vytisknout velikost písma Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

Legendárny koprivnícky dvanásťvalec bol posledným oficiálnym automobilom prvého československého prezidenta TG Masaryka.
Tatra 80 - dvanásťvalec TG Masaryka: sviatočná spomienka

V deň osláv výročia vzniku Československej republiky a na pozadí citeľne aktuálnejších politických zmien si krátko pripomeňme posledný automobil prvého československého prezidenta. Luxusný landaulet Tatra 80 prevzala v júni roku 1935 vtedajšia Správa domu prezidenta republiky, takže v oficiálnych záznamoch v archívoch Hradu sa toho o ňom veľa nedozvieme.

P2020067.JPGP2020070.JPGP2020073.JPG
Tatra 80, ktorú používal TG Masaryk, v roku 2007 vo viedenskom technickom múzeu v rámci výstavy Králi chrómu

Kým do tej doby TGM používaná limuzína Škoda - Hispano Suiza bola majetkom Kancelárie prezidenta republiky, Tatra bola evidovaná ako súkromné ​​vozidlo s poznávacou značkou P 24 284. Značka P 1 sa na ňom objavila až neskôr a po vojne tento unikát prešiel do zbierok dnešného NTM. Model Tatra 80 bol spolu s typom Walter Royale jediným osobným dvanásťvalcom, ktorým sa mohol pochváliť medzivojnový československý automobilový priemysel.

Dominantným prvkom tohto veľkého cestovného vozidla bol práve jeho pohonný agregát v podobe zážihového vidlicového dvanásťvalca s radmi zvierajúcimi uhol 65 stupňov a spodovými rozvodmi (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkon 120 koní (88 kW), oproti v tridsiatych rokoch v Kopřivnici dominujúcej doktríne mal kvapalinové chladenie a robustnému vozidlu s konvenčným riešením podvozku umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 140 km/h pri priemernej spotrebe cez 50 l/100 km.

T80 1.jpgT80 2.jpgT80 3.jpg
Tatra 80 a jej impozantné dvanásťvalcové srdce

Oproti súčasnému konkurenčnému modelu Walter Royale, ktorý vznikol zrejme len v troch exemplároch, sa odhaduje počet vyrobených vozidiel radu Tatra 80 na 22. Na motor nadväzovala štvorstupňová, manuálne radená prevodovka prenášajúca krútiaci moment motora na kolesá zadnej nápravy a vozidlá boli dodávané v celej škále rôznych, zákazkových karosériách.

Masarykov automobil, ktorý TGM používal až do svojej smrti, teda len dva roky, čakal spletitý osud. Počas druhej svetovej vojny bol tento automobil ukrytý najprv v garážach Hradu a neskôr na zámku v Lánoch, kam bol tiež pridelený po skončení vojny.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY