vytisknout velikost písma Test Alpina B3 Biturbo Allrad: „em-trojka“ do nepohody

Staré BMW M3 sa aj so svojím výborným osemvalcom odobralo do večných parkovísk, nové sa pomaly chystá na vstup do predaja. Ak ale niekto nechce na jeho príchod čakať alebo nutne potrebuje k svojmu ostrému sedanu aj pohon všetkých kolies, mal by sa zájsť pozrieť do showroomu značky Alpina. Tá má veľmi zaujímavé riešenie oboch problémov.
Test Alpina B3 Biturbo Allrad: „em-trojka“ do nepohody
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Čo je teda inak?
  2. Výsledok, Veľmi decentný, Interiér v rovnakom duchu
  3. Ako to jazdí? Normálne; Keď zapriahnete 410 koní?
  4. Na okreskách trochu problematický, Video, Alpina B3: M3 do nepohody, Technické údaje
  5. Fotogaléria (60x foto)

Počiatky značky Alpina siahajú do šesťdesiatych rokov minulého storočia, kedy istý Burkard Bovensiepen vylepšil BMW 1500. Od tej doby sa úpravca postupne zmenil v dobre zavedenú spoločnosť, ktorá sa všemožne bráni práve použitému výrazu. Žiadne upravovanie, žiaden tuning.

Alpina je predsa samostatná automobilka.

Zodpovedať tomu má rozsah vylepšení, ktoré na vozidlách BMW vykonáva. Dôkazom je vlastný VIN kód.

Jedným z posledných počinov tejto "automobilky" je prerobené BMW radu tri. Alpina využila čakanie na novú generáciu legendárnej M3 a na trh vypustila model B3 Biturbo, ktorý dostal do vienka také vlastnosti, že by odstupujúcu generáciu M3 podľa tabuliek strčil do vrecka. Maximálny výkon 410 koní, šprint z nuly na stovku za rovné štyri sekundy.

Veľmi pôsobivé, tak sa na to poďme pozrieť trochu podrobnejšie.

alpina_b3_12.JPGalpina_b3_15.JPG 
Radový šesťvalec N55 dostal jedno turbo navyše, inú kľukovú hriadeľ, novú kľukovú skriňu a predovšetkým maximálny výkon 410 koní.

Čo všetko je inak?

Prvá otázka, ktorá sa mi vybavila hneď po prevzatí auta k testu: Čo všetko vlastne tá Alpina zmenila, než na karosériu vyrazila vlastný VIN kód? Začal som trochu pátrať - a zmien sa nakoniec vykľulo viac než dosť.

B3 Biturbo vychádza (podľa očakávania) zo zatiaľ najvýkonnejšej trojky existujúcej generácie, čo znamená verziu 335i. Tá používa radový šesťvalec N55 preplňovaný jedným turbom. Práve motor je tým hlavným, čo inžinieri od Alpiny zmenili. Chcete konkrétny zoznam?

Motor dostal kovanú kľukovú hriadeľ, iná je tiež kľuková skriňa odliata z hliníkových zliatin. Iné je sanie aj výfuk. Konkrétne výfukové potrubie je vyrobené z nerezovej ocele a údajne je oproti predchádzajúcej generácii daného modelu ľahšie o 7,5 kg. Mimochodom, postarali sa o ňho odborníci na slovo vzatí - technici spoločnosti Akrapovič.

Motor dostal sviečky NGK a predovšetkým namiesto jedného turbodúchadlá dostal turbodúchadlá dve. Okrem vyššieho výkonu chcela Alpina dosiahnuť týmto riešením predovšetkým lepšie odozvy na plynový pedál. Iný softvér riadiacej jednotky je už iba dopredu reálneho očakávaný detail.

alpina_b3_01.JPGalpina_b3_02.JPG 
Alpina B3 Biturbo okrem upraveného motora dostala aj prepracovaný podvozok. Spoločnosť Eibach napríklad dodala tuhšie pružiny.

Lenže auto by nebolo kompletné, keby zostalo iba pri týchto zmenách. Pracovalo sa aj na podvozku. Zvýšenému výkonu musel byť prispôsobený zadný diferenciál a vôbec zadná náprava. Všetko bolo posilnené. Podvozok potom dostal tuhšie pružiny Eibach, tuhšie stabilizátory a pozmenený odklon kolies prednej nápravy. Kto by očakával inú svetlú výšku, ten by sa nedočkal. Tá zostala nezmenená.

Samozrejmosťou sú pre Alpinu typické (a musím povedať, že naozaj veľmi pekné) dvadsaťpaprskové kolesá s priemerom 20 palcov. Obuté sú do pneumatík Michelin Pilot Super, presné rozmery plášťov nájdete ako vždy v tabuľke údajov. Brzdový systém používa kotúče veľkosti 370 mm vpredu a 345 mm vzadu.

Okrem techniky došlo aj na nejaké tie úpravy vonkajšej karosérie. Tie majú okrem lepšej vizáže priniesť lepšiu aerodynamiku.

Zlou správou na úvod pre všetkých ortodoxných vodičov je fakt, že nech si vyberiete čokoľvek z ponuky Alipny pre B3, vždy sa budete musieť zmieriť s prítomnosťou osemstupňovej automatickej prevodovky ZF. Akokoľvek dávam prednosť manuálnemu radeniu, v minulosti som sa už stretol s niekoľkými príkladmi, kedy som nakoniec bol za automat ešte rád. Tahle Alpina určite do zoznamu patrí.

Na druhú stranu je nutné doplniť, že v Alpine a jej variácii na tému M3 môžete mať niečo, čo v BMW M3 veľmi pravdepodobne nikdy nedostanete. ( Aj keď, nikdy nehovor nikdy. Pozrime sa na AMG). Áno, reč je o pohone všetkých kolies, ktorý samozrejme používa techniku ​​známu pod názvom xDrive. Takže medzinápravovú spojku, pomocou ktorej zapája do práce prednú nápravu.

Trhy s ľavostrannou prevádzkou však majú smolu. Tam sa B3 Biturbo Allrad nepredáva.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY