vytisknout velikost písma Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

Legendárny koprivnícky dvanásťvalec bol posledným oficiálnym automobilom prvého československého prezidenta TG Masaryka.
Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

V deň osláv výročia vzniku Československej republiky a na pozadí citeľne aktuálnejších politických zmien si krátko pripomeňme posledný automobil prvého československého prezidenta. Luxusný landaulet Tatra 80 prevzala v júni roku 1935 vtedajšia Správa domu prezidenta republiky, takže v oficiálnych záznamoch v archívoch Hradu sa toho o ňom veľa nedozvieme.

P2020067.JPGP2020070.JPGP2020073.JPG
Tatra 80, ktorú používal TG Masaryk, v roku 2007 vo viedenskom technickom múzeu v rámci výstavy Králi chrómu

Kým do tej doby TGM používaná limuzína Škoda - Hispano Suiza bola majetkom Kancelárie prezidenta republiky, Tatra bola evidovaná ako súkromné ​​vozidlo s poznávacou značkou P 24 284. Značka P 1 sa na ňom objavila až neskôr a po vojne tento unikát prešiel do zbierok dnešného NTM. Model Tatra 80 bol spolu s typom Walter Royale jediným osobným dvanásťvalcom, ktorým sa mohol pochváliť medzivojnový československý automobilový priemysel.

Dominantným prvkom tohto veľkého cestovného vozidla bol práve jeho pohonný agregát v podobe zážihového vidlicového dvanásťvalca s radmi zvierajúcimi uhol 65 stupňov a spodovými rozvodmi (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkon 120 koní (88 kW), oproti v tridsiatych rokoch v Kopřivnici dominujúcej doktríne mal kvapalinové chladenie a robustnému vozidlu s konvenčným riešením podvozku umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 140 km/h pri priemernej spotrebe cez 50 l/100 km.

T80 1.jpgT80 2.jpgT80 3.jpg
Tatra 80 a jej impozantné dvanásťvalcové srdce

Oproti súčasnému konkurenčnému modelu Walter Royale, ktorý vznikol zrejme len v troch exemplároch, sa odhaduje počet vyrobených vozidiel radu Tatra 80 na 22. Na motor nadväzovala štvorstupňová, manuálne radená prevodovka prenášajúca krútiaci moment motora na kolesá zadnej nápravy a vozidlá boli dodávané v celej škále rôznych, zákazkových karosériách.

Masarykov automobil, ktorý TGM používal až do svojej smrti, teda len dva roky, čakal spletitý osud. Počas druhej svetovej vojny bol tento automobil ukrytý najprv v garážach Hradu a neskôr na zámku v Lánoch, kam bol tiež pridelený po skončení vojny.

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY