vytisknout velikost písma Tatra predstavila špeciál Titus. Má 500 koní a prejde 150 kg TNT

Tatra predstavila špeciál Titus. Má 500 koní a prejde 150 kg TNT

Tatra predstavila obrnené vozidlo Titus, ktoré by sa malo vysporiadať so všemožnými nástrahami bojových operácií. Auto používa podvozok Tatra a nadstavbu spoločnosti Nexter. Účely použitia tohto špeciálu sú veľmi široké.
Titus je auto, ktoré váži minimálne sedemnásť ton, hmotnosť pre bojovú pohotovosť činí 23 ton a maximálna hmotnosť je 27 tony. Na dĺžku meria 7,72 m, široké je 2,55 ma vysoké 2,73 m. Minimálna svetlá výška je 0,3 m. Motor ponúkne výkon 500 koní a je kombinovaný s automatickou prevodovkou aj pohonom všetkých kolies.

Podvozok predstavuje klasickú koncepciu Tatra s centrálnou nosnou rúrou a kývnymi polonápravami so vzduchovým odpružením. Pre jazdu po ceste je použitý pohon 6x4, v teréne je možné využiť pohon 6x6. Prirodzene nápravové aj medzinápravové diferenciály sú vybavené uzávierkami.

Pneumatiky sú dvadsaťpalcové a pochádzajú z dielne spoločnosti Michelin. Aby auto mohlo dôjsť aj s prestrelenými pneumatikami alebo s defektom, sú vybavené dojazdovými vložkami. Nechýba ani systém centrálneho dohusťovania.

Prvá a tretia náprava je riadená, čo dáva takmer osemmetrovému automobilu v skutku zaujímavú obratnosť. Tatra udáva priemer zatáčania iba 13 m. Všetky brzdy sú vzduchové bubnové. Maximálna rýchlosť je 110 km/h, dojazd činí 700 km. V teréne zvládne auto stúpavosť 60%, bočný náklon 30% alebo vodu hlbokú až 1,2 m.

Samozrejmosťou je dôkladná balistická ochrana. Tak napríklad Titus by nemala zastaviť ani nálož 150 kg TNT. Zároveň môže byť automobil prevádzkovaný aj bez posádky vďaka systému Nexter Nerva LG Robot, nechýba ani denné, nočné a perimetrické videnie, rušičky a rôzne detektory striel.

Titus môže mať mnoho rôznych podôb. Prepravná kapacita je 3+10 alebo 2+12. Okrem obrneného transportéru sa počíta napríklad aj s verziami samohybný 120 mm mínomet, servisné vozidlo, veliteľské stanovište, bezpilotné vozidlo, ambulancia alebo predsunutý výskum.

Aktuálne má Tatra vyrobených niekoľko prototypov, ktoré sa skúšajú okrem Českej republiky napríklad aj v Albánsku alebo v Spojených arabských emirátoch.

titus_1.jpgtitus_2.jpgtitus_3.jpgtitus_4.jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY