vytisknout velikost písma Test Harley-Davidson Street 750: Odmocnina z V-Rodu

Menší, ľahší, lacnejší, ale srdcom stále Harley - taký chce byť nový vstupný model kultového amerického výrobcu. Jeho hlavnou úlohou je priviesť ku značke novú generáciu zákazníkov. Pokiaľ možno takých, ktorí u nej už zostanú.
Test Harley-Davidson Street 750: Odmocnina z V-Rodu
Zoznam kapitol
  1. Zacielený na mladších; dlhý, nízky, sparťanský; vrčí ako Harley
  2. Obličky vám neodrazí; A predsa sa točí; Váš prvý Harley
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Aj najzarytejší odporcovia musia priznať, že žiadna iná motocyklová značka nemá u širokej verejnosti také ozveny ako Harley-Davidson. Ťažkotonážne, nostalgicky štylizované stroje berú za srdce a inšpirujú predstavivosť aj tých, ktorým inak jedna stopa nič nehovorí. Harley je pre mnohých zákazníkov naplnením celoživotnej ambície, doslova splneným snom. A za splnenie sna sa platí. Vysoké ceny špičkových modelov prinášajú značke marže, ktoré jej väčšina iných výrobcov motocyklov môže len závidieť.

Zacielený na mladších (a chudobnejších)

S orientáciou na vysokopríjmové skupiny sú ale spojené špecifické problémy. Okruh právnikov, lekárov a podnikateľov, ktorí sa chcú odmeniť za úspech a neváhajú minúť za motocykel ovešaný mnohými príplatkovými doplnkami desiatky tisíc dolárov nie je nekonečne veľký - a kto jazdecky vyrástol na menších, ľahších a obratnejších motorkách, nájde si v neskoršom veku cestu k Harleyom len zriedkakedy. Nový rad Street to má zmeniť.

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 165.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 177.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 176.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 185.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 187.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 178.jpgStyling radu Street balansuje na pomedzí power cruiseru a café raceru; nádrž a blatníky môžu byť okrem matnej čiernej Black Denim lakované aj lesklou čiernou Vivid Black alebo trblietavo červenou Red Sunglo - avšak za príplatok

Primárnym cieľom radu Street sú začínajúci mladí motocyklisti v Spojených štátoch, kde je tento model v ponuke v kubatúrach 500 a 750 cm3, a tiež noví zákazníci v krajinách tretieho sveta. V Európe s inou motorkársku kultúrou a najmä legislatívou to je trochu inak, preto tu HD ponúka len silnejšiu sedemstopäťdesiatku. Konštrukčnou filozofiou sa tak trochu jedná o zmenšený V-Rod - kontroverzne vodou chladený model, o ktorom sami predstavitelia značky hovorili, že je to "Harley pre ľudí, ktorí neznášajú Harleye".

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 184.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 171.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 175.jpgKvapkovitá nádrž alebo štítok nad reflektorom odkazujú do bohatej minulosti HD, ako celok ale Street nepôsobí retro dojmom

Mimochodom, po V-Rode predstavenom už v roku 2001 je Street prvým úplne novým modelom značky. Všetky ostatné novinky za posledný jeden a pol dekády sú vylepšené verzie a nové deriváty existujúcich platforiem.

Postavenie Streetu najlepšie vynikne v porovnaní s najmenším a najdostupnejším tradičným Harleyom, modelom Iron 883:

Harley-Davidson Street 750 vs. Sportster Iron 883
  Dĺžka (mm) Rázvor (mm) Výška sedla (mm) Hmotnosť bez náplní (kg) Krútiaci moment
(Nm v ot./min.)
Cena (EUR)
Street 750 2225 1534 709 206 59/4000 7 799,-
Iron 883  2255 1510 735 245 73/3750 8 999,-

Ako vidíte, Iron je podobne veľký (respektíve malý), ale o pätinu ťažší a drahší. A samozrejme vyzerá odlišne. Tradične a nostalgicky, zatiaľ čo Street pôsobí na prvý pohľad... proste inak. Skôr ako japonská interpretácia malého cruiseru než ako Harley. Ale pristane mu to.

Dlhý, nízky, sparťanský

Vďaka malej výške sa Street zdá byť pri osobnom stretnutí oveľa subtílnejší, než by zodpovedalo jeho dĺžke. Skoro nemusíte dvíhať nohu, aby ste sa usadili v nízko položenom svetle za vysokými, tak akurát širokými riadidlami. Sedíte vo vzpriamenej polohe s nohami ako na klasických motorkách - ani pod sebou, ani vpredu.

Hoci meriam len 1,78 cm, osobne by som vážne uvažoval o zvýšenom sedadle. Podobne ako na Sportsteroch a Dynách s "mid-mounted" stupačkami mám totiž kolená o niečo vyššie než bedrá, čo dokáže byť po dlhšej dobe strávenej v sedle trochu nepohodlné. Štandardná ergonómia Streetu je neskrývane optimalizovaná pre jazdcov drobnejších postáv.

Vybavenie kokpitu je veľmi sparťanské. Za minikapotážou reflektora nájdete centrálne umiestnený rýchlomer s niekoľkými najdôležitejšími kontrolkami a počítadlom najazdených kilometrov. To je všetko. Na otáčkomer, ukazovateľ stavu paliva alebo dokonca palubný počítač zabudnite.

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 172.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 167.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 168.jpgSparťanský kokpit sa ku Streetu hodí, v zrkadlách ale nič neuvidíte; pre Harley netypické ovládanie smeroviek jedným tlačidlom na ľavej strane riadidiel

Na rozdiel od väčších Harleyov má Street bežné ovládanie smeroviek jedným tlačidlom na ľavej strane riadidiel, samočinné vypínanie chýba. Takisto spínacia skrinka je klasická, Street nedostal "bezkľúčové" štartovanie z väčších a drahších modelov.

Skromné vybavenie zodpovedá cene aj charakteru stroja, ale spracovanie detailov by malo byť lepšie. Nemyslím si, že to súvisí s faktom, že Streety pre mimoamerický trhy sa vyrábajú v Indii. Vynikajúcim dielenským spracovaním všetkých detailov sa nemôžu chváliť ani tradičné modely, vyrábané v Amerike pre Ameriku. Tu je to ale ešte o úroveň slabšie. Škaredé zakončenie riadidiel, prevedenie stúpačiek alebo vystrčený klaksón značke česť nerobia, rovnako ako odhalené elektroinštalácie alebo neopracované kovové diely.

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 166.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 162.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 169.jpg
Chápeme, je to najlacnejší Harley, ale spracovanie niektorých detailov by mohlo byť lepšie

Tieto detaily vás môžu mrzieť v garáži, na ceste však bude viac vadiť iné opomenutia. Zvlášť pri motorky pre začiatočníkov je na pováženie, že v spätných zrkadlách nevidí ani priemerne urastený muž nič viac než svoje ramená. V mestskej prevádzke, do ktorej je Street určený, to môže byť aj dosť nebezpečné.

Krátke pretočenie elektrického štartéra prebudí k životu vidlicový dvojvalec Revolution X s uhlom rozovretia valcov 60 stupňov a popravde kacírskou konštrukciou. Má vodné chladenie, vačkové hriadele v hlavách a štvorventilovú technikou. Krútiaci moment 59 Nm vo 4000 ot./min. neprekvapí, údaj o najvyššom výkone však áno. Svojich 42 kW totiž motor odovzdáva v astronomických (na pomery HD) ôsmich tisícoch otáčkach za minútu!

Vrčí ako Harley

Na voľnobeh a prvé vrknutie plynom na mieste zvuk motora až nečakane pripomína "big twin" svojich väčších súrodencov. Typický bublavý rytmus, charakteristické nízkofrekvenčné vibrácie a dokonca aj kakofónia mechanických zvukov, ktoré na počudovanie nezostávajú za plášťom vodného chladenia, pripomínajú tradičný Harley do tej miery, že človek automaticky očakáva aj podobný charakter motora.

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 182.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 183.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 174.jpgDizajnéri sa nesnažili zaprieť spôsob chladenia - masívny vodný chladič je naozaj neprehliadnuteľný; motor Revolution X spolupracuje so 6-stupňovou prevodovkou

A tiež áno. Bezchybná reakcia na plyn, jemný nástup už od najnižších otáčok a dôrazné vlna krútiaceho momentu v strednom rozsahu vás automaticky prinútia jazdiť "na kruťák" a radiť niekde okolo štyroch tisíc otáčok. (Bez otáčkomera môžem len hádať.) Nielen začínajúci jazdci ocenia oveľa ľahší chod spojky a ľahšie hľadanie neutrálu než pri veľkých Harleyoch, hoci spojka testovaného kusu zaberala až veľmi "hore".

Šesťstupňová prevodovka radí hlasno, ale inak hladko a spoľahlivo.

Harley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 180.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 179.jpgHarley-Davidson Street 750 v testu AutoRevue.cz 170.jpgKryt vzduchového filtra; celočierny výfuk 2 do 1; pre Harley typický pohon zadného kolesa remeňom - je tichý, bezrázový a bezúdržbový

Veľké Harleye vedia príjemne prekvapiť tým, ako ľahko sa po rozjazde ovládajú a ako ľahké je urobiť s nimi rýchlu kľučku, keď chcete napríklad obísť veko od kanálu. Menší a ľahší Street je na tom ešte lepšie.

Dlhý rázvor v kombinácii s nízkym ťažiskom zaisťuje príjemnú smerovú stabilitu, zatiaľ čo geometria riadenia (uhol krku 32°, závlek 115 mm) stojí za svižnou a presnou reakciou na ľahké zatlačenie do riadidiel. Preplietať sa na tejto motorke mestom je učinená radosť - kým vás náhly manéver iného účastníka premávky nedonúti rýchlo spomaliť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY