vytisknout velikost písma Tesla Model S: Ako sa jazdí na elektriku?

O Tesle sa toho veľa nahovorilo aj u nás - či už sa to týkalo nedávneho prepadu akcií po tom, čo jeden exemplár zhorel pri nehode, alebo úspešných predajov v Nórsku, kde sú tieto autá významne podporované. Na Slovensku a v Čechách sa ale za jeho volant dostala zatiaľ len hŕstka novinárov...
Tesla Model S: Ako sa jazdí na elektriku?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Design a interiér
  2. Jazdné vlastnosti a dojem z jazdy

Článok bol s povolením autora prevzatý z Autíčkář.cz

Zastavujem pred nenápadným domčekom v Rožnove a zdravím sa s kolegom, ktorého otec je nadšencom do elektromobilov. Po chvíľke sa otvárajú garážové vráta a takmer nečujne vyráža tmavo červená vec. Na autá, ktoré sa pohybujú bez zvukov, už som celkom zvyknutý - predsa len, vie to kdejaký hybrid a tých už mi pár rukami prešlo.

Ale napriek tomu som si istý, že by som sa po Modele S obzrel, stretnúť ho niekde na ulici. Oveľa viac ako na fotkách, na ktorých vyzerá každé auto kratšie a užšie, totiž táto vec vyzerá naživo fakt veľmi dobre. A nie, nemyslím tým "dobre na to, že je to elektromobil". Jednoducho dobre. Keby mala pod prednou kapotou benzínový osemvalec, Wankel, plynovú turbínu alebo 1,9 TDI, stále by vyzerala dobre.

clanky-2594.jpgclanky-2595.jpgclanky-2605.jpg
Tesla Model S sa môže smelo postaviť vedľa prémiových áut s konvenčným pohonom

Teslu môžete pokojne postaviť medzi ostatné dnes tak módne "štvordverové kupé", ako je Porsche Panamera, BMW 6 Gran Coupé, Mercedes CLS, Audi S7, alebo supersedanu ako je Aston Rapide a Maserati Quattroporte, a nebude pôsobiť nepatrične. Len málokomu by v tejto konkurencii asi pripadla najkrajšia, ale nebudete mať pocit, že sa do nóbl spoločnosti zatúlalo škaredé káčatko alebo golfový vozík. A to je slušný začiatok.

Už ste asi pochopili, že sa Tesla nesnaží predať vám elektromobil preto, že by ste ho snáď potrebovali, ale preto, že ho chcete. A tak show pokračuje, aj keď sa k autu priblížite. Kľučky, ktoré vyskočia na dotyk alebo priblíženie sa s kľúčom vo vrecku, sú rozhodne pôsobivé - nielenže elegantne riešia problém, ako urobiť kľučku, ktorú možno normálne používať a zároveň nenarušuje aerodynamiku, ale ešte ako by vás pozývala k prechádzke.

Miesto kľučky len senzor

Trošku ma desí fakt, že kľučka ako taká nemá žiadne fyzické spojenie so zámkom dverí - kľučka je len senzor, ktorý aktivuje elektrické odomknutie aj "odcvaknutie" dverí. Radšej som nepátral po procedúre otvorenia auta s vybitou batériou... nehovoriac o nevyhnutnej situácii, kedy sa za niekoľko rokov jedny dvere jednoducho prestanú otvárať. Obávam sa, že medzi majiteľmi Tesly začne byť po čase zvykom voziť v kufri dlažobnú kocku...

A téma pekných elektronických vecí, ktoré potešia technologických nadšencov, ale staromódnych vydesia, pokračuje aj vo vnútri. Typickým príkladom je stredový panel tvorený jediným mamutím dotykovým displejom, ktorý je doplnený o taktiež pomerne gigantický displej miesto prístrojového panelu. Ak ste typ človeka, ktorý by najradšej svoj ​​tablet neodkladal ani v sprche, a už netrpezlivo zháňa svoje prvé Google Glass, budete nadšení ako päťročné decko v hračkárstve.

clanky-2593.jpgclanky-2596.jpgclanky-2601.jpg
Vnútri vsádza Model S na luxusné materiály, ale ergonómia nie je bezchybná

Akonáhle ale prejde opojenie z obrázkov, farbičiek a svetielok, začnete možno premýšľať nad praktickými nedostatkami. Ako ste si asi všimli na fotkách, onen kus skla z viac prerasteného iPadu zaberá skutočne celý stredový panel. Takže nezostalo miesto na také zbytočnosti, ako sú tradičné gombíky, mačkátka, krútitka a ťahadlá na ovládanie oných nepodstatných funkcií ako je rádio, klimatizácia alebo napríklad otváranie strešného okna.

O všetko sa stará dotykový displej. A to síce vyzerá cool, najmä keď posunutím prsta po skle otvoríte rozmerné strešné okno, ale až sa budete snažiť upraviť teplotu za jazdy po diaľnici, možno budete tak trochu nesvoji...

Na tie ovládacie prvky, ktoré zostali "analógové", si však sťažovať nemôžete - respektíve môžete, ak za každú cenu trváte na tom, aby každý výrobca mal svoje vlastné, a neznášate, keď je vaše auto podobné čomukoľvek inému.

Tlačidlá, ktoré ste už niekde videli

Všetko od tlačidiel sťahovania okien až po páčky pod volantom (vrátane tej vpravo, ktorá slúži k radeniu) totiž pochádza z Mercedesu. A po pravde povedané, ťažko to Tesle vyčítať. Od začínajúcich automobilky nemôžeme očakávať, že minú milióny dolárov za konštrukciu tlačidiel, ktoré by ponúkli ten správny odpor a tón cvaknutia...

Zvyšok interiéru je ale "čistá Tesla", s kvalitnými materiálmi a zaujímavým, originálnym minimalistickým dizajnom. Palubná doska bez klasického stredového panelu ako by sa priamo ponúkala k vzniku šesťmiestnej verzie po vzore amerických fullsize sedanu a nezvyčajne, ale vcelku príjemne pôsobí aj veľa ďalších detailov - napríklad tvar dverových výplní so zvláštne zapustenými mädlami.

Celkovo pôsobí Model S v porovnaní s ostatnými vozidlami svojej cenovej kategórie tak nejako "inak", ale nedá sa povedať, že horšie (a na druhú stranu, asi ani lepšie). Určite sa nájde veľa ľudí, ktorí budú dizajn interiéru nenávidieť, zatiaľ čo ďalší sa do neho zamilujú - do ktorej skupiny patríte, to ukáže až pohľad na fotky, alebo ešte lepšie osobná skúsenosť.

Oveľa jednoznačnejšie to ale bude s názorom na to, ako Model S jazdí. Vzhľad sa vám môže páčiť alebo nepáčiť, a s nositeľom opačného názoru sa nikdy nezhodnete. Ale jazdné vlastnosti možno posúdiť aspoň trochu objektívne.

Dokončenie článku nájdete v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY