vytisknout velikost písma Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: Môže byť Dacia krásna?

Boli časy, kedy Dacia tvrdila, že tempomat ponúkať nebude, pretože ho jej zákazníci nechcú. No vidíte, dnes testujeme Duster, ktorý má nielen tempomat, ale aj navigáciu, vyhrievané sedačky a ešte k tomu štýlové nálepky na karosérii.
Test Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: Môže byť Dacia krásna?
Zoznam kapitol
  1. Blackstorm je pekný, Starý známy
  2. Jazda? Kdekoľvek mimo asfalt, Môže byť Dacia krásna?
  3. Príplatok minimálny, Verdikt, Technické údaje
  4. Fotogaléria

Časy sa menia. Pred piatimi rokmi Dacia predstavila nový model Duster ako lacnú náhradu za všetky tie nablýskané SUV. Od začiatku bolo toto auto pripravené na nevyberané zaobchádzanie mimo normálnej cesty, ale zákazníci si ho začali kupovať aj pre bežné cestovanie, čo bol režim, na ktorý nemal Duster tú správnu prípravu. A tak prišiel na jeseň roku 2013 facelift, ktorý urobil auto trochu civilnejším.

Duster svoju podstatu nezmenil, stále je jeho hlavným revírom terén, ale po facelifte už nie je tak jednostranne zameraný. Dnes pred nami stojí prevedenie Blackstorm, ktoré vnáša do ponuky niečo úplne nevídané. Táto edícia totiž chce urobiť z rumunského SUV auto, ktoré sa snaží zaujať svojím vzhľadom. To sú mi veci.

Nikdy nezabudnem na tlačovú konferenciu pri uvádzaní modelu Lodgy, kedy padol dotaz, prečo má auto iba obmedzovač rýchlosti a prečo teda nemá aj tempomat. Odpoveď bola v tom zmysle, že to zákazníci Dacie nechcú, pretože by taká vec zvyšovala cenu. Budú vôbec tí rovnakí zákazníci túžiť po príplatku za štýlový vzhľad? Môže byť Dacia v prvom rade krásna?

_DSC0048.JPG_DSC0003.JPG
Duster vznikol pôvodne ako auto do nepohody a určite nemal ambície zaujať aj po stránke dizajnu. Edícia Blackstorm ale pôvodné plány mení. Aj Duster chce byť nakoniec štýlovým SUV. 

Blackstorm je pekný

Duster Blackstorm nie je nič iné než ďalšie výbava v ponuke. Kto zaškrtne príslušnú kolónku, ten dostane šestnásťpalcové zliatinové kolesá, žlté kryty spätných zrkadiel, matne chrómové strešné lyžiny, chrómovanú koncovku výfuku, tmavá zadné okná, žlté nálepky na kapotu, zadné a piate dvere, žlté detaily do interiéru a časť výškomeru vyšitú na sedadlá.

Ak si myslíte, že ide o úplne zbytočnú vec, potom by som vás rád vyviedol z omylu. Testované čierne prevedenie so žltými detailmi nevyzerá vôbec zle. Naopak, je veľmi pekné, efektné a atraktívne. Možno by ste sa čudovali, koľko ľudí sa za týmto vymódeným Dusterom otočilo. Takže ak chcete byť vidieť a zároveň túžite po Dusterovi, toto by mohla byť vec priamo určená pre vás.

_DSC0009.JPG_DSC0011.JPG_DSC0012.JPG_DSC0013.JPG_DSC0031.JPG_DSC0059.JPG
Blackstorm pridá na karosérii žlté detaily a šestnásťpalcové zliatinové disky. Výsledok vyzerá prekvapivo dobre. 

Blackstorm je dostupný s benzínovou tisícšesťstovkou s výkonom 77 kW (105 k) alebo naftovým štvorvalcom 1.5 dCi (80 kW109 k). V oboch prípadoch je v aute systém pohonu všetkých kolies. Výbava ako taká vyložene kompletná nie. Priplatiť si musíte napríklad za metalízu, tempomat, zadné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, multimediálny systém a kúpiť si môžete dokonca kožené čalúnenie. Máte záujem?

Starý známy

Je to už viac ako rok od doby, kedy som s Dusterom jazdil naposledy. Aktuálne stretnutie mi znova pripomenulo, ako zaujímavé toto auto je vzhľadom k svojej relatívne nízkej obstarávacej cene. Rovnako tak som si ale pripomenul aj fakt, že ani tu nedostanete zľavu zadarmo.

Už prvé otvorenie ľahučkých dverí jasne naznačuje, o čo tu ide, rovnako ako fakt, že keď umývate auto hadicou zvonku, máte mokré sedadlá vnútri. Niečo podobné sa mi naposledy stalo v Defenderi. Áno, tieto dve autá majú veľa spoločného, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá.

_DSC0065.JPG_DSC0062.JPG
Aj vnútri nájdete špeciality súvisiace s výbavou Blackstorm. Konkrétne ide o vyšitý výškomer na sedadlách a žlté prúžky. Inak je Blackstorm stále starý známy Duster. 

Interiér je samozrejme plastový a pozícia za volantom vysoko kompromisná. Volant si nastavíte iba v jednej osi, sedadlá by zniesli lepšie tvarovanie a hlavne dlhší sedák. Písal som to už skôr, v rámci posledného faceliftu sa Duster zbavil mnohých svojich chýb, no nie tak úplne komfortné sedadlá mu zostali. Škoda.

Žlté prúžky na sedadlách a koberčekoch interiér jednoznačne oživia, ale nejde o nič, bez čoho by ste sa nezaobišli. Letmý pohľad na multimediálny systém mi znovu pripomenul, ako prekliato nízko bol umiestnený a ako zle je za jasného slnka čitateľný. Môžem vám niečo odporučiť? Telefón s navigáciou umiestnený na čelnom skle poslúži oveľa lepšie.

Hoci Duster vyzerá robustne, a on robustný naozaj je, v interiéri nečakajte priestor na úrovni veľkých SUV. Auto je relatívne malé, čo spoznáte hlavne na zadných sedadlách. Ale na túto tému sme toho napísali už naozaj veľa.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY