vytisknout velikost písma Test Bureko H2X: Sen skutočnosťou

V ďalšom z rade špeciálnych vianočných testov vám predstavujeme Hummer, na ktorého výrobu sa Hummer nikdy neodhodlal. Atraktívny dizajn niekdajšieho konceptu HX ale nadchol muža, ktorý je pre splnenie svojich snov ochotný urobiť viac než väčšina nás ostatných...
Test Bureko H2X: Sen skutočnosťou
Zoznam kapitol
  1. Pôvod a technika; Prvé dojmy za volantom
  2. Milovické rochnenie; Generačná obmena
  3. Technické údaje; Kompletná fotogaléria

Poznáme to všetci: na autosalóne sa predstaví koncept, ktorý nás z toho či iného dôvodu vezme za srdce. "Kiež by to naozaj vyrábali," povzdychneme si v takej situácii, pretože dobre vieme, že niečo tak fantastického / futuristického / nepraktického / excentrického / bláznivého nikto nikdy do výroby nepustí. A tým to pre nás končí. Nie však pre Františka Janeša. Keď v roku 2008 po prvýkrát videl Hummer HX, koncept skráteného a zníženého Hummeru, hneď vedel, že ho chce. A rozhodol sa, že keď ho nemieni vyrábať Hummer, vyrobí si ho sám.

Inšpirácia konceptom

Výsledkom štyroch rokov vývoja, testovania a schvaľovania je Bureko H2X, unikátna prestavba Hummeru H2. Jedná sa vlastne o výbehový model (pozri záver testu), ale to mu rozhodne neuberá na pôsobivosti. Vyzerá ako špeciál, ktorý zablúdil do prevádzky z nejakého diaľkového púštneho maratónu.

Alebo rovno zo Šialeného Maxa. Už Hummer H2 so svojimi hranatými tvarmi pôsobí ako komiksový hrdina, ktorému kresliar namaľoval absurdne veľké ramená, ale Bureko s o pol metra skráteným rázvorom, nízkou strechou a do strán vystrčenými terénnymi pneumatikami je rovnaký komiksový hrdina, ktorému sa vymkli z rúk injekcie testosterónu.

Bureko H2X test AutoRevue.cz 108.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 104.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 095.jpg
Bureko H2X test AutoRevue.cz 096.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 097.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 098.jpgExpedičnú verziu modelu H2X spoznáte podľa špeciálnych off-road pneumatík alebo dvojice lopát na skosenom zadku; existuje aj prevedenie pre cestnú prevádzku

Podobne ako mnohé klasické off-roady má Bureko tú zvláštnu príťažlivosť áut, ktorých proporcie nie sú diktované stylingom, ale funkčnosťou. Extrémne krátke previsy vyzerajú dobre, pretože dávajú autu veľké nájazdové uhly. Krátky rázvor znamená predovšetkým lepšiu manévrovateľnosť medzi stromami alebo na veľkých terénnych zlomoch.

Štýl dotvára expedičná výbava: elektrický navijak v nárazníku, svetelná rampa, dvojica náhradných kolies za krátkou dvojmiestnu kabínou a pár poctivých lopát na skosenom zadku. (Existuje aj cestná verzia bez týchto vymožeností, ale zato s komfortnými sedačkami, cestným pružením aj obutím a interiérom čalúneným podľa priania zákazníka.)

Podsaditá kompozitová karoséria pomerne verne kopíruje vzhľad konceptu Hummer HX. Jeho výkresy síce František Janeš nezískal, ale pre inšpiráciu dobre poslúžil verne vyrobený angličák. Kompozit je krehký, ale natoľko pevný, že bežné terénne nehody pre neho nepredstavujú žiadnu výzvu. "Keď sa napríklad bokom opriete o strom alebo o svah, zodriete farbu, ale karosérii sa nestane vôbec nič," vysvetľuje Michal H., testovací jazdec a vývojový technik Burek.

Keď vezmete za masívne plastovú kľučku, musíte poriadne zdvihnúť koleno, aby ste dostali chodidlo na vysoký prah. Po vkĺznutí za volant sa ocitnete v nízko položenej anatomickej sedačke Sparco sa štvorbodovým bezpečnostným pásom. Palubná doska je upravená z Hummeru, z ktorého pochádza aj veľký štvorramenný volant a volič automatickej prevodovky.

Bureko H2X test AutoRevue.cz 090.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 085.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 089.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 086.jpg
V interiéri nájdete množstvo dielov z Hummeru, ale aj robustný ochranný rám, anatomické sedačky alebo vysielačku

Prekvapením je pozícia za volantom. Nesedíte s nohami pod sebou ako vo väčšine SUV, ale ako v pretekárskom aute - relatívne nízko nad podlahou, s nohami pred telom a relatívne vertikálne orientovaným volantom blízko hrudníka. Paráda!

Hýčkanie nečakajte

Keď sa napíše, že je odniekiaľ vidieť ako z tanku, väčšinou je to len málo nápaditá metafora lenivého autora, ale za volantom Bureka H2X sa skutočne cítite ako operátor vojenskej techniky. Dramaticky znížené, kolmé a ploché čelné okno pripomína priezor; nad vami sa prepletá konštrukcia masívneho ochranného rámu a na streche aj stĺpikoch vidíte povrchovo neupravené kompozitové diely; a pokiaľ ide o pohľad dozadu, musíte sa spoľahnúť na obraz z dodatočne namontovanej cúvacej kamery. Pôvodné vnútorné zrkadlo tu zostalo len preto, že obsahuje kompas.

Bureko H2X test AutoRevue.cz 041.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 060.jpgBureko H2X test AutoRevue.cz 075.jpgZákladom terénnych schopností H2X je už samotný tvar: krátky rázvor v kombinácii s extrémnymi nájazdovými uhlami

Vojenské autá pripomína aj vysielačka tróniaca na palubnej doske a tlačidlo kompresora pre dofukovanie kolies z kabíny, čo je špecialita Hummeru. Toto auto proste dáva všetkými možnými spôsobmi najavo, že to rozhodne nie je žiadna hračka pre slečinky. A to ste ešte nenaštartovali...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY