vytisknout velikost písma Test Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro: Sťahovák v utajení

Rad A5 plní v modelovej palete Audi úlohu štýlovejšej alternatívy ku konzervatívnemu sedanu a kombi A4. Štýlovejšej, ale nie nevyhnutne menej praktickej.
Test Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro: Sťahovák v utajení

Plusy

  • Vzhľadom k siluete "kupé" prekvapivá praktickosť
  • Ergonómia a spracovanie interiéru. Veď je to Audi
  • Vycibrenejší prejav motora 2.0 TDI ako pri priečnych zástavbách
  • Stabilita a presnosť v zákrutách

Mínusy

  • Trochu sterilné správanie v zákrutách
  • Podvozok S line zle tlmí ostré nerovnosti
  • S luxusnou výbavou sa poriadne predraží

Rad A5 plní v modelovej palete Audi úlohu štýlovejšej alternatívy ku konzervatívnemu sedanu a kombi A4. Štýlovejšej, ale nie nevyhnutne menej praktickej. Päťdverový model A5 Sportback má síce splývajúcu siluetu "štvordverového kupé", je to ale liftback, auto s výklopnou zadnou stenou. Vďaka tomu je z hľadiska prepravných vlastností všestrannejší než sedan A4 na rovnakom technickom základe.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-20.jpgAudi-A5-Sportback-TDI-quattro_-23.jpg

Od minulého roka sa Audi A5 Sportback predáva vo svojej druhej generácii, ktorá je predmetom nášho dnešného testu. Hlavnými medzigeneračnými novinkami sú ľahšia konštrukcie (až o 85 kg), dlhšia karoséria aj rázvor náprav, nový interiér v súčasnom duchu značky a samozrejme modernou ponuka technológií a asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s asistenčnou funkciou pre automatickú jazdu v kolóne. Nová karoséria sa chváli nízkym súčiniteľom odporu cd 0,26. Ponuku motorov na slovenskom trhu tvorí celkom šesť variantov jednotiek 2.0 TFSI, 2.0 TDI a 3.0 TDI. (Športový model S5 s benzínovým šesťvalcom 3.0 TFSI stojí bokom.) Štvorvalce sa v základe dodávajú s pohonom predných kolies. Manuálnu prevodovku má iba motorizácia 2.0 TDI 140 kW s predným pohonom, všetky ostatné opúšťajú továreň s automatom S tronic.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-14.jpg

To bol aj prípad testovaného auta. Audi A5 Sportback sme dostali s pohonom 2.0 TDI quattro a výbavou Sport. Tá oproti základnému prevedeniu pridáva navyše 18" kolesá, športové sedačky s látkovým čalúnením, farebný displej palubného počítača, elektricky ovládané a vyhrievané zrkadlá, multifunkčný volant a najmä exteriérový paket športového vzhľadu so šedou mriežkou chladiča, zadným difúzorom a chrómovanými koncovkami výfuku.

Dizajnérom Audi bolo ešte nedávno oprávnene vytýkané, že jednotlivé modely sú príliš zameniteľné. A5 si ale nepomýlite s A4 ani pri čelnom pohľade v spätnom zrkadle. Má totiž špecifický dizajn s výrazne zaoblenou prednou hranou kapoty a šípovitými líniami, ktoré sa zbiehajú smerom k maske. Na bokoch sa objavuje rovnaká zvlnená línia bokov a stúpajúci bočný prelis ako pri prvej generácie a žiadny dramatický posun sa neodohral ani na zadku, snáď len LED svetlá sú štíhlejšie a smerom k stredovej osi auta sa viac zužujú.

Dizajn a funkčnosť interiéru bezo zvyšku zodpovedá tomu, čo poznáme z iných modelov značky, najmä technicky príbuzného A4. To znamená štíhlu palubnú dosku s ventilačnými otvormi natiahnutými po celej šírke, skrytý prechod medzi palubnou doskou a stredovou konzolou a vo vyšších špecifikáciách aj digitálny prístrojový panel namiesto analógových "budíkov". Tu nepovieme nič originálne, ale sedieť v takom interiéri, dotýkať sa plôch a povrchov na to určených a obsluhovať ovládacie prvky s intuitívnym významom a presnou aretáciou je radosť.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-29.jpg

Aj Infotainment systém MMI Plus sa používa výborne - s výčitkou, ktorú opakujeme pri všetkých značkách, totiž že príplatkové internetové funkcie sú obmedzené, nespoľahlivé, ich ovládacie rozhranie nepremyslené a celková používateľská skúsenosť ďaleko za tým, čo ponúkajú dnešné smartfóny. Podpora Apple CarPlay aj Android Auto našťastie nechýba, ale v podstate rovnakú službu urobí držiak telefónu za pár eur. Zvlášť keď aspoň na Androide bezproblémovo funguje ovládanie väčšiny kľúčových funkcií vrátane máp hlasom aj v slovenčine/češtine.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-26.jpgAudi-A5-Sportback-TDI-quattro_-27.jpg

Vzhľadom k siluete auta môžu prekvapiť priestorové pomery na palube. Príjemne prekvapiť, aby sme si rozumeli. S výnimkou miesta pre hlavu vzadu priestrannosť zhruba zodpovedá autám strednej triedy, takže žiadne stláčanie. Kufor je dimenzovaný vyložene veľkoryso a rozmerné piate dvere uľahčí prevoz aj naozaj neskladných predmetov. Napríklad chladničke by ste ale samozrejme lepšie odviezli v kombíku s rovnou strechou a kolmou zadnou stenou.

Priestor pre cestujúcich (cm) Audi A5 Sportback
Šírka v úrovni lakťov vpredu 149
Šírka v úrovni lakťov vzadu 147
Priestor pre hlavu vpredu min/max. 92/100
Priestor pre hlavu vzadu 90
Minimálny priestor pre nohy vzadu 9
Maximálny priestor pre nohy vzadu 32
Priestor pre nohy vzadu za 178cm vodičom 23
Priestor pre nohy vzadu za 190cm vodičom 14
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 23
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 8
Dĺžka sedáku vpredu 49-54
Dĺžka sedáku vzadu 46
Dĺžka operadla vpredu 63
Dĺžka operadla vzadu 72
Šírka prostredného sedáku vzadu 26
Priestor pre batožinu (cm) Audi A5 Sportback
Šírka medzi bočnicami 100
Výška po plato 50
Dĺžka ložnej plochy 105
Výška nakladacej hrany 68
Šírka vstupného otvoru 101
Výška vstupného otvoru 105
Maximálna dĺžka nákladu 210

Motor 2.0 TDI samozrejme všetci dobre poznáme. V Audi A4 a A5 je však uložený pozdĺžne a má mierne odlišné udávané priebehy výkonu a krútiaceho momentu, hoci maxima sú rovnaké (140 kW a 400 Nm). Mierne odlišne sa aj prejavuje. Subjektívna mechanická kultivovanosť je tu predsa len vyššia než napríklad v Tiguane alebo KodiaQu. A čo je zaujímavé, motor pôsobí o niečo lepšie. Odozvu na plyn aj chuť akcelerovať vo vyšších rýchlostiach má pocitovo lepšiu, hoci udávané zrýchlenie vlastne nijako extrémne oslnivé nie je. (Vlastné meranie sme tentoraz vykonať nemohli. V testovanom aute nefungovala ani jedna z elektrických zásuviek, ktoré potrebujeme k napájaniu prístroja Vbox.)

Sčasti to samozrejme bude dané menšími jazdnými odpormi nízkej a štíhlej karosérie, ale motorárne Audi určite odviedli kus poctivej práce v jemnom ladení riadiacej jednotky, mapovaíe plynového pedála aj harmonizácii motora so sedemstupňovou dvojspojkovou skriňou. Pri jazde s týmto konkrétnym hnacím reťazcom v tomto konkrétnom aute si človek naozaj hovorí, že šesťvalec vlastne nepotrebuje.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-2.jpg

Jazdné vlastnosti úplne zodpovedajú zvyklostiam Audi z posledných rokov. V zákrutách čakajte hlavne vysokú smerovú presnosť, stabilitu a poslušnosť síce bez nadmernej nedotáčavosti, aká sprevádzala Audi kedysi, ale aj bez veľkej hravosti. Nepredstavujte si, že len kvôli tomu, že vyzerá športovejšie ako A4, bude model A5 aj športovejšie jazdiť. V rýchlo prechádzaných zákrutách s nerovným povrchom si pozorný vodič všimne jemného krútenia karosérie, čo je daň za vykrojenie v podobe veľkého otvoru piatych dverí. To je ale skôr len drobná zaujímavosť, ktorú väčšina ľudí vôbec nepostrehne a z hľadiska vnímania jazdy nemá žiadny praktický význam. Omnoho viac zaregistrujete búchanie od kolies na väčších priečnych nerovnostiach.

Pretože iné súdobé Audi zvládajú túto disciplínu, kritickú z hľadiska vnímaného komfortu na príšerných slovenských cestách, dôstojnejšie, odporúčame dobre si rozmyslieť, či potrebujete príplatkový paket S line so športovým odpružením, aký bol namontovaný v testovanom aute. Voliteľné adaptívne tlmiče tento problém neriešia. Ich účinok pocítite skôr na dlhších nerovnostiach. A samozrejme v zákrutách alebo pri prudkých manévroch, kedy "podržia" vonkajšiu stranu auta.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-5.jpg

Rada A5 stojí v hierarchii Audi kúsok nad A4. Pre zaujímavosť sa pozrite na základné ceny modelov s totožnou konfiguráciou pohonu. To znamená motor 2.0 TDI 140 kW, prevodovku S tronic a pohon quattro:

  • Audi A4 sedan 42 999 eur
  • Audi A4 Avant 44 999 eur
  • Audi A5 Coupé 45 799 eur
  • Audi A5 Sportback 45 799 eur

Rad A5 je teda drahší ako sedan a drahší ako kombi, kupé i liftback ale stoja rovnako. A nie práve málo. Testovaný model Sport potom vyjde na 47 999 eur. Ešte nedávno by sme sa pozastavovali nad tým, nakoľko je zmysluplné dávať takmer 50-tisíc eur a za auto strednej triedy s dvojlitrovým štvorvalcom, ale doba veľkým motorom nepraje a dnes také jednotky poháňajú aj veľké SUV prémiových značiek. Štandardná výbava je šikovne poskladaná tak, aby ste mali pocit, že nie je úplne chudobná, ale rovnako cítili potrebu si za rad vecí priplatiť. V cene dostanete okrem iného prepínač jazdných režimov Audi Drive Select, automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie piatych dverí, MMI s Bluetooth a xenonové svetlá. Bezpríplatkové laky sú ale len biely a čierny, za všetky ďalšie odtiene sa už platí extra. Rovnako ako za tempomat, dažďový senzor alebo zadné parkovacie senzory s honosným názvom Audi parking system.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-33.jpgAudi-A5-Sportback-TDI-quattro_-34.jpg

Exkurziou do sveta reálnych cien slušne vybavených kusov nám bol testovaný exemplár, ktorý sa honosil nasledujúcimi položkami príplatkovej výbavy:

Akčný paket Lifestyle (3 zónová automatická klimatizácia - Audi Phone Box s bezdrôtovým nabíjením - Audi Hold Assist - Komfortná stredová opierka - Svetelný a dažďový senzor - LED svetlomety - Vyhrievanie sedadiel vpredu- Audi Parking System plus vpredu a vzadu - Tempomat - Advanced Key, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, senzor otváranie kufra pohybom nohy); 19" zliatinové kolesá; Adaptívny podvozok s nastaviteľnými tlmičmi; Asistenčný paket City v kombinácii s paketom Lifestyle; Asistenčný paket Tour v kombinácii s paketom Lifestyle; Audi Smartphone Interface; Audi Virtual Cockpit; Bang & Olufsen Soundsystem; Bedrová opierka pneumaticky nastaviteľná; Elektricky nastaviteľné predné sedadlá; Hlavové opierky pre predné sedadlá s X nastavením; Fajčiarske prevedenie; LED svetlomety Audi Matrix v kombinácii s paketom Lifestyle; Multifunkčný športový kožený volant plus s pádlami pre radenie; Nádrž na Ad Blue 24 litrov; Navigácia MMI vrátane MMI touch a Audi Connect; Paket odkladacích priestorov; Poťahy Alcantara/koža S line; S line Exteriérový ​​paket; S line športový paket.

Audi-A5-Sportback-TDI-quattro_-19.jpgAudi-A5-Sportback-TDI-quattro_-31.jpgAudi-A5-Sportback-TDI-quattro_-35.jpg

Aj po započítaní zliav za pakety vychádza cena testovaného Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro S tronic na 67 699 eur. Pre kontext: to je o 20-tisíc viac ako v prípade Superbu a napríklad o 4 tisíc viac ako pri VW Arteon, u ktorých v konfigurátore bez rozmyslu zaškrtnete úplne všetko, čo zaškrtnúť možno. Technicky ani z hľadiska postavenia na trhu to samozrejme nie sú priamo porovnateľné autá, ale na ich príklade je dobre vidieť, že "prémia" naozaj nie je zadarmo.

Cena testovaného auta: 44 999 eur

Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 67 699 eur

Technické údaje Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro S tronic
MOTOR
Konštrukcia: vznetový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, uložený vpredu pozdĺžne
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom s premennou geometriou
Zdvihový objem valcov (cm3): 1968
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Najvyšší výkon (kW/min-1) 140/3800-4200
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 400/1750-3000
Kompresný pomer: 15,5
Peevodovka: sedemstupňová dvojspojková, s usporiadanými spojkami v olejové vani a dvojhmotovým zotrvačníkom
Poháňané kolesá: stálý pohon všetkých kolies so samosvorným medzinápravovým diferenciálom a vektorovaním krútiaceho momentu
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 7,4
Najvyššia rýchlosť (km/h): 235
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,3/4,3/4,6
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4733
Šírka (mm): 1843
Výška (mm): 1386
Rázvor náprav (mm): 2824
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1587/1568
Polomer otáčania (m): 5,9
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1600
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2185
Objem batožinového priestoru (l): 480
Objem palivovej nádrže (l): 58
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: päťprvkové zavesenie
Zavesenie vzadu: päťprvkové zavesenie
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom, prevod 15,9:1
Pneumatiky vpredu: 245/40 R18
Pneumatiky vzadu: 245/40 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY