vytisknout velikost písma Test BMW M235i: Spomienka na E46

Staré časy sa už nikdy nevrátia, ale ak je vám smutno po E46 M3, môžete M235 považovať za jej dôstojného nástupcu. Žiadny iný model zo súčasnej produkcie BMW neservíruje kombináciu dynamiky, veľkosti a pocitu z jazdy, ktorá by sa viac podobala vlastnostiam zbožňovanej ostrej trojky z prelomu tisícročia.
Test BMW M235i: Spomienka na E46
Zoznam kapitol
  1. Technika a motor
  2. Na letisko, na okresku… a normálne do práce
  3. Technické údaje; Kompletná fotogaléria

Keď chcú puristickí fanúšikovia modrobielej vrtule vysvetliť, prečo sa podľa nich súčasná produkcia BMW uberá zlým smerom, vždy to skončí pri E46 M3.

Ikona, ktorú dodnes oplakávajú

M3 z prelomu milénia nebola najrýchlejšia, najokázalejšia a dokonca ani najpretáčavejšia zo všetkých ostrých bavorákov, dokázala ale naservírovať unikátne vyvážený mix vodičských vlastností: bola dosť veľká na to, aby ste do nej nejako poskladali partnerku a dieťa, ale stále dosť malá a kompaktná pre rýchlu jazdu na úzkych okreskách; dosť rýchla a silná, aby ste si mohli užívať opojenie z akcelerácie a rovnania zákrut plynom, ale nie natoľko, aby ste museli odmeriavať zdvih pravého pedála na lekárenských váhach ako v nejakom superšporte; dosť tuhá, aby zvládla so cťou horské serpentiny aj závodnú dráhu, ale stále dosť poddajná pre bezproblémové a príjemné každodenné jazdenie.

BMW M235i 63.jpgBMW M235i 57.jpgBMW M235i 64.jpgBMW M235i 6.jpgBMW M235i 58.jpgBMW M235i 59.jpgRovnakú techniku ​​sme už videli v hatchbacku M135, ale v karosérii kupé predsa len dostáva silnejší emocionálny náboj

Len sa opýtajte nášho externistu Dalibora, ktorý si E46 M3 pred pár rokmi zadovážil a nedá na ňu dopustiť, zatiaľ čo pre aktuálne modely BMW nemá prívetivého slova. Škoda, že sa nemohol odviesť týmto červeným kupátkom, ktoré sa na niekoľko krátkych hodín zastavilo u nás v redakcii. BMW M235 totiž jazdí, znie a svojím spôsobom trochu aj vyzerá ako ikonická E46. 

Dokonca aj skoro rovnako váži. Hoci pri pohľade na subtílne proporcie modelu s kódovým označením F22M by ste mohli dúfať v nižšie číslo, BMW uvádza 1455 kg - len o štyridsať menej ako E46 M3. V testovanej konfigurácii s osemstupňovým automatom Steptronic je to 1470 kg. Okrem samotnej architektúry karosérie za to môže aj motor: oveľa komplikovanejší než atmosférický radový šesťvalec z dôb minulých.

Motor v centre diania

Jednotka s označením N55HP je osadená twin-scroll turbodúchadlom a má variabilné časovanie aj zdvih ventilov. Prípravu zmesi samozrejme zaisťuje priame vstrekovanie. Trojliter vďaka tomu dosahuje výkon 240 kW (326 k), čo už nie je veľmi vzdialené hodnote E46 M3 (343 k). 

Preplňovanie však motoru pomohlo k krútiacemu momentu 450 Nm, navyše s pekne plnotučnou krivkou priebehu: maximum je k dispozícii od 1300 do 4000 ot./min., teda prakticky stále. Ako sa to prejavuje pri jazde? 

Pekelne. Toto auto je neuveriteľne rýchle aj na pomery dospelých športiakov. Keď pri prvom predbiehaní poriadne šliapnete na plyn, bude sa vám udávané zrýchlenie z nuly na sto za 4,8 s zdať podhodnotené. Takto prudko vyrážajú dopredu "štvorsekundové" autá. BMW uvádza pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na 4. rýchlostnom stupni (u manuálu) za 4,2 sekundy. Pre zaujímavosť, to je o celú sekundu lepší údaj ako v prípade 335i. 

Nie je ale táto monštruózna predbiehacia sila na úkor použiteľnosti a dávkovateľnosti výkonu? Rozhodne nie, aspoň v kontexte modernej doby. V BMW zjavne venovali ladenie reakcí tejto konkrétnej verzie motora veľkú starostlivosť, takže ide za plynom bez oneskorenia, ktoré by stálo za reč, netrhá zadné gumy od (suchej) cesty prudkým prívalom krútiaceho momentu a k červenému poľu sa ženie s väčšou žiadostivosťou než hociktorý atmosférický motor.

BMW M235i 51.jpgBMW M235i 52.jpgBMW M235i 54.jpgNie M, ale M Performance - aj nápis na kryte motora naznačuje, že toto kupátko nie je plnohodnotné "emko". Za jeho volantom vás to ale trápiť nebude

Naozaj si nevymýšľam ani zo mňa nehovorí nostalgia, keď napíšem, že charakteristika, zvuk aj priebeh výkonu tohoto šesťvalca až nápadne pripomína legendárny motor v Daliborovej M3 - samozrejme do tej miery, do akej môže fúkaný šesťvalec pripomínať "atmosféru".

Výfuk za príplatok

Trochu ma prekvapilo zistenie, že výfuk testovaného auta bol príplatkový, z programu M Performance. Znel pekne, ale ani o chlp agresívnejšie, brutálnejšie alebo hlasnejšie, než by sa mi u takého auta zdalo primerané. Ak má sériový výfuk akustiku tlmenejšiu, asi by som z nej bol sklamaný. 

Puristi sa samozrejme križujú, keď vidia, že testovaná M235 má automatickú prevodovku, ale to jediné, čo jej môžete naozaj vyčítať, je samotný fakt jej prítomnosti. Dobrá, chvíľu jej trvá, než sa preberie, keď po dlhšej jazde bez prudšej akcelerácie naraz razantne šliapnete na plyn, ale na povely pádlami na volante reaguje bez oneskorenia, ktoré by stálo za reč.

BMW M235i 3.jpgBMW M235i 1.jpgBMW M235i 2.jpgNa ceste pôsobí M235 pekelne rýchlym dojmom - najmä vďaka tomu, že jej skvelý šesťvalec zaťahuje plnú silou prakticky od voľnobehu

Pozor, ak chcete mať nad radením naozaj plnú kontrolu, nestačí ťuknúť do pádla a nechať sa uchlácholiť rozsvietením písmena M v prístrojovom štíte. Manuálny režim bude naozaj manuálny len vtedy, ak presuniete volič doľava - tak ako v iných BMW. Inak vám bude prevodovka sama radiť hore u červeného poľa a podraďovať pri pridaní plynu. Čo je to posledné, o čo by ste stáli, keď pravým pedálom odsúvajú zadné michelinky von zo stopy. 

A to je činnosť, ktorej sa budete venovať často a radi, rozoberieme si to v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY