vytisknout velikost písma Tesla Model S: Ako sa jazdí na elektriku?

O Tesle sa toho veľa nahovorilo aj u nás - či už sa to týkalo nedávneho prepadu akcií po tom, čo jeden exemplár zhorel pri nehode, alebo úspešných predajov v Nórsku, kde sú tieto autá významne podporované. Na Slovensku a v Čechách sa ale za jeho volant dostala zatiaľ len hŕstka novinárov...
Tesla Model S: Ako sa jazdí na elektriku?
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Design a interiér
  2. Jazdné vlastnosti a dojem z jazdy

Článok bol s povolením autora prevzatý z Autíčkář.cz

Zastavujem pred nenápadným domčekom v Rožnove a zdravím sa s kolegom, ktorého otec je nadšencom do elektromobilov. Po chvíľke sa otvárajú garážové vráta a takmer nečujne vyráža tmavo červená vec. Na autá, ktoré sa pohybujú bez zvukov, už som celkom zvyknutý - predsa len, vie to kdejaký hybrid a tých už mi pár rukami prešlo.

Ale napriek tomu som si istý, že by som sa po Modele S obzrel, stretnúť ho niekde na ulici. Oveľa viac ako na fotkách, na ktorých vyzerá každé auto kratšie a užšie, totiž táto vec vyzerá naživo fakt veľmi dobre. A nie, nemyslím tým "dobre na to, že je to elektromobil". Jednoducho dobre. Keby mala pod prednou kapotou benzínový osemvalec, Wankel, plynovú turbínu alebo 1,9 TDI, stále by vyzerala dobre.

clanky-2594.jpgclanky-2595.jpgclanky-2605.jpg
Tesla Model S sa môže smelo postaviť vedľa prémiových áut s konvenčným pohonom

Teslu môžete pokojne postaviť medzi ostatné dnes tak módne "štvordverové kupé", ako je Porsche Panamera, BMW 6 Gran Coupé, Mercedes CLS, Audi S7, alebo supersedanu ako je Aston Rapide a Maserati Quattroporte, a nebude pôsobiť nepatrične. Len málokomu by v tejto konkurencii asi pripadla najkrajšia, ale nebudete mať pocit, že sa do nóbl spoločnosti zatúlalo škaredé káčatko alebo golfový vozík. A to je slušný začiatok.

Už ste asi pochopili, že sa Tesla nesnaží predať vám elektromobil preto, že by ste ho snáď potrebovali, ale preto, že ho chcete. A tak show pokračuje, aj keď sa k autu priblížite. Kľučky, ktoré vyskočia na dotyk alebo priblíženie sa s kľúčom vo vrecku, sú rozhodne pôsobivé - nielenže elegantne riešia problém, ako urobiť kľučku, ktorú možno normálne používať a zároveň nenarušuje aerodynamiku, ale ešte ako by vás pozývala k prechádzke.

Miesto kľučky len senzor

Trošku ma desí fakt, že kľučka ako taká nemá žiadne fyzické spojenie so zámkom dverí - kľučka je len senzor, ktorý aktivuje elektrické odomknutie aj "odcvaknutie" dverí. Radšej som nepátral po procedúre otvorenia auta s vybitou batériou... nehovoriac o nevyhnutnej situácii, kedy sa za niekoľko rokov jedny dvere jednoducho prestanú otvárať. Obávam sa, že medzi majiteľmi Tesly začne byť po čase zvykom voziť v kufri dlažobnú kocku...

A téma pekných elektronických vecí, ktoré potešia technologických nadšencov, ale staromódnych vydesia, pokračuje aj vo vnútri. Typickým príkladom je stredový panel tvorený jediným mamutím dotykovým displejom, ktorý je doplnený o taktiež pomerne gigantický displej miesto prístrojového panelu. Ak ste typ človeka, ktorý by najradšej svoj ​​tablet neodkladal ani v sprche, a už netrpezlivo zháňa svoje prvé Google Glass, budete nadšení ako päťročné decko v hračkárstve.

clanky-2593.jpgclanky-2596.jpgclanky-2601.jpg
Vnútri vsádza Model S na luxusné materiály, ale ergonómia nie je bezchybná

Akonáhle ale prejde opojenie z obrázkov, farbičiek a svetielok, začnete možno premýšľať nad praktickými nedostatkami. Ako ste si asi všimli na fotkách, onen kus skla z viac prerasteného iPadu zaberá skutočne celý stredový panel. Takže nezostalo miesto na také zbytočnosti, ako sú tradičné gombíky, mačkátka, krútitka a ťahadlá na ovládanie oných nepodstatných funkcií ako je rádio, klimatizácia alebo napríklad otváranie strešného okna.

O všetko sa stará dotykový displej. A to síce vyzerá cool, najmä keď posunutím prsta po skle otvoríte rozmerné strešné okno, ale až sa budete snažiť upraviť teplotu za jazdy po diaľnici, možno budete tak trochu nesvoji...

Na tie ovládacie prvky, ktoré zostali "analógové", si však sťažovať nemôžete - respektíve môžete, ak za každú cenu trváte na tom, aby každý výrobca mal svoje vlastné, a neznášate, keď je vaše auto podobné čomukoľvek inému.

Tlačidlá, ktoré ste už niekde videli

Všetko od tlačidiel sťahovania okien až po páčky pod volantom (vrátane tej vpravo, ktorá slúži k radeniu) totiž pochádza z Mercedesu. A po pravde povedané, ťažko to Tesle vyčítať. Od začínajúcich automobilky nemôžeme očakávať, že minú milióny dolárov za konštrukciu tlačidiel, ktoré by ponúkli ten správny odpor a tón cvaknutia...

Zvyšok interiéru je ale "čistá Tesla", s kvalitnými materiálmi a zaujímavým, originálnym minimalistickým dizajnom. Palubná doska bez klasického stredového panelu ako by sa priamo ponúkala k vzniku šesťmiestnej verzie po vzore amerických fullsize sedanu a nezvyčajne, ale vcelku príjemne pôsobí aj veľa ďalších detailov - napríklad tvar dverových výplní so zvláštne zapustenými mädlami.

Celkovo pôsobí Model S v porovnaní s ostatnými vozidlami svojej cenovej kategórie tak nejako "inak", ale nedá sa povedať, že horšie (a na druhú stranu, asi ani lepšie). Určite sa nájde veľa ľudí, ktorí budú dizajn interiéru nenávidieť, zatiaľ čo ďalší sa do neho zamilujú - do ktorej skupiny patríte, to ukáže až pohľad na fotky, alebo ešte lepšie osobná skúsenosť.

Oveľa jednoznačnejšie to ale bude s názorom na to, ako Model S jazdí. Vzhľad sa vám môže páčiť alebo nepáčiť, a s nositeľom opačného názoru sa nikdy nezhodnete. Ale jazdné vlastnosti možno posúdiť aspoň trochu objektívne.

Dokončenie článku nájdete v nasledujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY