vytisknout velikost písma Test BMW X5 M: Ešte väčšie monštrum

Druhá generácia BMW X5 M je oproti tej prvej ľahšia, výkonnejšia, ovládateľnejšia a po všetkých stránkach lepšia. Je to skrátka ešte väčšie monštrum, než akým bolo staršie vydanie.
Test BMW X5 M: Ešte väčšie monštrum
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Sklamanie hneď na začiatok
  2. Interiér skoro nešportový, Dôkladne maskovaný výkon
  3. Tak rýchle, že o tom ani neviete (+2x video), Vojna s fyzikálnymi limitmi
  4. Klasický záver: Aký to má všetko zmysel?, Technické údaje
  5. BMW X5 M: Fotogaléria

Boli časy, keď sa na všetkých weboch a pomaly vo všetkých diskusiách hromadne riešilo, že Porsche zaraďuje do svojho výrobného programu SUV, že sa do Porsche sťahuje diesel a že sa SUV objavuje aj vo výrobnom programe božskej divízie M automobilky BMW. Väčšina názorov bola proti, niektorí ortodoxní by sa div že nespustili z Nuselského mosta s nejakým transparentom, lenže...

Lenže tieto časy sú dávno preč a hlavne to bol práve čas, ktorý naplno ukázal, že s autami typu BMW X5 M alebo dokonca s X6 M to je ako s tými hromovými bulvárnymi novinami. Nikto ich nečíta, ale rovnako veľa ľudí vie, o čom sa tam píše.

Rovnako ako pre Porsche a jeho Cayenne rozhodne nebolo pre BMW zaradenie X5 a X6 do divízie M nejakým predajne zlým predhmatom. Práve naopak. Takže keď sa objavila nová generácia oboch modelov, bolo len otázkou času, kedy dorazia aj ich vrcholnej verzie s oným magickým písmenkom.

Stalo sa tak koncom októbra minulého roka, keď BMW vyslalo do sveta kompletné informácie a všetky fotografie. Dozvedeli sme sa vtedy okrem iného to, že tieto ťažkotonážne dvojčatá majú stále pod kapotou preplňovaný osemvalec, ktorý ale na rozdiel od staršej verzie pribral výkon a posilnil krútiaci moment. Stovka bola zredukovaná o pol sekundy a maximálka zostala obmedzená na 250 km/h (alebo 280 km/h za príplatok).

x5m-19.jpgx5m-25.jpgBMW X5 M vyzerá na prvý pohľad ako diesel doplnený o M paket. Svojím spôsobom je to dosť nenápadné auto. Platilo to o prvú generáciu, druhá generácia je na tom rovnako

Klesla aj hmotnosť, auto sa už na váhe nedostane cez tri tony. Takže ďalšiepozitívum? Samozrejme áno, ale rovnako testované BMW X5 M presahuje v stave pripravenom k jazde 2,3 tony. To nie je na športovo strihané auto práve málo. Tak teda, aká je prax?

Sklamanie hneď na začiatok

Keď mi takto raz zazvonil telefón s ponukou údajne "veľmi krásneho BMW X5 M", dlho som neváhal. Síce ide o SUV, ale vozidlo s výkonom 423 kW (575 koní) nemôžete testovať každý druhý týždeň. Na auto som sa regulérne tešil a v mojich predstavách sa preháňali výrazné farby, prvotriedny dizajn, dychberúci zvuk. Lenže v garáži na mňa zablikala biela X5. Keby na kľúčiku nebolo jasne napísané, že ide naozaj o X5 M, pokojne by sa toto auto dalo považovať za X5 xDrive30d s M paketom.

Potenciál vozidla totiž neprezrádza skoro nič. Áno, je tu nárazník s veľkými otvormi, ktoré tam mimochodom nie sú len tak pre srandu pánov dizajnérov, ale pretože schladiť pohonnú jednotku takéhoto tanku a ďalšie príslušenstvo potrebuje skutočne veľa vzduchu.

BMW X5 M 1. generácia vs. 2. generácia: Technické parametre
Motorizácia 1. generácia 2. generácia
Prevodovka 6st. automatická 8st. automatická
Max. výkon (kW/k) 408/555 423/575
v ot./min. 6000 6000-6500
Max. krútiaci moment (Nm) 680 750
v ot./min. 1500-5650 2200-5000
0-100 km/h (s) 4,7 4,2
Max. rýchlosť (km/h) 275 280
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2455 2275
Celková hmotnosť (kg) 3055 2970

Potom tu máme kolesá, v našom prípade dvadsaťpalcové, decentne zvýraznené prahy a vzadu dve dvojité koncovky výfuku. Keď pridám zmienku o eMkových spätných zrkadlách a logá BMW M ako také, vyčerpal som všetko, čím sa táto X5 na pohľad líši od ostatných.

x5m-10.jpgx5m-11.jpgx5m-13.jpgx5m-22.jpgx5m-4.jpgx5m-7.jpgDisky, logá, spätné zrkadlá, výfuk, modré strmene a nápadne veľké brzdy. Potenciál BMW X5 M prezrádzajú v podstate len detaily

No áno, nedá sa nič robiť, či si chcete kúpiť X5 M kvôli tomu, aby sa za vami každý otočil, asi budete sklamaní. Množstvom M paketov a programom M Performance dostupným vlastne pre všetky modely stratila plnokrvná BMW M svoju dizajnovú výnimočnosť. V kontexte veľkého SUV s výkonom 575 koní to znie veľmi čudne, ale nemôžem inak. Táto X5 M je normálne nenápadná.

A ešte jedna drobnosť: Bielu farbu si na auto typu X5 M naozaj neberte, aj keby ste tento odtieň milovali až za hrob. Čelná plocha je skutočne veľká, auto to je veľmi rýchle. Stačí kratšia cesta po diaľnici vo svižnejšom tempe a máte na nárazníku masový hrob drobných poletujúcich tvorov, ktorý je nádherne a už z diaľky vidieť. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY