vytisknout velikost písma Test BMW X5 xDrive30d: Keď to nie je rozbité...

...neopravujte to. Nová generácia veľkého bavorského SUV s interným označením F15 sa starostlivo vyhýba akýmkoľvek radikálnym zmenám osvedčeného receptu, ktorý z X5 urobil jeden z hlavných modelov BMW.
Test BMW X5 xDrive30d: Keď to nie je rozbité...
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Medzigeneračný vývoj; Motorizácia
  2. Design exteriéru a interiéru; Priestor a spracovanie
  3. Dynamika, ovládateľnosť a komfort jazdy
  4. Výbava a ceny
  5. Verdikt a technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Prvé BMW X5 bez preháňania založilo nový segment. Dnes všadeprítomná kategória luxusných SUV bez terénnych ambícií, zato s jazdnými vlastnosťami optimalizovanými pre asertívne správanie na ceste, na prelome minulého tisícročia neexistovala. Konkurent v podobe prvého Mercedesu triedy M sedel na rebrinovom ráme a jazdil ako traktor.

O poldruha dekády neskôr má BMW na trhu už tretiu generáciu X5, ktorú označuje kódom F15. Ale nikto by sa na vás nemohol hnevať, ak by ste to od pohľadu nespoznali. Najnovšie X5 pôsobí skôr ako dôkladnejší facelift predchádzajúcej generácie E70, od ktorej sa líši najmä kolmejším predkom so širšími ľadvinkami a mohutnejšou zadnou časťou, ktorá naznačuje viac priestoru za zadnou nápravou.

BMW X5 xDrive30d 1.jpgBMW X5 xDrive30d 10.jpgBMW X5 xDrive30d 11.jpg
Najnovšia X5 má rovnaký rázvor ako predtým, ale vnútorné rozmery sa zväčšili vo všetkých smeroch

Navlas rovnaký rázvor (2933 mm) naznačuje, že platforma nového modelu sa tej predchádzajúcej príliš nevzdialila. Samotná karoséria je však o 32 mm dlhšia, o 5 mm širšia a o 14 mm vyššia, o štyri milimetre sa zväčšil aj rozchod obidvoch náprav.

BMW sľubuje lepšiu dynamiku a nižšiu spotrebu najmä vďaka optimalizovanej aerodynamike a ľahšej konštrukcii s vyšším podielom vysokopevnostných ocelí. Že v praxi to s odľahčovaním nebude tak horúce, naznačuje jednoduché porovnanie hmotností ekvivalentných motorizácií E70 a F15. Nový model v testovanej verzii xDrive30d je pri prevádzkovej hmotnosti 2145 kg ľahší len o symbolických päť kilogramov.

Dvakrát benzín, štyrikrát diesel

Nové BMW X5 je k dispozicii celkom v šiestich motorizáciách, bez výnimky preplňovaných. Všetky okrem základnej majú sériovo pohon všetkých kolies xDrive, len dvojlitrový štvorvalec (!) 25d je v štandarde zadokolka. Záujemcom o zážihové motory dávajú Mníchovskí na výber medzi radovým šesťvalcom 3,0 l v modeli xDrive 35i (306 k, 400 Nm) a vidlicovým osemvalcom 5,0 l xDrive50i (450 k, 650 Nm).

Záujemcovia o diesel majú výber širší. Na opačnom konci ako vstupná 25d stojí X5 M50d, ktorému trojica turbodúchadiel pomáha k výkonu 381 koní a "železničnému" krútiacemu momentu 740 Nm. Napriek označeniu sa jedná o klasický radový šesťvalec s objemom troch litrov. Model xDrive40d je slabšia verzia toho istého agregátu, ponúka 313 koní a 630 Nm.

BMW X5 xDrive30d 12.jpgBMW X5 xDrive30d 13.jpgBMW X5 xDrive30d 14.jpg
Na rozdiel od exteriéru X5 prešiel interiér ďalekosiahlou premenou

My sme ale do testu vybrali najmenej výkonnú verziu radového dieselu. Motorizácia xDrive30d bola vždy preferovanou voľbou slovenských zákazníkov a nepochybujeme, že pri novej generácii X5 to bude tiež tak.

Než sa ale dostaneme k motoru a jeho parametrom, v nasledujúcej kapitole si ešte krátko prehliadneme exteriér a dôkladnejšie preskúmame nový interiér.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY