vytisknout velikost písma Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Čo znamená teenager za volantom? Ani nie tak riskovanie a vysokú rýchlosť, ako skôr písanie textových správ, nepozornosť, obzeranie sa po okolí a venovanie sa spolujazdcom. Aspoň to tvrdí nová štúdia americkej neziskovej organizácie AAA Foundation, ktorá monitoruje bezpečnosť v cestnej doprave.

Doteraz sa malo za to, že nepozornosť a nevenovanie sa riadeniu stojí len za asi 14% nehôd mladistvých, ale aktuálna štúdia prináša pomerne šokujúci záver. Je to v skutočnosti až 58% nehôd, teda takmer šesť z desiatich.

Výskumníci AAA Foundation analyzovali asi 1700 záznamov nehôd mladistvých urobených palubnou kamerou v roku 2013 a 2014. Tá sníma počínanie vodiča a prevádzku pred autom. A práve z 58% prípadov sa dotyčný venoval spolujazdcovi alebo písal textové správy, prípadne telefonoval.

Za nehodami, pri ktorých vodič zišiel z cesty, stojí práve z 89% nepozornosť. Môže tiež za 76% prípadov, keď vodič do niekoho narazil zozadu. Používanie mobilu bolo druhou najčastejšou príčinou nepozornosti, kedy vodiči v priemere nesledovali prevádzku po dobu 4,1 sekundy.

Najčastejšou príčinou nepozornosti tínedžerov za volantom bolo bavenie sa so spolujazdcami, avšak z tohto dôvodu došlo len k 15% nehôd mladistvých. V roku 2013 bolo 963 000 vodičov vo veku 16 až 19 rokov účastníkmi nehôd evidovaných políciou v USA. Pri týchto nehodách zahynulo 2865 ľudí a 385 000 ich bolo zranených.

Možno, že práve táto štúdia trochu zmení prístup k mladým začínajúcim vodičom a nebudú toľko démonizovaní vo vzťahu k rýchlosti, riskovaniu a agresívnej jazde, ale skôr k nepozornosti a používaniu mobilu. Akokoľvek vychádza štúdia z dát získaných len v USA, mobilné telefóny s internetmi, Facebook a Twitter majú dnes mladí vodiči po celom svete...

V Spojených štátoch sa poslednou dobou rozpútava debata, či by sa nemala oddialiť veková hranica pre získanie vodičského preukazu. Vo väčšine Spojených štátov smiete riadiť auto od 16 rokov.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY