vytisknout velikost písma Test BMW X4 xDrive30d: Zatiaľ najhoršie

Menší súrodenec X6 s naftovým šesťvalcom pod kapotou je najmenej podareným modelom BMW, aký sme kedy testovali. Ale aby ste to chápali správne: "najhoršie BMW" je niečo ako "najhoršia michelinská reštaurácia". Znamená to skôr nenaplnené očakávania než nejaký prúser.
Test BMW X4 xDrive30d: Zatiaľ najhoršie
Zoznam kapitol
  1. Vynikajúci motor; Neuveriteľná spotreba
  2. Z kráľovskej disciplíny je kameň úrazu
  3. Vnútorný priestor a praktickosť; Verdikt
  4. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Podľa správnosti by sme mali začať predstavením testovaného auta, pokračovať dojmami z jazdy a používania a dospieť k verdiktu, ale je mi jasné, že po tak provokatívnom úvode sa nemôžem nasledujúcich osem normostrán robiť akoby sa nič nedialo. Zatiaľ teda aspoň stručne: Ak necháme bokom model 218d Active Tourer (ktorý predsa len s ostatnými modelmi BMW porovnávať nemožno), je táto matne čierna X4 najslabším bavorákom, akým som kedy jazdil.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 169.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 164.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 155.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 166.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 158.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 154.jpg
xDrive30d s 190 kW a 560 Nm je slabšia z dvoch ponúkaných variant šesťvalcového dieselu

Silné slová, ja viem. A preto hneď dodám, že je potrebné chápať ich v patričnom kontexte. "Najhoršie BMW, akým som kedy jazdil" je niečo ako "najhoršia michelinská reštaurácia, v akej som kedy jedol". Aj ten najslabší podnik s hviezdičkou Michelinu na dverách je v absolútnom meradle stále súčasťou užšej špičky "lepších" reštaurácií. A "najhoršie BMW" rozhodne neznamená, že by ste mali pohoršene zanadávať a demonštratívne odkráčať kúpiť si lístok na MHD, keby vám ho niekto silou mocou pchal do garáže. Len to skrátka nie je úplne ono.

Tentokrát s dieselom

Nevyhnutné úvodné vysvetlenie máme teda za sebou a poďme rovno k testovanému autu. Model X4 ako taký sme si už podrobne predstavili v teste Lukáša Dittricha, ktorý na jeseň dôkladne vyskúšal motorizáciu xDrive35i. Dnes sa preto obmedzíme na dojmy z konkrétneho motora a pozrieme sa aj na vnútorné rozmery, ktoré sme v prvom teste nezmerali.

BMW X4 xDrive30d je slabšia z dvoch ponúkaných variant naftového šesťvalca (tri-turbo 50d zostáva vyhradené väčším modelom). Aj tak dosahuje fantastického výkonu 190 kW (258 k) a plnotučného krútiaceho momentu 560 Nm. Momentová krivka navyše vystúpi k maximálnej hodnote už v 1500 ot./min.

Konkurencia zatiaľ priameho súpera X4 v ponuke nemá (aj keď Mercedes už jeho podobu zverejnil), pre zaujímavosť sa však môžeme pozrieť na porovnateľnej motorizácie ekvivalentných SUV s tradičnou karosériou. Audi Q5 3.0 TDI má 180 kW v 4000 ot./min. a 580 Nm v 1400-3250 ot./min. Jeho maximálny krútiaci moment je teda o niečo vyšší a dostupný v širšom rozsahu otáčok.

Mercedes-Benz GLK ponúka jediný naftový šesťvalec, 350 CDI s parametrami 170 kW v 3800 ot./min. a 540 Nm v 1600-2400 ot. / min.

Stovku zvládne pod šesť sekúnd

Nástup osemstupňových prevodoviek bol síce vynútený snahou o znižovanie emisií CO2 v homologizačnom cykle merania spotreby, ale ako sekundárny efekt priniesol aj dramatické zlepšenie akcelerácie. X4 xDrive30d ide stovkou už 5,8 s po štarte. To bolo ešte pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľné aj vo vrcholných "über-dieseloch". Úctyhodná je aj najvyššia rýchlosť 234 km/h.

Pocit z jazdy týmto parametrom zodpovedá. Hoci X4 je dosť ťažké (1895 kg) a nie príliš aerodynamické auto, mamutia sila motora v kombinácii s rýchlo a presne fungujúcim 8° automatom vás kedykoľvek nenútene posunie vpred, či už štartujete zo semafórov alebo potrebujete pridať vo vysokom diaľničnom tempe.

Ak nemáte osobnú skúsenosť s ešte silnejšími superdieselmi, nikdy nebudete mať pocit, že by to chcelo nejaké kone naviac.

Prudká akcelerácia v nižších rýchlostiach vyplýva z krátkeho odstupňovania prevodov. Automat radí dvojku v 50 km/h, dvojku v sedemdesiatich, trojku v sto desiatich a štvorku už pri 135 km/h. Šestka príde k slovu o ďalších 40 km/h neskôr.

Na rozdiel od 35d sa táto motorizácia toľko neozýva syčaním a frkaním od turba, namiesto neho preniká do kabíny pri prudkej akcelerácii vzdialené, ale hutné a ľubozvučné vrčanie. A o turboefekte nemá zmysel hovoriť. Áno, keď prepnete na manuálne radenie, necháte spadnúť otáčky až k voľnobehu a potom zošliapnete plyn len tak prudko, aby ste neaktivovali spínač kickdownu, nachytáte motor v mŕtvom pásme okolo 1300 otáčok. Takéto samoúčelné cvičenie má ale nulový prenos do praktickej jazdy.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 177.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 178.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 180.jpgMultimediálne systémy často kritizujeme za nedotiahnutý preklad; v bavoráckom iDrive však na zavádzajúce alebo komické obraty len tak nenarazíte. Pochvala!

To už vám skôr môže vadiť typická snaha BMW tváriť sa, že ich diesely sa dajú vytáčať až za 5000 ot./min. Fakticky to síce ide, ale to už motor dávno neťahá. Ak nechcete nechať voľbu prevodov na automate, má zmysel radiť najneskôr v štyroch tisícoch, eventuálne ešte o päťsto otáčok ďalej, ak vám zostáva posledných pár metrov k zákrute.

Ak od vás prevodovka dostane voľné ruky, využíva mocného ťahu šesťvalca v nízkych otáčkach. Pri mestských 50 km/h sa motor prevaľuje v slabých 1400 ot./min. a automat nepodradí ani v celkom prudkom stúpaní, samozrejme ak v tej chvíli nevydáte pravým členkom pokyn k akcelerácii. To ale nie je najvyšší prevodový stupeň.

Parádna spotreba

Na "osmičku" točí motor rovnakých 1400 otáčok (približne, z rozlíšenia stupnice otáčkomera nemožno presné hodnoty odpočítať) v stokilometrovej rýchlosti. Zrýchlenie na diaľničnú stotridsiatku pridá na otáčkomeri len asi 400 otáčok, takže ak dodržiavate rýchlostné limity a vyhýbate sa prudkej akcelerácii, motor sa prakticky nikdy nepozrie do hornej polovice pracovného rozsahu. To by malo znamenať veľmi nízku reálnu spotrebu.

Výrobca udáva 6,1 l/100 km v kombinovanom cykle. My sme absolvovali našu pravidelnú meraciu trasu s výsledkom 7,0 l/100 km, čo je vzhľadom k veľkosti a hmotnosti auta vynikajúce číslo. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 308 SW si na rovnakej trase zabehnuté rovnako pokojným štýlom povedal o 6,7 l, a to má pod kapotou tisícdvestovka.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 179.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 185.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 183.jpg8-stupňovému automatu môžete "hovoriť" do práce pákou aj tlačidlami pod volantom; prepínač jazdných režimov vľavo od voliča ponúka okrem športového aj extra úsporný mód Eco Pro

Rovnako ako iné moderné bavoráky s voličom jazdných režimov ponúka model X4 aj režim Eco Pro, ktorý by mal priniesť ďalšie zníženie spotreby. Po jeho aktivácii sa zmení mapovanie plynového pedála aj stratégie radenie. Elektronika navyše reguluje odber niektorých spotrebičov, typicky klimatizáciu. Zo zvedavosti som teda po zmeraní spotreby zapol Eco Pro a obišiel trasu ešte raz.

Než sa pravý členok prekalibruje, je spomalenie činnosti motora naozaj citeľné a skoro až nepríjemné. Čisto pocitovo by som tiež prisahal, že plynový pedál nielen vyžaduje dlhšiu dráhu zošliapnutia na dosiahnutie rovnakého prísunu paliva, ale kladie aj silnejší odpor.

BMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 205.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 204.jpgBMW X4 xDrive30d v testu AutoRevue.cz 201.jpg
K zníženiu spotreby prispievajú aj detaily ako aktívne žalúzie v maske chladiča

Výsledok je ale neoddiskutovateľný. Hodnota 6,5 l/100 km je len o štyri desatiny horšia ako kombinovaná spotreba, zistená v nerealistickom meracom cykle, a v podstate na úrovni omnoho menších, ľahších a slabších áut.

Považujem za fantastické, že môžete s autom veľkosti a tvaru BMW X4 dnes zrýchliť na stovku za menej ako päť sekúnd a jazdiť za menej ako sedem litrov (hoci pochopiteľne nie naraz). Ak by sme sa bavili len o hnacom reťazci, v podstate by som nemohol než vyhlásiť X4 xDrive30d zázrakom technického pokroku. Lenže je tu tiež maličkosť v podobe podvozku a jazdných vlastností.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY