vytisknout velikost písma Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Čo znamená teenager za volantom? Ani nie tak riskovanie a vysokú rýchlosť, ako skôr písanie textových správ, nepozornosť, obzeranie sa po okolí a venovanie sa spolujazdcom. Aspoň to tvrdí nová štúdia americkej neziskovej organizácie AAA Foundation, ktorá monitoruje bezpečnosť v cestnej doprave.

Doteraz sa malo za to, že nepozornosť a nevenovanie sa riadeniu stojí len za asi 14% nehôd mladistvých, ale aktuálna štúdia prináša pomerne šokujúci záver. Je to v skutočnosti až 58% nehôd, teda takmer šesť z desiatich.

Výskumníci AAA Foundation analyzovali asi 1700 záznamov nehôd mladistvých urobených palubnou kamerou v roku 2013 a 2014. Tá sníma počínanie vodiča a prevádzku pred autom. A práve z 58% prípadov sa dotyčný venoval spolujazdcovi alebo písal textové správy, prípadne telefonoval.

Za nehodami, pri ktorých vodič zišiel z cesty, stojí práve z 89% nepozornosť. Môže tiež za 76% prípadov, keď vodič do niekoho narazil zozadu. Používanie mobilu bolo druhou najčastejšou príčinou nepozornosti, kedy vodiči v priemere nesledovali prevádzku po dobu 4,1 sekundy.

Najčastejšou príčinou nepozornosti tínedžerov za volantom bolo bavenie sa so spolujazdcami, avšak z tohto dôvodu došlo len k 15% nehôd mladistvých. V roku 2013 bolo 963 000 vodičov vo veku 16 až 19 rokov účastníkmi nehôd evidovaných políciou v USA. Pri týchto nehodách zahynulo 2865 ľudí a 385 000 ich bolo zranených.

Možno, že práve táto štúdia trochu zmení prístup k mladým začínajúcim vodičom a nebudú toľko démonizovaní vo vzťahu k rýchlosti, riskovaniu a agresívnej jazde, ale skôr k nepozornosti a používaniu mobilu. Akokoľvek vychádza štúdia z dát získaných len v USA, mobilné telefóny s internetmi, Facebook a Twitter majú dnes mladí vodiči po celom svete...

V Spojených štátoch sa poslednou dobou rozpútava debata, či by sa nemala oddialiť veková hranica pre získanie vodičského preukazu. Vo väčšine Spojených štátov smiete riadiť auto od 16 rokov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Leon je štvrtým najpredávanejším modelom značky Seat. Od začiatku tohto roka sa Leon predáva v modernizovanej verzii. K dlhodobému testu sme prijali verziu FR s motorom 1.4 ACT. Technickým bodom záujmu je dvojvalcový uzatvárací systém s čiastočným zaťažením.

22. 9. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi Q7 slúži dobre, ale len veľkorysému majiteľovi

Test jazdenky: Audi Q7

Veľké prémiové SUV, aj keď je ojazdené, si môže dovoliť len naozaj veľkorysý záujemca s takmer bezodným rozpočtom.

20. 9. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Peugeot 2008 v dlhodobom teste: Čo všetko zvládne multimediálny systém?

Dlhodobo testovaný model Peugeot 2008 zvládne čiastočné ovládanie hlasom a pripojenie na internet. Pripravené aplikácie spoločnosti Peugeot na Slovensku nefungujú. Váš telefón má vždy prednosť, takže hovor vám zakryje parkovaciu kameru aj navigáciu. Ovládanie s minimom tlačidiel je veľmi šikovné. Všetky bežné funkcie obslúžite z volantu.

18. 9. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY