vytisknout velikost písma Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolárov na 0 za minútu (komentár)

Tesla Roadster má bezpochyby dychberúce parametre. Sľubovaný dojazd 1000 km zaručuje 200kWh akumulátor. Len pre predstavu, samotná batéria váži približne 1400 kg. Tesla má ale väčší problém. Dochádzajú jej peniaze. Každú minútu vykáže stratu 8000 dolárov.
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolárov na 0 za minútu (komentár)

Elon Musk je skutočne majster sveta vo velkohubých vyhláseniach. Dojazd 1000 km, najvyššia rýchlosť cez 400 km/h, akcelerácia na 100 km/h za 1,9 sekundy... Takéto parametre sľubuje nová Tesla Roadster, ohlásené minulý týždeň. Najmä technologické médiá o nich nekriticky píšu kade-tade, bez znepokojovala čitateľa pripomínaním skutočnosti, že Tesla systematicky bombastické sľuby neplní vôbec, prípadne oneskorene a v obmedzenej miere.

Proto odporúčame brať Muska a jeho sľuby s rezervou. Rovnako ako tú populárnu infografiku, ktorá koluje internetom - okrem iného vďaka nadšenému šíreniu technologickými médiami. Kým neuvidíme Roadster fungovať v prevádzke, trúfame si pochybovať, či sú sľubované parametre - povedané s našim bývalým premiérom - zasadené do reálneho ekonomického rámca.

Aktuálne čísla ukazujú, že s Teslou to nejde ani tak z nuly na sto za 1,9 sekundy, ako skôr od desiatich k piatim, respektíve od 8000 dolárov na nulu za minútu. Áno, tak rýchlo stráca Tesla peniaze. Šéf koncernu VW Mathias Müller len nemútil vodu, keď vyhlásil, že Tesla iba vyhadzuje milióny dolárov od daňových poplatníkov z okna.

Prečo daňových poplatníkov? Tesla je často považovaná za príklad úspešného "disruptívneho start-upu", ale faktom zostáva, že bez miliardových dotácií sa nezaobíde. To sa to potom podniká... Počas posledných dvanástich mesiacov vykázala Tesla každú hodinu stratu 480 000 dolárov. Bloomberg uvádza, že ak to pôjde týmto tempom, na začiatku augusta 2018 dôjdu Tesle všetky peniaze.

Problém je, že automobilka nedodáva sľubovaný Model 3, na ktorý čakajú desiatky tisíc zákazníkov. Investorov to však neznepokojuje. Hodnota akcií opäť vzrástla na 317,81 dolárov a Tesla má hodnotu 53 miliárd dolárov. Len pre porovnanie, Ford má hodnotu 48 miliárd.

Aj preto sa nedokážeme ubrániť dojmu, že senzačnú prezentáciu konceptu čudného elektrického ťahača (z čisto logistického hľadiska nad jeho zmyslom stále tápame) a superšportu, ktorý svojou sľubovanú dynamikou zatieni aj Bugatti Chiron, chcel Elon Musk zamaskovať naozaj vážny ekonomický problém. Každý kvartál minie Tesla vyše miliardy dolárov pri prípravách výroby Modelu 3, ktorý bude stáť 35 000 dolárov. Podľa analytikov napriek tomu nemôže byť také auto za túto cenu vôbec ziskové, pripomína Automotive News.

Tesla Roadster situáciu nezachráni. Má stáť 250 000 dolárov, bude ich len tisíc a počiatočná záloha je 50 000 dolárov. Navyše skôr ako o dva roky sa vyrábať nebude. A ak máme tie "dva roky" brať rovnako ako pri Modeli 3, budú to skôr roky tri alebo štyri. Bude tou dobou vôbec ešte nejaká Tesla?

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY