vytisknout velikost písma Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru, ktorý dal slávnemu off-road maratónu meno.
Tatrovky a LIAZky bojovali na Dakare už v osemdesiatych rokoch

Medzi najúspešnejšie pretekármi v histórii vytrvalostnej súťaže Paríž-Dakar patrí aj český jazdec Karel Loprais, ktorý ju vyhral celkom šesťkrát s vozidlom Tatra 815. Právom mu tak patrí prezývka Monsieur Dakar. Prvé víťazstvo v kategórii kamiónov získal v roku 1988 pri svojej tretej účasti.

liaz 1987.jpgtatra dakar 02.jpg
Tatra má na konte celkom šesť víťazstiev v kategórii kamiónov, všetky získal Karel Loprais. LIAZ si pripísal jedno druhé (1988) a jedno tretie (1987) miesto

Vtedy sa pretekalo ešte klasicky z Francúzska cez Alžírsko do senegalského Dakaru. Trasa sa niekoľkokrát menila a možno viete, že kvôli protestom a napätej politickej situácii bola rallye najprv v roku 2008 zrušená úplne a v roku 2009 sa kvôli bezpečnosti pretekárov a doprovodu presunula do Južnej Ameriky, kde sa jazdí dodnes.

História si pamätá hlavne víťaza. Loprais vyhral s Tatrou v rokoch 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V rokoch 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé miesto a v roku 1992 (kedy sa išlo až do Kapského Mesta) došiel tretí. V roku 1991 zobrala Lopraisovi víťazstvo smola, keď ho v polovici poslednej etapy zastavil na priebežnom prvom mieste rozbitý motor.

tatra dakar 03.jpgtatra dakar.jpg
Naposledy vyhrala Tatra s Čechom Karlom Lopraisom v roku 2001, aj keď ju môžeme na Dakare vídať dodnes

Málo sa pamätáme na LIAZ, ktorý to skúšal už v roku 1985 ako prvý československý voz a napríklad v roku 1987 vybojoval aspoň tretie miesto medzi kamiónmi a prvé miesto medzi sériovými kamiónmi. Jeden voz LIAZ dokonca odstúpil z priebežného druhého miesta kvôli nehode. Druhé miesto vybojoval LIAZ v roku 1988, kedy skončil len niekoľko minút za Lopraisovou Tatrou. Liazkou potom už ale nádejné umiestnenie nezopakovali.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY