vytisknout velikost písma Test Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost: kráľ sa len tak zosadiť nenechá...

Je to služobne najstarší model európskej strednej triedy, a tým tiež ešte nejakú dobu zostane. Čo ponúka v šiestom roku svojho života?
Test Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost: kráľ sa len tak zosadiť nenechá...
Zoznam kapitol
  1. Meno, ktoré funguje, Stále aktuálna technika, Ponuka verzií a testovaný automobil
  2. Stále vo forme, Na prvý pohľad, Na palube
  3. Batožinový priestor, Za volantom, S chuťou do života
  4. Spoľahlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Namerané hodnoty
  5. Fotogaléria

Meno, ktoré funguje

Tohtoročným rokom zhodou okolností oslavuje meno Ford Mondeo svoje 20. výročie. Pripomeňme, že názov "Mondeo" je slovo umelo odvodené z latinského výrazu "mundus", teda "svet", čo od prvej chvíle naznačovalo ambície vozidla presláviť sa aj za hranicami Európy. Tu Mondeo vzápätí obdržalo titul Automobil roka 1993. Aj napriek značným predajným úspechom bola prvá generácia Mondea výrazne faceliftovaná už v roku 1996, hoci si po celú dobu svojho života musela vystačiť s jediným vznetovým motorom 1,8 TD.

Druhá generácia Mondea nastúpila v roku 2000. Kým benzínové motory prešli obyčajnou evolúciou, vznetové jednotky boli tým, čo Fordovej strednej triede do tej doby chýbalo. Priamovstrekové štvorvalce TDDI predstavovali akýsi medzistupeň, ešte len jednotkami TDCI s plnením common rail sa však Ford dorovnal svojej konkurencii (hoci boli až do polovice roku 2004 zaťažené radom problémov, ale o tom sme už písali mnohokrát). Mondeo patrilo k najlepším zástupcom strednej triedy svojou spoľahlivosťou, priestorom a jazdnými vlastnosťami.

IMG_0331.JPGIMG_0336.JPGIMG_0390.JPG
Ford Mondeo: vyskúšali sme aktuálne kombi s prakticky základným motorom

Tretí a doposiaľ stále vyrábaná generácia modelu Ford Mondeo stojí na podlahovej plošine C/D, ktorú zdieľa aj s modelmi Galaxy a S-MAX, s ktorými sa tiež od marca 2007 vyrába v belgickom Genku, kde v rámci dvoch predchádzajúcich generácií vznikli viac ako štyri milióny Mondea. Pripomeňme, že v rámci nutných škrtov bude práve legendárna továreň v Genku uzavretá, čo je vo svojom dôsledku dôvodom, prečo sa nábeh výroby štvrtej generácie Mondea oneskorí nakoniec o plné dva roky...

Stále aktuálna technika

Pri existujúcom Mondeu je polovica použitej ocele vysokopevnostná, tiež vďaka tomu vzrástla torzná tuhosť karosérie o 30%. Konštrukcia zadku aj provy prebiehala s ohľadom na zlacnenie a zjednodušenie opráv prípadných následkov havárie, ale existujúce Mondeo sa zapísalo aj do pokroku v bezpečnosti. Kým Mondeo prvej generácie bolo prvým autom svojej triedy na svete, ktoré ponúkalo v štandarde airbag vodiča, to súčasné patrilo k prvým, ktoré sa vo všetkých verziách dodáva so stabilizačným systémom ESP.

Všetky kolesá sú u Mondea zavesené nezávisle, tie predné na kombinácii spodných ramien tvaru L a vzpier McPherson, tie zadné na sústave trojíc priečnych a páre pozdĺžnych ramien. Brzdové kotúče na všetkých kolesách (predné s vnútorným chladením) majú priemer 300 mm, posilňovač riadenia má premenný účinok v závislosti na rýchlosti jazdy a necelé tri otáčky volantu medzi krajnými dorazmi.

Za pozornosť stojí skutočnosť, že na výrobe súčasného Mondea sa podieľa viac ako desiatka dodávateľských firiem v susednej Českej republike, z ktorých väčšina tieto diely nielen vyrába, ale aj samostatne vyvíja. Doteraz najvýraznejší modernizáciou prešiel Ford Mondeo v modelovom roku 2011, ale výrobca tento svoj ​​model vylepšuje priebežne, takže možno len konštatovať, že Mondeo stále drží s konkurenciou krok.

Ponuka verzií a testované vozidlo

Vďaka priebežným modernizáciám je dnes ponuka modelového radu Ford Mondeo úplne iná, než bola v roku 2007. A musím poznamenať, že je to ešte väčší zmätok. Kým predtým to u Fordov bolo tak, že bežné verzie boli značené bežnými symbolmi či menami a tá najlepšia sa volala Ghia, dnes je to podstatne menej prehľadné. V súčasnosti je Ford Mondeo k dispozícii vo verziách Core Plus, Winner Plus, Titanium Plus, Titanium S Plus a Titanium X Plus, a okrem zvyčajných prichádzajú aj "akčné", cenovo zvýhodnené varianty Core Plus a Titanium Plus.

K dispozícii sú stále tri karosárske verzie, štvordverový sedan, päťdverový liftback a päťdverové kombi. Všetky, výhradne štvorvalcové pohonné jednotky majú dnes priame vstrekovanie a preplňovanie. Paletu zážihových motorov EcoBoost tvoria agregáty 1,6 l/118 kW, 2,0 l/149 kW a 2,0 l/176 kW, vznetové TDCI sú zastúpené jednotkami Duratorq 2,0 l/88, 103 a 120 kW, pričom na špici stojí 2,2 TDCI/147 kW. Raritou vyhradenou pre najlacnejší Core Plus je zážihový 1,6 l/88 kW, ktorý nemá priamy vstrek ani preplňovania a ako jediný je kombinovaný s päťstupňovou prevodovkou (všetky ostatné majú "šesťkvalt", či už manuálne, alebo automatické).

K testu sme prevzali, a to je celkom nezvyčajné, jednu z najlacnejších verzií, a síce kombi s motorom 1,6 l EcoBoost a takpovediac základným výbavovým stupňom Winner Plus. Aj ten ale veľmi príjemne prekvapil rozsahom svojej štandardnej výbavy, v ktorej stojí ako kombi 20 990 €. Nami skúšaný automobil bol navyše vybavený len metalízou (650 €) a sadou Winter, ktorá za rozumných 815 € pridáva vyhrievanie predných sedadiel, čelného skla a dýz ostrekovačov a automatické svetlomety a stierače.

Ford Mondeo kombi 1,6 EcoBoost Winner Plus
Rok výroby2013
Cena testovaného vozidla (s DPH)25 620 €
Cena základného prevedenia (s DPH)20 990 €
  
Výbava 
Posilňovač riadeniaÁno
Airbagy7x
El. riadenie podvozkuABS, ESP, TCS, EBA
Centrálné zamykanieÁno, na DO
El. ovládanie okienÁno, 4x, aut.
El. ovládanie zrkadielÁno vr. vyhrievania a priklápania
Čalúnenietextil
Výškovo nastaviteľné sedadlo šoféraÁno, el.
Nastaviteľná bedrová opierkaÁno
Nastaviteľný volantÁno, výškovo i pozdĺžne
Zadné operadláDelené a sklopné
TempomatÁno
KlimatizáciaÁno, aut., dvojzónová
AutorádioCD, MP3, USB
BluetoothÁno
NavigáciaÁno
Predné hmlovkyÁno
Nárazníky vo farbe vozidlaÁno
Zliatinové diskyÁno
Xenonové svetlometyNie
Denné svietenieÁno, LED
Palubný počítačÁno
Kožený poťah volantuÁno
Vyhrievané sedadláÁno
Vyhrievaný volantNie
Parkovací asistentÁno, vpredu i vzadu
Štart/stop systémNie
MetalízaÁno
Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY