vytisknout velikost písma Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru, ktorý dal slávnemu off-road maratónu meno.
Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Medzi najúspešnejšie pretekármi v histórii vytrvalostnej súťaže Paríž-Dakar patrí aj český jazdec Karel Loprais, ktorý ju vyhral celkom šesťkrát s vozidlom Tatra 815. Právom mu tak patrí prezývka Monsieur Dakar. Prvé víťazstvo v kategórii kamiónov získal v roku 1988 pri svojej tretej účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na konte celkom šesť víťazstiev v kategórii kamiónov, všetky získal Karel Loprais. LIAZ si pripísal jedno druhé (1988) a jedno tretie (1987) miesto

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru. Trasa sa niekoľkokrát menila a možno viete, že kvôli protestom a napätej politickej situácii bola rallye najprv v roku 2008 zrušená úplne a v roku 2009 sa kvôli bezpečnosti pretekárov a doprovodu presunula do Južnej Ameriky, kde sa jazdí dodnes.

História si pamätá hlavne víťaza. Loprais vyhral s Tatrou v rokoch 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V rokoch 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé miesto a v roku 1992 (kedy sa išlo až do Kapského Mesta) došiel tretí. V roku 1991 zobrala Lopraisovi víťazstvo smola, keď ho v polovici poslednej etapy zastavil na priebežnom prvom mieste rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrala Tatra s Čechom Karlom Lopraisom v roku 2001, aj keď ju môžeme na Dakare vídať dodnes

Málo sa pamätáme na LIAZ, ktorý to skúšal už v roku 1985 ako prvý československý voz a napríklad v roku 1987 vybojoval aspoň tretie miesto medzi kamiónmi a prvé miesto medzi sériovými kamiónmi. Jeden voz LIAZ dokonca odstúpil z priebežného druhého miesta kvôli nehode. Druhé miesto vybojoval LIAZ v roku 1988, kedy skončil len niekoľko minút za Lopraisovou Tatrou. Liazkou potom už ale nádejné umiestnenie nezopakovali.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY