vytisknout velikost písma Tatra 603 budila pred 60 rokmi vo svete úžas. A budí ho aj dnes

Tatra 603 je legendou československého strojárstva. Niektorí ju (právom) považujú za najkrajšie české auto. Vyrobilo sa ich vyše dvadsať tisíc. Dnes je to nesmierne cenený zberateľský artikel.
Tatra 603 budila pred 60 rokmi vo svete úžas. A budí ho aj dnes

Vyrobilo sa ich vyše dvadsať tisíc a jazdil s ňou dokonca kubánsky vodca Fidel Castro. Dostala sa aj do Spojených štátov alebo Kanady, budila senzáciu na Expe 1958 v Bruseli a "západné" delegácie sa nestačili čudovať, čím že to jazdí československá výprava na zimných olympijských hrách v Cortine d'Ampezzo.

Tatra-603-3-1.jpgTatra-603-3-3.jpg

Reč je o Tatre 603, ktorá je právom označovaná za senzáciu československého strojárstva a je veľká škoda, že spoločenské zriadenie postavené na centrálnom plánovaní hospodárstva, straníckom protekcionizme a likvidácii slobodného podnikania neumožnilo automobilke Tatra pokračovať v sľubnom smerovaní vývoja.

Hranatý nástupca menom Tatra 613 už nebol tak pokrokový ako práve model 603. Vlastne bol pomerne zastaraný a po roku 1989 sa nedokázal vo voľnej súťaži presadiť.

Vývoj prebiehal v tajnosti

Prvé plány na úplne nový reprezentatívny automobil vznikali už začiatkom 50. rokov v tajnosti, bez "nariadenia zhora". Dizajnéri a konštruktéri Tatry si skrátka hrali s myšlienkou, že raz rovnako bude politické vedenie chcieť náhradu za dosluhujúce Tatry T87 a neskoršie modely T600 Tatraplan. Výrobu a vývoj však musela odsúhlasiť Strana.

Po ľahkom spoločenskom uvoľnení po Stalinovej a predovšetkým Gottwaldove smrti netrvalo dlho a do Tatry prišiel príkaz k vývoju nového reprezentatívneho automobilu moderných tvarov a špecifikácie. Požiadavka bola, aby odviezol pohodlne štyroch straníckych predstaviteľov a dosahoval najvyššiu rýchlosť 160 km/h.

Už v roku 1955 vznikol prvý prototyp Tatry 603, ktorý vďaka "tajnému" vývoju pomerne rýchlo prešiel všetkými skúškami a bol s drobnými úpravami schválený do výroby. Tá sa začala postupne rozbiehať v roku 1956, aj keď v prvých rokoch vznikalo každý rok len niekoľko desiatok kusov. Všetky vozidlá sa vyrábali viacmenej ručne, s veľmi malým podielom automatizácie.

Tatra-603-1-3.jpgTatra-603-1-4.jpg

Prvýkrát voz upútal pozornosť počas zimných olympijských hier roku 1956 v talianskej Cortine d'Ampezzo, kde predsériovej Tatry 603 vozili československú olympijskú výpravu a politickú delegáciu. O dva roky neskôr sa Tatra 603 predstavila v už sériovom prevedení na autosalóne, ktorý sa konal v rámci strojárskej výstavy EXPO 1958 v Bruseli.

Osemvalec mal na svoju dobu štandardné parametre

Pre pohon vozidla bol zvolený vzduchom chladený vidlicový osemvalec 2,5 l, ktorý zostrojil Ing. Julius Mackerle. Výkon motora sa pohyboval od 70 kW (95 k) v prvých modeloch až po 77 kW (105 k) v posledných kusoch. Maximálneho výkonu dosahoval osemvalec v 4000 min-1. Krútiaci moment začínal pri 162 Nm v 3000 min-1, ale posledné typy mali krútiaci moment 165 Nm v 3500 min-1 s lepším priebehom výkonnostnej krivky v celom otáčkovom spektre. Z dnešného pohľadu sa to môžu zdať ako smiešne hodnoty, ale vo svojej dobe to boli úplne štandardné výkony v tejto objemovej triede.

Prvé Tatry 603 boli charakteristické trojicou svetlometov. Ten prostredný sa mal pôvodne natáčať spolu s prednou nápravou. Avšak od tohto riešenia sa neskôr upustilo. Kvôli zmene vyhlášky potom bola Tatra nucela nové modely upraviť a klasickú použiť štvoricu svetiel.

Tatra-603-2-1.jpgTatra-603-3-2.jpg

Vďaka prúdnicovej karosérii s pomerne nízkym koeficientom odporu vzdudchu cd = 0,35 dosahovala Tatra 603 najvyššej rýchlosti cez 170 km/h, čo prekračovalo pôvodné technické zadanie. Normovaná spotreba sa udávala 13 litrov na 100 km.

Najprv mali Tatry 603 bubnové brzdy, ale automobilka neskôr získala licenciu od spoločnosti Dunlop a mohla vyrábať kolesá a kotúčové brzdy podľa jej patentu a návrhu. Zatiaľ čo účinnosť bŕzd bola na svoju dobu štandardná, šoféri spočiatku bojovali s pomerne výraznou pretáčavou charakteristikou a citlivosťou na kvalitu vozovky a bočný vietor.

Tatra neskôr upravila geometriu podvozku a prevod riadenia a tiež začala dopredu montovať zosilnený priečny stabilizátor. Spolu s novou generáciou radiálnych pneumatík predávaných pod obchodnou značkou Barum (znarodnene Baťove závody sa teraz menovali Rudý Október) sa jazdné vlastnosti Tatry 603 významne zlepšili.

Najpočetnejšie a dnes najvyhľadávanejšie

Tatra v rokoch 1956 až 1975 vyrobila celkom 20 422 modelov 603, čo z neho robí najpočetnejšiu osobnú tatrovku histórie. Dodnes budí nezvyčajný prúdnicový voz s čudnou koncepciou "všetko vzadu" búrlivý ohlas, kdekoľvek sa objaví. Na rozdiel od neskoršej "papalášskej" Tatry 613 sa niektoré "šesťstotrojky" dostali aj do súkromných rúk.

Na začiatku 90. rokov sa niektorí Tatroviek zbavovali za relatívne smiešne peniaze. Benzín bol drahý a peňazí nebolo. Aj s náhradnými dielmi a servisom to bola slabota. Teraz sa zreštaurované kusy predávajú za vskutku zberateľské sumy. Teda ak sa vôbec objavia v inzercii. V čase prípravy článku sme v Česku a na Slovensku nenašli aktuálny inzerát na kompletnú Tatru 603 ani jeden. Za predtým ponúkané kusy v dobrom stave ale predávajúci bežne požadovali sumy v desiatkách tisíc eur.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY