vytisknout velikost písma Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

Legendárny koprivnícky dvanásťvalec bol posledným oficiálnym automobilom prvého československého prezidenta TG Masaryka.
Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

V deň osláv výročia vzniku Československej republiky a na pozadí citeľne aktuálnejších politických zmien si krátko pripomeňme posledný automobil prvého československého prezidenta. Luxusný landaulet Tatra 80 prevzala v júni roku 1935 vtedajšia Správa domu prezidenta republiky, takže v oficiálnych záznamoch v archívoch Hradu sa toho o ňom veľa nedozvieme.

P2020067.JPGP2020070.JPGP2020073.JPG
Tatra 80, ktorú používal TG Masaryk, v roku 2007 vo viedenskom technickom múzeu v rámci výstavy Králi chrómu

Kým do tej doby TGM používaná limuzína Škoda - Hispano Suiza bola majetkom Kancelárie prezidenta republiky, Tatra bola evidovaná ako súkromné ​​vozidlo s poznávacou značkou P 24 284. Značka P 1 sa na ňom objavila až neskôr a po vojne tento unikát prešiel do zbierok dnešného NTM. Model Tatra 80 bol spolu s typom Walter Royale jediným osobným dvanásťvalcom, ktorým sa mohol pochváliť medzivojnový československý automobilový priemysel.

Dominantným prvkom tohto veľkého cestovného vozidla bol práve jeho pohonný agregát v podobe zážihového vidlicového dvanásťvalca s radmi zvierajúcimi uhol 65 stupňov a spodovými rozvodmi (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkon 120 koní (88 kW), oproti v tridsiatych rokoch v Kopřivnici dominujúcej doktríne mal kvapalinové chladenie a robustnému vozidlu s konvenčným riešením podvozku umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 140 km/h pri priemernej spotrebe cez 50 l/100 km.

T80 1.jpgT80 2.jpgT80 3.jpg
Tatra 80 a jej impozantné dvanásťvalcové srdce

Oproti súčasnému konkurenčnému modelu Walter Royale, ktorý vznikol zrejme len v troch exemplároch, sa odhaduje počet vyrobených vozidiel radu Tatra 80 na 22. Na motor nadväzovala štvorstupňová, manuálne radená prevodovka prenášajúca krútiaci moment motora na kolesá zadnej nápravy a vozidlá boli dodávané v celej škále rôznych, zákazkových karosériách.

Masarykov automobil, ktorý TGM používal až do svojej smrti, teda len dva roky, čakal spletitý osud. Počas druhej svetovej vojny bol tento automobil ukrytý najprv v garážach Hradu a neskôr na zámku v Lánoch, kam bol tiež pridelený po skončení vojny.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY