vytisknout velikost písma Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsmech tradícii?

Kým pred desiatimi rokmi značila kombinácia 320i ušľachtilý atmosférický šesťvalec, dnes môže znamenať aj "fúkanú" tisícšesťstovku od, podržte sa, Citroenu! Výsledkom ale je šoférsky príjemné auto, ktoré si zachovalo mnohé z tradičného charakteru BMW.
Test BMW 320i Efficient Dynamics Edition: Výsmech tradícii?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Štyri valce namiesto šiestich; Motor od PSA
  2. Twin-scroll turbo; Porovnanie parametrov s 320i E46
  3. Eco Pro: Pod sedem litrov aj na diaľnici
  4. Na ceste je to stále BMW
  5. Priestorom nehýri; Vyrobené pre flotily
  6. Technické údaje, kompletná galéria (48x foto)

Automobilka BMW bola jedna z prvých, ktorá zareagovala na vtedy ešte len hmlisto rysujúcu sa hrozbu "flotilových" stropov CO2 zavádzaním nových riešení nielen v konštrukcii, ale aj v komunikácii a marketingu.

Spomínam si, ako som sa na prezentáciu faceliftovaného Audi Q7 v Mníchove pýtal technikov Audi, či chystajú podobný program ako mníchovské Efficient Dynamics. "Ale my to predsa máme," znela odpoveď. "Len tomu nijako nehovoríme." A to bola tá chyba.

DSC_7499.jpgDSC_7504.jpgDSC_7506.jpg
Dizajn prednej časti účinne maskuje zvýšenie kapoty kvôli ochrane chodcov; klasický profil radu 3 s typickou líniou okien

Spojenie Efficient Dynamics právom vošlo do povedomia ako synonymum pre múdre technické riešenia, ktoré neobťažujú vodiča, ale dokážu výrazne zraziť spotrebu paliva - ako reálnu, tak predovšetkým tú normovanú, od ktorej sa v mnohých západoeurópskych krajinách odvíjajú najrôznejšie dane, poplatky a v budúcnosti aj pokuty za nadlimitné emisie CO2. (Pre úplnosť pripomeňme, že CO2 je viazaný v palive a jeho emisie sú preto vždy úmerné spotrebe.)

Podobné balíky techniky redukujúce homologovanú spotrebu dnes nájdeme napríklad aj vo Volkswagene (Bluemotion) či Forde (ECOnetic). Žiadne z týchto označení ale nemá taký zvuk ako mníchovske Efficient Dynamics.

Štyri valce namiesto šiestich – a navyše od PSA

Najnovšie sa požehnanie (alebo prekliatie) "eficientná dynamika" dostalo novej generácii radu 3. Tú sme testovali už na prelome zimy, vtedy sa jednalo o BMW 320d xDrive so štvorvalcovým turbodieselom a pohonom všetkých kolies. Predmet nášho dnešného záujmu má vzadu ikonické označenie 320i. Nejedná sa však o radový šesťvalec s objemom 2,2 l ako v rovnomennom modeli generácie E46. A nie je to ani dvojlitrový štvorvalec ako v aktuálnej "bezprívlastkovej" 320i. Kdeže. V spojení so slovami "Efficient Dynamics Edition" dnes označenie 320i znamená ... konfekčný štvorvalec s objemom 1,6 l!

Aby tých hrôzostrašných správ nebolo málo, jedná sa o jednotku N13B16 z konštrukčného radu Prince, ktorá je výsledkom kooperácie s PSA Peugeot-Citroen. Motor prakticky rovnakých konštruktérov označuje PSA interným kódom EP6CDTX a montuje ho do modelov Peugeot RCZ, Peugeot 308 GTI, Peugeot 208 GTi, Citroen DS3 Racing a Citroen DS4.

Puristi sa v túto chvíľu oprávnene križujú a v duchu sa utvrdzujú v tom, že všetky tie modely SUV, štvorkolky a najnovšie elektromobily k ničomu dobrému viesť nemohli. Súcitím s vami. Hoci ma to nikdy k modrobielej vrtuľu neťahalo srdcom, nemohol som neobdivovať vodičské kúzlo E46; dobre viem, o koľko bola E39 lepšia než súdobá konkurencia; a som úprimne presvedčený, že BMW súčasnou modelovou expanziu nenávratne prehospodaruje rokmi budovanú imidž a hodnotu značky. Práve dnes by som to ale moc neriešil.

Prečo? Pretože v tomto ekologickom sedane s fúkanou tisícšesťstovkou som k svojej nesmiernej radosti objavil viac BMW než v mnohých iných modeloch značky z poslednej doby. Ale poporiadku.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY