vytisknout velikost písma Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsmech tradícii?

Kým pred desiatimi rokmi značila kombinácia 320i ušľachtilý atmosférický šesťvalec, dnes môže znamenať aj "fúkanú" tisícšesťstovku od, podržte sa, Citroenu! Výsledkom ale je šoférsky príjemné auto, ktoré si zachovalo mnohé z tradičného charakteru BMW.
Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsmech tradícii?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Štyri valce namiesto šiestich; Motor od PSA
  2. Twin-scroll turbo; Porovnanie parametrov s 320i E46
  3. Eco Pro: Pod sedem litrov aj na diaľnici
  4. Na ceste je to stále BMW
  5. Priestorom nehýri; Vyrobené pre flotily
  6. Technické údaje, kompletná galéria (48x foto)

Automobilka BMW bola jedna z prvých, ktorá zareagovala na vtedy ešte len hmlisto rysujúcu sa hrozbu "flotilových" stropov CO2 zavádzaním nových riešení nielen v konštrukcii, ale aj v komunikácii a marketingu.

Spomínam si, ako som sa na prezentáciu faceliftovaného Audi Q7 v Mníchove pýtal technikov Audi, či chystajú podobný program ako mníchovské Efficient Dynamics. "Ale my to predsa máme," znela odpoveď. "Len tomu nijako nehovoríme." A to bola tá chyba.

DSC_7499.jpgDSC_7504.jpgDSC_7506.jpg
Dizajn prednej časti účinne maskuje zvýšenie kapoty kvôli ochrane chodcov; klasický profil radu 3 s typickou líniou okien

Spojenie Efficient Dynamics právom vošlo do povedomia ako synonymum pre múdre technické riešenia, ktoré neobťažujú vodiča, ale dokážu výrazne zraziť spotrebu paliva - ako reálnu, tak predovšetkým tú normovanú, od ktorej sa v mnohých západoeurópskych krajinách odvíjajú najrôznejšie dane, poplatky a v budúcnosti aj pokuty za nadlimitné emisie CO2. (Pre úplnosť pripomeňme, že CO2 je viazaný v palive a jeho emisie sú preto vždy úmerné spotrebe.)

Podobné balíky techniky redukujúce homologovanú spotrebu dnes nájdeme napríklad aj vo Volkswagene (Bluemotion) či Forde (ECOnetic). Žiadne z týchto označení ale nemá taký zvuk ako mníchovske Efficient Dynamics.

Štyri valce namiesto šiestich – a navyše od PSA

Najnovšie sa požehnanie (alebo prekliatie) "eficientná dynamika" dostalo novej generácii radu 3. Tú sme testovali už na prelome zimy, vtedy sa jednalo o BMW 320d xDrive so štvorvalcovým turbodieselom a pohonom všetkých kolies. Predmet nášho dnešného záujmu má vzadu ikonické označenie 320i. Nejedná sa však o radový šesťvalec s objemom 2,2 l ako v rovnomennom modeli generácie E46. A nie je to ani dvojlitrový štvorvalec ako v aktuálnej "bezprívlastkovej" 320i. Kdeže. V spojení so slovami "Efficient Dynamics Edition" dnes označenie 320i znamená ... konfekčný štvorvalec s objemom 1,6 l!

Aby tých hrôzostrašných správ nebolo málo, jedná sa o jednotku N13B16 z konštrukčného radu Prince, ktorá je výsledkom kooperácie s PSA Peugeot-Citroen. Motor prakticky rovnakých konštruktérov označuje PSA interným kódom EP6CDTX a montuje ho do modelov Peugeot RCZ, Peugeot 308 GTI, Peugeot 208 GTi, Citroen DS3 Racing a Citroen DS4.

Puristi sa v túto chvíľu oprávnene križujú a v duchu sa utvrdzujú v tom, že všetky tie modely SUV, štvorkolky a najnovšie elektromobily k ničomu dobrému viesť nemohli. Súcitím s vami. Hoci ma to nikdy k modrobielej vrtuľu neťahalo srdcom, nemohol som neobdivovať vodičské kúzlo E46; dobre viem, o koľko bola E39 lepšia než súdobá konkurencia; a som úprimne presvedčený, že BMW súčasnou modelovou expanziu nenávratne prehospodaruje rokmi budovanú imidž a hodnotu značky. Práve dnes by som to ale moc neriešil.

Prečo? Pretože v tomto ekologickom sedane s fúkanou tisícšesťstovkou som k svojej nesmiernej radosti objavil viac BMW než v mnohých iných modeloch značky z poslednej doby. Ale poporiadku.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY