vytisknout velikost písma Test Audi A7 Sportback 3.0 BITD quattro: Prémiová jazda

Nedávny facelift priniesol štýlovému liftbacku značky Audi nový vzhľad a hlavne nové motory vrátane dieselového trojlitra preplňovaného dvojicou turbodúchadiel. Výsledkom je vydarený produkt, ktorý na rozdiel od niektorých modelov tejto i konkurenčných značiek nielen prémiovo vyzerá, ale aj prémiovo jazdí.
Test Audi A7 Sportback 3.0 BITD quattro: Prémiová jazda
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Arzenál pod kapotou
  2. Interiér a ovládanie; Fantastický diesel
  3. Grand tourismo s pridanou hodnotou
  4. Nečakane praktické; Výbava a ceny
  5. Verdikt; Technické údaje
  6. Kompletná fotogaléria

Prísne vzaté je Audi A7 Sportback 3.0 BITD quattro iba kombináciou ľahkej modernizácie už štyri roky predávaného modelu a skvelého, no nami už testovaného motora. Pretože sa ale tento model doteraz v rubrike našich redakčných testov neobjavil, vezmeme to trochu viac zoširoka.

Kupé, sedan? Nie, liftback

Audi uviedlo model A7 Sportback na trh v roku 2010 ako zaujímavú alternatívu k luxusným trojpriestorovým sedanom A6 a A8. Na rozdiel od nich má dvojpriestorovou karosériu s výklopnou zadnou stenou - je to teda vlastne liftback, rovnako ako napríklad Škoda Octavia. Kým u BMW sa v prípade podobne koncipovaného radu 5 GT vydali cestou zvýšenej karosérie na pol cesty k MPV, v Ingolstadte zvolili opačný prístup a štylizovali svoj veľký luxusný liftback do podoby "štvordverového kupé".

Cynik by mohol vcelku pravdivo namietať, že A7 Sportback je šikovný spôsob, ako zákazníkom predať techniku modelu A6 za cenu A8, ale rovnako tak je pravda, že sa jedná o svojbytné auto s unikátnou sadou predností. Aké konkrétne to sú, pochopiteľne postupne rozoberieme v nasledujúcich riadkoch tohto redakčného testu.

Keď Audi predstavilo v máji facelift A7, tvrdili sme, že je v podstate len o nových svetlách. Po osobnom stretnutí ale musíme priznať, že sme tým autu krivdili. Naživo je oveľa viac ako na fotkách vidno, že súčtom drobných zmien v dizajne provy je výrazne nový vzhľad. Erbová maska "Single Frame" je teraz vytesaná z rovných priamok a v kombinácii s ostrejšie rezanými svetlami dáva modelu A7 techno vzhľad futuristického konceptu. Nemalú zásluhu na tom má aj vnútorná štruktúra LED svetlometov s charakteristickým svetelným podpisom v každom z mnohých režimov.

Audi A7 Sportback 3.0 biTDI 55.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 20.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 50.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 49.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 53.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 52.jpg
Po facelifte vyzerá Audi A7 pevnejšie a vyrysovanejšie; osvetlenie vpredu aj vzadu teraz zaisťujú sústavy diód

Bočná silueta zostáva nezmenená, zatiaľ čo na zadnej časti sa opakujú dizajnérske kúzla s LED svietidlami. V spojení so zvýraznenými horizontálnymi priamkami tak A7 zozadu vyzerá širšie, pevnejšie rozkročená a omnoho lepšie "modelovaná" než doterajší model, ktorý pôsobil trochu bacuľato.

Celkovým výsledkom vizuálnej modernizácie je auto, ktoré napríklad dizajnérom Porsche názorne predvádza, že ani veľký luxusný liftback nemusí vyzerať ako vodnatá hruda. K ostrému výzoru by sa ale hodil aj ostrý jazdný prejav. Nakoľko Audi uspelo v tomto smere, zistíme až neskôr. Zatiaľ sa ešte zdržíme pod kapotou.

Nové motory vrátane biturbodieselu

Automobilka z Ingolstadtu upravila v rámci modernizácie ponuku motorov. Figurujú v nej výhradne preplňované šesťvalce so zdvihovým objemom troch litrov. Všetky majú pohon všetkých kolies quattro s výnimkou verzie 3.0 TDI ultra - tá je v ponuke ako možnosť pre manažérov, ktorí majú voľné mantinely, pokiaľ ide o model a cenu služobného vozidla, ale prísne limity CO2. Audi A7 3.0 TDI ultra sa totiž chváli tabuľkovými hodnotami 122 g/km, respektíve 4,7 l/100 km, ktoré dosahuje práve za cenu absencie quattra.

Nedôstojná variátorová prevodovka Multitronic bola ale nahradená spoľahlivejšou a príjemnejšou dvojspojkovou skríňou, v marketingovom názvosloví Audi nazývanú tradične S tronic.

Záujemcovia o benzínové motory prídu celkom skrátka, ak nechcú investovať do športových verzií S7 a RS7. Audi im ponúka len motor 3.0 TFSI s výkonom 245 kW. Zato diesel 3.0 TDI je v ponuke hneď v štyroch variantoch. Okrem už spomínanej ultry je to 160 kW, 200 kW a nakoniec vrcholná varianta, ktorá poháňala aj testovanú A7: 3.0 BITD quattro.

To "bi" v označení znamená biturbo, dvojicu turbodúchadiel. Jedná sa o rovnaký motor, ktorý na nás urobil dojem v Audi SQ5, tu ale podáva ešte vyšší výkon. Dosahuje hodnoty 235 kW (320 koní) v 3900-4600 ot./min., Zatiaľ čo krútiaci moment neklesá pod maximálnych 650 Nm od 1450 až do 2800 ot./min.

Prepĺňacia sústava má sériové usporiadanie, v ktorom je väčšie turbo zapojené za menším a oddelené ventilom. Ten zostáva v nízkych otáčkach uzavretý a všetku prácu tak odvádza menšie dúchadlo s premennou geometriou. Od približne 2500 otáčok sa ventil postupne otvára a smeruje tak prúd výfukových plynov k hlavnému turbu, ktoré o ďalších tisíc otáčok neskôr prevezme vládu definitívne.

Audi A7 Sportback 3.0 biTDI 5.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 13.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 7.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 58.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 43.jpgAudi A7 Sportback 3.0 biTDI 47.jpgKamera nenápadne ukrytá pod štyrmi kruhmi; LED osvetlenie registračnej značky; vedľa hrdla nádrže je aj hrdlo pre doplňovanie aditív AdBlue

Oproti slabším verziám dieselového šesťvalca má 3.0 BITD piesty chladené ostrekovaním olejom, účinnejšie chladenie hláv valcov a upravené časovanie ventilov. Vysokotlakové vstrekovanie dávkuje palivo do valcov pod tlakom 2000 barov a to až v ôsmich vstreknutiach počas jedného pracovného cyklu motora. Zatiaľ čo všetky ostatné motorizácie sa dodávajú s S Tronikom, najsilnejší diesel je spriahnutý s osemstupňovým meničovým automatom od ZF.

V interiéri nedošlo v rámci modernizácie k žiadnym veľkým zmenám, sú tu len nové kombinácie farieb a materiálov. Celkové vyznenie záleží na tom, aké dekoračné lišty a čalúnenie vyberiete z rozsiahlej ponuky príplatkových položiek. Palubná doska sa nijako nelíši od tej v A6, čo by mohla byť zlá správa, keby však A6 nemala podľa nášho názoru najvydarenejší interiér vo svojej kategórii.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY