vytisknout velikost písma Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

Legendárny koprivnícky dvanásťvalec bol posledným oficiálnym automobilom prvého československého prezidenta TG Masaryka.
Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

V deň osláv výročia vzniku Československej republiky a na pozadí citeľne aktuálnejších politických zmien si krátko pripomeňme posledný automobil prvého československého prezidenta. Luxusný landaulet Tatra 80 prevzala v júni roku 1935 vtedajšia Správa domu prezidenta republiky, takže v oficiálnych záznamoch v archívoch Hradu sa toho o ňom veľa nedozvieme.

P2020067.JPGP2020070.JPGP2020073.JPG
Tatra 80, ktorú používal TG Masaryk, v roku 2007 vo viedenskom technickom múzeu v rámci výstavy Králi chrómu

Kým do tej doby TGM používaná limuzína Škoda - Hispano Suiza bola majetkom Kancelárie prezidenta republiky, Tatra bola evidovaná ako súkromné ​​vozidlo s poznávacou značkou P 24 284. Značka P 1 sa na ňom objavila až neskôr a po vojne tento unikát prešiel do zbierok dnešného NTM. Model Tatra 80 bol spolu s typom Walter Royale jediným osobným dvanásťvalcom, ktorým sa mohol pochváliť medzivojnový československý automobilový priemysel.

Dominantným prvkom tohto veľkého cestovného vozidla bol práve jeho pohonný agregát v podobe zážihového vidlicového dvanásťvalca s radmi zvierajúcimi uhol 65 stupňov a spodovými rozvodmi (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkon 120 koní (88 kW), oproti v tridsiatych rokoch v Kopřivnici dominujúcej doktríne mal kvapalinové chladenie a robustnému vozidlu s konvenčným riešením podvozku umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 140 km/h pri priemernej spotrebe cez 50 l/100 km.

T80 1.jpgT80 2.jpgT80 3.jpg
Tatra 80 a jej impozantné dvanásťvalcové srdce

Oproti súčasnému konkurenčnému modelu Walter Royale, ktorý vznikol zrejme len v troch exemplároch, sa odhaduje počet vyrobených vozidiel radu Tatra 80 na 22. Na motor nadväzovala štvorstupňová, manuálne radená prevodovka prenášajúca krútiaci moment motora na kolesá zadnej nápravy a vozidlá boli dodávané v celej škále rôznych, zákazkových karosériách.

Masarykov automobil, ktorý TGM používal až do svojej smrti, teda len dva roky, čakal spletitý osud. Počas druhej svetovej vojny bol tento automobil ukrytý najprv v garážach Hradu a neskôr na zámku v Lánoch, kam bol tiež pridelený po skončení vojny.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY