vytisknout velikost písma Teploty hlboko pod nulou. Čo robiť, aby vám nezamrzla nafta?

Na Slovensku sme v uplynulých dňoch zažívali silné mrazy. Aktuálne síce nastáva mierne oteplenie, ale podľa predpovede sa teploty hlboko pod nulou znova vrátia. Majitelia dieselových áut sa môžu v chladnom počasí ľahko dostať do problémov kvôli zamrznutej nafte.
Teploty hlboko pod nulou. Čo robiť, aby vám nezamrzla nafta?

Norma nariaďuje v tomto období predávať naftu s filtrovateľnosťou do -20°C, teploty v posledných dňoch ale dosiahli aj nižších hodnôt. Mnohí motoristi navyše môžu mať v nádrži ešte zmes jesennej prechodovej nafty, čo môže znamenať problém už pri teplotách okolo -8°C. Riešením sú aditíva alebo nafta do silných mrazov. Ak vám palivo zamrzne, pomôže autoservis alebo teplá garáž. Neostýchajte sa zavolať asistenčnú službu vašej poisťovne. Väčšinou máte základnú pomoc v cene.

Na rozdiel od automobilových benzínov, ktoré fungujú úplne štandardne aj pri mrazoch až -40°C, obsahuje motorová nafta parafíny, ktoré pri teplotách nižších ako -8°C vytvárajú drobné kryštáliky, ktoré môžu obmedziť priechodnosť filtrom a niekedy ho dokonca aj upchať. Norma pre motorovú naftu stanovuje preto tzv. filtrovateľnosť CFPP (Cold Filter Plugging Point), ktorá udáva teplotu, pri ktorej dôjde k upchatiu studeného naftového filtra. Na slovenskom trhu sa v závislosti na ročnom období predáva niekoľko druhov nafty, ktoré sa líšia filtrovateľnosťou.

Zimná nafta do -20°C

Kvalita motorovej nafty je definovaná európskou a slovenskou normou, ktorú musia dodržiavať výrobcovia, distribútori aj predajcovia na čerpacích staniciach. V období od 15.4. do 30.9. sa predáva letná nafta patriaca do triedy B s filtrovateľnosťou do 0°C. Od 1.10. do 15.11. nasleduje trieda D, tzv. prechodová nafta, ktorá je do -10°C. "Aktuálne musia všetky verejné čerpacie stanice ponúkať zimnú naftu pre miernu klímu triedy F, ktorej bod filtrovateľnosti je -20°C," upozorňuje Damir Durakovič, generálny riaditeľ nákupnej aliancie Axigon, ktorá firmám poskytuje tankovacie karty euroShell a EuroOil. Na mnohých miestach v Česku a na Slovensku ale v týchto dňoch spadla cez noc teplota aj pod -20°C. Ponúka sa preto otázka, ako predísť problému zamrznutiu nafty. "Vyššiu odolnosť proti zamrznutiu si môže motorista obstarať sám a to pridaním špeciálnych aditív do nafty," dopĺňa Durakovič s tým, že individuálnou aditiváciou možné zlepšiť filtrovateľnosť o 5°C.

Pozor na zvyšky letnej nafty v nádrži

Motoristi sa často dopúšťajú chýb tým, že majú v nádrži ešte zmes letnej nafty s filtrovateľnosťou okolo 0°C natankovanej napr. okolo 30. septembra a prechodovej nafty do -10°C natankovanej napr. okolo 10. novembra. "Finálna zmes letných a prechodových naft v nádrži vozidla potom môže viesť k vytváraniu kryštálikov parafínov už pri vonkajších teplotách pod -8°C" a jedno doplnenie zimnou naftou o hodnote mínus 20°C nezabezpečí prevádzkovú spoľahlivosť nafty pre takto silné mrazy," upozorňuje Václav Loula, šéf stálej komisie pre palivá Českej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (Cappa). Situáciu podľa neho môže tiež skomplikovať voda v palivovom systéme alebo dlho nezmenený palivový filter, ktorý je vhodné pred zimou vymeniť. Ak nafta zamrzne, väčšinou sa nezaobídeme bez odbornej pomoci. "V servise vozidlu vymenia naftový filter a vyčista palivový systém od vypadnutých parafínov. Ak existuje možnosť vozidlo odstaviť do teplej garáže či haly, je to tiež riešenie. Následne je potrebné pridať aditíva a doplniť nádrž naftou lepších zimných parametrov," dodáva Václav Loula.

Nebojte sa v prípade zamrznutia nafty volať asistenčnú službu svojej poisťovne. Bez ohľadu na to, či máte havarijné poistenie alebo len povinné ručenie, aj základná asistencia, ktorá je dnes u povinného ručenia štandardom, spravidla pokryje odtiahnutie vozidla do servisu. "Asistenčná služba umožňuje väčšinou aj v najzákladnejšej variante uhradiť odtiahnutie vozidla a pomoc v prípade vybitia autobatérie, poškodenie pneumatík alebo pri nedostatku, zámene či zamrznutie paliva, popr. iných prevádzkových kvapalín," uvádza Petra Rumlová, vedúca online predaja Finance.cz, kde možno dojednať havarijné poistenie a ďalšie finančné produkty online. "Za nízky príplatok možno pritom získať oveľa rozsiahlejšie asistenčné služby s vyššími limitmi. Odporúčam preto rozsah asistenčných služieb pri zjednávaní havarijka alebo povinného ručenia zvážiť," dodáva Petra Rumlová.

V ponuke je aj nafta do -30°C

Na trhu v SR sú od niektorých spoločností v ponuke prémiové nafty. Sú špeciálne aditivované alebo technologicky upravené, čím sa vylepšuje rad úžitkových vlastností, ako sú ľahšie studené štarty, ochrana proti korózii či mazivosť. "Niektoré prémiové nafty v zimnom období majú aj lepšiu filtrovateľnosť, väčšinou v rozsahu od -26°C do -30°C. Výdajné miesta bývajú spravidla marketingovo označené s doplňujúcimi informáciami, že sa jedná o naftu pre silné mrazy," uvádza Václav Loula z Cappa. "Podľa vývoja teplôt môže byť v ponuke aj arktická nafta triedy 2 na vybraných čerpacích staniciach, najmä v horských oblastiach alebo pre tzv. vybraných chránených zákazníkov. Tá má filtrovateľnosť až na úrovni -32°C," dodáva Loula. Chránených zákazníkov predstavujú vozidlá záchrannej služby, hasičov, armády, ďalej nemocnice, ktoré musia mať naftu pre svoje dieselové agregáty, alebo aj dopravné podniky, ktoré môžu mať zazmluvnené dodávky arktickej nafty pre zabezpečenie prevádzkovej spoľahlivosti pri extrémnych mrazoch.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY