vytisknout velikost písma Test BMW M550i xDrive M Performance

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho!
Test BMW M550i xDrive M Performance

Plusy

  • Nepotrebujete viac výkonu
  • Neuveriteľne výhodná spotreba paliva
  • Nenavádza k agresivite
  • Funkcia Column Assist funguje dobre
  • Masážne a ventilačné sedadlá musíte mať
  • Fantastické svetlá

Mínusy

  • Bez tejto "športovosti" by to bolo pravdepodobne lepšie
  • Zvuk v športovom režime je príliš umelý
  • Kontrola gest je zaujímavá, ale zbytočná

BMW radu 5 je najnovším prírastkom tradičnej modelovej línie mníchovskej automobilky. Súčasná BMW radu 3 krúti svoj šiesty rok a 5. séria sa dostala do úplne novej 7. série, ktorá tiež dostala množstvo digitálnych "hračiek" a dokonca aj platformu. Dá sa povedať, že séria 5 je v skutočnosti taká kompaktná séria 7. Ale séria 5 bola vždy určená pre ľudí, ktorí chcú riadiť svoje vlastné luxusné BMW. A pre takých by mohla byť dnešná skúšaná motorizácia: špičkový model M550i xDrive.

Pred príchodom M5 je to najsilnejšia 5 Series na trhu. Balík M Performance prináša oveľa agresívnejší pohľad na testované vozidlo. K dispozícii je veľa modrej farby a dvadsaťpalcové kolesá s masívnymi vŕtanými brzdovými kotúčmi a červenými brzdovými strmeňmi. Na prvý neskúsený pohľad toto auto skutočne vyzerá ako nejaká M5.

Je to stále "bavorák"

V poslednej dobe sa veľa hovorilo o tom, do akej miery sú moderné BMW stále "staré dobré" BMW, ako ich poznáme od prelomu tisícročia. Ale je to všetko relatívne. Časové zmeny, požiadavky zákazníkov sa menia. Dokonca aj keby bolo veľa ľudí, ktorí by ešte kúpili päťku s atmosférickým radovým šesťvalcom a manuálom, trend šiel niekde inde. Predaje rovnako robia hlavne fleetové diesely.

BMW-M550i-xDrive-12.jpg

Benzinová motorizácia je pod kapotou manažérskeho sedanu skôr vzácnosť, ale hneď si vysvetlíme, prečo by ste mali na diesel zabudnúť a kúpiť si radšej benzín. Ak už nie tento osemvalec, tak pokojne šesťvalec v 540i. Je potrebné si uvedomiť, že luxusný manažérsky sedan prvých pár rokov stráca na hodnote toľko, že vo výsledných nákladoch a amortizácii je spotreba paliva prakticky irelevantná. Takže v tomto prípade sa nemusíte obávať.

Nestačila by vám 540i?

V rámci zoznámenia sa s novým radom 5 sme si mohli vyskúšať aj preplňovaný trojlitrový benzínový šesťvalec 540i, rovnako s paketom M Performance a pohonom xDrive. Verte nám, že dynamika šesťvalca úplne stačí, motor má navyše krásny charakterný zvuk, pripomínajúci klasické bavoráky. V skutočnej premávke začne osemvalec dynamicky strácať až veľmi ďaleko za diaľničným limitom. S prehľadom potom jazdí so spotrebou desať litrov, na pokojnej trase potom za osem. Radšej by sme uprednostnili spoločnú verziu bez redukovaného balíka M a najmä "čistého" pohonu zadných kolies. Napriek tomu neočakávame, že sa lusknutím prsta stane z päťky interaktívny športiak. Skôr si vieme predstaviť, že bez pohonu xDrive bude v riadení o trošku viac potrebného citu.

 

Rovnako ako väčší rad 7 dostalo aj BMW radu 5 platformu CLAR s posilnením pomocou uhlíkových vlákien. Jedná sa o úplne technologickú jedinečnosť v kategórii spoločných osobných automobilov. Radšej sa však dnes budeme zaujímať o motor, pretože sa okolo neho všetko otáča. Dve turbodúchadlá, preplňované s objemom 4,4 litra, sú už známe z minulosti, ale automobilka na ňom postupne pracuje. Aktuálne prevedenie N63B44O2 má pod kapotou BMW M550 xDrive výkon 340 kW (460 k) v 5500 - 6000 min-1 a krútiaci moment 650 Nm v 1800 - 4750 min-1.

Dynamika davu v priamke

Čo môže tento motor robiť s veľkým sedanom, najlepšie zachytia údaje získané pomocou programu vBox. Pre porovnanie pridávame aj výsledky merania "slabšieho" šesťvalcového motora v modeli BMW 540i xDrive (250 kW a 450 Nm). Napriek tomu, že je možné objednať šesťvalcový motor s pridaním dodatočného výkonu 25 kW, skúšané vozidlá boli v štandardnej špecifikácii motora.

Namerané hodnoty BMW M550i xDrive BMW 540i xDrive
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 1,735 2,05
0-100 km/h (s) 4,315 5,41
0-130 km/h (s) 6,58 8,295
0-150 km/h (s) 8,49 10,74
0-170 km/h (s) 10,81 neměřeno
0-200 km/h (s) 15,115 neměřeno
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,73 0,905
50-70 km/h (s) 0,855 1,13
80-120 km/h (s) 2,615 3,43
130-150 km/h (s) 1,91 2,445
130-200 km/h (s) 8,535 neměřeno

Už šesťvalec akceleruje úplne adekvátne. Súdny človek nebude mať nikdy pocit, že by nutne potreboval niečo lepšie. Dynamika osemvalca je ale niekde úplne inde. Toto sú parametre hodné skutočného športového sedanu. Asi najvýraznejší rozdiel medzi oboma motormi začnete vnímať až pri potrebe akcelerovať z bežnej diaľničnej rychlosti.

bmw-540-vs-550-akcelerace.jpg

Šesťvalec začne bojovať s aerodynamickým odporom pri rýchlosti približne 180 km/h, osemvalec akceleruje aj za dvestovku s úplne nenútenou samozrejmosťou a okolo 250 km/h sa preženie so znudeným zívnutím. Toto auto by bez obmedzovača išlo tristo.

Motor sa samozrejme podieľa na celkovom charaktere špičkovej verzie M550, ale bola by škoda vynechať ďalšie prednosti radu 5. Pocitovo aj v skutočnosti je to obrovské auto. Vedľa minulej generácie radu 7 sa nemusí vôbec hanbiť. Pôsobí dôstojne a zdá sa, že by sa mohol páčiť aj za dvadsať tridsať rokov, rovnako ako staré hranaté bavoráky. Veď povedzte, nie sú napríklad rady E34 E39 krásne a elegantné ešte aj dnes?

Kvalita s drobnými výhradami

Vnútri vás privíta more luxusu, ktoré sa v novinárskej špecifikácii predsa len trochu vzďaľuje od toho, čo si naspecifikuje bežný zákazník. Ale keď potom stojíte po šiestich hodinách cesty v tridsaťpäťstupňovej horúčave v kolóne, sú zrazu masážne sedačky s ventiláciou veľmi užitočné. Ak teda môžete v konfigurátore zaškrtávať, čo hrdlo ráči, zaškrtávajte. Nebudete ľutovať.

BMW-M550i-xDrive-45.jpgBMW-M550i-xDrive-52.jpg

BMW-M550i-xDrive-56.jpgBMW-M550i-xDrive-61.jpg

Ohľadne dojmu z kvality asi nemožno mať väčších námietok, ale napriek tomu sa kritické hlasy niektorých náročných spolucestujúcich ozývajú, predovšetkým zo zadných sedadiel. Iste, pre komfortné zadné sedačky si máte kúpiť väčší a predĺžený rad 7, ale niekoho môže zaraziť pomerne lacné opracovanie zadnej časti operadla predných sedačiek a nie všetkým sa páčia plastové otočné ovládače klimatizácie na palubnej doske. K ich funkcii nemožno povedať krivého slova, ale je pravda, že za tie peniaze by mohli vyzerať trošku hodnotnejšie.

Ako sa už dnes stalo zvykom, aj BMW M550 xDrive si možno prepínať do rôznych jazdných režimov podľa aktuálnej nálady. BMW podľa toho mení aj zobrazenie prístrojov, ale rovnako asi postupom času zistíte, že najpríjemnejšie je jednoducho štandardné komfortné nastavenie. Režim EcoPro je skôr hračka, ak chcete naháňať desatinky v spotrebe. Režim Sport je potom zase možno trochu zbytočný, ale k autu s logami M dookola asi tak nejako patrí. Zamrzí ale veľmi umelý zvuk. BMW pokojne mohol osemvalcové dunenie priznať a nechať výfuky trochu zaerdžať. Rovnako ako v M3/M4 aj tu syntetický zvuk z reproduktorov pôsobí neprirodzene a je skôr rušivý. V štandardnom komfortnom režime syntetizátor tak výrazný nie je.

Skôr krížnik než kladivo na okresky

Táto "päťka" síce počúva na slovo, ale nikdy svoje veľké rozmery a vyššiu hmotnosť nezaprie. Navyše v riadení nikdy nenájdete poriadnu oporu a mám pocit, že sa auto zakaždým chová trochu inak. Raz sa hladne vrhne po apexe, inokedy ako by mal volant prevod ako v starej "tatrovke" s vôľou a trvá, než sa začne o vonkajšie kolesá opierať. A o blížiacej sa strate trakcie na prednej náprave sa z riadenia naozaj nedozviete.

BMW-M550i-xDrive-29.jpgBMW-M550i-xDrive-44.jpg

A na rozbitej ceste to na tých nízkoprofilových dvadsaťpalcových kolesách a tvrdom podvozku vážne nie je ono. Akonáhle sa zlepší asfalt, rozšírk cesta a krivky budú mať väčšie polomery, M550i xDrive sa ocitne vo svojom prvku. Na výjazdoch sa nemusíte obávať pridania plynu a ešte dlhšie priamky medzi krivkami skráti osemvalec na komicky krátky moment. Človek nestačí na to, aby sa zotavil, a musí znova zabrzdiť. Toto nie je zrýchlenie, ide o teleportáciu.

Vŕtanie chladených bŕzd vykonáva svoju prácu s pohľadom. Predsalen sme nebolina okruhu, toto auto tam nepatrí. Ale keď sa necháte v ľavom diaľničnom pruhu uniesť a nejaký vodič sa práve rozhodne, že začne predbiehať na diaľnici kamión deväťdesiatkou, môžete sa na brzdy M550 spoľahnúť.

Sila osemvalca sa neobťažuje, ale čím viac času strávite v M550i, tým viac času budete jazdiť "chladnejšie" a dynamika motora bude braná ako poistka. Vedomie, že máte dych berúce zrýchlenie k dispozícii pri akejkoľvek prirodzenej rýchlosti, je príjemne upokojujúce. Pri bežných pohyboch a predbiehaní je jemná práca členku pravého ramena v poriadku. Medzitým sa tempomat rozsvieti a bude samozrejme bežať. Paradoxne, nebudete ani naštvaní pomalšími automobilmi, pretože ste len krok na vhodnú príležitosť plynu a zmiznete za horizontom. A za každú príležitosť dať motoru "poriadne napiť" určite budete spokojní.

Môže jazdiť menej ako desať litrov

A ak sa upokojíte a "normálne" jazdíte, auto vám odvádza nečakane dobrú spotrebu paliva. Do Budapešti sme dorazili v štvorici pri priemere 8,6 litra na 100 km. A my sme o tom skutočne nehovorili. Naozaj potrebujete naftu? Je to fantastický výsledok pre taký veľký a výkonný motor. Aj pri častejšom využívaní dynamického potenciálu sa spotreba cez 12 litrov v dlhodobom priemere prakticky nedostane.

BMW-M550i-xDrive-21.jpgBMW-M550i-xDrive-63.jpg

Na dlhších cestách potom oceníte záležitosti ako asistent jazdy v pruhoch a rozumne fungujúce adaptívny tempomat, ktorý sa už konečne správa ako dopredu mysliaci jedinec a nie ako pojašený vodič Audi. A komu adaptívne funkcie nevyhovujú, môže ich jednoducho vypnúť. To najlepšie ale príde v momente, keď sa ocitnete v pomaly sa posúvajucej kolóne. Asistent pre jazdu v zápche totiž prakticky nevyžaduje činnosť vodiča. Zapnete ho a auto do nejakých 50 km/h všetko zvláda sám. Občas vyzve, aby ste uchopili volant, ale to skôr len kvôli tomu, aby sa ubezpečil, že ste medzitým nevystúpili.

Takto sme prešli asi 20 km dlhú pomaly sa posúvajúcu kolónu pred Budapešťou pred pretekmi F1 a prakticky sme na riadenie nemuseli siahnuť. Namiesto toho sme sa mohli zaoberať tým, či si na predných sedadlách nastavíme druhý alebo tretí stupeň chladenia a zároveň program masážnej funkcie "tréning celého tela", "masáž bedier" či snáď dokonca "rozhýbanie panvy". V tejto línii čísla 5 sú prední cestujúci naozaj spokojní. Všetky tieto hračky však niečo stoja. Základná cena 86-tisíc eur pre BMW M550i xDrive je naozaj len základná. Ale chcete ešte peknú farbu (stredozemná modrá na testovanom aute stojí tisícku), pekné sedadlá (2 tisícky) a oveľa viac. Nebudeme na ňom uvádzať všetko, ale niečo nazvané ako First class paket stojí skoro 6-tisí eur. Za audio systém Bowers & Wilkins dáte 3 tisícky, za inovačný balík s LED svetlom ďalšie tri a tak ďalej. Celkom malo toto testovacie BMW príplatkovú výbavu za 24 tisíc eur.

BMW-M550i-xDrive-58.jpgBMW-M550i-xDrive-6.jpg

Toho sa ale neľakajte, v tejto kategórii áut je úplne bežné, že si klientela špecifikuje dodatočnú výbavu v hodnote veľmi pekne vybavenej Octavie. Celkovo chce BMW 111-tisíc eur za toto auto, vrátane dane. Ale podobné vozidlá sú vždy kupujú na firmu.

Takmer dokonalý spoločník

Aj po dlhom čase za volantom sme nedokázali obhájiť dojem, že M Performance Pack je nepotrebná zbytočnosť. Na pohodlnejšom podvozku a kolesách s vyšším profilom pneumatiky by BMW 550i bolo ešte neformálnejšie, dokonca pohodlnejšie a podľa nášho názoru lepšie. Na druhej strane chápeme, že niekto, kto niekedy rád rýchlo jazdil, môže ťažšie nastavenie podvozku BMW M550i xDrive oceniť, prípadne tolerovať.

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho! Dobrou správou je, že BMW doteraz nezabudlo, ako sa robia špičkové manažérske sedany vyrábajú s vhodnými motormi pre ľudí, ktorí stále chcú jazdiť sami.

Technické údaje BMW M550i xDrive
MOTOR
Konštrukcia: zážihový vidlicový osemvalec
Plnenie: preplňovanie dvojicou turbodúchadiel
Zdvihový objem valcov (cm3): 4395
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 88,3 x 89,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 340/5500-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 650/1800-4750
Kompresíý pomer: 10,5:1
Prevodovka: osemstupňová automatická
Pohon: všetky štyri
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 3,9
Najvyššia rýchlosť (km/h): 250
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 12,7/6,8/8,9
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4962
Šírka (mm): 1868
Výška (mm): 1467
Rázvor náprav (mm): 2975
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1600/1597
Polomer otáčania (m): 12,24
Prevádzková hmotnosť (kg): 1885
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2460
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 68
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: dvojité lichobežníky
Zavesenie vzadu: päťprvkové zavesenie
Riadenie: hrebeňové, prevod 16,3:1
Brzdy vpredu: chladené kotúče, štvorpiestikové srmene
Brzdy vzadu: chladené kotúče, jednopiestikové strmene
Pneumatiky vpredu: 245/35 R20
Pneumatiky vzadu: 275/35 R20
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY