vytisknout velikost písma Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Plusy

  • Tipo SW i hatchback ponúkajú vnútri naozaj veľa miesta
  • Cena je veľmi nízka
  • Podvozok predstavuje ideál pre slovenské cesty
  • Testovaný diesel je svižný a úsporný

Mínusy

  • Niektoré detaily v interiéri nízku cenu nezaprú
  • Multimediálny systém je neprehľadný a pomalý
  • Nič ako vodičské potešenie tu nečakajte
  • Dieselový motor nastupuje až pri dvoch tisícoch

Meno Tipo má v našich končinách zvuk. Mnohým sa určite vybaví sympatický hatchback z 90. rokov. Ponúkal veľmi solídne jazdné vlastnosti, priestranný interiér a v niektorých variantoch aj "cool" digitálny prístrojový štít. Aj ja osobne na Tipo rád spomínam, pretože sme s ním počas môjho detstva precestovali celkom dosť a hlavne to bolo jedno z mojich prvých áut. Práve preto ma zaujala v roku 2015 správa o príchode novej generácie. Najprv dorazil sedan, nasledoval hatchback a kombi. Na rozdiel od spomínaného Tipa a Tempra sa všetky tri varianty volajú rovnako. Nám sa do redakcie nedávno dostal hatchback a kombi.

Pôvodne sme mali objednaný hatchback so vznetovým motorom a kombi s benzínovou jednotkou, ale niekedy skrátka nie sú veci tak, ako by sme si priali. A preto sme dostali červené kombi vybavené vrcholnou výbavou aj vznetovým motorom, aby sme si o pár týždňov neskôr vyzdvihli Tipo s karosériou hatchback opäť s dieselom, vrcholnou výbavou a dokonca aj s tou rovnakou červenou farbou. Tentoraz teda nebudeme písať test každého auta zvlášť, ale spojíme všetko do jedného. Aspoň môžeme porovnať, o koľko je hatchback rýchlejší ako trochu ťažšie kombi a koľko miesta navyše kombík oproti hatchbacku ponúka.

DSC1200.jpgDSC2118.jpg

Obe autá k nám prišli "v plnej paľbe". Výbava Lounge plus vznetový motor 1.6 MultiJet je to najdrahšie, čo si môžete pri Tipe zaobstarať. Drahšie už je len rovnaké prevedenie, ale doplnené o automat. My sme testovali autá s manuálnou prevodovkou.

Prečo? Pretože je lacné

Cenou musíme tentokrát začať, pretože je to práve cena, ktorá vás bude lákať do showroomov Fiatu predovšetkým. Tipo je lacné. Samozrejme naše autá nie sú ukážkovým príkladom ľudového vozidla, ale stále ide vzhľadom k výbave a motoru o dosť zaujímavú ponuku. Testované kombi začína na sume 18-tisíc eur, hatchback je o potom o pár stoviek eur lacnejší. V štandardnej výbave máte ale všetko vrátane tempomatu, klimatizácie, hmloviek alebo multimediálneho systému.

Aj ďalšie príplatky sú nastavené vcelku sympaticky. Napríklad za balíček Intelligent Safety obsahujúci prednárazový systém a adaptívny tempomat dáte 350 eur, za navigáciu približne toľko isto a za čalúnenie kožou zhruba 800 eur.

Nemožno povedať, že by k Fiatu Tipo neexistovala zaujímavejšia alternatíva, ale vždy budete musieť urobiť ústupok buď pri motore (uspokojíte sa s nižším výkonom alebo sa rovno vzdáte dieselu), alebo sa rozlúčite s bohatou výbavou. Za cenovo dostupný hatchback nižšej strednej triedy je napríklad považovaný Renault Mégane, ale ani ten na Tipo cenovo nestačí. Do úvahy by teoreticky pripadalo aj Suzuki Baleno, lenže v jeho ponuke pre istotu dieselový motor vôbec nenájdete. Peugeot 301 sa pre zmenu ponúka iba ako sedan a porovnávať Tipo s produkciou Dacie by bolo nedôstojné.

DSC1175.jpgDSC1185.jpg

Fiat skrátka vypustil na trh model, ktorý môže mať bohatú výbavu a aspoň na prvý pohľad nepôsobí lacno, aby ho následne zaobstaral vysoko lákavou cenou. Na bestsellery typu Škody Rapid, VW Golf alebo Hyundai i30 to nestačí, ale nesmieme zabudnúť, že toľko obľúbený taliansky kombík dorazil až koncom februára.

Argument č. 2: Priestor

Fiat vie, ako po ére žmýkania modelu 500 prísť s niečím, čo zaujme. Tipo je lacný model a ešte navyše ponúka dosť miesta vo vnútri. Tieto dve veci sú presne tým, na čo určitá skupina zákazníkov toľko počúva. Zaujímavý je v tomto kontexte predovšetkým hatchback, pretože aj ten dokáže celkom v pohode zastať úlohu jedného auta v rodine. Dosť miesta je vpredu aj vzadu, batožinový priestor potom disponuje objemom 440 litrov, respektíve 550 litrov u kombi.

Namerané rozmery priestoru pre posádku nájdete v prvej tabuľke:

Priestor pre cestujúcich (cm) Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
Šírka v úrovni lakťov vpredu 148 148
Šírka v úrovni lakťov vzadu 150 150
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 94/101 94/101
Priestor pre hlavu vzadu 93 95
Dĺžka sedáku vpredu 50 50
Výška operadla vpredu 63 63
Dĺžka sedáku vzadu 48 48
Výška operadla vzadu 61 61
Šírka prostredného sedáku 26 26
Minimálny priestor pre nohy vzadu 11 11
Priestor pre nohy vzadu (vodič 190 cm) 18 18
Maximálny priestor pre nohy vzadu 33 33

Kombi sa oproti hatchbacku líši iba o 20 cm predĺženým zadným previsom. Preto neprekvapí, že obe verzie ponúkajú v prvom a druhom rade prakticky zhodný priestor. V kombi nájdete trochu viac miesta pre hlavu vzadu, ale ani hatchback na tom nie je zle.

DSC1168.jpgDSC1171.jpg

Pre zaujímavosť môžeme pridať aj menšiu exkurziu do nášho archívu predtým meraných modelov. Šírkou v úrovni lakťov vpredu 148 cm je Tipo ľahko nadpriemerné (rovnako je na tom napríklad Octavia), zaujímavá je ale šírka v úrovni lakťov vzadu. Tam Tipo ponúka 150 cm. To je viac, než sme predtým zmerali napríklad pri spomínanej Octavii (145 cm), Golfu (143 cm) alebo Peugeotu 308 (142 cm).

V ďalšej tabuľke nájdete presné rozmery batožinovým priestorom:

Priestor pre batožinu (cm) Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
Šírka medzi bočnicami 102 102
Maximálna šírka batožinového priestoru 136 136
Výška po plato 54 46/57
Dĺžka ložnej plochy 82 97
Výška nakladacej hrany 70 60
Šírka vstupného otvoru 111 103
Výška vstupného otvoru 73 82
Výška otvorenia 5. dverí 191 184
Maximálna dĺžka nákladu 210 220

Tu už sú rozdiely medzi hatchbackom a kombi samozrejme väčšie. Hatchback má inak tvarovanú zadnú časť a širší vstupný otvor. Kombi pretavilo dlhší zadný previs do dĺžky ložnej plochy väčšej o 15 cm. Medzi kombi nižšej strednej triedy ale celková dĺžka priestoru pre batožinu 97 cm u Tipa SW nie je ničím zaujímavým. Naopak, je to skôr podpriemerná hodnota, štandard je okolo 100 cm. Tipo však disponuje veľkou hĺbkou kufra. Ak dáte v kombi falošné dno do spodnej pozície, nameriate pod roletku 57 cm, čo je rovnako ako pri Octavii. Za falošné dno sa vo Fiate pripláca, hatchback dvojitú podlahu v ponuke nemá.

Diesel nie je skvelý, ale jazdí sa s ním príjemne

Fiat pripravil pre Tipo celkom bohatou ponukou motorizácií, kde nájdeme napríklad aj prevedenie na plyn. Veľké rozpätie dostupných výkonov ale nečakajte. Najslabšie varianty disponujú maximom 70 kW (95 k), tie najsilnejšie majú 88 kW (120 k). Platí to ako pre zážihovú, tak pre vznetovú časť ponuky. Náš štvorvalec 1.6 MultiJet je druhým najrýchlejším motorom, keď pri šprinte z nuly na 100 km/h stratí na rovnako výkonnú zážihovú tisícštyristovku iba 0,2 s (9,6 s vs. 9,8 s pri hatchbacku). Už z tohto je zrejmé, že testovaný hatchback ani kombík rozhodne nebudú predstavovať brzdu prevádzky.

DSC2054.jpg

Vznetový štvorvalec využívajúci turbodúchadlo s nastaviteľnými lopatkami nás príjemne prekvapil. Je celkom tichý a hlavne ponúka mocný záťah v stredných otáčkach, aký sa napríklad z koncernových jednotiek takmer vytratil. Vďaka tomu pôsobí dynamickejšie, než akým v skutočnosti je, ale to nič nemení na tom, že sa takáto jednotka riadi veľmi príjemne.

Tienistou stránkou je biedny záťah do zhruba 2000 ot./min., respektíve rýchly koniec okolo štyroch tisíc otáčok. Ostatne maximálny výkon tejto jednotky prichádza už pri 3750 ot./min.

Ale dosť rozprávanie, dynamiku najlepšie popíše tabuľka nameraného zrýchlenia. Z nej okrem iného tiež vyčítate, o koľko je ľahší hatchback rýchlejší ako kombi: Ani pri hatchbacku sme sa pod desať sekúnd nakoniec nedostali. Výsledných 10,2 s pre hatchback a 11,03 s pre kombi pri zrýchlení z nuly na 100 km/h radí tento model na úroveň napríklad nášho dlhodobo testovaného Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. S takou dynamikou sa rozhodne žiť dá. A spotreba? Bežne za 6,5 ​​l/100 km, pri pokojnejšie jazde bez problému o liter menej.

Taliansky naftový štvorvalec má charakter tak trochu zo starej školy. Dole nič, uprostred všetko, hore zase nič. Za skvelý by sme tento motor neoznačili, avšak pre bežné cestovanie (najmä po diaľniciach) ide o príjemnú a hlavne úspornú jednotku.

Jazda: Baviť vás nebude

Základom nového Fiatu Tipo je platforma Small Wide. Tú už dostal napríklad model 500L. Kombinuje zavesenie McPherson vpredu a jednoduchú nápravu vzadu. To ešte automaticky nemusí znamenať zlé jazdné vlastnosti, pravda je však taká, že Tipo vodiča moc nepobaví. Ale vadí to? Nastavenie podvozku mieri najmä na komfort. Aj v kombinácii so 17" kolesami si podvozok dokázal s nerovnosťami hravo poradiť. Hatchback mal štandardné šestnástky s vyššou pneumatikou, jeho ponúkaný komfort bol dokonalý.

DSC2068.jpg

Riadenie veľa citu neponúkne, ale zase je tu tlačidlo City, kedy začne posilňovač pracovať tak silno, že môžete točiť volantom jedným prstom. Automobilovým nadšencom sa teraz možno hrôzou zježili všetky vlasy, ale úprimne - pri jazde po meste a hlavne pri parkovaní sa to hodí. Manuálna prevodovka je trochu nepresná.

Celkovo Tipo nenavádza k jazde v štýle Alfy Romeo 4C. Je to v zásade obyčajné auto pre obyčajné cestovanie, ktoré vám navyše dokáže spríjemniť aj prítomnosťou prednárazového asistenta alebo dokonca adaptívneho tempomatu.

Nedostatky?

Klamal by som, keby som tvrdil, že som Tipo po týždni testovania nechcel vrátiť, ale nebol by som objektívny, keby som ho označil za "turecký krám". (Súčasné Tipo sa totiž vyrába práve v Turecku). Určité nedostatky tu sú, pričom väčšinou pramenia z nízkej ceny vozidla. Napríklad čalúnenie kufra je veľmi lacné, rovnako ako plasty vo dverách. Akokoľvek spracovanie pôsobí pevne, niektoré detaily nebudia prílišnú dôveru. Napríklad multimediálny systém, ktorý sa opakovane vypol po prejdení veľkej nerovnosti.

DSC1173.jpgDSC2090.jpg

Už samotný multimediálny systém s navigáciou nie je žiadna veľká výhra. Ovládanie je chaotické, jednotlivé "tlačidlá" malé a systém celkovo pomalý. Avšak pozor, Tipo napríklad zvládne čítať SMS správy. Iba akosi nepočíta s češtinou či slovenčinou, takže ich číta anglicky. Príliš použiteľné to nie je. Ak môžeme radiť, tých pár stoviek za navigáciu si nechajte na niečo iné, alebo si za ne kúpte smartfón. Výsledok bude užívateľsky lepší.

Fiat umiestnil Tipo na trh v podstate chytro. Vyzerá a hlavne funguje natoľko dobre, aby ho bolo možné porovnávať s európskymi hatchbackmi a kombi nižšej strednej triedy, oproti ktorým je ale výrazne lacnejší. Zákazníkov potom poteší aj ponukou vnútorného priestoru.

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

Technické údaje Fiat Tipo 1.6 MJT Fiat Tipo SW 1.6 MJT
MOTOR
Konštrukcia: vznetový radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, priame vstrekovanie paliva (common rail) vznetový radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, priame vstrekovanie paliva (common rail)
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom preplňovanie výfukovým turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1598 1598
Ventilový rozvod: DOHC DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 79,5 x 80,5 79,5 x 80,5
Najvyšší výkon (kW/min-1) 88/3750 88/3750
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 320/1750 320/1750
Kompresný pomer: 16,5 9,6
Prevodovka: šesťstupňová manuálna šesťstupňová manuálna
Pohon: predný predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 9,8 10,1
Najvyššia rýchlosť (km/h): 200 200
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 4,4/3,3/3,7 4,4/3,3/3,7
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4368 4571
Šírka (mm): 1792 1792
Výška (mm): 1495 1514
Rázvor náprav (mm): 2638 2638
Polomer otáčania (m): 5,5 5,5
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1290 1320
Objem batožinového priestoru (l): 440 550
Objem palivovej nádrže (l): 50 50
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: Nezávislé zavesenie predných kolies McPherson Nezávislé zavesenie predných kolies McPherson
Zavesenie vzadu: Vlečené ramená s torznou priečkou Vlečené ramená s torznou priečkou
Riadenie: Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom Dualdrive Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom Dualdrive
Pneumatiky vpredu: 205/55 R16 225/45 R17
Pneumatiky vzadu: 205/55 R16 225/45 R17
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY