vytisknout velikost písma Test Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW quattro sa ukázalo ako podarené SUV ponúkajúce predovšetkým skvelý cestovný komfort. Pokiaľ vám ide hlavne o pohodlie (alebo chcete šesťvalec), asi nie je čo riešiť.
Test Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic

Plusy

  • Dokonalý komfort vzduchového podvozku
  • V porovnaní s Tiguanom lepší a tichší motor 2.0 TDI 140 kW
  • Veľmi rozumná spotreba
  • Precízne spracovaná ergonómia

Mínusy

  • Priestoru v druhom rade nie je na rozdávanie
  • Bohatá výbava je drahá
  • Lepšie vybavený a rýchlejší Tiguan 2.0 TDI 176 kW je lacnejší 

Audi Q5 bol model, ktorý stál na počiatku raketového vzostupu kategórie SUV. Po Q7 išlo o druhý crossover značky vôbec. Čoskoro sa ukázalo, že nápad rozšíriť ponuku o menšiu verziu obrovského Q7 bol viac než dobrý. Zákazníci vzali showroomy útokom, celkové score sa u prvej generácie zastavilo na 1,6 milióna predaných exemplárov. Nikto nemohol ani na sekundu pochybovať o tom, že tento model potrebuje nástupcu. Druhá generácia sa predstavila minulý rok na autosalóne v Paríži.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide iba o dôkladnejší facelift, lenže to samozrejme nie je pravda. Druhá generácia Audi Q5 je ďalším modelom postaveným na platforme MLB Evo, ktorú už využíva nová Q7 alebo A4 a A5. Aj v tomto prípade sa teda jedná o vozidlo s motorom uloženým vpredu pozdĺžne, ktorý má však stále hnanú prednú nápravu a v prípade prítomnosti pohonu quattro pripája tú zadnú.

Dobrou správou je, že vďaka tomuto riešeniu v ponuke nechýbajú ani šesťvalcové jednotky. Ťažisko predajov ale logicky leží niekde inde. Najväčší záujem sa očakáva o vznetovy dvojliter naladený na 140 kW (190 k), čo bol aj prípad testovacieho exempláre.

Zvonku Audi, vnútri tiež

Pred oficiálnym odhalením druhej generácie Audi Q5 možno panovali mierne očakávania nad tým, čo nakoniec dizajnéri stvoria. Tí sa ale držali zažitých tradícií, takže sa žiadne veľké prekvapenie nekonalo. Q5 síce trochu narástla, rozdiely však nie sú nijako drastické a dizajn nadviazal na to, čo už ukázala Q7. Je to dobre. Prečo meniť niečo, čo tak dobre funguje?

DSC0289.jpg

K dizajnu môžeme preto len spomenúť skutočnosť, že zákazníci majú na výber tri odlišné varianty. Okrem tej základnej je k dispozícii ešte verzia Design a Sport. Poslednú menovanú sme dostali k testu.

Veľké prekvapenie nečakajte ani v interiéri. Pretože už máme za sebou testy Q7 aj A5 Sportback, môžeme riešenie pracoviska vodiča preskočiť. To je totiž vždy prakticky identické a ja zastávam názor, že nemá slabého miesta. Prehľadnosť, jednoduchosť, prepracované ovládanie, také sú skrátka dnešné modely Audi. Navyše všetko podtrhuje dosť kvalitné spracovanie.

Koncepcia s motorom uloženým pozdĺžne má svoje nevýhody

Motor uložený vpredu naprieč je dnes úplne masová záležitosť. Jednou z výhod takéhoto riešenia sú menšie priestorové nároky než pri pozdĺžne uložených jednotkách. Pod kapotu sa ale zmestia iba menšie motory (Volvo by mohlo rozprávať). Audi stále vsádza na pozdĺžne uloženie a Q5 jasne ukázala, kde leží daň za šesťvalcovú položku v cenníku. Je ním priestor.

DSC0275.jpgDSC0281.jpg

Prítomnosť posuvných sedadiel v druhom rade zvyčajne býva prísľubom nadpriemerného miesta pre kolená zadných cestujúcich. Proste si trochu zmenšíte batožinový priestor (aj tak vo väčšine prípadov jeho maximálnu kapacitu nepotrebujete) a užívate si veľa priestoru v druhom rade. Nie však v Audi Q5. Tento model síce objektívne nemá veľa nevýhod, avšak toto je jedna z tých podstatnejších. Vzadu zas až toľko miesta nie je ani vtedy, ak odsuniete sedačky čo najviac dozadu.

Výrečne to dokazuje tabuľka nameraných hodnôt a porovnanie s aktuálnou generáciou VW Tiguan:

Priestor pre cestujúcich (cm) Audi Q5 2.0 TDI quattro Volkswagen Tiguan
Šírka v úrovni lakťov vpredu 155 154
Šírka v úrovni lakťov vzadu 153 151
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 97/106 91/99
Priestor pre hlavu vzadu 97 92
Minimálny priestor pre nohy vzadu 12 18
Maximálny priestor pre nohy vzadu 38 42
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 14 20
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 26 24
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 9 8
Dĺžka sedáku vpredu 51-55 50
Dĺžka sedáku vzadu 50 50
Dĺžka operadla vpredu 65 65
Dĺžka operadla vzadu 65 62
Šírka prostredného sedáku vzadu 27 26

Všimnite si, že pri oboch koncernových SUV sme namerali dĺžku zadného sedadla 50 cm, no priestor pre nohy sa výrazne líšia. V mojom prípade, teda u vodiča vysokého 190 cm, je vzadu rozdiel šesť centimetrov. To už je veľmi cítiť. Menej miesta pred zadným sedákom sa potom prejaví aj v rozsahu posuvu zadných sedadiel.

Ďalšia tabuľka nám ukazuje veľkosť batožinového priestoru. Tu problémy nečakajte:

Priestor pre batožinu (cm) Audi Q5 2.0 TDI quattro Volkswagen Tiguan
Šírka medzi bočnicami 105 101
Maximální šírka batožinového priestoru 130 140
Výška po plato 52 47/53
Dĺžka ložnej plochy 94-105 85/103
Výška nakladacej hrany 75 74
Šírka vstupného otvoru 118 108
Výška vstupného otvoru 97 88
Výška otvorenia piatych dverí 198 191
Maximálna dĺžka nákladu 206 256 (merané na palubnej doske)

Batožinový priestor v Audi Q5 rozhodne nie je malý. Minimum je objem 550 litrov (so sedadlami posunutými úplne dopredu to je 610 litrov), po sklopení zadných operadiel dostanete 1550 litrov. Poteší aj pravidelný tvar a vysoko otvárané piate dvere. Pretože naše auto dostalo v rámci príplatkov vzduchový podvozok, mali sme tu tiež možnosť znížiť výšku zadnej nápravy pre snaží nakladanie. Úprimne, než sa zadná časť auta spustí o pár centimetrov nižšie, náklad máme dávno v aute. Ale napríklad túto funkciu niektorí zákazníci ocenia.

Dvojliter od Audi je naozaj lepší

Dvojlitrové TDI naladené na 140 kW (190 k) sme testovali už mnohokrát. Napríklad vo Volkswagene Tiguan, v Škode KodiaQ, ale aj v Audi Q2, A5 Sportback a teraz aj v kombinácii s novou Q5.

V zásade sa samozrejme jedná o rovnaký motor, ale ďalšie ladenie znamená odlišné výsledky. Trebárs vo Volkswagene Tiguan pôsobila táto jednotka veľmi unavene, v Škode KodiaQ to bolo trochu lepšie, ale tiež tomu čosi chýbalo. Lenže dojem z jazdy s A5 Sportback bol celkom iný a Q5 to potvrdila.

DSC0231.jpg

V A5 Sportback motor pôsobil omnoho živším dojmom než v Tiguane, čo sa ale dalo pripísať na vrub menšom jazdnom odporom. Rozmerná Q5 na tom však bola rovnako, a pritom sa jedná o ešte väčšie auto. A čo viac. Naše meranie ukázalo, že väčšie a ťažšie Audi Q5 je oproti ľahšiemu Tiguanu naozaj rýchlejšie. Presvedčiť sa o tom môžete v ďalšej tabuľke:

Namerané hodnoty Audi Q5 2.0 TDI quattro VW Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,4 3,2
0-100 km/h (s) 8,6 9,9
0-130 km/h (s) 14,7 17,0
0-150 km/h (s) 22,2 24,2
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,4 1,6
50-70 km/h (s) 1,8 2,2
80-120 km/h (s) 6,7 7,4
130-150 km/h (s) 5,8 7,3

Okrem toho je tu dvojlitrový vznetový štvorvalec tiež lepšie utlmený, takže v praxi svoju príbuznosť s neprémiovými súrodencami maskuje úplne dokonale. Priamo vynikajúce je potom zladenie so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Tá dokáže veľmi presne odhadnúť, kedy má vozidlo brzdiť motorom, kedy má plachtiť so zaradeným neutrálom a kedy je vhodné podržať vysoké otáčky.

DSC0220.jpgDSC0288.jpg

Ak ide o spotrebu, žiadna dráma sa nekoná. V zásade nie je problém jazdiť zhruba za sedem litrov. Ja som sa častejšie (a svižne) pohyboval po diaľniciach, takže sa priemer testu nakoniec ustálil na hodnote 7,5 l/100 km.

Zaujímavá predovšetkým komfortom

Dôvodov veľmi rozumnej spotreby je viac. Nová Q5 medzigeneračne schudla až o 90 kg, zároveň bola vylepšená aerodynamika (súčiniteľ odporu vzduchu je 0,30) a vozidlo tiež používa inak riešený pohon všetkých kolies quattro.

Verzia quattro ultra (štandard pre štvorvalce) pracuje s lamelovou spojkou umiestnenou na konci prevodovky a zubovou spojkou na zadnej náprave. Ak je využívaný iba pohon prednej nápravy, obe spojky sú rozpojené, takže sa netočí ani spojovací hriadeľ, ani časť diferenciálu. Podľa Audi takéto riešenie prinesie úsporu paliva 0,5 l/100 km. V praxi sa pripája zadná náprava doslova bleskovo. Pre úplnosť dodajme, že šesťvalce zostali pri klasickom mechanickom medzinápravovom diferenciáli Torsen.

Jednou z dôležitých noviniek druhej generácie Q5 je príchod vzduchového odpruženia. Za neho priplatíte necelých 2-tisíc eur a treba podotknúť, že takýto príplatok sa rozhodne oplatí. Vo výsledku totiž dostanete skutočne prvotriedny komfort. Vedľajším bonusom je možnosť meniť svetlú výšku podvozku.

DSC0243.jpg

Vodič má k dispozícii aj rôzne jazdné režimy. Tých je naozaj veľa (Offroad, Allroad, Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic a Individual), ja som v podstate celý týždeň strávil v režime Comfort, pretože tam sedí štvorvalcové dieselové Q5 najviac. Proste si tak v tichosti cestujete z jedného miesta na druhé a nič vám nechýba. Druhým dôvodom je skutočnosť, že na riadenie nie je táto Q5 príliš zábavná. Pár pokusov o rýchlu jazdu v režime Dynamic ukázalo výraznejší sklon k nedotáčavosti. Ani výkonu nie je pri takomto štýle jazdy práve na rozdávanie.

Nehovorím, že pri prvom prejazde zákrutou skončíte v priekope, ale na zábavu za volantom tú sú šesťvalcové verzie.

Musíte si priplatiť

V cenníkoch a konfigurátor značky Audi je už takou tradíciou, že sa pripláca za všetko možné. Iste, má to výhodu, pretože si veľmi presne vybavíte auto tým, čo naozaj chcete, ale sú tu aj tienisté stránky, ako ukázal testovaný exemplár. Nemôžem síce povedať, že by mi v aute niečo vyložene chýbalo (vo výbave bola trojzónová klimatizácia, naozaj skvelé sedadlá, navigácia a tak ďalej), lenže zároveň tu nebolo nič navyše. Samozrejme s výnimkou vzduchového odpruženia.

DSC0217.jpgDSC0223.jpg

DSC0280.jpgDSC0285.jpg

Náš voz vlastne nedostal žiadny asistenčný systém typu adaptívneho tempomatu alebo stráženie jazdných pruhov, dokonca nemal ani parkovaciu kameru. Konečná cena vrátane príplatkov však znie 66-tisíc eur, čo znamená navýšenie oproti štandardu o 15-tisíc eur. Kam sa tieto peniaze podeli?

Tak napríklad 2 aj pol tisíca stál balíček Lifestyle zahŕňajúci trojzónovú klimatizáciu, tempomat, parkovací asistent, alebo diódové svetlá. Na ďalšie dve tisícky vyjde navigácia, ďalšie 2 tisícky dáte za vzduchový podvozok a tisícku za tie výborné sedadlá. A potom to ide po menších položkách ako dojazdová rezerva, posuvné zadné sedadlá, multifunkčný volant a podobne. Audi skrátka nie je automobilka ponúkajúca autá za babku, ale na to už sú zákazníci zvyknutí.

Každopádne cena našej štvorvalcové priemerne vybavenej Q5 dáva priestor k jednej zaujímavej otázke:

Nechcete radšej ten Tiguan?

Za 42-tisíc eur totiž kúpite Tiguan osadený dvakrát preplňovaným naftovým dvojlitrom s výkonom 176 kW (240 k) a ten ponúka ešte zaujímavejšiu dynamiku než testovaná Q5. Ako bonus dostanete viac priestoru vo vnútri a aj keď taký Tiguan naložíte všemožnými príplatkami, stále skončíte zhruba o 7-tisíc eur nižšie ako u nášho testovaného Audi Q5.

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW quattro sa ukázalo ako podarené SUV ponúkajúce predovšetkým skvelý cestovný komfort. Pokiaľ vám ide hlavne o pohodlie (alebo chcete šesťvalec), asi nie je čo riešiť. Ak ale do vášho rozhodovania zasahujú vo väčšej miere aj iné veci, potom bude Tiguan zrejme výhodnejšou voľbou.

Technické údaje Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic
MOTOR
Konštrukcia: vznetový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, uložený vpredu pozdĺžne
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom s premennou geometriou
Zdvihový objem valcov (cm3): 1968
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Najvyšší výkon (kW/min-1) 140/3800-4200
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/1750-3000
Kompresný pomer: 15,5
Prevodovka: sedemstupňová dvojspojková, so súvislo usporiadanými spojkami v olejovej vani a dvojhmotovým zotrvačníkom
Pohon: pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou quattro Ultra, vektorovanie krútiaceho momentu
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,9
Najvyššia rýchlosť (km/h): 218
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,5/5,0/5,2
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4663
Šírka (mm): 1893
Výška (mm): 1659
Rázvor náprav (mm): 2819
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1616/1609
Polomer otáčania (m): 5,9
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1770
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2440
Objem batožinového priestoru (l): 550-610/1550
Objem palivovej nádrže (l): 65
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: päťprvkové zavesenie
Zavesenie vzadu: päťprvkové zavesenie
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 235/55 R19
Pneumatiky vzadu: 235/55 R19
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY