vytisknout velikost písma Test Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo: Kritika nie je na mieste, buďte radi

Základný Jaguar F-Type naozaj nie je auto, kvôli ktorému by si táto značka zaslúžila kritiku. Automobil má skvelý podvozok, je rýchly a vie byť aj zábavný.
Test Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo: Kritika nie je na mieste, buďte radi

Plusy

  • Dizajn je skvelý
  • Jazdné vlastnosti nemajú slabé miesta
  • Stále ide o zábavné auto
  • Na obstarávacej cene možno niečo ušetríte
  • Stále budete stredobodom pozornosti

Mínusy

  • Štvorvalec fakticky na našom trhu nedáva zmysel
  • Reálna spotreba je porovnateľná so šesťvalcom
  • S manuálnou prevodovkou nový štvorvalec nekúpite
  • Motor je celkovo fajn, ale jednoducho mu chýbajú "gule"

Ako ten čas letí. Jaguar F-Type síce stále vyzerá, ako by bol predstavený pred pár mesiacmi, lenže to zďaleka nie je pravda. Tento rok v septembri uplynulo už dlhých päť rokov od svetovej premiéry. Britská automobilka svoju športovú zadnokolku prvýkrát ukázala v roku 2012.

Najprv prišiel dvojmiestny roadster, nasledovalo kupé a rad ďalších variantov. A to vrátane verzií s pohonom všetkých kolies alebo dokonca špeciality v podobe modelu Project 7. Jaguar postupne zvyšoval výkon, až sa dostal na hranicu 600 koní. Nakoniec pridal aj manuálnu prevodovku a tak ďalej. Vždy to boli viac menej veci zamerané na zákazníkov, u ktorých je možné predpokladať, že ich riadenie baví. Lenže tohtoročný facelift sa vôbec po prvýkrát vydal opačným smerom. Jaguar zaradil do ponuky novú základnú motorizáciu. Štvorvalec!

Jaguar-F-Type-20-1.jpg

Asi aby boli nariedené očakávané negatívne emócie, tesne pred oznámením príchodu novej základné varianty ešte dorazil posilnený šesťvalec v prevedení 400 Sport. Nedávno sa k naám dostali na novinárske testy obe tieto novinky a pred nami stálo rozhodnutie, či si na pár dní vziať do redakcie práve šesťvalec, alebo štvorvalec. Odolali sme obrovskému pokušeniu a siahli po štvorvalci. Že bude jazdiť F-Type 400 Sport úplne skvele, o tom niet pochýb. Lenže ako bude jazdiť nový základ? Stojí vôbec F-Type so štvorvalcom za reč? Nebude už príliš pomalý? Vidíte, otázok okolo dvojlitrového motora je omnoho viac.

Motor z Cupry mu fakt nesluší

Štvorvalcový F-Type by sa dal zhodiť zo stola počas chvíľky. Britské prémiové kupé s motorom, ktorý svojím výkonom nestačí ani na nejaký Golf alebo Leon? A keď už to teda má byť ľahká verzia, prečo nemá aspoň manuálnu prevodovku, ktorá je mimochodom dostupná k obom šesťvalcovým variantom? Nie, táto vec na prvý pohľad vážne nedáva zmysel.

Aj ja sa musím priznať, že sa mi prítomnosť dvojlitra v miestach, kam sa bezpečne zmestí veľmi výkonný osemvalec, trochu prieči. A vadí mi ešte jedna vec. Štvorvalec sa síce snaží a auto to rozhodne nie je pomalé, lenže ako sa tento F-Type rozletí za štyri tisícky otáčok a človek začne podvedome čakať, že teraz to ešte len naplno príde a teraz sa ešte len začneme diviť, ono už toho veľa nepríde. Ale uznávam, že som v tomto smere možno ovplyvnený, pretože som riadil ako skvelý šesťvalec, tak aj R, a napokn aj brutálne SVR alebo Project 7. Verte tomu, že na testy takýchto áut sa nezabúda. Napriek tomu sa pokúsim na všetko zabudnúť a pristúpiť k britskému dvojlitru objektívne.

Motor samotný je anglického pôvodu. Ide samozrejme o jednotku radu Ingenium vybavenú twin-scroll turbodúchadlom, priamym vstrekovaním paliva, systémom variabilného zdvihu ventilov a ďalšími vymoženosťami modernej doby. Základné parametre sú 221 kW (300 k) a 400 Nm. Nanešťastie je táto jednotka vždy spojená s osemstupňovým automatom. Vďaka nemu zvládne šprint z nuly na 100 km/h za 5,7 s, čo je rovnaké číslo, aké ponúka základný šesťvalec vybavený manuálom. Najvyššia rýchlosť je 250 km/h.

Jaguar-F-Type-20-14.jpgJaguar-F-Type-20-35.jpg

Štvorvalec je prirodzene ľahší. Presný rozdiel oproti slabšiemu šesťvalcu je 52 kg, ktoré ubudli na prednej náprave. To je dobrý predpoklad pre rýchle reakcie na volant. Základný F-Type je tiež lacnejší. A nie o málo. Najdostupnejší šesťvalec (s manuálom) vyjde v kombinácii s karosériou kupé na 70-tisíc eur, zatiaľ čo za štvorvalec dáte presných 60-tisíc (vrátane DPH). S touto cenou sa zo štvorvalcového F-Type Coupé stal priamy konkurent základného Porsche 718 Cayman. Aj to má dvojlitrový štvorvalec a Porsche si za neho naúčtuje minimálne 60-tisíc eur.

Pomalý nie je

Považovať štvorvalcový Jaguar F-Type za pomalé vozidlo by bolo veľkou chybou. Stačí chvíľka a po diaľnici idete 200 km/h, ako by sa nechumelilo. Ako presne na tom je štvorvalec s dynamikou, to ale nakoniec najlepšie prezradia namerané údaje:

Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo
0-50 km/h (s) 2,7
0-100 km/h (s) 6,3
0-130 km/h (s) 9,9
0-150 km/h (s) 13,1
0-170 km/h (s) 16,9
30-50 km/h (s) 1,2
50-70 km/h (s) 1,2
80-120 km/h (s) 4,0
130-150 km/h (s) 3,2

V grafe si môžete prezrieť zrýchlenie nového štvorvalca a vrcholného SVR. Je tu celkom dobre vidieť, za čo si človek pripláca. Pre úplnosť dodajme, že SVR na rozdiel od testovanej varianty používa pohon všetkých kolies. Pre zaujímavosť sme do grafu pridali auj zrýchlenie staršieho Seatu Leon Cupra vo verzii ST 290 s automatickou prevodovkou:

f-type-vs-svr-vs-cupra.jpg

Štvorvalec nemá najmä vo vysokých otáčkach šesťvalcové grády, maximum výkonu prichádza už pri 5500 ot./min. A hoci Jaguar v tlačovej správe sľuboval okamžitú odozvu na plyn, aspoň podľa môjho skromného názoru to tak nie je. Dokonca by som povedal, že koncernový dvojliter známy napríklad zo spomínaného Leonu Cupra je ostrejší. Chýba skrátka výraznejšie finále, ktoré by vás chytilo za srdce. Či chcete, alebo nie, toto je hot-hatch zabalený do páčivej karosérie športového kupé.

Na okreskách pobaví

Nakoniec sa ale predsa len nájdu chvíle, kedy na štvorvalec zabudnete. Je to moment, kedy sa preháňate po úzkych okreskách. Pre takýto režim jazdy je 300 koní viac než dosť, motor má stále dosť výkonu a krútiaceho momentu, aby uviedol zadnú nápravu do driftu, a hlavne naplno vynikne úplne skvelý podvozok.

Jaguar-F-Type-20-43.jpg

Na sľuboch s nízkou hmotnosťou nad prednou nápravou a rýchlych reakciách na plyn vážne niečo pravdy bude. Štvorvalcový F-Type reaguje na riadenie tak rýchlo, že mu to technikou našlapané a zároveň celkom ťažké SVR môže len závidieť. K tomu pridajme ostré brzdy (v našom prípade príplatkové Jaguar Super Performance za 1 200 eur) a rýchlo reagujúcu prevodovku. Aj štvorvalcový F-Type pobaví, a nie že nie.

Radosť z jazdy ale úmerne klesá s tým, ako sa zväčšujú cesty. Kým na okreskách vyzerá testovaný F-Type dynamicky, na diaľniciach už to taká sláva nie je (toho Leonu Cupra v spätnom zrkadle s motivovaným vodičom za volantom sa proste nezbavíte) a viem si predstaviť, že na veľkom okruhu už to bude asi trochu sklamanie. Aj keď toto prevedenie má zohrávať skôr úlohu denného cestovateľova než náčinia pre okruhové seansy.

A práve taký režim jazdy mu ide úplne najlepšie. Podvozok je tuhší, ale stále dostatočne komfortný. Motor vie byť tichý a snáď aj relatívne úsporný, hoci sa mu pod desať litrov príliš nechce (v praxi vozidlo jazdí skôr za 13 l/100 km). Niečo mi navyše hovorí, že sa spotreba v reáli od šesťvalca nebude líšiť natoľko, aby to zákazníkov investujúcich do svojho auta viac ako 60-tisíc eur zaujímalo.

Za volantom vás tiež môže tešiť priazeň okolia. Je to skoro neuveriteľné, ale aj po piatich rokoch F-Type stále priťahuje veľkú pozornosť. Prítomnosť základného motora navyše drvivá väčšina ľudí neodhalí, pretože aj táto verzia produkuje výrazný zvuk. Na svedomí ho má ladený výfuk s doslova gigantickou hranatou koncovkou. Práve tá je jasným znamením základnej verzie, ostatné varianty majú okrúhle koncovky.

Modernizáciu takmer nepotreboval

Posledný facelift priniesol okrem základného štvorvalca aj ďalšie zmeny, aj keď tie nie sú nijako zásadné. Na pohľad totiž vozidlo prakticky nezostarlo. Jaguar sa preto okrem ďalších drobností obmedzil len na upravený predný nárazník a diódové svetlomety, ktoré môžu byť adaptívne.

Jaguar-F-Type-20-46.jpg

V interiéri na vás čakajú nové sedadlá, ktoré sú oproti staršej variante ľahšie. Jaguar súčasne nasadil novší multimediálny systém a drobnosti typu bezrámčekového vnútorného spätného zrkadla. Vnútri vás ale rovnako zo všetkého najviac zaujme vynikajúca pozícia za volantom, takže si zrejme na nejaké chrómové doplnky (ďalšia novinka faceliftu) ani nespomeniete.

Aby bol výpočet kompletný, musím spomenúť ešte dvojicu kamier umiestnenú vo vnútornom spätnom zrkadle. Tá je základom sady asistenčných systémov typu čítania značiek, stráženia jazdných pruhov alebo samočinného núdzového brzdenia. V tomto prípade nejde o žiadnu revolučnú novinku, ale skôr o povinnosť. Tieto funkcie už dnes ponúkajú aj podstatne lacnejšie autá.

Kúpil by som si štvorvalcový F-Type?

Nie. Nie je dôvod. Príplatok okolo 10-tisíc eur síce nie je úplne zanedbateľný, ale takú čiastku miniete za ďalšiu výbavu, ani neviete ako. Takže ak by som si mal vybrať, radšej sa zaobídem bez komfortných zbytočností a priplatím si za šesťvalec. Výsledok za to stojí. Každému je ale zrejme jasné, že náš trh nebol dôvodom, prečo Jaguar model F-Type s dvojlitrovým motorom zaradil do ponuky.

Jaguar-F-Type-20-22.jpgJaguar-F-Type-20-26.jpg

Jaguar-F-Type-20-33.jpgJaguar-F-Type-20-34.jpg

Napríklad v takom Holandsku je štvorvalec oproti šesťvalcu s automatom vďaka papierovo nižším emisiám lacnejší v prepočte o dosť podstatných 28-tisíc eur. Šesťvalec s manuálom je kvôli horším emisiám drahší v porovnaní so základnou novinkou dokonca o takmer 43-tisíc eur. Na holandskom trhu by ste za túto variantu zaplatili skoro 100-tisíc. (U nás vyjde na 70-tisíc eur. To je niečo úplne šialeného...) Mimochodom, práve toto je dôvod, prečo štvorvalcový F-Type nemá v ponuke manuálnu prevodovku. Pravdepodobne by totiž vykázal horšie emisie, ako tomu je pri šesťvalci. V Holandsku (rovnako ako napríklad v Rakúsku) je potom manuálne prevedenie paradoxne drahšie než to s automatom.

Základný Jaguar F-Type naozaj nie je auto, kvôli ktorému by si táto značka zaslúžila kritiku. Automobil má skvelý podvozok, je rýchly a vie byť aj zábavný. Tí šťastnejší zákazníci, ktorí môžu nakupovať na trhoch, kde ešte stále aspoň trochu víťazí zdravý rozum nad ekologistickou demagógiou, samozrejme siahnu po šesťvalci. Ten je prirodzene lepší. Tí menej šťastní, ako napríklad holandskí záujemcovia, môžu byť radi. Oproti šesťvalcu dosť veľa ušetria a stále sa pekne odvezú.

Áno, u nás štvorvalcový F-Type žiadny zmysel nedáva, ale ide o čisto politickú záležitosť. Takže namiesto kritizovania Jaguaru buďme predovšetkým radi, že to tak stále je. Čo by za to holandskí zákazníci dali...

Technické údaje Jaguar F-Type 2.0 l I4 Turbo
MOTOR
Konštrukcia: zážihový radový štvorvalec Ingenium
Plnenie: dvojkomorové turbodúchadlo, priamy vstrek paliva

Zdvihový objem valcov (cm3):

1997
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 83,0 x 92,3
Najvyšší výkon (kW/min-1) 221/5500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/1500-4500
Kompresný pomer: 9,5:1
Prevodovka: osemstupňová automatická Quickshift
Pohon: zadný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 5,7
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 8,2/6,2/7,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4482
Šírka (mm): 1923
Výška (mm): 1310
Rázvor náprav (mm): 2622
Prevádzková hmotnosť (kg): 1525
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 1925
Objem batožinového priestoru (l): 310/408
Objem palivovej nádrže (l): 63
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: dvojité lichobežníkové
Zavesenie vzadu: dvojité lichobežníkové
Riadenie: hrebeňové s elektrickým posilňovačom
Brzdy vpredu: ventilované kotúče, 355 mm (380 mm za príplatok)
Brzdy vzadu: ventilované kotúče, 325 mm (376 mm za príplatok)
Pneumatiky vpredu: 245/40 ZR19
Pneumatiky vzadu: 275/35 ZR19
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY