vytisknout velikost písma Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru, ktorý dal slávnemu off-road maratónu meno.
Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Medzi najúspešnejšie pretekármi v histórii vytrvalostnej súťaže Paríž-Dakar patrí aj český jazdec Karel Loprais, ktorý ju vyhral celkom šesťkrát s vozidlom Tatra 815. Právom mu tak patrí prezývka Monsieur Dakar. Prvé víťazstvo v kategórii kamiónov získal v roku 1988 pri svojej tretej účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na konte celkom šesť víťazstiev v kategórii kamiónov, všetky získal Karel Loprais. LIAZ si pripísal jedno druhé (1988) a jedno tretie (1987) miesto

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru. Trasa sa niekoľkokrát menila a možno viete, že kvôli protestom a napätej politickej situácii bola rallye najprv v roku 2008 zrušená úplne a v roku 2009 sa kvôli bezpečnosti pretekárov a doprovodu presunula do Južnej Ameriky, kde sa jazdí dodnes.

História si pamätá hlavne víťaza. Loprais vyhral s Tatrou v rokoch 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V rokoch 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé miesto a v roku 1992 (kedy sa išlo až do Kapského Mesta) došiel tretí. V roku 1991 zobrala Lopraisovi víťazstvo smola, keď ho v polovici poslednej etapy zastavil na priebežnom prvom mieste rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrala Tatra s Čechom Karlom Lopraisom v roku 2001, aj keď ju môžeme na Dakare vídať dodnes

Málo sa pamätáme na LIAZ, ktorý to skúšal už v roku 1985 ako prvý československý voz a napríklad v roku 1987 vybojoval aspoň tretie miesto medzi kamiónmi a prvé miesto medzi sériovými kamiónmi. Jeden voz LIAZ dokonca odstúpil z priebežného druhého miesta kvôli nehode. Druhé miesto vybojoval LIAZ v roku 1988, kedy skončil len niekoľko minút za Lopraisovou Tatrou. Liazkou potom už ale nádejné umiestnenie nezopakovali.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY