vytisknout velikost písma Test BMW X5 xDrive30d: Keď to nie je rozbité...

...neopravujte to. Nová generácia veľkého bavorského SUV s interným označením F15 sa starostlivo vyhýba akýmkoľvek radikálnym zmenám osvedčeného receptu, ktorý z X5 urobil jeden z hlavných modelov BMW.
Test BMW X5 xDrive30d: Keď to nie je rozbité...
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Medzigeneračný vývoj; Motorizácia
  2. Design exteriéru a interiéru; Priestor a spracovanie
  3. Dynamika, ovládateľnosť a komfort jazdy
  4. Výbava a ceny
  5. Verdikt a technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Prvé BMW X5 bez preháňania založilo nový segment. Dnes všadeprítomná kategória luxusných SUV bez terénnych ambícií, zato s jazdnými vlastnosťami optimalizovanými pre asertívne správanie na ceste, na prelome minulého tisícročia neexistovala. Konkurent v podobe prvého Mercedesu triedy M sedel na rebrinovom ráme a jazdil ako traktor.

O poldruha dekády neskôr má BMW na trhu už tretiu generáciu X5, ktorú označuje kódom F15. Ale nikto by sa na vás nemohol hnevať, ak by ste to od pohľadu nespoznali. Najnovšie X5 pôsobí skôr ako dôkladnejší facelift predchádzajúcej generácie E70, od ktorej sa líši najmä kolmejším predkom so širšími ľadvinkami a mohutnejšou zadnou časťou, ktorá naznačuje viac priestoru za zadnou nápravou.

BMW X5 xDrive30d 1.jpgBMW X5 xDrive30d 10.jpgBMW X5 xDrive30d 11.jpg
Najnovšia X5 má rovnaký rázvor ako predtým, ale vnútorné rozmery sa zväčšili vo všetkých smeroch

Navlas rovnaký rázvor (2933 mm) naznačuje, že platforma nového modelu sa tej predchádzajúcej príliš nevzdialila. Samotná karoséria je však o 32 mm dlhšia, o 5 mm širšia a o 14 mm vyššia, o štyri milimetre sa zväčšil aj rozchod obidvoch náprav.

BMW sľubuje lepšiu dynamiku a nižšiu spotrebu najmä vďaka optimalizovanej aerodynamike a ľahšej konštrukcii s vyšším podielom vysokopevnostných ocelí. Že v praxi to s odľahčovaním nebude tak horúce, naznačuje jednoduché porovnanie hmotností ekvivalentných motorizácií E70 a F15. Nový model v testovanej verzii xDrive30d je pri prevádzkovej hmotnosti 2145 kg ľahší len o symbolických päť kilogramov.

Dvakrát benzín, štyrikrát diesel

Nové BMW X5 je k dispozicii celkom v šiestich motorizáciách, bez výnimky preplňovaných. Všetky okrem základnej majú sériovo pohon všetkých kolies xDrive, len dvojlitrový štvorvalec (!) 25d je v štandarde zadokolka. Záujemcom o zážihové motory dávajú Mníchovskí na výber medzi radovým šesťvalcom 3,0 l v modeli xDrive 35i (306 k, 400 Nm) a vidlicovým osemvalcom 5,0 l xDrive50i (450 k, 650 Nm).

Záujemcovia o diesel majú výber širší. Na opačnom konci ako vstupná 25d stojí X5 M50d, ktorému trojica turbodúchadiel pomáha k výkonu 381 koní a "železničnému" krútiacemu momentu 740 Nm. Napriek označeniu sa jedná o klasický radový šesťvalec s objemom troch litrov. Model xDrive40d je slabšia verzia toho istého agregátu, ponúka 313 koní a 630 Nm.

BMW X5 xDrive30d 12.jpgBMW X5 xDrive30d 13.jpgBMW X5 xDrive30d 14.jpg
Na rozdiel od exteriéru X5 prešiel interiér ďalekosiahlou premenou

My sme ale do testu vybrali najmenej výkonnú verziu radového dieselu. Motorizácia xDrive30d bola vždy preferovanou voľbou slovenských zákazníkov a nepochybujeme, že pri novej generácii X5 to bude tiež tak.

Než sa ale dostaneme k motoru a jeho parametrom, v nasledujúcej kapitole si ešte krátko prehliadneme exteriér a dôkladnejšie preskúmame nový interiér.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY