vytisknout velikost písma Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugovi Haasovi

Jedným z najzaujímavejších exponátov olomouckej Veteran Areny je legendami opradený roadster Tatra 75 Sport. Hoci s ním zrejme Hugo Haas nejazdil, rozhodne ide o výnimočný automobil.
Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugovi Haasovi
Zoznam kapitol
  1. Stredná trieda z Kopřivnice, Tatra 75 Sport
  2. Technické údaje, Fotogaléria

Stredná trieda z Kopřivnice

Tento rok je to 80 rokov, čo bola v ponuke kopřivnickej automobilky Tatra radu T57 z roku 1931 doplnená väčším, do strednej triedy zasadeným modelom Tatra 75. Jeho premiéra prebehla už na viedenskom autosalóne v apríli 1933, avšak prvý voz bol svojmu majiteľovi dodaný až o rok neskôr.

IMG_01851.jpg
Tatra 75 Sport na závode do vrchu Brno - Soběšice 2013

Typ T75 z radu T57 priamo vychádzal, avšak na prvý pohľad vynikal novo riešenou prednou časťou s prehnutou, bohato rebrovanou maskou, ktorá nahradila typické "žehličky" vzduchom chladených tatier zavedené v roku 1923 premiérou legendárneho modelu Tatra 11. Tatra 75 oproti menšej rade T57 vynikala rázvorom predĺženým o 150 mm na 2 700 mm, rozchodom kolies rozšíreným o 50 mm na 1 250 mm a štandardne dodávanými, účinnými kvapalinovými brzdami Lockheed, ale hlavne väčším motorom OHV s objemom 1 688 ccm a výkonom 30 koní (22 kW).

Ten si pochopiteľne zachovával vtedy bežnú "tatrovskú koncepciu" s protibežnými piestami (boxer) a chladením vzduchom, samozrejmosťou bol aj podvozok s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami pruženými priečne uloženými listovými perami (vzadu jedno, vpredu dve v tvare paralelograme s fixáciou na bloku motora).

Tatra 75 1938 1.JPGTatra 75 1938 2.JPGTatra 75 1938 3.JPGTatra 75 1938 4.JPGTatra 75 1938 5.JPGTatra 75 1938 6.JPG
Tento luxusný kabriolet Tatra 75 so zákazkovou Vysokomýtskou karosériou Sodomka sa prekvapivo vrátil k plochej kapote (Oldtimer Festival Slavkov, 2007)

Použitie väčšieho motora prinieslo zvýšenie konštrukčnej rýchlosti na 90 km/h, avšak v čase doznievajúcej hospodárskej krízy rástli obavy zo zvýšenej spotreby paliva. Preto bola štandardná štvorstupňová prevodovka (3. a 4. stupeň mali kolesá s šikmým ozubením pre obmedzenie hlučnosti) u väčšiny vyrobených vozidiel radu T75 štandardne doplnená voľnobehom so zvláštne radiacou pákou umožňujúcou pri čiastočnom zaťažení radenie bez spojky.

Za príplatok sa na podlahe mohla objaviť aj tretia radiaca páka, ktorá zasúvala rýchlobeh zvyšujúci najvyššiu rýchlosť v závislosti od hmotnosti konkrétnej stavby aj cez 110 km/h. Vodič potom mal k dispozícii osem rýchlostí pre jazdu vpred a dve pre jazdu vzad.

Tatra 75 Sport

Opusťme teraz ale základný rad T75 a zamerajme sa na v úvode spomínanú verziu Sport, ktorá patrí k najzaujímavejším stavbám medzivojnovej československej automobilovej výroby. V dielňach firmy Bohemia z Českej Lípy, od roku 1932 aj súčasti Ringhofferových závodov, v ktorých sa stavali najmä účelové nadstavby na podvozkoch úžitkových vozidiel Tatra, vznikli zrejme len tri (možno ich ale mohlo byť aj päť) špecificky tvarované roadstery so "sedadlom pre svokru" v zadnej časti, známe dnes ako automobily Tatra 75 Sport.

P1010065.JPGP1010066.JPGP1010071.JPGP1010068.JPGP1010067.JPGP1010070.JPG
V článku spomínaná Tatra 75 Sport v expozícii olomouckej Veteran Areny

Vozidlo na snímkach má podvozok s číslom 30 661 a motor 175 820 a dokončený bol v českolipských dielňach Bohemia počas roka 1935. Hoci podľa legendy tento automobil používala hviezda prvorepublikového filmového priemyslu a brnenský rodák Hugo Haas, bol tento automobil objednaný bratislavským mäsiarom Vladimírom Čalounom​​, v ktorého majetku sa preukázateľne nachádzal ešte na začiatku roku 1940, teda v čase, keď už bol Haas v USA a pracoval na svojej úspešnej kariére v Hollywoode.

Ide zrejme o tretí z troch prameňov spomínaných vozov, ktorý bol (možno ako jediný) doplnený krytmi zadných kolies a vybavený dvojfarebným zeleným lakovaním. Táto tatra sa zrejme v Bratislave a jej blízkom okolí pohybovala až do roku 1978, kedy ju kúpil vtedajší predseda Klubu priateľov historických vozidiel Dušan Klíma z Dunajskej Lužnej.

T75 sasi.jpgIMG_0185.JPG
Aj špeciálna séria roadsterov T75 karosárne Bohemia si zachovávala typickú koncepciu, ktorá v polovici tridsiatych rokov dominovala výrobe v kopřivnickej automobilke Tatra

Ten s vozidlom po čiastočnej renovácii odjazdil celý rad spomienkových jázd vrátane tých diaľkových, v rámci ktorých sa tento roadster pozrel aj do Maďarska, Holandska alebo Lotyšska. Svojho existujúceho strieborno-červeného sfarbenia sa vozidlo dočkal až v roku 1997.

Teraz sa vyobrazený automobil Tatra 75 Sport nachádza v zbierkach olomouckej Veteran Areny a v uplynulých rokoch prešiel náročnou renováciou, pričom nepôvodné sfarbenie (iste efektné) autu nakoniec zostalo. Veľmi príjemná je skutočnosť, že nejde o žiadny zakonzervovaný exponát, ale o neuveriteľne elegantný, ale hlavne plne funkčný automobil.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY