vytisknout velikost písma Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Čo znamená teenager za volantom? Ani nie tak riskovanie a vysokú rýchlosť, ako skôr písanie textových správ, nepozornosť, obzeranie sa po okolí a venovanie sa spolujazdcom. Aspoň to tvrdí nová štúdia americkej neziskovej organizácie AAA Foundation, ktorá monitoruje bezpečnosť v cestnej doprave.

Doteraz sa malo za to, že nepozornosť a nevenovanie sa riadeniu stojí len za asi 14% nehôd mladistvých, ale aktuálna štúdia prináša pomerne šokujúci záver. Je to v skutočnosti až 58% nehôd, teda takmer šesť z desiatich.

Výskumníci AAA Foundation analyzovali asi 1700 záznamov nehôd mladistvých urobených palubnou kamerou v roku 2013 a 2014. Tá sníma počínanie vodiča a prevádzku pred autom. A práve z 58% prípadov sa dotyčný venoval spolujazdcovi alebo písal textové správy, prípadne telefonoval.

Za nehodami, pri ktorých vodič zišiel z cesty, stojí práve z 89% nepozornosť. Môže tiež za 76% prípadov, keď vodič do niekoho narazil zozadu. Používanie mobilu bolo druhou najčastejšou príčinou nepozornosti, kedy vodiči v priemere nesledovali prevádzku po dobu 4,1 sekundy.

Najčastejšou príčinou nepozornosti tínedžerov za volantom bolo bavenie sa so spolujazdcami, avšak z tohto dôvodu došlo len k 15% nehôd mladistvých. V roku 2013 bolo 963 000 vodičov vo veku 16 až 19 rokov účastníkmi nehôd evidovaných políciou v USA. Pri týchto nehodách zahynulo 2865 ľudí a 385 000 ich bolo zranených.

Možno, že práve táto štúdia trochu zmení prístup k mladým začínajúcim vodičom a nebudú toľko démonizovaní vo vzťahu k rýchlosti, riskovaniu a agresívnej jazde, ale skôr k nepozornosti a používaniu mobilu. Akokoľvek vychádza štúdia z dát získaných len v USA, mobilné telefóny s internetmi, Facebook a Twitter majú dnes mladí vodiči po celom svete...

V Spojených štátoch sa poslednou dobou rozpútava debata, či by sa nemala oddialiť veková hranica pre získanie vodičského preukazu. Vo väčšine Spojených štátov smiete riadiť auto od 16 rokov.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY