vytisknout velikost písma Test BMW R Ninety Scrambler: Retro nielen na asfalt

Možno ani v samotnom BMW netušili, s ako vrelým prijatím sa stretne nostalgicky štylizovaný model R Ninety z roku 2014. Vzducháč pripomínajúci - ale nie kopírujúci - klasické modely BMW Motorrad sa presne trafil do ducha doby. Firma následne vyhlásila R Ninety za základ nového radu Heritage, ktorá sa má postupne rozrastať o ďalšie modely.
Test BMW R Ninety Scrambler: Retro nielen na asfalt

Plusy

  • Očarujúci retro dizajn
  • Silný, ale dobre vychovaný boxer
  • Pohodlná ergonómia

Mínusy

  • Hliníková nádrž a drátované kolesá len za príplatok
  • Nie príliš vzrušujúci charakter motora
  • Obmedzené pohodlie

Na októbrovom veľtrhu Intermot v Kolíne ukázalo BMW varianty R Ninety Racer a R Ninety Pure, verejným tajomstvom je príchod "Paríž-Dakar" verzie v duchu konceptu Lac Rose. Ešte pred záverom tohtoročnej sezóny ale stihol formálne vstúpiť na slovenský trh model BMW R Ninety Scrambler.

DSC_0017.jpgDSC_0042.jpg

V ére pred vznikom špecializovaných terénnych motocyklov sa označenie "scrambler" vžilo pre normálnu motorku upravenú pre jazdu mimo spevnenej cesty: vyššie posadený výfuk, demontáž nepotrebných dielov, nejaká tá ochrana olejovej vane a niekedy aj dlhšie zdvihy perovania. Dnes to najčastejšie znamená továrenský model s výrazným retro nádychom a terénnymi ambíciami skôr symbolickými. Podobne ako Ducati u svojho Scrambleru aj BMW šikovne využilo pri rade R Ninety staršiu techniku, ktorá už nedokázala skĺbiť moderné požiadavky na výkon so sprísňujúcimi sa emisnými a hlukovými normami.

V tejto kategórii sa ale kone nenaháňajú, takže zatiaľ čo v Ducati Scrambler pracuje buchar zo starého Monsteru, BMW R Ninety dostalo vzduchom a olejom chladený motor s protibežnými piestami. A nielen ten. Majiteľom boxerov BMW do roku výroby 2013 bude povedomá aj jednoramenná zadná kyvná vidlica Paralever na pravej strane, ukrývajúca kĺbovú hriadeľ. (Novšie modely ako BMW R 1200 GS majú okrem vodou chladeného motora i novú spojku, prevodovku a Paralever vľavo.)

Z konštrukčného pohľadu nie je Scrambler ničím viac než štylistickou variáciou R Ninety, ktoré sa teraz premenovalo na Roadster. Hlavnými odlišnosťami sú lacnejšie špecifikácie (klasická vidlica namiesto obrátenej, oceľová nádrž namiesto hliníkovej, normálne brzdy namiesto radiálnych, zliatinové kolesá namiesto vypletaných) a 19-palcové predné koleso. Robustný "off-road" vzhľad dotvárajú dve vysoko vyvedené "trumpety" výfuku, gumové prachovky na prednú vidlicu, zubaté stupačky z modelu GS a voliteľne aj pneumatiky Metzeler Karoo 3 s výraznými "špuntmi", hoci usporiadanými do šípovitého tvaru.

DSC_0046-2.jpgDSC_0085.jpg

Radosť pozerať

Očesaný vzhľad prostý zbytočností v kombinácii s úzkym a krátkym sedlom má v sebe niečo z drsného mimimalizmu pôvodných amerických "bobberov" z 50. rokov. R Ninety Scrambler je jedna z tých motoriek, ktoré chcete inštinktívne mať v garáži v podstate bez ohľadu na to, ako jazdí. Po nasadnutí do sedla vás čaká nezameniteľný výhľad na rebrované valce trčiace do strán a jednoduchý kruhový prístroj s analógovým rýchlomerom a malým digitálnym informačným displejom, podobne ako na niektorých Harleyoch. Na stroj, ktorý vlastne vychádza zo staršej R 1200 GS, pôsobí Scrambler veľmi kompaktným, skoro až malým dojmom.

Nepredstavujte si ale niečo ako "GS Light". Začína to už posedom. Mierny, ale predsa len znateľný predklon trupu je oveľa viac roadster než enduro. Vyložene cestné zdvihy perovania 125 mm vpredu a 140 mm vzadu potom jasne naznačujú, že na hlboké priekopy a veľké skoky Scrambler stavaný nie je. Jeho prirodzeným mimoasfaltovým pôsobiskom sú ujazdené hlinené a štrkové cesty, aké u nás najčastejšie vedú okolo poľnohospodárskych usadlostí alebo do chatových osád.

DSC_0095.jpghead.jpg

Pri otočení plynovou rukoväťou na mieste trhne pozdĺžne uložený boxer celou motorkou doprava a znie o niečo dôraznejšie ako v pôvodných modeloch s objemnými výfukovými tlmičmi, povahou je to ale vyložene dobrácka jednotka. Roztáča sa trochu rozvážne a nemá nijako vzrušujúci zvuk, poteší ale pre BMW typickými vybranými mravmi. V nízkych otáčkach nešklbe, zaberá úplne plynule a najlepšie sa cíti v strednom rozsahu. Čo je dobre, pretože pri chýbajúcom otáčkomeri rovnako jazdíte "na ucho". Dobrácka však neznamená to isté, čo slabá. Dva šesťdecilitrové valce znamenajú dohromady veľa ľahko dostupnej sily, takže na dôrazné otočenie plynovou rukoväťou reaguje boxer síce úplne plynulo, ale zároveň veľmi vehementne. Spočiatku som mal pocit, že možno až príliš vehementne.

Prvé kilometre som totiž strávil v daždi na mokrých cestách, čo sú podmienky, v ktorých "špuntom" (i kompromisnom) chýba trakcia a vodičovi zase pocit istoty pri prechode do náklonu. Motorka je dobre vyvážená, má veľmi nízko položené ťažisko a ľahký predklon trupu dáva jazdcovi viac istoty než úplne vzpriamený posed na niektorých iných Scrambleroch (či cestovných endurách), ale predsa len. Zvlášť keď k tomu pripočítate nulovú aerodynamickú ochranu a teda aj ochranu pred vodou.

IMG_9709.jpgIMG_9715.jpg

Popoludní našťastie cesty oschli, dokonca aj slniečko sa na chvíľu uráčilo, a konečne som mohol spoznať BMW R Ninety Scrambler z priaznivejšej stránky.

Pohoda na špuntovi

Nízke ťažisko a relaxovaný uhol krku riadenia mu dávajú skvelú stabilitu, navyše podporenú štandardne dodávaným tlmičom riadenia. Vďaka širokým riadidlám sa pritom motorka sklápa do oblúkov úplne bez protestov. Neisto pôsobí len prvých pár stupňov náklonu, než stroj "prepadne" cez medzeru v hrubom vzorke pneumatík, ale akonáhle už máte naklopené, Scrambler sa nevlní, drží a ide tam, kde ho chcete mať. Rovnako by som ale oželel drsný vzhľad a radšej obul civilizovanejšie plášte určené na veľké cestovné enduro. Také totiž dobre fungujú aj na prašných alebo kamenistých cestách a do blata sa s touto motorkou snáď nikto púšťať nebude...

IMG_9716.jpgIMG_9717.jpg

Rovnako ako iné motocykle bez kapotáže či predného štítku Scrambler z princípu neumožňuje dlhodobo znášať vysoké rýchlosti. Nápor vetra v kombinácii s dobráckym charakterom motora si samy diktujú spôsob jazdy, kedy sa len tak veziete na krútiacom momente a pohodovo krútite pravou rukoväťou od zákruty k zákrute. Ten kto je zvyknutý na športové motorky, asi kúzlo takého jazdenia na pohodu z rozprávania nepochopí, ale verte mi, že v reále je to oveľa príjemnejšie, než to znie.

Brzdy sú v kontexte karosérie a predpokladaného určenia stroja úplne bezproblémové, ako je v BMW zvykom. Pérovanie nezaprie lacnejšiu špecifikáciu a na slovenských záplatách vás vyklepe tak, že za hodinku v sedle budete mať dosť, ale v kontexte kategórie je na tom Scrambler ešte dobre. Napríklad rovnako pomenovaný model od Ducati je o poznanie väčší kostitras. A motorky tohto typu aj tak nie sú určené na nejaké dlhé cestovanie. Stačí sa pozrieť na úzke sedlo s tenkým polstrovaním. Jazdenie po meste, krátke večerné vychádzky a ešte tak menší nedeľný výlet na zmrzlinu, to je ich doména. A samozrejme parkovanie niekde, kde sú pekne na očiach. Estetika je u nostalgicky koncipovaných strojov významnou zložkou vlastníckeho zážitku.

Preto BMW tiež ponúka celý rad možností, ako prispôsobiť Scrambler k svojmu obrazu. Dekoračné kryty motora, vypletané ráfiky, oválny štítok alebo krátke jednomiestne sedlo posunú vzhľad Scramblera zase o kus ďalej ešte u dealera - a samozrejme sa počíta s tým, že nemalá časť majiteľov využije aj služieb nezávislých úpravcov alebo sa pustí do vlastnej kreácie sama.

IMG_9720.jpg

BMW R Ninety Scrambler bol oficiálne uvedený na slovenský trh koncom septembra. V štandardnom prevedení vyjde na 347 000 Kč. Testovaný motocykel z flotily importéra mal navyše hliníkovou nádrž (26 442 Sk), vyhrievané rukoväte (5564 Sk), biele LED smerovky (2652 Sk) a reguláciu preklzu ASC (8450 Sk).

Cena testovaného motocykla: 12 999 eur
Cena testovaného motocykla vrátane príplatkovej výbavy: 14 399 eur

Technické údaje BMW R nineT Scrambler
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 2175
Šírka (mm): 880
Výška (mm): 1330
Rázvor (mm): 1522
Výška sedla v nezaťaženom stave (mm): 820
Zdvihy pérovania vpredu/vzadu (mm): 125/140
Závlek (mm): 116,1
Uhol krku riadenia (°): 61
Pneumatiky vpredu 120/70 R19
Pneumatiky vzadu 170/60 R17
Prevádzková hmotnosť (kg): 220
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 430
Objem nádrže (l): 17
MOTOR
Konštrukcia: vzduchom a olejom chladený plochý dvojvalec s protibežnými piestmi („boxer“)
Vrtanie x zdvih (mm): 101 x 73
Kompresný pomer: 12,0:1
Zdvihový objem valcov (cm3) 1170
Najvyšší výkon (kW/min-1): 81/7750
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 116/6000
Najvyššia rýchlosť (km/h): > 200
Spotreba paliva pri 100 km/h (l/100 km): 5,3
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY