vytisknout velikost písma Test Ford Focus ST: S predokolkou bokom

Ford už pár rokov ponúka pre fanúšikov svižnej jazdy v celku zaujímavý exemplár - Focus ST. Ako je možné, že sa k nám tak zábavné auto dostalo do rúk až teraz?
Test Ford Focus ST: S predokolkou bokom
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Ideme sa zabávať
  2. Na druhý pokus
  3. S predokolkou bokom
  4. Prax všedných dní
  5. Veľa muziky za 24 tisíc eur, Technické údaje
  6. Fotogaléria

Aktuálny vrchol radu Focus pre mňa bol tak trochu záhadou. Súčasným Focusom som nejazdil, ale za to som o ňom veľa čítal. A dosť často som sa dočítal čosi o tom, ako boli predchádzajúce generácie lepšie a ako tá súčasná tŕň z európskej päty tejto automobilky asi nevytrhne, pretože jednoducho majiteľov starších modelov sklame. Nemôžem priamo potvrdiť, nakoľko sú podobné hodnotenie pravdivé, ale tentokrát im budeme veriť.

Aj keď ono to je vlastne jedno. Bola by pomerne veľká chyba k Focusu ST rovno pristupovať s väčšou skepsou. Rovnakú chybu som totiž urobil ja. Úprimne som z tohto auta počas prvých chvíľ, kedy väčšinou šoféroval kolega, nijako unesený nebol. Lenže potom prišla úloha auto otestovať a prišli aj hodiny strávené za volantom.

Kolega Jiří hovoril, že Focus ST funguje. No, veľmi som mu neveril. Ale nakoniec sa záver tejto zápôžičky niesol v úplne jednoznačnom duchu - takto som sa za volantom ostrého hatchbacku už celkom dlho nebavil. Napriek tomu, že som relatívne nedávno jazdil s A45 AMG alebo Golfom R. Teda s výkonnejšími štvorkolkami, ktoré by mali byť snáď už len z princípu lepšie. Lenže nie vždy znamená rýchlejšie rovno aj zábavnejšie. Focus ST je toho pekným dôkazom.

focus_st_05.JPGfocus_st_11.JPG 
Focus ST dostal obriu tlamu, veľké kolesá a peknú farbu karosérie. Mimochodom táto zlatá bola v zozname príplatkových prvkov najdrahšou položkou.

Ideme sa zabávať

Je to nepísané pravidlo. Na začiatok dáme úvod, potom dizajn, interiér, motor atď. Občas mám pocit, že to je trochu nuda. Ako tak čítam zápisky, počúvam nahrané dojmy a spomínam na Focus ST, nemôžem inak. Na úvody s prepáčením kašleme, poďme sa radšej baviť. Pretože hlavne o tom najrýchlejší Focus je.

Focus ST sa ohrieva pomerne dlho. Než sa pustím na ostré vyvádzanie po okreskách, radšej si dávam zahrievaciu pokojnú jazdu po diaľnici. Ešte mám v živej pamäti upozornenia týkajúce sa veľmi vyšponovaného dvojlitra v A45 AMG, kde sa kvôli necitlivému zaobchádzaniu turbo hnevalo, čo vlastne nie je zas až také prekvapenie.

Focus ST nie je tak výkonný. Zo svojho dvojlitrového EcoBoost dáva k dispozícii dnes už priemerných 250 koní, ale jeden nikdy nevie. Len pre predstavu, taká pokojná diaľničná jazda okolo 120 km/h znamenala spotrebu rovných osem litrov. Hneď k tomu môžem tiež doplniť, že na nižšie čísla som sa počas testu nepozrel.

Asi by to síce bolo možné, ale k takým jazdám si kúpte radšej trojvalcový verziu, nie ST. Jeho štandardná konzumácia sa pohybuje medzi desiatimi a jedenástimi litrami. A keď budete hľadať limity auta, dvadsiatka je tým najmenším problémom.

focus_st_38.JPGfocus_st_51.JPG 
ST znamená tiež pekné detaily typu decentného strešného spojlera vzadu alebo podarených kolies.

Dobre, na palubnej doske sa konečne ručička ukazujúca teplotu chladiacej kvapaliny pohla tým správnym smerom. Ešte pre istotu pár kilometrov po diaľnici, aby sa nám ohrial tiež olej a poďme na to. Prvá zákruta naznačuje potenciál. Možno to nebude tak zlé, ako som si z nejakého nezmyselného dôvodu myslel. Druhá tretia, hmmm. To je veľmi zaujímavé.

Prvé pokusy o ostrú jazdu ale končia behom desiatich minút. Keď som vyrážal v ústrety obľúbeným kľukaticiam, mal som na palivomere niečo cez štvrť nádrže. Po desiatich minútach ručička leží na spodnej hranici nehybne ako zdochlina. Sakra, snáď je blízko nejaká benzínka. Ukazovateľ paliva vyžaduje zvyk. Pôsobí dojmom, ako keby skôr ukazoval dojazd, pretože ako som v pokoji prišiel k benzínke, mal som zase späť štvrť nádrže.

Pre istotu som dotankoval nejaký ten benzín a vyrazil späť na kľukaté cesty. Dojmy nasledujú v ďalšej kapitole.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY