vytisknout velikost písma Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru, ktorý dal slávnemu off-road maratónu meno.
Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Medzi najúspešnejšie pretekármi v histórii vytrvalostnej súťaže Paríž-Dakar patrí aj český jazdec Karel Loprais, ktorý ju vyhral celkom šesťkrát s vozidlom Tatra 815. Právom mu tak patrí prezývka Monsieur Dakar. Prvé víťazstvo v kategórii kamiónov získal v roku 1988 pri svojej tretej účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na konte celkom šesť víťazstiev v kategórii kamiónov, všetky získal Karel Loprais. LIAZ si pripísal jedno druhé (1988) a jedno tretie (1987) miesto

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru. Trasa sa niekoľkokrát menila a možno viete, že kvôli protestom a napätej politickej situácii bola rallye najprv v roku 2008 zrušená úplne a v roku 2009 sa kvôli bezpečnosti pretekárov a doprovodu presunula do Južnej Ameriky, kde sa jazdí dodnes.

História si pamätá hlavne víťaza. Loprais vyhral s Tatrou v rokoch 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V rokoch 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé miesto a v roku 1992 (kedy sa išlo až do Kapského Mesta) došiel tretí. V roku 1991 zobrala Lopraisovi víťazstvo smola, keď ho v polovici poslednej etapy zastavil na priebežnom prvom mieste rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrala Tatra s Čechom Karlom Lopraisom v roku 2001, aj keď ju môžeme na Dakare vídať dodnes

Málo sa pamätáme na LIAZ, ktorý to skúšal už v roku 1985 ako prvý československý voz a napríklad v roku 1987 vybojoval aspoň tretie miesto medzi kamiónmi a prvé miesto medzi sériovými kamiónmi. Jeden voz LIAZ dokonca odstúpil z priebežného druhého miesta kvôli nehode. Druhé miesto vybojoval LIAZ v roku 1988, kedy skončil len niekoľko minút za Lopraisovou Tatrou. Liazkou potom už ale nádejné umiestnenie nezopakovali.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY