vytisknout velikost písma Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Plusy

  • Charakter atmosférického motora
  • Príjemný podvozok
  • Veľmi vydarený vzhľad
  • Vynikajúca prevodovka
  • Prítomnosť stále hnanej zadnej nápravy

Mínusy

  • Všeobecne vyššia spotreba
  • Konkurencia ponúka lepšie spracovaný interiér
  • Všetok ten pekný zvuk má na svedomí výlučne výfuk

Kompresorom preplňovaný trojlitrový šesťvalec, výkon 280 kW (380 koní), stále hnaná zadná náprava, výborne pracujúca osemstupňová prevodovka ZF a podpis automobilky Jaguar. Skoro by sa chcelo povedať, že po všetkých tých F-Typoch sa pri čítaní podobnej charakteristiky začnú vodičsky založeným čitateľom (a nám tiež) zbiehať slinky. To by predsa mohlo byť dosť zaujímavé jazdeníčko no nie? Áno, mohlo. Ale čo keď je toto všetko zabalené v karosérii nie práve malého SUV?

Áno, aj Jaguar už má dnes vo svojej ponuke model spadajúci medzi tak populárne SUV. F-Pace sme vám ale už podrobne predstavili predtým v rámci testu naftového šesťvalca. Páčil sa nám dizajn, nenútenosť výkonného motora, vybaveného drvivým krútiacim momentom 700 Nm, a naladenie podvozku. Tentoraz však prišiel rad na zatiaľ vrcholnú verziu S, ktorá má ambície nalákať najmä športovo založených zákazníkov.

Trojliter s kompresorom. Opäť...

F-Pace S je dočasný vrchol ponuky. Divízia SVR sa ešte na stále relatívne nové britské SUV nepozrela, ale môžete si byť istí tým, že sa tak skôr alebo neskôr stane. Do tej doby si budeme musieť vystačiť so zážihovým, kompresorom preplňovaným šesťvalcom naladeným na 280 kW (380 k) a 450 Nm, ktorý možno alternatívne v tejto výbave vymeniť za vznetový šesťvalec s parametrami 221 kW (300 k) a 700 Nm. My sme testovali benzínovú verziu.

DSC0928.jpgDSC0973.jpg

Ako asi tušíte, pod kapotou je uložený motor, ktorý sa prvýkrát predstavil v modeli F-Type a ktorý sa od tej doby nasťahoval všade možne od áut značky Land Rover cez nové XE až po XF. Je to stále rovnaká pesnička. Pre niekoho možno trochu obohraná, ale to nič nemení na skutočnosti, že práve kompresorom preplňovaný šesťvalec robí tento F-Pace tak zaujímavým. V tabuľke nájdete základné technické údaje, aby sme vedeli, o čom presne je reč.

Jaguar F-Pace S  
Zdvihový objem valcov (cm3): 2995
Najvyšší výkon (kW/min-1) 280/6500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 450/4500
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 5,5
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 12,2/7,1/8,9

Stavím sa, že na prvej jazde bude niektorým zákazníkom pripadať F-Pace ako lenivý. Predovšetkým tým, ktorí majú skúsenosť s podobnými šesťvalcami napríklad od BMW. Dôvod je prostý. Klasicky preplňované jednotky sú zaujímavejšie v nízkych otáčkach. Britská kombinácia kompresorového motora a veľkého SUV však taká nie je.

Šesťvalec je naladený veľmi "atmosféricky". Jeho nástup je približne rovnako plynulý ako napríklad pri nedávno testovanom osemvalci použitom v Lexuse GS F. Nečakajte prudký kopanec, F-Pace svoj záťah postupne vygraduje do najvyšších otáčok. Už základné technické údaje ostatne napovedajú, o čom tento automobil je. Maximum výkonu dostanete až pri 6500 ot., krútiaci moment dosiahne svoj vrchol presne o dvetisíc skôr. Ak chcete naplno vyskúšať, čo F-Pace S vie, musíte motor poriadne vytočiť.

Dynamika je veľmi príjemná

V čase, keď aj "kadejaký hatchback" nižšej strednej triedy vie akcelerovať z nuly na 100 km/h okolo päť sekúnd, sa vám asi z hodnoty 5,5 s čelo nijako zvlášť neorosí. Ale to ani nebolo účelom tejto verzie. K tomu poslúži neskorší variant SVR, kde môžeme očakávať viac ako 404 kW (550 koní). Dynamika ako taká nie je pri benzínovom F-Pace S nijako zásadne dramatická a dychberúca, ale je veľmi príjemná. Rýchle auto to stále je.

DSC0834.jpg

Čo dokáže testovaný F-Pace S v praxi, to ukazuje ďalšia priložená tabuľka a nižšie aj dva grafy. V priemere je výsledkom šprintu na 100 km/h hodnota 5,77 s, čo nie je žiadna dramatická prehra. Testované automobily meriame vždy s ľahkým zaťažením. Pre zaujímavosť nájdete v tabuľke aj údaje namerané počas skoršieho testu vznetového šesťvalca.

Namerané hodnoty Jaguar F-Pace S Jaguar F-Pace 30d AWD
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,22 2,64
0-100 km/h (s) 5,77 7,02
0-130 km/h (s) 8,78 11,11
0-150 km/h (s) 11,52 14,99
0-170 km/h (s) 15,18 ---
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,93 1,26
50-70 km/h (s) 1,23 1,51
80-120 km/h (s) 3,53 4,68
130-150 km/h (s) 2,74 3,88
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,61 1,53
50-0 km/h (m) 9,77 8,60
100-0 km/h (s) 2,93 2,74
100-0 km/h (m) 37,43 33,87
130-0 km/h (s) 3,74 3,47
130-0 km/h (m) 63,22 57,34
150-0 km/h (s) 4,23 3,97
150-0 km/h (m) 83,49 76,90
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 46,5 46
90 km/h 84 85
130 km/h 123 123

Pri porovnaní výsledných údajov vás možno zaujme brzdná dráha. Naftový šesťvalec je približne o 20 kg ťažší, ale zastavil skôr. Ako je to možné, keď obe autá dostali identické pneumatiky Continental ContiSportContact 5 o rozmere 255/50 R20? Dôvodom zrejme bude počasie, pretože F-Pace S sme testovali v novembri, kedy teplota klesala pod 10°C. Naopak vznetový šesťvalec prešiel meraním pri teplote cez 20°C.

jaguar_f-pace_s_vs_v6d.jpgjaguar_f-pace_s_vs_v6d_brzdy-1.jpg

Celkovo sa podľa v praxi nameraných hodnôt pohybuje F-Pace S so svojou dynamikou napríklad na úrovni Hondy Civic Type R, Subaru WRX STI alebo VW Golf R s manuálnou prevodovkou.

Zábavný naozaj je

Čísla sú určite zaujímavá, ale nakoniec o prípadnom nákupe rovnako rozhodnú vaše sympatie. A tie si vždy najlepšie utvoríte na základe pobytu kdesi medzi sedačkou a volantom. Nie na základe čítania tabuliek. Ak máte vo svojom hľadáčiku práve F-Pace S, poteším vás. Zábavné auto to skutočne je.

Vlastne by bolo prekvapujúce, keby tomu tak nebolo. Modely XE a XF sú poväčšinou chválené práve za jazdné zručnosti a F-Pace využíva ako svoj technický základ rovnakú platformu. Stále teda platí, že vpredu nájdeme lichobežníkové zavesenie a vzadu viacprvkovú a na priestor nenáročnú nápravu Integral Link, ktorá navyše svojou konštrukciou umožňuje v zákrutách nepatrné natočenia zadných kolies.

DSC0844.jpg

F-Pace pri jazde profituje aj z prítomnosti stále hnanej zadnej nápravy. Toto nie je žiadne Volvo XC90 so štvorvalcom umiestneným vpredu naprieč, tu sa ide na vec opačne. Väčšinu času je poháňaná zadná náprava a ak to je potrebné, medzinapravova lamelová spojka pripojí nápravu prednú (prejsť z pomeru 0/100 na 50/50 trvá 165 miliseknud). Opäť... Aj systém pohonu všetkých kolies poznáme z skoršej doby. Napríklad z modelov XE, XF alebo aj z F-Type.

Pomerne veľký a ťažký Jaguar (minimálne váži 1861 kg) samozrejme nebude v zákrutách tak hravý ako F-Type, ale náznaky pretáčavosti sa objavujú celkom ľahko. Keď na to príde, môžete úplne vypnúť stabilizáciu. Na mokrej vozovke alebo dokonca na snehu to potom bude slušná zábava. Na suchu si ale vždy musíte pred výjazdom zo zákruty podradiť, pretože v nižších otáčkach nie je krútiaceho momentu na rozdávanie a zadné kolesá sa neotáčajú. Akonáhle sa ale osmelíte, nebude núdza o situácie, kedy zo zákruty vyjdete v ľahkom drifte s motorom vytočeným k agresívnemu obmedzovaču. Aké efektné...

DSC0822.jpg

Akokoľvek F-Pace S pôsobil veľmi sympaticky, nebolo možné počas testu prehliadnuť, že použité pneumatiky majú s kombináciou pomerne vysokého výkonu a nemalej hmotnosti celkom problém. A tak nakoniec nebol problém stretnúť v zákrutách výraznejšiu nedotáčavosť, napriek koncepcii s primárnym pohonom zadnej nápravy. Ako už sme napísali, na letné pneumatiky Continental zrejme bolo v čase testu príliš chladno.

K téme športovej jazdy je potrebné doplniť ešte dve veci. Po prvé riadenie a prevodovka. Nič z toho nesklamalo, osemstupňový automat je regulárne výborný. Po druhé zvuk. Keď okolo vás F-Pace S prejde, budete nadšení. Výfuk hrá vyložene krásne. Nie je to brutálny rev, aký produkuje napríklad RR Sport SVR, ale potenciál motora rozhodne vytušíte.

Lenže v kabíne sa má vec trochu inak. Motor prakticky vôbec nepočujete, okrem nie úplne príjemného šušťania od sania. Aj do kabíny sa dostáva hlas autá výhradne od výfuku. Pri pokojnej jazde však panuje v interiéri príkladné ticho.

Cestuje rád, ale rád sa aj napije

F-Pace S je v podstate veľmi podobný Jaguaru XF S. Na rozdiel od malého XE, ktorý s rovnakým motorom pôsobí výbušne a oveľa viac športovo, väčšie XF sa snáď ani nesnaží načapovať toľko adrenalínu do vášho krvného obehu. Je to skrátka rýchle a príjemné auto schopné svižnej jazdy po zakrútených cestách. Nič viac, nič menej. A britský crossover vám naservíruje to isté. Len do toho mixu pridá ľahké terénne ambície, svetlú výšku 213 mm a vyšší posed za volantom.

DSC0806.jpg

Zjednodušene povedané, na dlhých cestách si užijete solídnu porciu komfortu danú okrem odhlučnenia aj čo do tlmenia nerovností veľmi schopným podvozkom (verzia S štandardne používa adaptívne tlmiče). Len je potrebné sa pripraviť na fakt, že šesťvalcové F-Pace miluje benzín. A nemusí ho byť práve málo. Veru, daň za vyššiu stavbu karosérie a väčší odpor vzduchu.

Za volantom nie je vôbec ťažké zabudnúť na to, že práve idete 150 km/h a viac. F-Pace takej rýchlosti zvládne s ľahkosťou sebe vlastnou, lenže pohľad na palubný počítač vám to rázne pripomenie. Spotreba rastie veľmi rýchlo s tým, ako tlačíte na plynový pedál. Bežne budete jazdiť tak za 12-13 l/100 km, expresnejšie diaľničné presuny sú za pätnásť a užívanie si kľukatých okresiek znamená dvadsať i viac. Žiaden problém. Na desaťlitrovej hranici sa možno dostanete, ale štýlom jazdy, aký sa pre podobne výkonné SUV veľmi nehodí.

Za cenu GLE kupé

Ostatné už poznáme zo skoršieho testu naftovej verzie. Vyhotovenie S v interiéri spoznáte napríklad podľa športového volantu a sedadiel s výraznejším bočným vedením, no tieto veci môžete dostať v rámci výbavy R-Sport aj k menej výkonným motorom. Hlavnou pripomienkou skutočnosti, že ste investovali do zatiaľ najrýchlejšej varianty modelu F-Pace, tak nakoniec zostáva obyčajná číslica 300 na konci virtuálneho tachometra.

Základná cena Jaguaru F-Pace S je 77-tisíc eur. Za takú sumu si môžete kúpiť napríklad slabšie BMW X6 xDrive35i a ešte vám zostanú peniaze na príplatky. Prípadne možno siahnuť napríklad po Mercedes-Benz GLE kupé vo verzii 400 4Matic. To znamená dvakrát preplňovaný šesťvalec, výkon 270 kW (367 k) a cenu 76-tisíc eur.

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti. Okrem toho je to tiež pekné a neopozerané vozidlo. Ak hľadáte auto podobnej veľkosti a chcete sa za volantom trochu pobaviť, tento F-Pace by ste vo svojich úvahách vynechať nemali.

Cena testovaného auta: 77 799 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 89 999 eur

Technické údaje Jaguar F-Pace S
MOTOR
Konštrukcia: kompresorom preplňovaný zážihový vidlicový šesťvalec, uložený vpredu pozdĺžne
Zdvihový objem valcov (cm3): 2995
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 84,5 x 89,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 280/6500
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 450/4500
Kompresný pomer: 10,5:1
Prevodovka: automatická osemstupňová
Poháňané kolesá: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 5,5
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 12,2/7,1/8,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4731
Šírka (mm): 2175
Výška (mm): 1652
Rázvor náprav (mm): 2874
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1641/1654
Prevádzková hmotnosť (kg): 1936
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2400
Objem batožinového priestoru (l): 650/1740
Objem palivovej nádrže (l): 63
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: dvojité lichobežníkové zavesenie
Zavesenie vzadu: viacprvková náprava Integral Link
Pneumatiky vpredu: 255/50 R20
Pneumatiky vzadu: 255/50 R20
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY