vytisknout velikost písma Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohol…?

Záver hneď na úvod: Nepomohol. Na druhú stranu rozhodne nemožno povedať, že by tento automobil nemal čím osloviť...
Test BMW 535d Gran Turismo xDrive: reparát pomohol…?
Zoznam kapitol
  1. Novoty?, Reformátor nastupuje, Testované vozidlo
  2. Impozantné rozmery, Obmedzený výhľad, VIP salónik
  3. Priestor pre batožinu, Za volantom
  4. Štartujeme, Hneď päť jazdných režimov..., Rýchly tank
  5. Rozporuplný záver, Technické údaje, Namerané hodnoty
  6. Fotogaléria

Novoty?

Snahy reformovať vnímanie veľkého luxusného vozidla z konvenčnej podoby trojpriestorového, štvordverového sedanu nie sú rozhodne ničím novým a sporadicky súladia s vývojom automobilu (minimálne) v priebehu celej druhej polovice dvadsiateho storočia. Či už si o súčasnej, svojím spôsobom zvrhlej dobe crossoverov myslíme čokoľvek, tendencie adaptovať luxusný automobil do podoby praktickejšieho celku nachádzame priebežne, len pre príklad spomeňme napríklad Renault 30 TS (1975) alebo Opel Signum (2003).

IMG_2392.JPGIMG_2403.JPGIMG_2398.JPG
BMW 535d Gran Turismo xDrive po facelifte

Väčšina z týchto vozov za očakávaniami svojich tvorcov zaostala, avšak unáhlené snahy veľkovýrobcov o zapĺňanie aj tých najmenších zákutí na trhu, a to často aj za cenu opúšťaní všetkých ideálov, otvorili dvere aj tým najneuveriteľnejším projektom. A práve z tohto podhubia vznikol tiež automobil, ktorý sme si tentoraz dôkladne preklepli v redakčnom teste.

Na jar roku 2009, kedy sa ešte veselo predávalo BMW 5 E60/61, bolo predstavené zjavenie menom BMW 5 GT (F07), teda Gran Turismo. Stalo sa najvýraznejšou kuriozitou v ponuke mníchovskej automobilky, ktorá zostáva aj teraz, päť rokov po svojej premiére. Je to absolútny nezvyk. Včlenený bol síce do radu 5, avšak s výbehovou radou E60/61 nemal spoločného vôbec nič a nová generácia F10 vtedy ešte len hoblovala svoje testovacie kilometre.

Reformátor nastupuje

V BMW 5 GT vznikol podivný koktail rôznorodých vlastností, ktorý mal skĺbiť prednosti kombíkov 5 Touring s vyšším posedom SAV (vtedy BMW X5) a komfortom sedmičky (F01) z polovice roku 2008. Pri svojom úvode do sfér sériovej produkcie malo BMW 5 GT zhodnú ponuku pohonných jednotiek ako BMW radu 7, pričom aj jeho podvozok bol prakticky kompletne prevzatý zo "sedmičky". Riadny nová rada 5 (F10) prišla až na konci roku 2009.

IMG_2415.JPGIMG_2416.JPGIMG_2417.JPG
Radový šesťvalec 3,0 l, zvláštna karoséria a pohon všetkých kolies xDrive

Svoju priamu nadväznosť na techniku ​​reprezentačného sedanu BMW radu 7 naznačila tiež prítomnosť novej, osemstupňovej samočinnej prevodovky ZF, predstavenej v 760i a inštalovanej na spôsob štandardnej výbavy k verziám BMW 5 GT 535i, 550i a 530d bez manuálne radenej alternatívy. Je potrebné dodať, že vozidlá BMW 5 Gran Turismo boli v čase svojej premiéry k dispozícii výhradne s pohonom kolies zadnej nápravy (pohon xDrive sa do 5 GT dostal až neskôr). Väčšina karosárskych dielov vrátane dverí je vyrobená z hliníka, 5 GT je ale aj napriek tomu veľmi ťažkým vozidlom.

"Päťka" GT budila záujem už kombináciou svojej rozložitej karosérie a výklopnej zadnej steny Dual Tailgate, ktorej systém pripomínal povestný Twindoor dvojkovej Škody Superb. Kríže teda bolo možné otvárať dvojstupňovo, buď menší, plechový diel samostatne, alebo celú zadnú časť vrátane okna ako celok. S ohľadom na systémové odlišnosti oboch sústav a veľmi podobnú dobu vzniku je však potrebné jednoznačne rozptýliť špekulácie o tom, že by v BMW od automobilky Škoda v tomto ohľade akokoľvek odpisovali.

V priebehu rokov sa ponuka verzií modelového radu BMW 5 Gran Turismo rozširovala. Prvá väčšia modernizácia ale rad BMW 5 GT zasiahla až na jar roku 2013 , kedy bola kompletná rada BMW 5 podrobená faceliftu.

Testované vozidlo

K testu sme prevzali najnovšie prevedenie BMW radu F07 s cieľom zistiť, do akej miery sa jej facelift z minulej jari dotkol. Zvolili sme jedno z najdrahších prevedení BMW 535d Gran Turismo xDrive, ktoré s aktuálnou cenovkou začína na cene 63 tisíc eur. Po zážihových verziách 550i Gran Turismo a 550i Gran Turismo xDrive je najdrahším a najvýkonnejším prevedením celej rady.ň

A ako už tomu pri podobných skúšobných autách býva, išlo o automobil doplnený celým radom prvkov príplatkovej výbavy, ktoré v celkovom úhrne cenu vozidla na snímkach zvýšila až na 84 626 eur. Za týmto navýšením stojí najmä hnedé lakovanie Marrakesh z programu BMW Individual (+2 677 eur), nastaviteľná tuhosť tlmičov (+1 100 eur), dovieranie bočných dverí Soft Close (+500 eur), elektricky všestranne nastaviteľné komfortné predné sedadlá (+2 000 eur), adaptívne svetlomety zložené výhradne z LED (+1 500 eur), navigačná sústava Professional (+2 200 eur), Surround View so sústavou postranných kamier (+600 eur), paket Luxury Line (+3 333 eur), digitálny prístrojový štít (+570 eur) alebo sada Advantage (+1 000 eur).

BMW GT 535d xDrive
Rok výroby2014
Cena testovaného vozidla (s DPH)84 626 eur
Cena základného prevedenia (s DPH)63 000 eur
  
Výbava 
Posilňovač riadeniaÁno
Airbagy6x
El. riadenie podvozkuABS, DTC, BA, HDC, Auto Hold
Centrálne zamykanieÁno, na DO
El. ovládanie okienÁno, 4x, aut.
El. ovládanie zrkadielÁno vr. vyhrievania a priklápania
Čalúneniekoža
Výškovo nastaviteľné sedadlo šoféraÁno, el., s pamäťou
Nastaviteľná bedrová opierkaÁno, el.
Nastaviteľný volantÁno, výškovo aj pozdĺžne, el.
Zadné operadláDelené a sklopné
TempomatÁno
KlimatizáciaÁno, aut., štvorzónová
AutorádioCD, MP3, AUX, USB
BluetoothÁno
NavigáciaÁno
Predné hmlovkyÁno
Nárazníky vo farbe vozidlaÁno
Zliatinové diskyÁno
Xenónové svetlometyNie, adaptívne LED
Denné svietenieÁno
Palubný počítačÁno
Kožený poťah volantuÁno
Vyhrievané sedadláÁno
Vyhrievaný volantNie
Parkovací asistentÁno, vpredu aj vzadu, 5x kamera
Štart/stop systémÁno
MetalízaÁno

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY