vytisknout velikost písma Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Dôstojnosť, nie vzrušenie

Audi A3 so sťahovacou strechou nepatrí k najviac strhujúcim autám na trhu, pôsobí však ako prémiový produkt - nielen spracovaním a výbavou interiéru, ale aj správaním na ceste.
Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Dôstojnosť, nie vzrušenie
Zoznam kapitol
  1. Porovnanie karosárskych variant; Látka funguje výborne
  2. Dospelý, ale niepríliš vrtký podvozok; Neukážeme, nezaplatili ste si
  3. Verdikt; Technické údaje
  4. Kompletná fotogaléria

Audi A3 kabriolet nie je úplne horúca novinka. Trvalo skoro rok od svetovej premiéry, než si našlo cestu do našej rubriky redakčných testov. Ale lepšie neskoro ako nikdy, predchádzajúciu generáciu A3 sme netestovali vôbec. To súčasný model tu vystúpil už dvakrát, zakaždým s karosériou sedan. Dnes sa teda zameriame výlučne na to, čo získate - a čo naopak stratíte - keď si v showroome Audi vyberiete "á-trojku" so sťahovacou strechou.

Audi A3 Cabrio 1.jpgAudi A3 Cabrio 4.jpgAudi A3 Cabrio 8.jpg
Audi A3 Cabrio 31.jpgAudi A3 Cabrio 27.jpgAudi A3 Cabrio 7.jpg
Aj s natiahnutou strechou je na A3 celkom pekný pohľad, čo nebýva u kabrioletov pravidlom; testované auto bolo poháňané motorom 1.4 TFSI vo 103kW variante

Rovnako ako ďalšie karosárske varianty Audi A3 je kabriolet pochopiteľne založený na modulárnej koncernovej platforme MQB a je o niečo rozmernejší než predchádzajúca generácia. Audi uvádza medzigeneračný nárast dĺžky o 18 cm, rázvoru o 2 cm a šírky tiež o dva centimetre. Výška sa ale o 15 milimetrov znížila. Rovnako ako v Golfe a ďalších MQB modeloch je príčinou snaha o efektívnejšiu aerodynamiku a tým aj nižšie nominálne emisie CO2, ktoré by auto urobili dostupnejšie zákazníkom na trhoch, kde sa od emisií oxidu uhličitého odvodzujú registračné dane, cestná daň či podobné poplatky.

Nás ale viac než medzigeneračný vývoj rozmerov zaujíma vývoj medzikarosársky. Samonosná konštrukcia bez opory v podobe pevnej strechy principiálne vyžaduje dodatočné výstuhy, preto sú kabriolety až na úplne výnimky ťažšie, pomalšie a hladnejšie ako iné karosárske varianty v ekvivalentnej motorizácii. Nuž, ako z porovnania s príbuznými vychádza Audi A3 kabrio?

Pre prehľadnosť sme vybrali motorizáciu 1.4 TFSI 90, resp. 92 kW, ktorá je podľa webu Audi k dispozícii pre všetky tri karosárske varianty. U testovanej 1.4 TFSI 103 kW minulého modelového roku tomu tak nie je.

Audi A3 1.4 TFSI: Porovnanie karosárskych variant

  A3  A3 Sportback A3 Sedan A3 Cabrio
Prevádzková hmotnosť (kg) 1250 1280 1290 1485
Celková hmotnosť (kg) 1735 1765 1765 1910
0-100 km/h (s) 9,3 9,5 9,3 10,7
Max. rýchlosť (km/h) 203 203 212 200
Komb. spotreba (l/100 km) 5,2 5,2 5,3 6
Objem batožin. priestoru (l) 365 380 425 260

Vidíme, že v porovnaní s trojdverovým hatchbackom, ku ktorému má (ne) praktickosťou najbližšie, je kabriolet o štvrť tony ťažší a preto tiež výrazne pomalší v zrýchlení a o 15 percent hladnejší v homologizačnej skúške spotreby. Čo ponúka na oplátku?

Predovšetkým prepracovanú skladaciu strechu. Mechanizmus vyrobený z horčíka a ocele ju zloží do priestoru za hlavami cestujúcich len za 18 sekúnd. Navyše kvôli tomu nemusíte zastavovať, systém sa nezdráha pracovať v rýchlosti až 50 km/h. K nezaplateniu, keď vás v pomaly idúcej kolóne prepadne náhla letná prehánka.

Ovládanie strechy je plne automatické, nemusíte sa starať ani o západky na (hliníkovom) ráme čelného okna. Stačí len držať tlačidlo na konzole medzi sedadlami - ťahom hore strechu otvárate, stlačením nadol zatvoríte.

Audi doteraz nepodľahlo móde "pevných" skladacích striech a nepochybne kvôli tomu prišlo o časť zákazníkov, ktorí si nenechajú vysvetliť, že kovová, plastová alebo sklenená strecha je drahý konštrukčný kompromis, ktorý neprispieva k lepšej kultivovanosti, tepelnej pohode ani bezpečnosti. Možno proti nožu vandala má nespornú výhodu...

Látka funguje výborne

Skeptikov by mala presvedčiť skúšobná jazda. Trojvrstvová strecha kabrioletu A3 za horúceho letného poludnia nebráni klimatizácii v účinnom ochladení interiéru a naopak v studenom ráne neprepúšťa von teplo. Tu si naozaj nie je načo sťažovať. V testovanom aute navyše bola príplatková "akustická" úprava strechy za 250 eur so silnejšou penovou vrstvou. Bez možnosti priameho porovnania samozrejme nevieme povedať, či sa príplatok oplatí, ale vnútri testovaného auta každopádne panovalo aj v diaľničných rýchlostiach príjemné ticho.

Audi A3 Cabrio 2.jpgAudi A3 Cabrio 3.jpgAudi A3 Cabrio 5.jpg
Strechu zložíte za 18 sekúnd a nemusíte kvôli tomu zastavovať, funguje až do 50 km/h

Pri jazde so stiahnutou strechou neobťažuje A3 posádku turbulenciami, ktoré by lomcovali hlavou zospodu alebo zo strany, ale s výrazným prúdom čistého vzduchu počítať musíte. Vo vyšších rýchlostiach pomôže vytiahnutie okien nahor (jedným tlačidlom) a inštalácia deflektora, ktorý nájdete zložený v kufri. Tým síce urobíte zo zadných sedadiel len ďalší odkladací priestor, ale on by na nich rovnako skoro nikto sedieť nechcel.

Vzadu jednak citeľne fúka a jednak sa nedostáva miesta pre nohy - ďalšiu obeť, ktorú musí záujemca o A3 podstúpiť, ak sa rozhodne pre verziu so sťahovacou strechou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

dnes | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY