vytisknout velikost písma Test Jaguar XFR-S: Belasé nebo šoférov

Ak budete zase raz s priateľmi debatovať na tému, ktoré auto je najlepšie a ktoré by ste chceli mať vo svojej garáži, rozhodne nezabudnite na Jaguar XFR-S. Tento sedan je totiž neskutočný.
Test Jaguar XFR-S: Belasé nebo šoférov
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Ostrejšie XFR
  2. XF ako ho poznáme, Osem valcov a Roots
  3. Druhá strana mince, Vyladený podvozok
  4. Skvelá práca, Technické údaje
  5. Fotogaléria

Schválne: Čo sa vám vybaví, keď napíšem skratku ETO? Nerád by som niekoho podcenil, ale odvážim sa tvrdiť, že sa veľa ľuďom nevybaví vôbec nič. Niet sa čomu čudovať, o ETO sa zas toľko nepíše a ani Jaguar, ktorý má tento názov na svedomí, ho nijako zvlášť na obdiv nedáva. Keď napíšeme skratku AMG alebo písmeno M, to je už úplne niečo iné. Každý vie, že ide o najlepšie Mercedesy, každý vie, že pod písmenom M sa skrývajú tie najlepšie BMW.

ETO je v podstate to isté. Jedná sa o skratku anglických slov Engineered To Order, čo asi hovorí všetko. Ide o divíziu značky Jaguar Land Rover, ktorá obsahuje cez 400 inžinierov a tí majú na práci štyri základné úlohy. Starajú sa o vývoj príplatkových športových paketov určených pre bežné modely.

Vytvárajú tiež ďalšie športové príslušenstvo a ak sa nájdu tí najnáročnejší zákazníci, potom im postavia auto na mieru. Spadá sem aj sekcia obrnených automobilov. Niet divu, že drvivú väčšinu podobných objednávok tvorí Range Rover.

xfrs_08.JPGxfrs_09.JPG 
Jaguar XFR-S je jedným z posledných výtvorov divízie ETO. Je to tiež historicky najrýchlejší sedan značky a po XKR-S druhý britský model schopný pokoriť 300 km/h.

Predovšetkým sa ale divízia ETO stará o malosériové tzv. "Halo" produkty. Sú to špičky modelových radov. Jednou z posledných, ktorá sa európskym fanúšikom a zákazníkom predstavila na jar v Ženeve, je vrcholná verzia sedanu XF.

Nebudem vám klamať, mal som veľkú radosť, že sa pred nedávnom objavila aj v našej redakcii. Bohužiaľ len na chvíľku. Pretože ďalšia možnosť zviesť sa s touto raketou len tak nepríde, pokúsim sa zo seba dostať maximum, ktoré mi niekoľko desiatok najazdených kilometrov ponúklo.

xfrs_12.JPGxfrs_31.JPG 
Štvorica výfukov, karbónový difúzor či poriadne krídlo: XFR-S dáva svoje schopnosti najavo.

Ostrejšie XFR

Jaguar vo svojich showroomoch už nejakú dobu ponúka XFR. Táto varianta donedávna hrala úlohu vrcholu ponuky a ak zaspomínam na kratučkú jazdu v krajine rakúskej, určite sa nemala za čo hanbiť.

Ide o skvelú kombináciu päťlitrového benzínového motora naladeného na výkon presahujúci 500 koní, výborné prevodovky, perfektných jazdných vlastností a nakoniec istej neopozeranosti. XF sa zas tak dobre nepredáva ani s dieselom pod kapotou. Šanca, že na ceste stretnete XFR alebo konca XFR-S, je mierne povedané dosť nízka.

Pri takej M5 sa ale toto povedať nedá a popri tom si majiteľ môže byť istý tým, že si ho budú okoloidúci pliesť s M550d. Prípadne že budú považovať obyčajnú päťku s M paketom za podstatne drahšie ozajstné "emko". Punc exkluzivity ponúkne toto XFR-S podstatne lepší.

xfrs_22.JPGxfrs_35.JPG 
Prepracovaný nárazník dostal väčšie otvory pre prívod vzduchu. Nové sú tiež kolesá a pneumatiky Pirelli.

XFR-S vychádza zo svojho o niečo slabšieho súrodenca. Teda aby sme boli presní, súrodenec je to slabší o 40 koní a 50 Nm. Ľudia pracujúci v ETO pridali výraznejší bodykit používajúce prevažne karbón, dodali nárazník s väčšími nasávacími otvormi, dozadu opäť karbónový difúzor a samozrejme nesmie chýbať poriadne krídlo.

Britský super-sedan vďaka tomu výborne vyzerá, ale to je tá menej podstatná novinka. Vďaka všetkým úpravám sa podarilo zvýšiť prítlak o 68%. Vzhľadom k tomu, že XFR-S sa zastaví až na 300 km/h, určite majú všetky tie karbóny veľmi pádny dôvod.

XFR-S je historicky vôbec najrýchlejší sedan, aký kedy Jaguar svojim zákazníkom ponúkol. Navyše ide o druhého britského člena takzvanej "300 km/h family". Asi je už teraz viac než jasné, že každý z tých niekoľkých desiatok najazdených kilometrov stál za to.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY