octavií pohybuje celkom dosť. Škodovky spadli s cenou celkom rýchlo, ale je pravda, že hojne sú zastúpené predovšetkým ochudobnené fleetové verzie alebo slabšie motory 1.6 TDI a 1.2 TSI. Dobre vybavený a menej jazdený dvojlitrový diesel sa v prípade Octavie väčšinou stále drží nad 11-tisíc eur, ak nemá najazdených "cez tri kilá". A už sú takéto prípady aj so stotisícovým ročným nájazdom.

Každému je na prvý pohľad jasné, že Octavia je mladé auto a je to na ňom vidieť. Vedľa trojročnej Octavie potom pôsobí osemročný bavorák (ktorého model bol ale predstavený už pred 14 rokmi) naozaj ako poriadne ojazdené auto. Ale kto chce prestížne logo na kapote kombinované s praktickosťou a spoľahlivosťou, pravdepodobne sa obzerá práve po tejto päťkovej generácii E60 (E61 v prípade kombi Touring).

BMW prekvapuje komfortom

Preberáme si autá v bazáre v českom Štěrboholy a mierime smerom na juh od Prahy. Počasie nám dnes veľmi nepraje, je pod mrakom, občas nás chytí prehánka a autá príliš dlho čisté nevydržali. Keďže som už starší a lenivejší, beriem si BMW s automatom a kolegovi Tomášovi, ktorý mi dnes bude pomáhať, odovzdávam Octaviu s manuálom. Síce protestuje, ale je služobne mladší, tak musí poslúchať.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-37.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-71.jpg

Prvé dojmy z naftového BMW 525d sú určite pozitívne. Síce ma prakticky ihneď rozčúlil svojou nelogickosťou systém iDrive (v porovnaní s moderným systémom v nových BMW je až komicky zastaraný), ale z vlastnej skúsenosti viem, že vždy trvá týždeň dva, než si na neho človek zvykne. Radový šesťvalec za studena trochu duní. Akonáhle sa však ohreje a automat trochu premaže, celý hnací agregát začne byť veľmi presvedčivý, ale predovšetkým relatívne kultivovaný, komfortný, dostatočne pružný a pohotový. Aj v tomto veku je pohon v testovanom BMW veľmi príjemný a nepôsobí zastaralo.

Riadenie je podľa vzoru vtedajších bavorákov trochu ťažké a pomalé, ale ešte má aspoň nejakú spätnú väzbu a veľmi skoro získam aj na mokrej ceste dôveru v auto. Stierače stierajú, ostrekovače striekajú, klaksón trúbi a zrazu je ten pohľad na svet spoza volantu nemeckého vozidla veselší. Avšak najviac žasnem nad podvozkom, respektíve schopnosťou tohto vozidla vyhladzovať cestu.

Síce si všímam toho, že sa od prednej nápravy na nerovnostiach občas ozýva mierne poklepávanie a asi by to chcelo väčšiu revíziu a nejakú tú preventívnu investíciu, ale stopu auto drží odhodlane, vôle v ňom cítiť nie sú a predovšetkým na tých hrubých 16" kolesách žehlí cesty s presvedčivosťou luxusnej limuzíny. Spomínam si, ako sme s kolegami vždy zúrili od zlosti nad špecifikáciami novinárskych BMW v štvorkolkách a M-paketoch na nízkoprofilových kolesách, ktoré robila z jazdy po slovenske okreske utrpenie. Toto auto ale pláva po zaplátanej ceste s nečakanou dôstojnosťou. S takou, ktorej sa Octavia na tuhom podvozku a s "torzkou" vzadu nemôže rovnať.

Aj napriek komfortnému charakteru sa ale BMW riadi veľmi príjemne. Stačí potom automatickú prevodovku prepnúť do manuálneho režimu a z BMW 525d sa stane celkom zábavná hračka. So zadnou nápravou sa dá krásne pracovať a správanie celého auta je veľmi predvídateľné, avšak stále disciplinované. Keď si potom na širokej ceste vypnem ESP, možno úplne ľahko pohodiť zadkom a vykúzliť si úsmev na tvári, že tu je všetko ešte v poriadku.

Octavia je dynamicky schopná

Je ale čas na výmenu. Kým ja komentujom nečakanú poddajnosť podvozku a veľkých tučných kolies, Tomáš hneď chváli Octaviu: "Nie je to športiak, ale jednoducho tomu nič zásadné nechýba," hodnotí prvé dojmy. "Ani v tých kopcoch si mi veľmi neutekal," komentuje ochotu naftového dvojlitra.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-24.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-65.jpg

A skutočne. Keď nechám tak, že sa musím v naftovej Octavii obťažovať s tak otravnou vecou, ako je zmena prevodových stupňov a obsluha spojky, toto auto robí všetko dobre. Vlastne o kúsoček lepšie ako testované BMW. Motor má slušnú reakciu na plyn a ako sa výkon nestráca vo veľkých zotrvačných hmotách a transformátore, skutočne nemá Octavia problém držať s šesťvalcovým bavorákom tempo. Predsa len je tiež o viac ako 300 kg ľahšia (1330 oproti 1670 kg). To je cítiť hlavne na zatočenej ceste, kde sa môžete s Octaviou doslova hrať a prehadzovať si ju zo strany na stranu ako nejaký hot hatch, zatiaľ čo bavorák pripomína svoju obratnosťou skôr sťahovanie pohovky.

Ale v Octavii ma prekvapuje ešte mnoho ďalších vecí. Lepšie sa v nej sedí. Síce nie tak nízko ako v BMW, ale volant možno viac pritiahnuť k hrudníku a trojuholník vodič-volant-pedále je predsa len o kúsoček prirodzenejší a viac konfigurovateľný. A musím sa priznať, že pri svižnejšie jazde je riadenie Octavie lepšie. Elektromechanický posilňovač síce tlmí tie najjemnejšie informácie, ale o nastupujúcej nedotáčavosti sa dozviete včas a rýchle zmeny smeru sú hračka, zatiaľ čo v ťažkom BMW sa musíte s volantom trochu preťahovať. Je to zvláštne, ale pre dynamickejšiu jazdu sa zdá táto Octavia ako vhodnejšie auto. Je pocitovo vodičsky uspokojivejšia. Jediným limitujúcim faktorom je trakcia predných pneumatík a pochybujem, že s Octaviou bude taká sranda na parkovisku pri obchodnom dome po zatváracej dobe, až v zime napadne prvý sneh.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-31.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-47.jpg

Nemyslete si tiež, že sa BMW s dieselom a automatom neutápí pri ostrej jazde v rovnako beznádejnej nedotáčavosti ako naftová Octavia. Naopak práve BMW stratí priľnavosť na ťažkom predku skôr, zatiaľ čo Octavia zostáva stále prísne neutrálna. A to si myslím, že stav pneumatík na testovaných autách by mal napovedať skôr opak. Obávam sa, že na nových gumách by bola Octavia jazdne ešte presvedčivejšia. Doba, kedy ste vleteli s BMW do zákruty a to začalo utekať zadkom napred, je dávno preč. Moderné BMW sú nastavené bezpečne tak, aby sa skôr vyhrnuli po predku von. Ono je vždy lepšie trafiť strom masou železa vpredu než tenkým bočným stĺpikom.

Ale dosť bolo vyvádzania na limite. Testujeme jazdenky, takže by sme sa mali pozrieť najmä na to, ako sú na tom obe autá so spoľahlivosťou a prevádzkovými nákladmi. Opäť použijeme našu obľúbenú hračku vo forme dynamickej kalkulačky očakávaných nákladov JITIS. Tá je voľne prístupná a na adrese tco.jitis.eu môžete ju vyskúšať aj vy. Základné údaje pre Škodu Octavia 2.0 TDI a BMW 525d uvádzame v priloženej tabuľke (jedná sa o univerzálny orientačný výpočet pre nájazd 9 600 km za rok, vy si môžete ale dáta ako nájazd, spotrebu alebo servisný interval pri výpočte upraviť podľa seba).

Škoda Octavia III 2.0 TDI BMW 525d E60
cena jazdenky 11 499 eur 10 499 eur
najazdené 169 000 km 175 000 km
zanedbaná údržba 2 444 eur 2 497 eur
celkové náklady vr. amortizácie 12 499 eur 15 709 eur
náklady na mesiac 348 eur 1436 eur
náklady na km 0,44 eur 0,55 eur

Ako môžete vidieť, v kilometrových nákladoch je na tom BMW trochu horšie. Dáta je ale potrebné brať s rezervou, ako orientačný pesimistický výpočet pre vozidlá, u ktorých sa nikdy nič nerobilo a neopravovalo. Pri jazdenke je vždy dobré byť pripravený na najhoršie...

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-35.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-50.jpg

Z hľadiska očakávanej prevádzkovej spoľahlivosti v nasledujúcich rokoch predstavuje bez debát lepšiu voľbu Octavia. Je to mladé auto, u ktorého by sa vek ešte nemal tak prejaviť. Aspoň nie v prvých rokoch prevádzky.

očakávané náklady Škoda Octavia III 2.0 TDI BMW 525d E60
údržba 731 eur 1 378 eur
opravy 4 044 eur 5 919 eur
diely 4 623 eur 6 446 eur
práce 822 eur 1 827 eur
amortizácia 4 383 eur 3 929 eur
cena za normohodinu 25 eur 44 eur

Motor 2.0 TDI, ak má za sebou pravidelný servis, sľubuje ešte slušný nájazd. Otázkou je, čo s ním urobili predpokladané výmeny oleja po 30 000 km. Ale ak teraz hneď prejdete na konzervatívny interval 15 000 km alebo jeden rok, snáď sa ešte katastrofa konať nebude. Mechanická prevodovka by mala pri motore 2.0 TDI tiež vydržať. Prax ukazuje, že udržiavané 2.0 TDI vydrží hravo vyše pol milióna kilometrov.

Prečo zvoliť Octaviu III 2.0 TDI

U takto mladých Octavií býva ešte ľahko dohľadateľná servisná a kilometrová minulosť a väčšinou sa jedná o vozidlá po prvom majiteľovi, takže podvody s ojazdenými autami nie sú ešte tak časté. To ale neznamená, že by ste mali pri nákupe poľaviť v ostražitosti. Predovšetkým ale auto ešte netrpí na prirodzené stárnutie a ak bude majiteľ dodržiavať základné servisné poučky, nie je dôvod, aby po niekoľko ďalších rokov neslúžilo úplne bez problémov.

 

V BMW je to trochu ošemetné, ale aj naftový šesťvalec platí za mechanicky spoľahlivý motor. U kupovaného auta sa snažte zistiť čo najviac o jeho histórii. Skôr ako o motor by sme sa obávali o automatickú prevodovku. Ak má auto naozaj najazdených 175 000 km, snáď ešte bude všetko v poriadku a mohlo by len stačiť vymeniť v prevodovke olej. Problém je, že kilometrom sa pri ojazdených päťkách bez úplne transparentného pôvodu príliš veriť nedá.

Naftový šesťvalec patrí medzi to najlepšie na trhu

Zatiaľ čo v mladých Octaviach je skôr nutné len preveriť pôvod vozidla a potom sa rozhodovať podľa celkového stavu, v starších BMW je nutných úkonov viac. Logicky je opäť potreba preveriť pôvod a celkový stav, ale následne by mal odborník pomôcť zistiť mieru opotrebovania dôležitých častí podvozku a odhadnúť, ako je na tom s kondíciou motor a prevodovka. Výhodou naftového šesťvalca je, že si na seba aspoň zarobí skutočne priaznivou spotrebou. V teste sme nemali problém jazdiť s bavorákom za 6,5 ​​litra, škodovka si vypýtala necelých šesť litrov na sto kilometrov. Samozrejme záleží na štýle jazdy a veríme, že budú ľudia, ktorí spotrebu bavoráka stlačia na päť litrov, zatiaľ čo niektorí machri budú schopní aj s Octaviou v nafte jazdiť za osem a pol.

Prečo zvoliť BMW 525d

V priamom porovnaní je BMW pohodlnejšie a kultivovanejšie a šesťvalec má príjemnejší prejav. Záujemca si ale musí priznať, že si kupuje o poznanie rizikovejšie ojazdené auto, takže skôr ako racionálnymi dôvodmi presvedčí BMW radu 5 niekoho, kto chce jednoducho vyváženosť klasickej koncepcie a prémiový značiek. A kto má k dispozícii cenovo dostupného mechanika. Pre dynamickú jazdu by sme ale odporúčali celkom inú motorizáciu, napríklad niektorý s charakterných benzínových šesťvalcov, prípadne špičkový osemvalec 545i alebo 550i.

 

Takže zatiaľ čo v Octavii bude v tomto veku rozhodujúci len stav a pôvod, pri BMW je nutné počítať s tým, že sa môžu blížiť nejaké investície. "Tento šesťvalec je mimoriadne spoľahlivý motor, ak dostáva pravidelne aspoň základný servis," hovorí Petr Dorotovič, špecialista na vozidlá BMW a poradca pri výbere ojazdeného vozidla.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-46.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-54.jpg

"S vyšším nájazdom je potrebné počítať s výmenou relé jednotky žeravenia za niekoľko desiatok eur, filtre pevných častíc väčšinou slúžia ďalej, "pripomína Dorotovič. K filtrom dodáva, že za ich poškodenie často môže skôr len chybný termostat, ktorý nedovolí motor ohriať na dostatočnú prevádzkovú teplotu, a tak nedôjde k riadnej regenerácii filtra. "S tým je potrebné ísť hneď do servisu, pretože stačí prejsť pár tisíc kilometrov a filter už môže byť nenapraviteľne poškodený," varuje Petr Dorotovič. "Podobný problém môže postihnúť aj inak spoľahlivý dvojliter v Octavii," dodáva. Na rozdiel od Octavie ale BMW nemá ručičkový ukazovateľ teploty, aj keď moderným ukazovateľom, ktoré záhadne presne ukazujú po ohriatí len 90°C, rovnako príliš veriť nemôžeme.

Z obvyklých vecí v BMW pripomína ešte zanášajúce sa odvetranie kľukovej skrine a pomerne často sa vyskytujúce problémy s elektronikou vplyvom podpätie akumulátora. Problémy by ale mala objaviť dôkladná diagnostika.

Kto má drahší servis? Záleží na zvolenom prístupe

Vždy platilo, že samotné spotrebné diely nie sú na BMW nijako výrazne drahšie než napríklad na škodovke, ale človek vždy vykrvácal v servise za prácu. Avšak v desaťročnom bavoráku vás nikto nenúti jazdiť do autorizovaných servisov BMW a platiť stovky eur za normohodín alebo viac. Aj kvalitní špecialisti si často účtujú za hodinu práce menej ako polovicu. Náklady na obe vozidlá možno stlačiť aj používaním druhovýrobných dielov (tých je na škodovky i BMW dostatok), ale nie vždy je tá úspora tak veľká. Skôr sa dá ušetriť na tom, že niektorý diel sa repasuje a opravuje, nie mení za nový originálny. Typickým príkladom sú rôzne opravy na hnacom agregáte.

Príklad: Kým vám automobilka bude vnucovať novú automatickú prevodovku za 4 tisícky (u BMW), odborník ju mnohokrát dokáže opraviť za zlomok ceny.

 

Chúlostivou vecou v naftovom motore M57D30 v BMW sú vírivé klapky v saní, ktoré sa po väčšom nájazde (cca 250 000 km) môžu uvoľniť a motor ich môže nasať s fatálnymi následkami. Existuje možnosť klapky odstrániť, ale to sa mierne prejaví na zhoršení dynamiky v nízkych a stredných otáčkach. Niektorí majitelia sa potom sťažujú aj na mierny nárast spotreby. Výmena celého systému stojí okolo 500 eur.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-61.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-68.jpg

Vzhľadom k veku a očakávanému nájazdu však považuje Petr Dorotovič BMW radu 5 v generácii E60 za stále kvalitné a nadpriemerne spoľahlivé auto. "Síce už nepôsobí tak pevne a poriadne ako kedysi generácia E39, ale pri dodržiavaní aspoň základných servisných poučiek nie je dôvod, aby toto auto nenajazdilo viac ako pol milióna kilometrov bez väčších problémov," uzatvára Dorotovič.

Verdikt: Škoda Octavia III 2.0 TDI vs. BMW 525d E60

Fotenie máme za sebou a po ceste späť sa Tomáš nehanbí trochu negatívne hodnotiť inak veľmi presvedčivo pôsobiace BMW: "Je to proste stará almara, chcelo by to aspoň benzíňák s manuálom," uvádza v kocke svoje dojmy z bavoráka. "Nemôžem si pomôcť, ale tá Octavia sa jednoducho riadi lepšie," dodáva.

BMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-6.jpgBMW-525d-vs-Skoda-Octavia-TDI-8.jpg

A má pravdu, z vodičského pohľadu je pri priamom porovnaní testovaná Octavia vážne o niečo lepšia. Ochotnejšie mení smer, pohotovejšie reaguje na pokyny a je obratnejšia. Kto chce teda naftový sedan alebo praktickejší liftback za zhruba 10 až 12-tisíc eur a ide mu o vodičský zážitok, paradoxne lepšie urobí s naftovou Octaviou.

Bavoráku zostáva stabilita a istota vo vyššej rýchlosti na diaľnici a menej kvalitnej ceste, nenútenosť celého hnacieho reťazca a potom samozrejme pohon zadných kolies, ktorý ale ocení a využije len vyhranený zástanca tejto koncepcie. Napríklad ja. Hoci by som si teda domov radšej odviezol z tejto dvojice päťkového bavoráka, žil by som s vedomím, že testovaná Octavia bola proste lepšia. A z dlhodobého hľadiska by asi bola aj lacnejšia na prevádzku.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY