vytisknout velikost písma Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Dôstojnosť, nie vzrušenie

Audi A3 so sťahovacou strechou nepatrí k najviac strhujúcim autám na trhu, pôsobí však ako prémiový produkt - nielen spracovaním a výbavou interiéru, ale aj správaním na ceste.
Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Dôstojnosť, nie vzrušenie
Zoznam kapitol
  1. Porovnanie karosárskych variant; Látka funguje výborne
  2. Dospelý, ale niepríliš vrtký podvozok; Neukážeme, nezaplatili ste si
  3. Verdikt; Technické údaje
  4. Kompletná fotogaléria

Audi A3 kabriolet nie je úplne horúca novinka. Trvalo skoro rok od svetovej premiéry, než si našlo cestu do našej rubriky redakčných testov. Ale lepšie neskoro ako nikdy, predchádzajúciu generáciu A3 sme netestovali vôbec. To súčasný model tu vystúpil už dvakrát, zakaždým s karosériou sedan. Dnes sa teda zameriame výlučne na to, čo získate - a čo naopak stratíte - keď si v showroome Audi vyberiete "á-trojku" so sťahovacou strechou.

Audi A3 Cabrio 1.jpgAudi A3 Cabrio 4.jpgAudi A3 Cabrio 8.jpg
Audi A3 Cabrio 31.jpgAudi A3 Cabrio 27.jpgAudi A3 Cabrio 7.jpg
Aj s natiahnutou strechou je na A3 celkom pekný pohľad, čo nebýva u kabrioletov pravidlom; testované auto bolo poháňané motorom 1.4 TFSI vo 103kW variante

Rovnako ako ďalšie karosárske varianty Audi A3 je kabriolet pochopiteľne založený na modulárnej koncernovej platforme MQB a je o niečo rozmernejší než predchádzajúca generácia. Audi uvádza medzigeneračný nárast dĺžky o 18 cm, rázvoru o 2 cm a šírky tiež o dva centimetre. Výška sa ale o 15 milimetrov znížila. Rovnako ako v Golfe a ďalších MQB modeloch je príčinou snaha o efektívnejšiu aerodynamiku a tým aj nižšie nominálne emisie CO2, ktoré by auto urobili dostupnejšie zákazníkom na trhoch, kde sa od emisií oxidu uhličitého odvodzujú registračné dane, cestná daň či podobné poplatky.

Nás ale viac než medzigeneračný vývoj rozmerov zaujíma vývoj medzikarosársky. Samonosná konštrukcia bez opory v podobe pevnej strechy principiálne vyžaduje dodatočné výstuhy, preto sú kabriolety až na úplne výnimky ťažšie, pomalšie a hladnejšie ako iné karosárske varianty v ekvivalentnej motorizácii. Nuž, ako z porovnania s príbuznými vychádza Audi A3 kabrio?

Pre prehľadnosť sme vybrali motorizáciu 1.4 TFSI 90, resp. 92 kW, ktorá je podľa webu Audi k dispozícii pre všetky tri karosárske varianty. U testovanej 1.4 TFSI 103 kW minulého modelového roku tomu tak nie je.

Audi A3 1.4 TFSI: Porovnanie karosárskych variant

  A3  A3 Sportback A3 Sedan A3 Cabrio
Prevádzková hmotnosť (kg) 1250 1280 1290 1485
Celková hmotnosť (kg) 1735 1765 1765 1910
0-100 km/h (s) 9,3 9,5 9,3 10,7
Max. rýchlosť (km/h) 203 203 212 200
Komb. spotreba (l/100 km) 5,2 5,2 5,3 6
Objem batožin. priestoru (l) 365 380 425 260

Vidíme, že v porovnaní s trojdverovým hatchbackom, ku ktorému má (ne) praktickosťou najbližšie, je kabriolet o štvrť tony ťažší a preto tiež výrazne pomalší v zrýchlení a o 15 percent hladnejší v homologizačnej skúške spotreby. Čo ponúka na oplátku?

Predovšetkým prepracovanú skladaciu strechu. Mechanizmus vyrobený z horčíka a ocele ju zloží do priestoru za hlavami cestujúcich len za 18 sekúnd. Navyše kvôli tomu nemusíte zastavovať, systém sa nezdráha pracovať v rýchlosti až 50 km/h. K nezaplateniu, keď vás v pomaly idúcej kolóne prepadne náhla letná prehánka.

Ovládanie strechy je plne automatické, nemusíte sa starať ani o západky na (hliníkovom) ráme čelného okna. Stačí len držať tlačidlo na konzole medzi sedadlami - ťahom hore strechu otvárate, stlačením nadol zatvoríte.

Audi doteraz nepodľahlo móde "pevných" skladacích striech a nepochybne kvôli tomu prišlo o časť zákazníkov, ktorí si nenechajú vysvetliť, že kovová, plastová alebo sklenená strecha je drahý konštrukčný kompromis, ktorý neprispieva k lepšej kultivovanosti, tepelnej pohode ani bezpečnosti. Možno proti nožu vandala má nespornú výhodu...

Látka funguje výborne

Skeptikov by mala presvedčiť skúšobná jazda. Trojvrstvová strecha kabrioletu A3 za horúceho letného poludnia nebráni klimatizácii v účinnom ochladení interiéru a naopak v studenom ráne neprepúšťa von teplo. Tu si naozaj nie je načo sťažovať. V testovanom aute navyše bola príplatková "akustická" úprava strechy za 250 eur so silnejšou penovou vrstvou. Bez možnosti priameho porovnania samozrejme nevieme povedať, či sa príplatok oplatí, ale vnútri testovaného auta každopádne panovalo aj v diaľničných rýchlostiach príjemné ticho.

Audi A3 Cabrio 2.jpgAudi A3 Cabrio 3.jpgAudi A3 Cabrio 5.jpg
Strechu zložíte za 18 sekúnd a nemusíte kvôli tomu zastavovať, funguje až do 50 km/h

Pri jazde so stiahnutou strechou neobťažuje A3 posádku turbulenciami, ktoré by lomcovali hlavou zospodu alebo zo strany, ale s výrazným prúdom čistého vzduchu počítať musíte. Vo vyšších rýchlostiach pomôže vytiahnutie okien nahor (jedným tlačidlom) a inštalácia deflektora, ktorý nájdete zložený v kufri. Tým síce urobíte zo zadných sedadiel len ďalší odkladací priestor, ale on by na nich rovnako skoro nikto sedieť nechcel.

Vzadu jednak citeľne fúka a jednak sa nedostáva miesta pre nohy - ďalšiu obeť, ktorú musí záujemca o A3 podstúpiť, ak sa rozhodne pre verziu so sťahovacou strechou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY