vytisknout velikost písma Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor

Facelift nestojí za reč, ale nehľadiac na neho je Audi S8 so vznetovým osemvalcom nádherný spôsob, ako rýchlo a príjemne prekonávať veľké vzdialenosti. Najlepšie po nemeckej diaľnici, ale nestratí sa ani na horších, užších a kľukatejších cestách.
Test Audi A8 4.2 TDI quattro: Dieselový reaktor
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Stručná historia; Motory a technika
  2. Design exteriéru a interiéru; Ergonómia; Sedadlá
  3. Fantastický motor; Jazdné vlastnosti
  4. Ceny a výbava
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Prísne vzaté nie je toto Audi A8 žiadna veľká novinka. Jedná sa o nie príliš rozsiahly facelift modelu, ktorého medzinárodnej prezentácie som sa zúčastnil už v roku 2010. Pretože ale vrcholný model automobilky z Ingolstadtu navštívil redakčné parkovisko naposledy pred 11 (!) rokmi, využijeme túto príležitosť, aby sme sa na aktuálnu generáciu A8 zamerali trochu podrobnejšie.

IMG_1206.jpgIMG_1213.jpgIMG_1216.jpg
Hlavnou novinkou faceliftovaného Audi A8 sú LED svetlomety

Audi A8 je historicky relatívne mladý model. Bol uvedený na trh v roku 1994 ako dôkaz rastúceho sebavedomia značky, ktorá v 80. rokoch pod vedením Ferdinanda Piecha vyrástla v naozajstného konkurenta pre BMW a Mercedes. Už od začiatku mala A8 hliníkovú karosériu nazývanú Audi Space Frame (ASF) a pohon všetkých kolies quattro. Neskôr pribudli aj lacné vstupné motorizácie s pohonom predných kolies.

Aktuálna generácia A8 s interným označením D4/4H je tretia v poradí. Stále má konštrukciu z ľahkého kovu, ale dnes už v tom nie je sama. Hliníkovou karosériou sa pýši aj Jaguar XJ. Mercedes-Benz triedy S má síce ochrannú klietku okolo priestoru pre cestujúcich z ocele, ale podiel hliníka v konštrukcii karosérie presahuje 50 percent.

Predchodca: Audi V8

Už od roku 1988 ponúkalo Audi veľký sedan s veľavravným označením V8. Bol to prvý model značky s vidlicovým osemvalcom a taktiež prvý, v ktorom bol pohon všetkých kolies spojený s automatickou prevodovkou.

Audi napriek tomu tvrdí, že A8, konkrétne v špecifikácii 3.0 TFSI quattro, je najľahším zástupcom svojej triedy. Auto, ktoré nám na niekoľko dní robilo spoločnosť, malo ale pod kapotou iné agregáty: vznetový osemvalec 4.2 TDI. Okrem toho je A8 v ponuke s ešte veľmi žiadaným 3.0 TDI a novým 4.0 TFSI, ktorý nedávno prišiel ako náhrada za starnúci atmosféricky plnený V8 4,2 l Predĺžená verzia sa navyše vyrába aj s dvanásťvalcom.
Základná technika vozidla sa pri facelifte nemenila. Silu motora tak naďalej rozdeľuje stály pohon všetkých kolies so samosvorným medzinápravovým diferenciálom, ktorý v predvolenom nastavení rozdeľuje hnaciu silu v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Prevodovka je osemstupňová samočinná a pérovanie zaisťujú vzduchové mechy. Predná náprava používa náročné päťprvkové zavesenie, zadné kolesá visia na lichobežníkových ramenách.

V ďalšej kapitole sa podrobnejšie pozrieme na exteriér aj interiér vlajkovej lodi Audi. Najviac nás pritom bude zaujímať, čo všetko sa v rámci faceliftu zmenilo.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY