vytisknout velikost písma Test Harley-Davidson Road Glide Special: Nostalgicky moderný

Harley na to ide rozumne. Jeho modely vyzerajú prakticky rovnako ako pred rokmi, pod ikonickým kontúrami ale prechádzajú radom funkčných zlepšení. Hoci model Road Glide má nostalgický vzhľad, funguje a ovláda sa viacmenej ako moderná motorka. Len trochu veľká...
Test Harley-Davidson Road Glide Special: Nostalgicky moderný
Zoznam kapitol
  1. Neviditeľná evolúcia
  2. Projekt Rushmore; ergonómia a výbava; verdikt
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Cestovné modely radu FL patria k základným stavebným kameňom modelového radu Harley-Davidson už od polovice 20. storočia. Približne od 70. rokov vyzerajú na prvý pohľad skoro rovnako a dlho tiež platilo, že stále rovnako aj jazdili. 10 rokov stará Electra Glide vás možno očarí svojim vzhľadom a charakterom, ale jazda na nej vás vráti späť o celé desiatky rokov: presnosť smerového vedenia je tak nejako približná, rám sa v rýchlostiach nad 100 km/h strašidelne krúti, turbulencie lomcujú prilbou tak, že vidíte rozmazane, a ten veľký motor má sotva dosť výkonu na to, aby udržal krok s bežnou automobilovou premávkou. O brzdách radšej vôbec nehovorme...

Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 165.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 188.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 187.jpg
Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 159.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 158.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 192.jpgModely Road Glide tu nie sú tak známe, pretože v Európe sa predávajú ešte len krátko. V domovskej krajine sú to ale etablovaní bratranci modelu Electra Glide

A teraz preskočme k zodpovedajúcemu modelu z roku 2015. (Road Glide vyzerá trochu inak ako Electra Glide, ale technický základ má rovnaký. K rozdielom a špecifikám verzie Special sa dostaneme neskôr.) Áno, je gigantický. A ťažký. Keď omylom zaparkujete na mierne svahovitom mieste, máte o silový tréning postarané. Áno, vyzerá ako Tour Glide zo začiatku 80. rokov. A mohutný vidlicový dvojvalec rozochvieva na voľnobeh celý stroj nízkofrekvenčnými vibráciami tak silnými, že sa bojíte, aby motor neodpochodoval z rámu. Akonáhle sa ale rozbehnete, nebudete veriť vlastným zmyslom.

Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 176.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 177.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 182.jpgKapotáž sa na rozdiel od Electro Glide neotáča spolu s riadidlami; v pravej odkladacej schránke je vstup USB pre pripojenie disku s hudobnými súbormi alebo telefónu

Už v meste si všimnete, ako ľahko sa tento mastodont šoféruje. Kvôli fyzickým rozmerom sa medzi autami preplietať nebudete, ale aj v rýchlosti pomaly idúcej kolóny ide veľký Harley rovno a nemá tendenciu prepadávať na stranu. Stačí ho zľahka stabilizovať zadnou brzdou, čo je základná jazdecká abeceda pomalej jazdy na každom ťažším motocykli.

Mesto, diaľnica? Žiadny problém

V gumených blokoch uložený motor sa hneď nad voľnobežnými otáčkami upokojí a na plyn reaguje s takou jemnosťou a precíznosťou, akú sa napríklad talianski výrobcovia motocyklov po nútenom prechode na vstrekovanie nenaučili dodnes. Prevodovka radí síce hlasno, ale presne a spoľahlivo. Aj ten neutrál sa väčšinou darí nájsť.

Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 195.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 163.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 175.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 164.jpgTaký motocykel by v našich končinách bol neprehliadnuteľný aj v khaki odtieni, ale testovaný exemplár na seba upozorňoval oranžovým lakom Amber Whiskey

Keď vyjdete na diaľnici, po chvíli zistíte, že idete sto päťdesiat. Motor s tým nemá žiadnu drastickú prácu a hoci prúd vzduchu okolo prilby nie je úplne pokojný, miera turbulencií nad normálnym štandardom motoriek s prednou kapotážou. Takže sa nakoniec osmelíte a zídete z diaľnice na úzku cestu plnú zákrut. A nebudete vychádzať z údivu, ako svižne a iste možno s americkým ingotom mazať.

Harley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 150.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 155.jpgHarley-Davidson Road Glide Special v testu AutoRevue.cz 153.jpg
Pneumatiky Dunlop, kombinované brzdy Brembo a nová predná vidlica robia z amerického kolosu síce nie vyložene mrštný, ale predvídateľný a poslušný stroj

Cítiť tam znervózňujúce (a potenciálne nebezpečné) vlnenie od zadného kolesa aj odťažito gumový pocit z predku. Road Glide ide tam, kam ho pošlite (pravda, dôraznejším) kontra tlakom na riadidlá, od predného kolesa dostávate celkom zrozumiteľnú spätnú väzbu a keď je pred zákrutou potrebné dôrazne spomaliť, brzdy sa svojej úlohy zhostia s takmer moderným elánom. Plošinové stupačky síce sem a tam zavadia o asfalt, hlavne v ostrých zákrutách do kopca, ale to už sa musíte celkom snažiť.

Nebudem vám tvrdiť, že s Road Glide sa jazdí ako s bežnou športovo-cestovnou motorkou, to pravda nie je. Kombinácia hmotnosti a rázvoru predsa len znamená značnú zotrvačnosť, takže rýchle zmeny smeru vo vyššej rýchlosti vyžadujú silové vedenie riadidiel aj trochu toho plánovania, stroj sa nepreklopí zo strany na stranu hneď. Obmedzené zdvihy zadného perovania potom žiadajú obozretnosť, ak narazíte na zákrutu s hrboľatým povrch.

A riadiť s nasadením tak hmotný stroj je ozajstná fyzická práca - večer budete určite v tele cítiť, že ste jazdili na motocykli. Oproti tomu, ako sa na ceste správali veľké Harleye ešte v polovici minulej dekády, je toto úplne iný vesmír. Ako sa to stalo?

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY