vytisknout velikost písma Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru, ktorý dal slávnemu off-road maratónu meno.
Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Medzi najúspešnejšie pretekármi v histórii vytrvalostnej súťaže Paríž-Dakar patrí aj český jazdec Karel Loprais, ktorý ju vyhral celkom šesťkrát s vozidlom Tatra 815. Právom mu tak patrí prezývka Monsieur Dakar. Prvé víťazstvo v kategórii kamiónov získal v roku 1988 pri svojej tretej účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na konte celkom šesť víťazstiev v kategórii kamiónov, všetky získal Karel Loprais. LIAZ si pripísal jedno druhé (1988) a jedno tretie (1987) miesto

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru. Trasa sa niekoľkokrát menila a možno viete, že kvôli protestom a napätej politickej situácii bola rallye najprv v roku 2008 zrušená úplne a v roku 2009 sa kvôli bezpečnosti pretekárov a doprovodu presunula do Južnej Ameriky, kde sa jazdí dodnes.

História si pamätá hlavne víťaza. Loprais vyhral s Tatrou v rokoch 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V rokoch 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé miesto a v roku 1992 (kedy sa išlo až do Kapského Mesta) došiel tretí. V roku 1991 zobrala Lopraisovi víťazstvo smola, keď ho v polovici poslednej etapy zastavil na priebežnom prvom mieste rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrala Tatra s Čechom Karlom Lopraisom v roku 2001, aj keď ju môžeme na Dakare vídať dodnes

Málo sa pamätáme na LIAZ, ktorý to skúšal už v roku 1985 ako prvý československý voz a napríklad v roku 1987 vybojoval aspoň tretie miesto medzi kamiónmi a prvé miesto medzi sériovými kamiónmi. Jeden voz LIAZ dokonca odstúpil z priebežného druhého miesta kvôli nehode. Druhé miesto vybojoval LIAZ v roku 1988, kedy skončil len niekoľko minút za Lopraisovou Tatrou. Liazkou potom už ale nádejné umiestnenie nezopakovali.

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

dnes | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY