vytisknout velikost písma Test BMW i8: Elektrina vs. oheň

BMW i8 je nesmierne rýchle, zábavné, ekologické, atraktívne, revolučné, úsporné, futuristické... A napriek tomu by sme ho nechceli.
Test BMW i8: Elektrina vs. oheň
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Ukáž sa!
  2. Interiér štandardný, Ako sa otvára? A čo je vnútri?
  3. Do mesta sa vážne nehodí, Ale sú situácie, kedy príde vhod
  4. Predstavte si, že sedíte v letadle
  5. Pekelne rýchly, hneď ako si zvyknete
  6. Elektrina vs. oheň, Verdikt, Technické údaje
  7. Fotogaléria

Písal sa rok 2011 a automobilka BMW oficiálne začala vstup do novej éry, keď založila značku "i". Priaznivcom klasických BMW sa naježili vlasy na hlave, aby v zápätí zošediveli a hromadne vypadli. Takže je to definitívne, v Mníchove s konečnou platnosťou zanevreli na svoje tradície a pustili sa do vývoja áut založených na ekológii a elektrickej energii. Ale čo, stále to je hudba vzdialenej budúcnosti.

Dnes máme rok 2016 a nová "íčková" éra automobilky BMW je skutočnosťou. Akú má chuť, to sme si vyskúšali už v rámci testu BMW i3. Lenže i8, to je celkom iná rozprávka. Od prvého pohľadu, od prvého kontaktu, od prvých kilometrov strávených za volantom. Či už patríte k priaznivcom podobných stratégií, alebo elektromotory v športových autách na smrť nenávidíte, vždy platí, že je BMW i8 nesmierne zaujímavé auto.

_DSC0199.JPG_DSC0204.JPG
Takto to vyzerá, keď budúcnosť predbehne svoju dobu. Dizajn snáď ani nepotrebuje komentár. 

Než sa pustíme do hodnotenia, je potrebné hneď na úvod spomenúť jednu dôležitú vec. Testy plug-in hybridných automobilov sú trochu zložitejšie než testy konvenčných motorov. V podstate skúšate dve autá naraz, čo logicky vyžaduje viac času. Oficiálne novinárske BMW i8 sa ale dostalo do Českej republiky len na malú chvíľu, takže aby sa odviezlo čo najviac redakcií, boli zápožičky pre všetky redakcie skrátené a ani tá naša nebola výnimkou.

Preto berte nasledujúce údaje predovšetkým o spotrebe s istou rezervou. Predsalen namiesto toho, aká je spotreba po dlhšej jazde v meste s vybitými a plne nabitými akumulátormi, sme dali prednosť rýchlejšej jazde po okreskách a na ostatné disciplíny úplne neostal čas.

Ukáž sa!                   

Podobne ako BMW i3 sa aj i8 skladá z dvoch základných modulov. Ten technický nesie označenie Drive a nájdete v ňom motory, lítium-iónové akumulátory a väčšinou diely vyrobené z hliníkových zliatin. Na túto časť prichádza takzvaný modul Life, ktorý tvorí karosériu, priestor pre posádku aj pár tašiek. Táto časť je vyrobená z plastu vystuženým karbónovými vláknami (CFRP), takže je veľmi pevná a zároveň ľahká.

_DSC0228.JPG_DSC0240.JPG
Nízká silueta, extrémny dizajn a výklopné dvere. Toto auto neprehliadne nikto. 

Celkovo váži i8 1490 kg, pričom BMW sľubuje rozloženie "takmer 50/50". Skúšal som dohľadať, koľko to teda je presne, ale úspešný sme neboli. Rovnako všeobecný údaj potom automobilka uvádza aj v prípade ťažiska. To je "nižšie ako 460 mm ". Hoci presné čísla chýbajú, je jasné, že BMW i8 dostalo relatívne nízku hmotnosť a vďaka svojej stavbe, kedy sú ťažké veci dole a ľahké hore, aj veľmi sľubné jazdné vlastnosti.

Trúfnem si ale tvrdiť, že toto všetko, rovnako ako prepracovaný hybridný systém pohonu, ku ktorému sa ešte dostaneme, bude väčšine majiteľov úplne ukradnutý. Prečo? Pretože tu hrá jednoznačne najdôležitejšie úlohu dizajn. Ten je tak extrémne nápadný, že všetko ostatné stavia na vedľajšiu koľaj.

Kto nevidel BMW i8 v reálnej prevádzke, v kontexte všetkých tých Octavií, Fabii, Kii, Hyundaiov a mnohých starších vozidiel, ten si nedokáže predstaviť, o čom je reč. Fotky tú silu, akú má vzhľad i8, nevystihnú a nevystihne to ani návšteva showroomu. Realita prevádzky je neskutočná. Kto chce byť vidieť a chce byť vždy a všade stredobodom pozornosti, ten si aktuálne nemôže kúpiť lepšie auto.

_DSC0197.JPG_DSC0260.JPG
Niečo tak neuveriteľne nápadného sme ešte v redakcii nemali. BMW i8 vyzerá na slovenských cestách ako UFO. A to sa bude určitej skupine zákazníkov veľmi páčiť. 

BMW i8 pôsobí ako zjavenie. Vzhľad bol údajne tvorený podľa aerodynamiky a tým najzákladnejším predmetom, ktorý sa stal inšpiráciou, bola obyčajná kvapka vody. Okrem efektného a neprehliadnuteľného dizajnu má výsledok na svedomí aj veľmi priaznivý súčiniteľ odporu vzduchu 0,26.

Osobne sa ale musím priznať k tomu, že ma neustála pozornosť všetkých okolo začala dosť skoro obťažovať. Vy jednoducho nemôžete vystúpiť z auta, bez toho, aby sa okamžite neobjavil niekto, kto sa začne o vozidlo zaujímať. BMW i8 je extrémne nápadné a verte tomu, že nejde o žiadnu nadsádzku. Ja asi nie som cieľová skupina, ale úplne chápem zákazníkov, ktorým sa takéto situácie naopak páčia. Mimochodom záujemcov o i8 je toľko, že sa na auto ešte nedávno čakalo osemnásť mesiacov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY