vytisknout velikost písma Test BMW X5 M: Ešte väčšie monštrum

Druhá generácia BMW X5 M je oproti tej prvej ľahšia, výkonnejšia, ovládateľnejšia a po všetkých stránkach lepšia. Je to skrátka ešte väčšie monštrum, než akým bolo staršie vydanie.
Test BMW X5 M: Ešte väčšie monštrum
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Sklamanie hneď na začiatok
  2. Interiér skoro nešportový, Dôkladne maskovaný výkon
  3. Tak rýchle, že o tom ani neviete (+2x video), Vojna s fyzikálnymi limitmi
  4. Klasický záver: Aký to má všetko zmysel?, Technické údaje
  5. BMW X5 M: Fotogaléria

Boli časy, keď sa na všetkých weboch a pomaly vo všetkých diskusiách hromadne riešilo, že Porsche zaraďuje do svojho výrobného programu SUV, že sa do Porsche sťahuje diesel a že sa SUV objavuje aj vo výrobnom programe božskej divízie M automobilky BMW. Väčšina názorov bola proti, niektorí ortodoxní by sa div že nespustili z Nuselského mosta s nejakým transparentom, lenže...

Lenže tieto časy sú dávno preč a hlavne to bol práve čas, ktorý naplno ukázal, že s autami typu BMW X5 M alebo dokonca s X6 M to je ako s tými hromovými bulvárnymi novinami. Nikto ich nečíta, ale rovnako veľa ľudí vie, o čom sa tam píše.

Rovnako ako pre Porsche a jeho Cayenne rozhodne nebolo pre BMW zaradenie X5 a X6 do divízie M nejakým predajne zlým predhmatom. Práve naopak. Takže keď sa objavila nová generácia oboch modelov, bolo len otázkou času, kedy dorazia aj ich vrcholnej verzie s oným magickým písmenkom.

Stalo sa tak koncom októbra minulého roka, keď BMW vyslalo do sveta kompletné informácie a všetky fotografie. Dozvedeli sme sa vtedy okrem iného to, že tieto ťažkotonážne dvojčatá majú stále pod kapotou preplňovaný osemvalec, ktorý ale na rozdiel od staršej verzie pribral výkon a posilnil krútiaci moment. Stovka bola zredukovaná o pol sekundy a maximálka zostala obmedzená na 250 km/h (alebo 280 km/h za príplatok).

x5m-19.jpgx5m-25.jpgBMW X5 M vyzerá na prvý pohľad ako diesel doplnený o M paket. Svojím spôsobom je to dosť nenápadné auto. Platilo to o prvú generáciu, druhá generácia je na tom rovnako

Klesla aj hmotnosť, auto sa už na váhe nedostane cez tri tony. Takže ďalšiepozitívum? Samozrejme áno, ale rovnako testované BMW X5 M presahuje v stave pripravenom k jazde 2,3 tony. To nie je na športovo strihané auto práve málo. Tak teda, aká je prax?

Sklamanie hneď na začiatok

Keď mi takto raz zazvonil telefón s ponukou údajne "veľmi krásneho BMW X5 M", dlho som neváhal. Síce ide o SUV, ale vozidlo s výkonom 423 kW (575 koní) nemôžete testovať každý druhý týždeň. Na auto som sa regulérne tešil a v mojich predstavách sa preháňali výrazné farby, prvotriedny dizajn, dychberúci zvuk. Lenže v garáži na mňa zablikala biela X5. Keby na kľúčiku nebolo jasne napísané, že ide naozaj o X5 M, pokojne by sa toto auto dalo považovať za X5 xDrive30d s M paketom.

Potenciál vozidla totiž neprezrádza skoro nič. Áno, je tu nárazník s veľkými otvormi, ktoré tam mimochodom nie sú len tak pre srandu pánov dizajnérov, ale pretože schladiť pohonnú jednotku takéhoto tanku a ďalšie príslušenstvo potrebuje skutočne veľa vzduchu.

BMW X5 M 1. generácia vs. 2. generácia: Technické parametre
Motorizácia 1. generácia 2. generácia
Prevodovka 6st. automatická 8st. automatická
Max. výkon (kW/k) 408/555 423/575
v ot./min. 6000 6000-6500
Max. krútiaci moment (Nm) 680 750
v ot./min. 1500-5650 2200-5000
0-100 km/h (s) 4,7 4,2
Max. rýchlosť (km/h) 275 280
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2455 2275
Celková hmotnosť (kg) 3055 2970

Potom tu máme kolesá, v našom prípade dvadsaťpalcové, decentne zvýraznené prahy a vzadu dve dvojité koncovky výfuku. Keď pridám zmienku o eMkových spätných zrkadlách a logá BMW M ako také, vyčerpal som všetko, čím sa táto X5 na pohľad líši od ostatných.

x5m-10.jpgx5m-11.jpgx5m-13.jpgx5m-22.jpgx5m-4.jpgx5m-7.jpgDisky, logá, spätné zrkadlá, výfuk, modré strmene a nápadne veľké brzdy. Potenciál BMW X5 M prezrádzajú v podstate len detaily

No áno, nedá sa nič robiť, či si chcete kúpiť X5 M kvôli tomu, aby sa za vami každý otočil, asi budete sklamaní. Množstvom M paketov a programom M Performance dostupným vlastne pre všetky modely stratila plnokrvná BMW M svoju dizajnovú výnimočnosť. V kontexte veľkého SUV s výkonom 575 koní to znie veľmi čudne, ale nemôžem inak. Táto X5 M je normálne nenápadná.

A ešte jedna drobnosť: Bielu farbu si na auto typu X5 M naozaj neberte, aj keby ste tento odtieň milovali až za hrob. Čelná plocha je skutočne veľká, auto to je veľmi rýchle. Stačí kratšia cesta po diaľnici vo svižnejšom tempe a máte na nárazníku masový hrob drobných poletujúcich tvorov, ktorý je nádherne a už z diaľky vidieť. 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY