vytisknout velikost písma Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi: keď najmenej je najviac

Ako by malo vyzerať ideálne auto? Určite musí byť cenovo dostupné, musí ponúknuť veľký batožinový priestor, veľa miesta v interiéri a musí mať aj nízku spotrebu. A my sme jedno také auto našli. Čuduj sa svete, je to tá najlacnejšia verzia nového Citroënu C-Elysée.
Test Citroën C-Elysée 1.2 VTi: keď najmenej je najviac
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Všetko začína cenou, Priorita číslo 2 – priestor
  2. Kompromisy v interiéri?, Základ nesklame
  3. Daň najväčšia, jazda, Vzhľad?
  4. Nejmenej znamená najviac, Technické údaje
  5. Fotogaléria

Nad koncepciou auta "s cenou od" ešte pred pár rokmi veľa ľudí ohrňovalo nos. Dobre si vybavujem situáciu, kedy si môj strýko vybral Fabiu Junior a s veľkou slávou mi prezentoval, že dostal zadarmo aj koberčeky. Netrvalo dlho a na slovenský trh dorazila Dacia so svojím Loganom. Aj o tomto aute som počul rad posmešných názorov. Lenže to si našlo toľko priaznivcov, že sa Dacia ako taká razom ocitla v popredí predajných rebríčkov.

Koncepcia priestranného a cenovo dostupného automobilu v posledných rokoch ešte viac nabrala na atraktívnosti, čo zrejme nebude náhoda. Svoje k tomu zrejme má čo povedať aj neustále skloňovanie finančnej krízy. Škoda predstavila model Rapid, ten o niečo neskôr nasledovali francúzske dvojčatá Peugeot 301 a Citroën C-Elysée. Rapid síce má všetky predpoklady k tomu, aby ho vzali zákazníci útokom, Škodovka to však trochu prehnala s aspektom najpodstatnejším, teda s cenou. To francúzski konkurenti nastúpili na slovenský trh s cenou od 8 500 €. Veľmi lákavá ponuka.

DSC_1245.JPGDSC_1250.JPG 
Citroën C-Elysée na prvý pohľad nevyzerá ako jedno z najlacnejších áut na slovenskom trhu, čo je určite výhoda.

Všetko začína cenou

Hneď v úvode som sa pokúsil načrtnúť rebríček priorít, podľa ktorých si myslím, že potencionálny záujemca o podobný automobil bude postupovať. Samozrejme ide predsa len o záležitosť na dlhšiu debatu, avšak sa určite zhodneme, že pri C-Elysée sa všetko odvíja od obstarávacej ceny. Aktuálny pohľad do cenníka hovorí, že za základnú 1.2 VTi zaplatíte akčných 220 000 Sk. Výbava nie je zlá. Okrem bezpečnostných povinností typu sady airbagov, stabilizačných systémov, je tu tiež elektrický posilňovač, palubný počítač, centrál, elektrické okná vpredu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nárazníky vo farbe karosérie a tým sme zhruba výbavu vyčerpali.

Testovaný automobil dostal druhú úroveň výbavy Tendance, ktorá pridáva rádio, teplomer, elektricky ovládané spätné zrkadlá, hmlovky vpredu a predovšetkým klimatizáciu. Za takto vybavené vozidlo zaplatíte 9 650 €. Škoda Rapid štartuje s motorom 1.2 MPI a výbavou Fresh Active na 10 500 €. Výbava je veľmi podobná tomu, čo ponúka Tendance, musíte sa ale obísť napríklad bez palubného počítača alebo plnohodnotnej rezervy. Sluší sa doplniť, že pri Citroëne platí akciová cena do konca marca. Klasická cena za testovaný exemplár činí cca 10 tisíc eur.

DSC_1218.JPGDSC_1220.JPG 
Vo výbave testovaného exempláru nechýba rádio alebo klimatizácia. Výbava nie je vôbec zlá.

Stále však môžeme nakupovať C-Elysée v rámci akcie a pravdou je, že za 9 600 € ide o cenovo atraktívnu ponuku. Ale neukvapujme sa, nízka cena zákonite musí byť niečím vykúpená. Na prípadného záujemcu čaká rad rôznych väčších či menších kompromisov, ktoré nás budú sprevádzať celým týmto testom.

Priorita číslo 2 – priestor

Už vieme, že naše "ideálne" auto má veľmi nízku cenu. Citroën pri vývoji zohľadnil aj ďalší dôležitý aspekt, a síce priestor v interiéri a veľkosť batožinového priestoru, čo býva na našom trhu vec hojne sledovaná. Pri C-Elysée na vás čaká 506 litrov. Všetko, čo presahuje magickú hranicu piatich stoviek litrov má také svoje zvláštne čaro, takže asi preto pri Citroëne nedopriali svojej novinke 490 litrov. V praxi je batožinový priestor skutočne veľmi veľký a môžete tiež sklopiť zadné sedadlá, lenže ... čakajú na vás kompromisy.

DSC_1240.JPGDSC_1242.JPG 
Kufor je obrovský, ale s prístupom to nie je ideálne. Veko držia poriadne háky. Všetko v prevedení "čistý plech".

Citroën sa nijako netajil tým, že C-Elysée mieri oveľa ďalej na východ, kde ľudia preferujú karosériu sedan. To znamená síce obrovský batožinový priestor, ale dosť malý vstupný otvor. V tomto ohľade drží európske prevedenie Škody Rapid na svojej strane dôležitý tromf. Ďalším detailom sú masívne háky, na ktorých je veko batožinového priestoru uchytené. V tlačových správach sa na tému C-Elysée dočítate snáď v každom odseku, že ušiel počas testov štyri milióny kilometrov a že to je automobil robustný. Nie sú to nezmysly, spomínaná robustnosť je z auta skutočne cítiť a tieto háky vzadu sú toho symbolickým stelesnením. Ak plánujete využívať batožinový priestor na maximum, potom vás ale podobné riešenie bude dosť hnevať. Okrem toho sa akosi šetrilo a veko batožinového priestoru nedostalo žiadne tlačidlo na otvorenie. V kontexte povedané je potom nejaké obloženie veka z vnútornej strany čistá utópia. Respektíve realita je čistý plech.

Okrem objemu batožinového priestoru dokáže C-Elysée zabodovať aj ponúkaným priestorom. Auto má už od pohľadu nadpriemerný rázvor, čo spoznáte hlavne na zadných sedadlách. Pri mojej výške cca 185 cm mi zostáva (ak si nastavím predné sedadlo) pred kolenami vyše trojcentimetrovej rezerva. S priečnym priestorom ani s priestorom nad hlavou už to ale taká sláva nie je.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY