vytisknout velikost písma Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Avantgardná šesťstotrojka je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarov vznikla po dve dekády a kedysi sa v nej mohli voziť len vyvolení. Dnes vzbudzuje obzvlášť na západ od našich hraníc obdiv.
Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny
Zoznam kapitol
  1. Tatra 603: Vývoj a prvá séria
  2. Tatra 603: Tretia séria, prototypy
  3. Tatra 603: Fotogaléria

Tatra na začiatku päťdesiatych rokov minulého veku musela ukončiť výrobu osobných vozidiel, mali jej zostať len ťažké nákladné. Neviedli ju k tomu ekonomické dôvody ako neskôr na konci milénia, ale direktívne nariadenie. Posledná séria Tatraplanov 600 vznikala dokonca v AZNP Mladá Boleslav, kde sa k ním, pravda, správali dosť macošsky a kvalita klesala. Výrobu luxusných limuzín dostal totiž v rámci RVHP (Rady vzájomnej hospodárskej pomoci) na starosti Sovietsky zväz, konkrétne automobilky GAZ a CIS (neskoršie ZIL).

1953 4205703401_bf9b17a2de_o.jpg1953 4206578348_b456868c08_o.jpg1953 6289754972_15c382503d_o.jpg
Prvé návrhy tvarového riešenia 603 boli dielom Františka Kardausa

Lenže československá vláda potrebovala reprezentačný automobil pre štátne úrady, veľvyslanectvá a straníckych funkcionárov a ZIMy z Gorkého, dnešného Nižného Novgorodu práve kvalitou nevynikali. Vývoj tak vlastne prebiehal tajne, zelenú dostal až v januári 1954. Tatraplany s plochým štvorvalcom 1952 cm3/38 kW neboli dostatočne prestížne a výroba typu 87 s vidlicovým osemvalcom 2970 cm3/55 kW už tiež skončila.

Áno, 603 vznikala v neveselej dobe temna za železnou oponou, vývoj viedol šéf smíchovskej Tatry Vladimír Popelář a prevažne čierne vozidlá slúžili vládnucej garnitúre vrátane riaditeľov veľkých štátnych (pardon, národných) podnikov a tajnej služby. Avšak sa jedná o veľdielo, ktoré dnes púta pozornosť, kdekoľvek sa objaví. Prvé návrhy bacuľatej aerodynamickej karosérie nakreslil výtvarník František Kardaus, mimochodom tvorca tvarov električky Tatra T3, s ktorou sa môžeme odviezť dodnes. Maketa v životnej veľkosti (1954) potom dostala mohutnú stabilizačnú plutvu ako jej predchodcovia. Finálny dizajn bol dielom Zdeňka Kovářa.

Typická tatra

Motor 603 F skonštruoval Julius Mackerle, odskúšal sa už v športovom prototype T602 Tatraplan Sport, mali ho niektoré bežné Tatraplany, 87, monoposty 607 a nákladné 805. Vzduchom chladený hliníkový vidlicový osemvalec s devaťdesiatstupňovým uhlom rozovretia mal tyčkový rozvod OHV, nachádzal sa až za zadnou nápravou a vážil 180 kg. Z objemu 2545 cm3 dával spočiatku 70 kW pri 4800 otáčkach, používal dva dvojité spádové karburátory Jikov. Áno, vzhľadom k veľkosti sa jeho výkon javil ako mierne poddimenzovaný... O prenos sily sa starala štvorstupňová plne synchronizovaná priamo radená prevodovka s radiacou pákou na stĺpiku riadenia, pod tenkým dvojramenným volantom.

1955Tatra 603 Prototype (1955) -03.jpg1956 3542990756_7c1734f80c_o.jpg
Vzduchom chladený dvaapolliter V8 sa ukrýval vzadu. Vľavo interiér jedného z prototypov

Podvozok s rázvorom 2750 mm mal vpredu vzpery McPherson a vlečené ramená, vzadu sa nachádzali pre Tatru tradičné výkyvné polonápravy, teleskopické tlmiče a vinuté pružiny potom vytvárali optimálny komfort šesticu pasažierov na palube. Vďaka dvadsaťcentimetrovej svetlosti 603 zvládla aj horšie cesty, vozidlá mali už z továrne nezávislé benzínové kúrenie. Brzdy však boli dlho len bubnové. Zaujímavý údaj predstavovalo rozloženie hmotnosti na obe nápravy 47:53, pri vozidle s motorom vzadu unikátne. Typickým znakom všetkých šesťstotrojek bolo zadné panoramatické okno rozdelené na dva diely. Niektoré prototypy mali dvojdielne aj to predné, než sa prešlo k celistvému, prvá funkčná vzorka jazdila od septembra 1955. Následnú overovaciu sériu tvorilo desať kusov.

1956 8257120890_b345858f2b_o.jpg1956Tatra 603-1 (1956) -07.jpg1956tatra_t603_16.jpeg
Tatry 603 prvej série charakterizovala prova s troma svetlometmi

5,06 m dlhé, 1,91 m široké (aj so zrkadlami) a 1,53 m vysoké vozidlá s pohotovostnou hmotnosťou 1450 kg upaľovali minimálne 160 km/h (údaj výrobcu), ale v skutočnosti dokázali prekročiť stosedemdesiatku. Lenže akcelerácia z pokoja na stovku im trvala 19 s. Samonosná karoséria sa pýšila súčiniteľom odporu vzduchu 0,36. Trinásťlitrová spotreba bola viacmenej štandardom, nádrž s objemom 55 l teda vyschla po zhruba 430 kilometroch, pokiaľ však vodič neprekročil stodvadsaťkilometrovú rýchlosť.
Kuframi disponovala šesťstotrojka dvoma, do čela sa zmestilo 370 l, pod ním sa nachádzala samostatná rezerva v "šuplíku", za zadnými sedadlami bolo potom k dispozícii ďalších 120 l. Prvá séria mala tri hlavné reflektory pod spoločným krytom, najskôr jednodielnym, potom trojdielnym. Tatra dokonca experimentovala s natáčaním toho prostredného.

Čierne i dvojfarebné

V propagačných filmoch i na fotografiách sa skveli vozidlá v módnych dvojfarebných kombináciách, lenže tých bolo naozaj veľmi málo. Západné krajiny sa ich navyše aj cez veľký záujem až na niekoľko málo jednotiek nedočkali, napríklad v SRN stáli spočiatku 15 tisíc mariek. Preto nie su tak známe. Exportovali sa skôr do "bratských" štátov východného bloku, Bulharska, Maďarska a Sovietskeho zväzu, v NDR slúžili aj ako vládne vozidlá.

1956 4329318923_2d636794a2_o.jpg1958Tatra 603-1 (1958) -04.jpgDvojfarebné lakovanie bolo v 50. a na začiatku 60. rokov veľmi obľúbené, mnoho 603 v ňom ale nejazdilo. Vpravo model 1959 so štylistickými zmenami

603 absolvovala medzinárodnú premiéru na zimnej olympiáde v Cortine d'Ampezzo v januári 1956. Predstavila sa tiež na domácom, brnenskom veľtrhu v septembri 1956, za pol roka potom, na jar 1957 sa s konečnou platnosťou rozbehla výroba. Prvý "sériový" exemplár dostal ale už v decembri 1956 prezident Antonín Zápotocký k narodeninám.

Nasledovala prezentácia na IAA 1957 a v Ženeve a Paríži o rok neskôr. Veľmi známa je fotografia pred bruselským Atomiom z Expa 1958, model '59 dostal prvé výraznejšie štylistické zmeny, lesklá lišta v spodnej časti bokov tvorila odvtedy obrátené písmeno Z. Zmenou pre rok 1960 bol motor 603 G so zmenšeným objemom na 2472 cm3, aby sa vošiel do dvaapollitrovej triedy. Výkon však zostal zachovaný.

Druhá séria

Druhá séria z brnenského veľtrhu 1962 dostala iný predok, trojicu hlavných svetlometov nahradila štvorica, už bez krytu, navyše rozdelená na dve polovice a bohato zdobená chrómom. Majitelia Tatier, aj starších predvojnových 77 a 87, boli perzekvovaní Verejnou bezpečnosťou (políciou), pretože používanie prostredného bolo postavené "mimo zákon". Museli z neho vymontovať žiarovku a zakryť ho.

1962 12132400_866422356805848_4673112497986128207_o.jpg1962 IMG_20151026_0008 1962.jpg1962 tatra_t2-603_5.jpeg
Tatra 603-2 so štyrmi reflektormi a množstvom chrómu

Dôležitou novinkou sa stal priečny skrutný stabilizátor vpredu, ktorý spolu so zväčšeným rozchodom vzadu zlepšil jazdné vlastnosti, podarilo sa potlačiť pretáčavosť pri ostrej jazde aj citlivosť na bočný vietor, na pohodlí sa však nezmenilo vďakabohu nič. Prepracovaná bola aj palubná doska. Krátko potom, v roku 1964, prišiel na rad agregát 603 H s výkonom zväčšeným na 77 kW, čím evolúcia pod zadnou kapotou dospela do svojej finálnej fázy. Posledné modely druhej série mali posilňovač bŕzd, zvýšené čelné sklo, ktoré zlepšilo výhľad smerom vpred a smerovky v predných blatníkoch dostali oranžovú farbu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY