vytisknout velikost písma Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvelý klasický crossover

BMW X1 prekonalo radikálnu zmenu, ktorá pôsobí na fanúšikov mníchovských zadnokoliek ako červená šatka na býka. Naozaj je ale nová generácia taká tragédia?
Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvelý klasický crossover
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Už to nie je kombi, je to MPV
  2. Miesta takmer na rozdávanie
  3. Diesel rozhodne neurazí
  4. Okresky: Ako je to s tou stratou charakteru?, Cena
  5. Verdikt, Technické údaje
  6. Fotogaléria

Od príchodu platformy UKL BMW neustále skúša trpezlivosť svojich fanúšikov. Modulárny základ vybavený koncepciou pohonu prednej nápravy s motorom uloženým naprieč sa postupne šíri ponukou mníchovskej značky a vždy, keď s ním príde nejaký ďalší model, nasleduje rovnaká reakcia. V diskusiách je BMW odsudzované k zániku, lenže predaje konkrétnych áut tomu tak celkom nezodpovedajú. Ono sa to totiž dá povedať aj trochu inak. V Mníchove nepokúšajú trpezlivosť svojich fanúšikov, ale veľmi presne sledujú, čo trh chce. A ako je známe, internetové diskusie ešte nikdy žiadne predaja automobiliek nezvýšili.

Po modeloch 2 Active Tourer a 2 Gran Tourer dorazila ďalšia prednokolka - BMW X1 novej generácie. Je to presne ten ukážkový príklad zmeny, ktorú fanúšikovia značky tak neradi vidia. Kým prvé vydanie stálo na základoch BMW radu 3, malo pozdĺžne uložené motory (a to aj šesťvalcové) a hlavne v základe pohon zadných kolies, generácia nová o toto všetko prišla.

_DSC0393.jpg_DSC0429.jpgBMW X1 je ďalšie auto postavené na platforme s priečne uloženým motorom a pohonom prednej nápravy. Mnohí fanúšikovia tak túto generáciu odpíšu jednoducho z princípu, zákazníkom sa ale bude zaručene páčiť

Na šesťvalce rovno zabudnite, na pohon zadných kolies tiež, pretože stále hnaná náprava je tá predná. Musíme si ale pripustiť, že predchádzajúca generácia možno bola jazdne zaujímavá, lenže nebola dokonalá. Kritika sa väčšinou znášala na dve veci - auto vyzeralo ako kombi a vnútri rozhodne cestujúci nemali k dispozícii kto vie koľko miesta.

BMW X1 F48 vs. konkurencia: Vonkajšie rozmery (mm)
Model BMW X1 Audi Q3 Audi Q5 LR Discovery Sport Mercedes-Benz GLC Volvo XC60
Dĺžka (mm) 4439 4338 4629 4599 4656 4644
Šírka bez zrkadiel (mm) 1821 1831 1898 2069 1890 1891
Výška (mm) 1598 1608 1627 1724 1639 1713
Rázvor náprav (mm) 2670 2603 2807 2741 2873 2774

Keď to zjednoduším, nová X1 vymenila svoj charakterný jazdný štýl za praktické vlastnosti na čele s podstatne väčším priestorom vnútri. Ak je teda táto zmena dobrá, alebo si za ňu v Mníchove zaslúži hlboké opovrhnutie, to veľa závisí na vašich prioritách. Niečo mi ale hovorí, že pre zákazníkov budú dôležitejšie tie priestorové litre a nakoniec tá predokolková X1 tiež nejazdí vôbec zle. Presvedčil ma o tom test verzie xDrive20d, teda štvorkolky s dieselovým dvojlitrom s výkonom 140 kW (190 k).

_DSC0428.jpg_DSC0438.jpg_DSC0431.jpgPredtým bolo BMW X1 označované za zvýšené kombi, s tým je v druhej generácii koniec. Novinka je oproti predchodcovi omnoho vyššia, je ale zároveň aj kratšia a má menší rázvor náprav. Napriek tomu je priestrannejšia

Už to nie je kombi, je to MPV

Raz takto minulý rok som v Prahe stretol maskované BMW. Bolo kompletne celé zabalené v pestrej fólii, takže bolo jasné, že ide o nový model. V tom čase už po cestách jazdili modely Active Tourer a toto v tej fólii vyzeralo tiež ako active Tourer. Prečo by BMW zahaľovalo auto, ktoré všetci poznáme? Aha, ono to asi bude nová X1. Ako sa ukázalo krátko potom, táto úvaha bola úplne správna.

Nová X1 je absolútne iná a ani náhodou nevyzerá ako kombi. V čase, keď sa väčšinou v tlačových správach o medzigeneračných zmenách dočítate veci typu dlhší rázvor, väčšia dĺžka aj šírka, ale menšia výška, je nárast výšky v BMW X1 o viac ako 5 centimetrov (53 mm) niečo len málo vídaného. V BMW si evidentne vzali narážky na oplastované kombi k srdcu a auto výrazne zdvihli, pričom ale svetlá výška podvozku ako taká išla súčasne dolu (183 mm vs. 194 mm). Výsledok pôsobí určite viac ako crossover, ale zo všetkého najviac mi pripomína MPV.

Prečo by BMW, ktoré sa riadi predovšetkým podľa hesla "Freude am Fahren", púšťalo do takých úprav? Veď predchádzajúca X1 vyzerala tak dynamicky. Odpoveď je jednoduchá - vnútorný priestor. V autách súvisí všetko so všetkým. Vyššia karoséria dáva možnosť vyššie posadeným sedadlám a vďaka vyššiemu posedu sa dá lepšie využiť pozdĺžny priestor pre posádku.

_DSC0396.jpg_DSC0397.jpg_DSC0398.jpg
Nová X1 vyniká aj výbornou aerodynamikou (súčiniteľ odporu vzduchu je 0,29). Svoj podiel na tom majú klapky za maskou chladiča

Síce je výsledkom posed tak trochu v štýle "za stolom v kuchyni", ale ako už sme si povedali, koncovým zákazníkom, na ktorých toto konkrétne BMW mieri, je po chuti hlavne priestor. Okrem toho je zvýšený posed predsa jedným z hlavných dôvodov, prečo siahnuť práve po crossoveri, že áno.

Keď už sme narazili na ten priestor, poďme si ho v nasledujúcej kapitole prebrať podrobnejšie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY