vytisknout velikost písma Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Teenageri za volantom: 6 z 10 nehôd spôsobilo nevenovanie sa riadeniu

Čo znamená teenager za volantom? Ani nie tak riskovanie a vysokú rýchlosť, ako skôr písanie textových správ, nepozornosť, obzeranie sa po okolí a venovanie sa spolujazdcom. Aspoň to tvrdí nová štúdia americkej neziskovej organizácie AAA Foundation, ktorá monitoruje bezpečnosť v cestnej doprave.

Doteraz sa malo za to, že nepozornosť a nevenovanie sa riadeniu stojí len za asi 14% nehôd mladistvých, ale aktuálna štúdia prináša pomerne šokujúci záver. Je to v skutočnosti až 58% nehôd, teda takmer šesť z desiatich.

Výskumníci AAA Foundation analyzovali asi 1700 záznamov nehôd mladistvých urobených palubnou kamerou v roku 2013 a 2014. Tá sníma počínanie vodiča a prevádzku pred autom. A práve z 58% prípadov sa dotyčný venoval spolujazdcovi alebo písal textové správy, prípadne telefonoval.

Za nehodami, pri ktorých vodič zišiel z cesty, stojí práve z 89% nepozornosť. Môže tiež za 76% prípadov, keď vodič do niekoho narazil zozadu. Používanie mobilu bolo druhou najčastejšou príčinou nepozornosti, kedy vodiči v priemere nesledovali prevádzku po dobu 4,1 sekundy.

Najčastejšou príčinou nepozornosti tínedžerov za volantom bolo bavenie sa so spolujazdcami, avšak z tohto dôvodu došlo len k 15% nehôd mladistvých. V roku 2013 bolo 963 000 vodičov vo veku 16 až 19 rokov účastníkmi nehôd evidovaných políciou v USA. Pri týchto nehodách zahynulo 2865 ľudí a 385 000 ich bolo zranených.

Možno, že práve táto štúdia trochu zmení prístup k mladým začínajúcim vodičom a nebudú toľko démonizovaní vo vzťahu k rýchlosti, riskovaniu a agresívnej jazde, ale skôr k nepozornosti a používaniu mobilu. Akokoľvek vychádza štúdia z dát získaných len v USA, mobilné telefóny s internetmi, Facebook a Twitter majú dnes mladí vodiči po celom svete...

V Spojených štátoch sa poslednou dobou rozpútava debata, či by sa nemala oddialiť veková hranica pre získanie vodičského preukazu. Vo väčšine Spojených štátov smiete riadiť auto od 16 rokov.

Test jazdenky: Ford Mondeo je už v rokoch a ponuka pekných áut sa zmenšuje

Test jazdenky: Ford Mondeo je už v rokoch a ponuka pekných áut sa zmenšuje

dnes | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

včera | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY